Audiovector M3 Avandgarde VS Infinity Kappa 600?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audiovector M3 Avandgarde VS Infinity Kappa 600?

Hei folkens

Lurer på om noen av dere kjenner til de nye oppgraderte Audiovectorne.

Jeg har nå kappa 600, men lurer på hvor stor forskjell det er i kvalitet på kappaene vs audiovector.

Når man ser på pris så skulle man tro at Audiovector er mye bedre da de koster det dobbelte.

Takk på forhånd

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med du snakker om de med bånddiskantene?

Jeg har hørt dem ganske grundig, og må vel si at de er bra, men det er ikke helt på høyde i forhold til pris. Det er tre ting som irriterte meg litt med dem:

De har noen plagsomme resonanser i mellomtonen. Høres ut som kasseresonanser.

De har ikke helt jevn frekvensgang rundt delefrekvensen. Mulig det er i tidsdomenet det er avvik så det er kanskje ikke så målbart med vanlig SPL-måling, men det er definitivt hørbart når man fyrer opp med litt piano.

Frekvensgangen i de nedre oktavene er litt mye hengekøye. Mulig det retter seg litt ved en noe mer veggnær plassering, men det virker som de har vært litt forsiktige med å gi bånn guffe ved 80-200 Hz. Det blir jo litt smakssak også, men for meg blir det feil. Det er imidlertid en svakhet mange produsenter sliter med. Jeg husker også denne tendensen fra Infinity sine eldre Kappa-modeller. De nyere har jeg ikke hørt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sickers-is

Takk for svar

Hvis jeg kan tillate meg å være litt mer konkret, så leste jeg for en stund i "lyd å bilde" at en journalist hadde vært og testet et surround annlegg i 150000 kr klassen og der hadde de benyttet disse Audiovectorne.

Han sa da at han hadde testet disse tidligere med med et blandet resultat, men disse var oppgradert , kan ikke huske hva, men ihvertall så låt de nye mye bedre.

PS: jeg bor laaaaaaaaaangt fra nærmeste HIFI senter så det er vanskelig for meg å få hørt på forskjellige merker, er da godt med dette forumet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes merkelig ut. De jeg hørte var ikke mange ukene gamle i hvertfall.

Audiovector var tidligere litt spissere i klangen, men det har hjulpet noe de senere årene. Det blir litt smakssak, men de heller fortsatt mot det lyse.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte på Audiovector i går, torsdag (de med bånddiskantene som var på salg hos HiFi-center-kjeden). Jeg ble positivt overbevist, de hørtes veldig åpen og korrekt ut i diskant og mellomtone, noe mer "puklete" i nedre mellomtone og bass, men det tror jeg hadde mye med plasseringen å gjøre. Absolutt et par jeg ville ha vurdert til stereobruk!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler å gi dem noen utfordringer med piano og mannsstemmer før man bestemmer seg for disse. Det kan avsløre noen uønskede "kvaliteter".

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmmmmm......

Bra med kritik synes jeg.

Spiller daglig på et sett med Audiovector M3 Avantgard. Er veldig fornøyd!

Diskanten er super luftig, med bra dynamik/makrodynamik

Mellomtonen gjengir all form for vocal glimrende spør du meg

Sub/bass den er kjapp og dynamisk

Disse høytallerne er litt vanskelig og plassere, har jeg funnet ut. De må stå ganske langt i fra bak vegg(helst over 1m, jeg har ca. 1,3m) De må også hver plasser et godt stykke i fra side vegg (jeg bruker ca. 80cm)
    Er ikke helt sikker hva som er den ultimate avstand mellom selve høytallerne, men jeg bruker ca. 2m

Om høytallerne er lyse eller mørke, det kommer vel ann på hva resten av annleget består av. Men jeg vil ikke påstå at de heller mot det lyse.

mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg anbefaler å gi dem noen utfordringer med piano og mannsstemmer før man bestemmer seg for disse. Det kan avsløre noen uønskede "kvaliteter".
    Ja, akustiske instrumenter med dyp klang og mannsstemmer er ofte avslørende. Jeg testet nylig et høyttalersett der vokalisten i Crash Test Dummies høres spinkel ut i stemmen... Ikke bra. :shock:

Kvinnestemmer hørtes på samme sett helt flott ut. Det er vel en av grunnene til at jeg er litt skeptisk til den noe ensidige fokuseringen på Diana Krall i testsammenheng...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diana krall bruker også en del piano og til dels krevende kontrabass. Det er med på å avsløre slike ting svært effektivt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flere svar folkens

Men det jeg egentlig lurer på er om noen av dere har A/B testet med kappaene, som jeg forøvrig synes spiller spesielt godt.

Har et par cd av Diana Krall og synes det høres meeeeget godt ut.

Kan også se av dere at Audiovectorne spiller meget godt, noe jeg også har forstått av forskjellige tester, men som sagt er det langt til nærmeste forhandler, og jeg lurer på hvor mye bedre de egentlig er enn kappaene mine.

He-Man

Jeg er ikke spesielt bekymret på avstanden til bakvegg, da romkorreksjonen på receiveren min tar seg meget godt av det.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderator: Diskusjonen om romkorreksjon fortsetter her:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=8966 ]

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt avantgarde modellen, men valgte selv Kappa 600 foran M3 signatur. Ville heller brukt pengene på å oppgradere elektronikken. Jeg har kommet frem til at dersom jeg skal bytte høyttalere, vil jeg ikke ha så mye å hente før jeg kommer langt opp i pris dersom jeg skal ha en konvensjonell ht. Men Martin Logan derimot... Sikle. Hørte på et par Clarity på Hegel elektronikk, og det frister. Gi meg noen brukte ML og det kan bli vanskelig å la være.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei JD long time no see

Vel, jeg har ikke bestemt meg enda, da jeg synes kappaene er meget bra, men som vi alle vet ,l det meste kan bli bedre.

Når det gjelder elektronikken så bytta jeg jo ut receiveren for bare litt over et halvt år siden fra en Sony STR-VA555ES til en Pioneer VSA AX10is,og har bestemt meg for å beholde denne.

Hvordan er Martin Logan i forhold til kappaene? , pris etc

Det blir jo også et klart designbrudd hvis jeg skifter ut kappaene, når jeg har både kappa surround og kappa center og sub, men men

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martin Logan Clarity koster 30000,- I og med at du har sub, er det jo ingen bekymring at de ikke har voldsom dypbass. Til musikk ville jeg vurdert de, men til ren surround/film villle jeg kanskje vurdert vanlige ht. Så det spørs jo hva du spiller mest.

Når det gjelder design, ser jo alt stilig ut spør du meg, og jeg ville ikke brydd meg så mye om det.

Etterhvert kan man jo oppgradere til ML rundt hele også... :wink:

Men som sagt, jeg ville ikke vurdert nye vanlige høyttalere dersom de ikke koster adskillig mer enn de jeg har nå, f.eks Audio Physic Avanti III.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •