Trenger litt hjelp med mine nye Polk RTi 12.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer rp1983 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt hjelp med mine nye Polk RTi 12.

Hei blei i går den lykkelige eier av et par Rti 12c Deal.no: Høyttalere gulv, Polk Audio RTi12C
    De har nå stått til innspilling i ca 30 timer og ting begynner og løsne ganske bra vil jeg si.
    Fra før hadde jeg Proson reality 63 mk2. Og synes de er noen fantastiske høyttalere til prisen. De spiller utrolig åpent og detaljert, også har de bra slagkraft i bassen. Og går i tilegg veldig dypt. Men spiller man for høyt så flater det fort ut i bassen, blir for mye romling og pløsete bass synes jeg.
    Så det var defor jeg oppgraderte til Polk.
    Nå etter ca 30 timer så synes jeg de spiller utrolig åpent og detaljert, nesten for mye av det gode. De er litt lyse i klangen det er der problemet ligger. Jeg savner mer punch i bassen.
    Hvis jeg spiller skikkelig høyt så kommer det trykk i bassen, men ikke så mye som proson leverte.(Men 100 ganger mere kontrollert). Og de har jo bare 2 stk 6,5 tommere, mens polk har 3 stk
    7 tommere.
    Kjører i dag musikken min som flac via Logitech squeezebox duet, og deretter inn i Citypulse Audio DA7.2x II dac. Og så inn i effektforsterkeren til H/K 3490 stereo reciver.
    Harman Kardon har jo vært kjent for å levere mye krefter for pengene. Og denne er oppgitt til å levere 120 watt i 8 ohm.
    For jeg har hørt at disse polkene kan være ganske sugne på effekt. Men tror dere at det kan være dette som gjør at trykket mangler.
    Eller er det kanskje det at Prosonene pøste på med overdreven mengde med bass og at jeg har blitt så vant med dette, at Polkene mine virker blodfattige
    pga dette.
    Det er jo ikke det at det er totalt fritt for bass. Det er bare det at den er så sabla stram og kontant. Alldrig hørt slik flott bass før. Det er bare det at jeg ville ha litt mere av den.
    Prøvde og koble Citypulse dac-en min inn på Cd inngangen til HK reciveren, slik at jeg kunne bruke tone kontrollene til å tune bassen. Og bassen ble bra den. Men mellomtone og diskant falt flere hakk synes jeg, så droppet denne løsningen etter et par sanger. (Sier litt om kvaliteten til denne Dac/pre-ampen).
    Så uansett ny forsterker skal jeg i hvertfall ha meg. HK skal på soverommet, og drive sine Proson der.
    Så har dere noen effektforsterkere og annbefale meg. Den bør jo være mørk i klangen og ha saftig fraspark i bassen. Eller kanskje jeg skulle gå for 2 stk, og biampe. En som er litt større til bassene feks.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glemte og ta med bilde av oppsettet, så her er det.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    parasound 2250 kan anbefales, det gir deg trøkket du trenger til en billig penge.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar:)

Hei, ja har vurdert den. Samt Vincent SP-997,Vincent SP-331,Rotel RB-1080
    2 stk Nad 272,CAMBRIDGE 840W, LYNGDORF SDA2175 .
    Men er desverre litt rådvill.
    Og uheldigvis for meg som bor i Brønnøysund, der det ikke er en eneste hifisjappe i nærheten. Nærmeste er vel Bødø eller Trondheim, ca 55 mil unna.
    Sjå får basere mitt kjøp på anbefalinger fra dette forumet, og diverse tester på nettet.
    Har vurdert 2 stk Nad 272 ganske sterkt pga at de har en liten volum knapp på baksiden. Så da kan jeg ha en forsterker på bassene, som er stilt på fullt. Mens den som driver diskant og mellomtone kan dempes noen små hakk.eller?:roll:

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg var nødt til å ha 2 forsterkere for å dempe diskanten og mellomtonen, så tror jeg hadde solgt utstyret og kjøpt noe annet. ved bruk av en kvalitets forsterker med nok effekt skal du ikke få de problemmene der. ønsker du mer trøkk i bassomerådet vil en sub gjøre susen. blir umulig å si hvilket merke du skal kjøpe, men hadde jeg hadde ikke valgt nad, litt for dårlig oppløst, cambridge spiller for lyst, lyngdorf spiller tamt, vincent spiller varmt, men kan bli litt daff i bunnen. du kan også prøve å tune ned lysheten med kabler, feks van den hul, kimber.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei igjenn.

Bi-amping er det jo en del folk som gjør. Da er det jo ganske greit og forandre klangen til en høyttaler.
    Eneste er at delefrekvensen til disse Polkene er satt så lavt. 120 hz ruller de tre 7 tommerne av med. Så tar de små mellomtonene over. Synes det var nesten unormalt lavt, jeg da. Men de vet vel sikkert hva de driver disse Polk gutta.

Kjører i dag med Better Cables Premium III Speaker
    L-Sound - Better Cables Premium III Speaker.

Og er egentlig førnøyd med dem. De åpnet opp prosonene en del ihvertfall.
    Så skal i første omgang ha ny forsterker. Men høyttalerne er jo ikke helt innspilt enda, så det blir spennende og høre i løpet av helga.

(Bytte av forsterker ble bestemt med en gang jeg kjøpte høyttalren, pga at jeg føler Polkene blir litt overkill til min lille H/K)

Men hvordan tror du Rotel RB-1080 står seg i forhold til Parasound.
    Eller kanskje monoblokkene til midgard audio.
    Har faset ut de andre forsterkerne jeg nevnte tidligere, pga dine erfaringer.
    Må for all del ikke bli noe lysere enn det er nå.:-?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    midgard har jeg aldri hørt kun lest om, og den har vell stort sett fått skryt, personlig liker jeg ikke digitale forsterkere synes de låter unaturlig. mellom parasound og rotel hadde mitt valg vært parasound, særlig fordi jeg synes den er bedre på mellom tone å diskant, den har også bedre basskontroll, men jeg tror ikke rotel er noe dårlig valg.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tror da jeg skal undersøke litt mere på nettet om denne parasound forsterkeren. Og se om jeg kan finne flere erfaringer og tester. Og kanskje noen som har denne sammen med rti12.:-D
    Takk for hjelpa forresten

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da leverte de endelig bass.

Polk RTi12 har som et slags skjold montert over den aktre bassreflex porten.
    Dette er noe de kaller powerport +. Og kan leses om her.
    PowerPort® Plus - Articles - Education - Polk Audio

Hensikten med disse, er vel hvis høyttalerne står klint opp i veggen, feks i et lite hjemmekinorom. Dette skjoldet skal da lede bassen ut til siden, opp og ned. Slik at man unngår en allt for boomy bass. Men i min stue som er nesten 40 m3 inkl kjøkken og gang (åpen løsning). Så fungerte dette serdeles dårlig.
    Så jeg tok likså godt og skrudde av disse skoldene. Og synes det ble et mye bedre ressultat.
    Fra å gå fra ingen bass,til nesten passe, er en stor forbedring for mine ører. Det mangler bare 5-10% mere punch. Så er jeg i mål.
    Jeg håper at Parasound 250 wattern skal fikse på det da. Og samtidig gjøre de litt mørkere i klangen.
    For de er fortsatt litt for lyse, men det er overhode ikke like påfallende lenger når bassen også fikk komme fram.

Så dette er et lite tips til dere som har polk RTI serie, og savner litt bass. Jeg synes i hvertfall dette var en bedre løsning enn å leke med tonekontrollene. Da dette medførte at jeg må benytte pre-amp delen til HK 3490. I stede for å kjøre Citypulse dac-en rett i effektforsterkeren til HK 3490.
    Lydbildet skrumpet inn flere hakk når jeg brukte HK som integrert forsterker.

(Citypulse dac-en har volum kontroll og kildevelger som er fjernstyrt med en lekker fjernkontroll i aluminum).
    Anbefaler denne på det varmeste, super lydkvalitet. Skal komme med en liten omtale av denne senere.

Newcomer Cryman sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker rotel rb 1080 på lsi15 og det funker i alle fall veldig bra.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cryman
    Jeg bruker rotel rb 1080 på lsi15 og det funker i alle fall veldig bra.
    Hvordan synes du LSi 15 er da. Er de noe spesielt lyse i klangen, og har de dette powerport + systemet mine RTi 12 har?

Newcomer ryanstar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rti12

Har nettop fått meg RTi12 jeg også Så du anbefaler at jeg tar av bass-skjoldet for å få litt mer bass? Hjalp med bi-amping for bassen for meg iallefall Ellers er det en drømmelyd de leverer.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ryanstar
    Har nettop fått meg RTi12 jeg også Så du anbefaler at jeg tar av bass-skjoldet for å få litt mer bass? Hjalp med bi-amping for bassen for meg iallefall Ellers er det en drømmelyd de leverer.

Ja det hjalp betydelig hos meg i hvertfal. Før jeg tok av skjoldet så var det fritt for bass. Og de stod på akkurat samme plass som gammel høyttalerne, og de spilte bass som bare det.
    Hvilke forsterkere kjører du da? Kjører du med forskjellig effekt/nivå på bassene kontra mellomtone diskant?

Newcomer ryanstar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rp1983
    Ja det hjalp betydelig hos meg i hvertfal. Før jeg tok av skjoldet så var det fritt for bass. Og de stod på akkurat samme plass som gammel høyttalerne, og de spilte bass som bare det.
    Hvilke forsterkere kjører du da? Kjører du med forskjellig effekt/nivå på bassene kontra mellomtone diskant?
    Hvilke forsterkere kjører du da? Kjører du med forskjellig effekt/nivå på bassene kontra mellomtone diskant?[/QUOTE] kjører HK 980. Skal vurderer det, men må man ha samme forsterker helst da? om du skal biampere

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •