Dali VS. B&W VS. JBL

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali VS. B&W VS. JBL

Jeg holder på å ferdigstille et kombi rom i kjelleren for ungene og til fruen og meg selv.

Mye spilling og film og når far får anledning, heftig metal musikk!

Vurderer følgende lydoppsett (stereo og 5.1 surround bruk):

Dali Ikon 6 evt. 8 serien (front, senter og bak + 2 XTZ 99 W12)
    eller
    B&W CM7 serien (front, senter og bak + 2 XTZ 99 W12)
    eller
    JBL Cinemasound (5.1)
    eller
    JBL ES90 serien (5.1)

Surround forsterker: Pioneer VSX-LX70

Har få eller ingen muligheter til å teste oppsettene på forhånd, så hvis noen har anbefalinger å komme med i forhold til vårt bruk (spill og film i hovedsak, og når musikk er det brutal metall som gjelder og når far ikke er i det sinte hjørnet så er det Pink Floyd, Roger Waters, Vangelis, film musikk, etc. som står på tapetet).

Rommet er på ca 24m2 men "dedikert" del blir på ca det halve (uten at det settes opp vegg mellom dedikert og ikke-dedikert del av rommet.

Volum blir nok aldri ekstremt da det er lytt opp til stua i andre etasje (resten av rommet er av mur og blir isolert). Etasje skiller blir nok blåse isolert etter hvert, men ingen andre tiltak er planlagt per i dag.

Hvis noen har innspill på at noen av disse høytalerne f.eks. ikke bør "plages" med hard metall musikk eller at et av oppsettene vil fungerer til nevnte bruk + film og musikk, så er det med på å hjelpe meg på rett vei i en jungel av valg! Hvis jeg kan få snevret det ned til et valg mellom 2, har jeg større muligheter til å få teste oppsettene før kjøp også.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile hei..

har selv hørt litt på nevnte b&w høytalerne, og synes de var veldig fin og behagelig lyd i disse.. var faktisk en periode innom tanken på å kjøpe meg et par til å ha på stua, siden de faktisk også er veldig fine å se på!

når det kommer til film og spill, for ikke å snakk om den musikk smaken du nevner ville jeg muligens sette en liten knapp mot de to andre, ettersom det er noe mer trøkk og engansjement i jbl og dali som du nevner.. dette er en smaksak og trenger ikke nødvendigvis å bety allverden siden b&w også har trøkk, men muligens ikke fult på høyde med de andre..

til film kan eks klipsch rf82 nevnes som ligger i samme prisklasse, klipsh er jo helt rått til film, og på metal er klipsch jo helt konge!

-skal også nevnes at klipsch er litt "like - ikke like" ikke alle som liker horn like godt, og noen mener den har "lys" diskant.. dette er vel først og fremst i musikk dette er tema!

til film og spill ville jeg hvertfall hatt en knapp på klipsch, og liker de også godt til musikk med masse trykk og punch - men som mange andre nevner - klipsch bør du kanskje prøve å høre litt på om du liker lyden fra disse :-)

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool hmm...

ser at på b&w og dali at du her har tatt med 2 stk subwoofere, la dessverre ikke merke til dette med en gang.. ville vel muligens da endre mitt forslag til å gå for enten B&w eller dali siden 2 subwoofere som regel er bedre enn 1, samt at disse vil bidra med trøkk i bassen som jo er så viktig til filmhygge

Sitat Opprinnelig postet av c-v
    har selv hørt litt på nevnte b&w høytalerne, og synes de var veldig fin og behagelig lyd i disse.. var faktisk en periode innom tanken på å kjøpe meg et par til å ha på stua, siden de faktisk også er veldig fine å se på!

når det kommer til film og spill, for ikke å snakk om den musikk smaken du nevner ville jeg muligens sette en liten knapp mot de to andre, ettersom det er noe mer trøkk og engansjement i jbl og dali som du nevner.. dette er en smaksak og trenger ikke nødvendigvis å bety allverden siden b&w også har trøkk, men muligens ikke fult på høyde med de andre..

til film kan eks klipsch rf82 nevnes som ligger i samme prisklasse, klipsh er jo helt rått til film, og på metal er klipsch jo helt konge!

-skal også nevnes at klipsch er litt "like - ikke like" ikke alle som liker horn like godt, og noen mener den har "lys" diskant.. dette er vel først og fremst i musikk dette er tema!

til film og spill ville jeg hvertfall hatt en knapp på klipsch, og liker de også godt til musikk med masse trykk og punch - men som mange andre nevner - klipsch bør du kanskje prøve å høre litt på om du liker lyden fra disse :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv forelska meg i lyden i CM7 etter en liten lytterunde på byen, og har forhåndsbestilt disse i pianolakk som vil ankomme i slutten av måneden :-)
    Hvordan de gjør jobben på brutal metall vet jeg riktignok ikke, men stresset de litt med litt stonerrock som hadde ok trommeblasting og de gjorde overbevisende bra jobb. Men på pink floyd, madrugada og lignende er der de virkelig begynner å skinne, meget rik på detaljer og behagelig lyd.

Som du sikkert har lest, har de magisk mellomtone. Magisk som i krystallklar og sømløs helt opp i toppen, noe som gjør den veldig god til filmbruk. Personlig anbefaler jeg å la den få hjelp av subwoofer(e) i tillegg, men det har du sikkert tenkt på siden du skal ha kinooppsett.

Ideelt sett skulle du nok ha hørt selv, men om det er vanskelig er min varme anbefaling fra mine øre klar ihvertfall.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til den type musikk som jeg selv hører en del på, bør du vell vurdere merker som jbl, klipsch, cerwin vega, infinity. dali fungerer til nød, men b&w cm blir for kjipt.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey.... Int. tråd dette her, jeg vil anbefale deg en clean Dali sett og du vil nok ikke angre for dette kjøpet heller. Skal vise deg en test som forteller deg hvorfor du burde velge dette settet.

Dali Ikon 6 5.1 Speaker System reviews-whathifi.com

Håper denne testen kan hjelpe deg til det riktige valget, ellers kan du sjekke ut Speaker packages på denne siden også. Det er mye godt lesestoff på den siden, så ikke nøl med å spørre om du lurer på noe.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville absolutt gått for Dali eller JBL ES! Heller mot Dali med tanke på XTZ subbene som har fått så mye skryt.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    til den type musikk som jeg selv hører en del på, bør du vell vurdere merker som jbl, klipsch, cerwin vega, infinity. dali fungerer til nød, men b&w cm blir for kjipt.
    Cerwin Vega er ikke særlig innenfor hva trådstarter overhodet er interessert i, det kommer ganske godt frem synes jeg.
    Jeg ville tatt en titt på B&W DM683 som på mange måter gir mer godlyd per krone enn CM7 og i tillegg passer bedre til rock osv. Mer dynamisk er den også. Og jeg mener DM683 spiller fletta av Ikon 6 i så måte... Ihverfall nesten :-)

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali og B&W låter veldig forskjellig. Jeg har hatt hjem Dali Ikon 6 (1 uke før jeg fikk byttet dem), B&W CM7 (1 1/2 år) og eier nå Mentor 6.

Dali spiller på et bredere frekvensområde. Mer detaljer i toppen og en bedre bass gjør mer dynamisk og bedre på en del typer pop/rock (eks. Depeche Mode, Pet shop boys mm.). Men: vær varsom med å ta dem inn i rom med hard akustikk eller i kombinasjon med elektronikk med lys klang. Ikon 6 i stua mi der det er mye vinduer og panelgardiner, skinnsofa og med en den gang Densen DM10 forsterker (som låter ganske lyst), ble det rett og slett litt skrikende. Mentor 6 er litt snillere slik. Ikon 6 sammen med Denon i bytikken låt veldig flott i mine ører. Jeg skulle også likt å få prøve Dali sammen med f.eks Primare eller Abrahamsen, og som sagt helst i et rom med rolig akustikk.

B&W låter betydelig mørkere. Selv om jeg syns Ikon 6 låt bedre enn CM7 i butikken, ble det helt motsatt i stua mi og med min elektronikk (byttet senere til Arcam som også passer B&W veldig godt). CM7 låter fint også i bunn, men de fyller ikke store rom med bass. Den absolutte styrken til dem er mellomtonen. Stemmer låter svært naturtro, og til en del typer musikk (særlig akustiske instrumenter) er de i mine ører helt fabelaktige (eks Elvis Costello, Travelling Wilburys, Willie Nelson m.fl). Her er de vesentlig bedre også i forhold til mentor 6! Men du trenger elektronikk som får dem til å åpne seg og som har nok krefter med B&W. Nå ser jeg at de lanserer en CM9 også. Kanskje det blir høyttalere med mer dynamikk og kraft?

For min del kjøpte jeg Mentor 6 brukt til nesten samme pris som CM7 koster i butikken, så kanskje bruktmarkedet kan åpne flere muligheter for deg?

JBL og Klipschsom nevnes her har jeg kun hørt i butikk.

Lykke til!

Newcomer dj-numark sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hallo:)

her vil jeg engentlig tro at klipsch RF82 ville passe perfekt til formålet ditt det kan du måke på med guffe og du kan også høre på moderate nivåer og fortsatt låter di fint de er lett drevende så du greier nok fint å dra de uten en monster forsterker:wink:

har selv bare hørt de på en diger vincent forsterker så kan hende den løfter det opp et nivå:roll:
    men skal ta med rotel rb 1080 min ned til butikken en dag å prøve de ut med den har hørt at klipsch og rotel skal være en god kobinasjon (så forventer at det skal rocke8) )

eller så er jo B&W je virkelig er fan av

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •