Er dette en tungdreven høytaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette en tungdreven høytaler?

Har forsåvidt lagt inn samme spørsmål på Forsterker tråden uten at jeg helt har fått svar på spørsmålet. Saken er den at jeg skal ha meg surroundreciever men blir litt skeptisk til hva jeg skal velge når flere har problemer med at forsterkeren slår seg av og i tillegg så anbefaler ikke flere av produsentene 4 ohms høytalere. Spørsmålet blir da om høytalerene jeg har er tungdrevne eller ikke. Hadde igrunn tenkt meg yamaha 1900 eller Pioeneer LX51, men er litt bekymret for at de kan bli for strømsvake.
    Legger med Impedanskurven for høytalerne samt litt spec's. Burde da være mulig for kyndige å beskrive høytalerne.

Merke Phonar P40 (front) og P20(bak,litt midre modell),data nedenfor er for P40
    Basselement 180mm
    Mellomtone 2*130mm
    efektivitet 92db (1w/m)
    Imp 4ohm
    Mål;1032*233*296,26 kg

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den krever krefter

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Ja den krever krefter
    ...og den trenger ikke nødvendigvis å være på så mange watt, bare så lenge den er strømsterk
    Hvis det er mulighet for bi-amping må muligens dette vurderes. Iallefall med nevnte forsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk! Var igrunn litt redd for det ja. Neste spørsmål blir da; Hvordan finne ut om en forsterker er strømsterk, Watt er jo ikke noe å gå etter..
    Kom gjerne med anbefalinger!
    Gunnar

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil si at høytalere som er oppgitt til mer enn 90db følsomhet er lettdrevne, så dine høytalere kommer vell under denne kategorien med 92db. men samtidig så kan du se på frekvenskurven at den ramler ned i 3 ohm, noe som krever strømsterk forsterker. ville nok fått tak i større forsterker enn lx51 var jeg deg.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør være sikkelig tilgang på strøm og en stor trafo her ja

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gub
    Hjertelig takk! Var igrunn litt redd for det ja. Neste spørsmål blir da; Hvordan finne ut om en forsterker er strømsterk, Watt er jo ikke noe å gå etter..
    Kom gjerne med anbefalinger!
    Gunnar

watt er ett godt utgangspunkt og gå utifra, deretter kan vekten på forsterkeren indikere hvor generøs strømforsyningen er, og desverre er det som oftest slik at det koster med masse effekt+lydkvalitet.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om noen receivere takler 2 ohm i særlig grad egentlig.
    Utfra impedanskurven ville jeg selv enten satset på en effektforsterker, eller andre høyttalere.
    Om du finner en receiver som tåler det, så er det ikke dermed sagt den klarer å holde særlig god kontroll på disse basselementene.

Hvis du ser litt på hvilke receivere som blir brukt på Dynavoice M-65, kan det gi en pekepinn. De er ganske så like i både følsomhet og impedans.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3ohm er vel ikke så gale?
    bladet high fidelity gjør målinger av alle forsterkere de tester, 2ohm med 90grader fasevinkel etc. alle passerer, men med forskjell i uteffekt og forvrengning.
    f.eks hk gjør det ofte bra

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en test med effektmåling på VSX-LX50 - som vel er ganske lik LX51:

Pioneer AV Receiver - VSX-LX50 | Home Cinema Choice

Tallene antyder en effekt på over 2x200W ved både 8 og 4 Ohm med lav forvrengning. Det er selvsagt ikke mer enn en pekepinn, men godt med krefter finnes. Går ut i fra at Yamahaen ligger på omtrent det samme.

Men det er jo bare å prøve - mye kommer jo an på hvor høyt du liker å spille. Skulle du synes det mangler krefter så kjøper du en effektforsterker til frontene.

Når det gjelder å kjøre receivere på 4 Ohms høytalere så tror jeg ikke det er noe problem. For eksempel Audi Pros Black Diamond høytalere er merket 4 Ohm - og det er ikke få som har disse koplet til Pioneer eller Yamaha receivere.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker fra da Hjemmekino hadde med effekt måling i testene av recivere.

Pioneer var svake i flerkanaler med sterk i 2 kanaler stereo

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selv har brukt Denon AVR-3806 på Epos ELS 3, som også er 4ohm. Har også prøvd den på min sønns M-65. Og ja det virker jo. Men to problemer oppstår; veldig høy temperatur på forsterkeren, og bass uten kontroll.

H/K har nok antagelig bedre kontroll på sakene. Om Pioneer eller Yamaha takler det særlig bedre enn Denon vet jeg ikke, men tviler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel egentlig ikke hypp på å bytte ut høytalerne, er veldig fornøyd med de og det blir for dyrt med et bytte. Kanskje jeg får vurdere forsterkerne Pioneer Lx71 og Yamaha 3900. Uansett så tror jeg ikke at jeg kommer til å spille grisehøyt.

Gunnar

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gub
    Er vel egentlig ikke hypp på å bytte ut høytalerne, er veldig fornøyd med de og det blir for dyrt med et bytte. Kanskje jeg får vurdere forsterkerne Pioneer Lx71 og Yamaha 3900. Uansett så tror jeg ikke at jeg kommer til å spille grisehøyt.

Gunnar
    Vekta på forsterkeren (recieveren) gir en god pekepinn på hvor strømsterk den er, uten at det er noen fasit. Strømforsyningen (trafoen) er den tyngste komponenten i enheten. Fjerner man den / de, veier stort sett de fleste recievere i gitt prisklasse det samme.

Dette sier lite om generell lydkvalitet, oppløsning o.l., men det sier mye om hvor god kontroll forsterkeren har på høyttalerene. Personlig synes jeg det er det absolutt viktigste, og kjernen i et anlegg som låter bra, er at forsterkeren har kontroll på høyttalerene. Har den ikke det nytter det ikke hvor oppløst og detaljert den er...

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt en prat med Pioneer support hvor jeg la frem min bekymring. Han jeg pratet med sa det ganske klart at Pioneer ikke var godt egnet med høytalere på 4 ohm. Det var noe "designgreier" og ikke strømforsyning som gjorde at de ikke anbefaler dette selv om man ikke spiller høyt?? Følte meg vel ikke helt overbevist av dette. Volum har vel litt og si? Han sa at man muligens kunne bruke toppmodellen mot 4 ohm's ht. Har skrivd til Yamaha men ikke hørt noe fra de enda. Syns jo dette her er helt sprøtt at det skal være så vanskelig. Virker jo ikke som det hjelper å kjøpe større modeller med mer Watt av disse merkene?

Ser jo likevel at det er mange som har 4 ohm ht så jeg bekymrer meg kanskje unødig? Tar gjerne imot forslag på forsterkere som takler (lav ohm) 4 ohm!

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som andre har nevnt ovenfor så er høyttalerne dine egentlig ikke så tungdrevne. Relativt god følsomhet, men med en noe varierende impedanskurve (langtifra det verste jeg har sett). Det er ikke noe problem å drive dine høyttalere med en grei surroundreceiver, men du vil ikke få hentet ut potensiale i høyttalerne med en slik forsterker.

Løsningen jeg ville gått for hvis jeg var deg ville vært å gå for en grei receiver og bruke denne som fortrinn for frontene sammen med en ekstern effektforsterker til å drive dem, og la receiveren drive senter og bakhøyttalere. Evt gått for en ren surr. prosessor sammen med et godt dimensjonert multikanalstrinn til å drive alt.

Det er helt klart begrenset hva en alt-i-ett boks er i stand til å drive, og det er de færreste av receivere som er i stand til å drive relativt voksne høyttalere fullt ut. Lyd blir det, men hvilken kvalitet og hvilken kontroll det er på det som skjer er en helt annen sak.

Vekten er nødvendigvis ikke den beste pekepinnen på hva en receiver kan levere av strøm, selv om strømforsyningen ofte er den tyngste komponenten, men det er mer som spiller inn mtp evne til å levere strøm og kvalitet på det den leverer. Da er det bedre å se se på detaljerte spesifikasjoner eller/og å rett og slett å prøve deg fram.

Edit: Men så kommer det naturligvis også an på hvilke behov du har

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •