Fasefeil i hjemmekinoen din???????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fasefeil i hjemmekinoen din???????

Kom over en interressant artikkel på nettet, bør leses. Ihvertfall syns jeg den var interressant, har tatt det for gitt at tingene er i orden så lange man holder seg til samme produsent. Men neida!

Høyttalere til hjemmekinoen.

Det å finne en god kombinasjon av høyttalere som skal fungere i hjemmekinoen, gjerne sammen med stereoanlegget, er ikke alltid like enkelt. Det er en kjent sak at om høyttalerne i surroundanlegget skal fungere bra ved å gi et sømløst lydbilde må de ha så lik klangkarakter som mulig, gjerne med samme mellomtone og diskantelementer. Videre kan det skape problemer hvis man kombinerer høyttalere fra forskjellige produsenter. Dessverre kan man også oppleve at høyttalere fra en og samme produsent kan ha svært ulik lydkarakter. Dette gjelder særlig i lavere prisklasser der utviklingen av høyttalere ofte er svært mangelfull og preget av tilfeldigheter uten fokus på lydkvalitet og konsistens. Her er ofte krav til ”fansy” design med glitter og stas det viktigste.

Det aller viktigste temaet i forbindelse med hjemmekino og som dessverre får alt for lite oppmerksomhet i er hvordan elementene i de forskjellige høyttalere er faset, dvs om + og – på hvert enkelt element er det samme som + og - på selve høyttaleren. I tillegg til å filtrere vekk et frekvensområde slik at diskanten bare får diskant og bassen bare får bassignaler vil et delefilter også tidsforskyve, dvs dreie fasen, til selve signalet i området rundt delefrekvensen. Konsekvensen av dette er at noen delefiltertyper avhengig av mengden fasevridningen i selve filteret krever at elementer må fasevendes for at de skal spille i samme fase ved delefrekvensen. Om elementer må fasevendes er en konsekvens av filterets orden/ filterets bratthet og den fasemessige plassering mellom elementene, dvs. om diskantelementet f.eks er trukket tilbake i forhold til mellomtone elementet. Mange høyttalere har diskantelementer som er motfaset i forhold til bass/mellomtoneelementer eller mellomtone i en treveishøyttaler som er motfaset i forhold til basselementet. Dette for at elementene skal spille i samme fase ved delefrekvensen der elementene ”bytter” på å arbeide. Noen produsenter er konsekvente med å fasevende diskanter i forholt til mellomtone elementer mens andre er konsekvente med ikke å fasevende elementer. Dette har nødvendigvis ikke noe med ”kvaliteten” til høyttalere isolert sett å gjøre, men er mer en konsekvens av hvilke delefiltertyper og elementplasseringer en produsent velger. Mange høyttalere, også i den dyrere prisklassen er konstruert med et eller flere elementer der fasen er snudd. Det finnes dessverre også produsenter som ikke er konsekvente i det hele tatt når det gjelder fasing av elementer innenfor en og samme høyttalerserie eller som simpelt hen ikke bryr seg om å at elementene spiller i samme fase ved delefrekvensen, men bare fokuserer på fin frekvensgang.Problemet med ulik fasing av elementer oppstår først når man ukritisk blander høyttalere med forskjellig elementfasing.

En del høyttalerprodusenter utvikler f.eks fronthøyttaler helt uten tanke på at de skal kunne fungere sammen med senter høyttaler og bak høyttalere i et surround anlegg. Dette gjelder også flere anerkjente og seriøse produsenter. De mest vanlige motfasekombinasjonene er toveishøyttalere med fasevendt diskant, treveishøyttalere med fasevendt mellomtone og høyttalere med sidemonterte basser med deling under 250 Hz der mellomtonen så godt som alltid er i motfase med basselementet. For å tydelig illustrere problematikken kan vi ta en kikk på en typisk treveis høyttaler som vi ønsker å bruke som front høyttaler i hjemmekinoen.

Svært mange treveis hifihøyttalere/fronthøyttalere har en delefilterteknikk der man har snudd fasen (+ og -) på mellomtoneelementet i forhold til bass og diskantelement. Basselementet i høyttaleren definerer da fasen til høyttalere, slik at bass og diskant er i fase , mens mellomtonen er i motfase. Som høyttaler i et to kanal stereoanlegg er dette uproblematisk siden begge høyttalerne er like. Problemet oppstår derimot når disse høyttalerne skal brukes i hjemmekinoen sammen med senter og bakhøyttalere. En senterhøyttaler fra samme produsent vil ofte være bygget med diskant i motfase til bass/mellomtoneelement der basselementet i senteren definerer fasen (+ og -) for hele høyttaleren. Bass/mellomtone i senteren vil da være i fase mens diskantelementet er i motfase.

Selv om disse høyttalerne i utgangspunket er fra samme produsent og kan ha tilnærmet lik klangkarakter vil de fungere svært dårlig sammen i hjemmekinoen, selv om de som høyttalerne isolert sett kan fungere utmerket. Kobler man dem opp i surrounden vil de spille mot hverandre i stedet for å spille sammen. Resultatet blir gjerne et surroundanlegg der en hører på 5 høyttalere som på ingen måte klarer å gi et sammenhengende og riktig lydbilde.

Mellomtonen og diskantelementet på sidehøyttalerne vil nå være i motfase med mellomtonen og diskanten fra senterhøyttaleren. Høyttalerne vil kun spille i samme fase under delefrekvensen til mellomtonen i sidehøyttalerne. Samme problemet kan oppstå med bakhøyttalerne.

Hvis man f.eks velger å fasevende hele senterhøyttaleren i forhold til sidehøyttalerne ved å bytte + og – vil man få mellomtone og diskant i fase, men bassene i motfase under delefrekvensen til mellomtonen på sidehøyttaleren.Dette illustrerer tydelig hvor vanskelig det kan være å finne høyttalere som skal fungere optimalt i hjemmekinoen. Å velge høyttalere fra en og samme produsent er med andre ord ingen garanti for godt resultat. Som nevnt er forutsetningen for et godt resultat å ha samme fasing av elementer, samme delefilterteknikk og aller helst også samme delefrekvenser, særlig mellom mellomtone og diskant.

Et annet problem med tilfeldig fasing av elementene i høyttalerne i surroundanlegget er at auto-kalibreringen til receivere med målemikrofon kan få store problemer med tonal innstilling og avstandsbestemmelse til de forskjellige høyttalerne. Anlegget kan da totalt forandrer lydkarakter etter at autocalibreringen har gjort jobben sin, gjerne til noe som kan være dårligere enn før kalibreringen. Anlegget blir med andre ord umulig å justere for et tilfredsstillende resultat.

For at høyttalere skal fungere godt i hjemmekinoen kan vi ut fra dette stille følgende krav som alle må være oppfylt for at vi skal komme i mål med godlyd i hjemmekinoen.

1) Spille bra som enkelthøyttalere.2) Ha tilnærmet lik klangkarakter på alle høyttalere.
    3) Alle høyttalere må ha lik fasing av elementer.

De fleste høyttalerprodusenter oppgir dessverre ikke hvordan elementene er faset eller hvilken delefiltertype som er brukt. For å komme i mål med hjemmekinoanlegget kan det sikreste derfor være å holde seg til 2 eller 21/2 veis fronthøyttalere kombinert med 2 veis senter og bakhøyttaler fra en og samme produsent. Da burde man være rimelig sikker på at fasingen av elementer er lik, men også her finnes unntak.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får opp denne feilen da jeg har koblet riktig + - på alle høytalere. får da fase feil w1 i front + center, de er av samme type mens bakhøytalere er i en annen serie men samme merke. har også fått beskjed om og bytte om + - og får da ikke lenger feilen når jeg tar romkorreksjon.? byttet om akkuratt nå tilbake til + på+ og - på - og mener da at klangen ble mer riktig? har også lest av en få forum at den type høytaler som jeg har i front/center er i motfase. dvd. focal 1027be cc1000be (kan heller ikke si jeg merker tydelig forskjell

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

help me?

Da har jeg i dag funnet ut at det er faseproblemer i hjemmekinoen min.

Skiftet for en stund siden ut front og senter fra B&W DM604 s2 (front) og Klipsch RC35 (senter), til Triangle Antal EX (front 3-veis) og Triangle Noxa Major (senter).

Da jeg tok auto-romkorreksjon med det forrige oppsettet fikk jeg beskjed om en vellykket korreksjon fra recieveren.(Yamaha RX-V2700).

Da jeg fikk de nye høyttalerene koblet jeg samme måte som sist men tok den gangen ikke romkorreksjon..vet ikke helt hvorfor..8)

Har siden da spillt en del både musikk og film og har vært svært fornøyd med resultatet. I dag bestemte jeg meg for å prøve en auto-romkorreksjon igjen, og etter at det var ferdig fikk jeg W1: Out of phase.. Det var da frontene som var i rev-fase. Bakkanaler og senter var normal.

Etter å ha dobbeltsjekket tilkoblingene som var korrekte så flyttet jeg om på ledningene. Skiftet poler altså... Tok så en ny korreksjon og fikk nå beskjed om at alt er normalt, korreksjon vellykket.

Men etter å ha lest artikkelen over så stiller spørsmålet seg: var det egentlig vellykket? er det slik at jeg bør gå tilbake til de forrige innstillingene? Jeg hør ikveld ikke rare forskjellen på frontene nå VS når de var " i fase-feil".. I morgen kan jeg derimot prøve å guffe på litt mer for da er både kone og barn ute av huset.. Ved høyere volum før virket det som om lydbildet var litt rotete og stemmer og instrumenter fløt litt rundt hverandre hvis dere skjønner meg. litt lite detaljert for å si det sånn..

Kan spilling på høye volum med fasefeil gjøre skade på høyttalerene? spiller da selvfølgelig ikke så høyt at det vrenger seg..

Noen som har meninger om hva jeg bør gjøre..? er litt frustrert nå da jeg ikke har støtt på et slikt problem før..

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå prøvd å flytte på mikrofonen rundt om i rommet og får fortsatt at alt er korrekt etter at korreksjonen er ferdig, med høyttalerene koblet + på -.

Kan det være at de er feilkoblet innvendig eller er det 3-veis konstruksjonen som lager problemer for meg..? Har lest at det nå kan være mellomtone som er ute av fase i forhold til de andre høyttalerene og at det før var bass/diskant som var i feilfase..

jeg lurer fortsatt på hva jeg bør gjøre. koble + på + og få feilmelding på reciever, eller ha det oppkoblet + på - og få korrekt status på reciever.. Dersom jeg synes høyttalerne låter bedre + på -, og det ikke er fare for skade på konstruksjonen, kan jeg bare ha det slik da? noobie på dette skjønner dere..

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det låter bedre for deg, er det ikke bare å ha det slik?

du vil ikke skade HTen om du kobler i "motfase". hvis den i det hele tatt er det.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isolert sett spiller det ingen rolle om du bytter om "+ og -" på fronthøyttalerne (eller side- og bakhøyttalere for den saks skyld), så lenge du er konsekvent.
    + og - i gåseøyne, fordi det slett ikke er snakk om likestrøm her! Terminalene kunne like gjerne vært merket med rødt og grønt, for den saks skyld.

Ellers er det ganske viktig å være oppmerksom på dette med fasefeil, og da spesielt når det gjelder senter- og fronthøyttalere.
    Bruker man ( ikke så altfor billig) utstyr fra samme produsent, så kan man være rimelig sikker på at elementene er riktig faset, men unntakene finnes såvisst ja!

I mitt eget oppsett, hvor jeg (i et eksperiment) bruker senterhøyttalere fra to forskjellige produsenter, ble jeg eksempelvis nødt til å fasevende den ene diskanthøyttaleren for at lyden skulle falle på plass.

Et noenlunde trenet øre vil fort oppdage slike feil, samtidig som at det nok er endel som sliter med problemene som Millmaker beskriver / viser til!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha prøvd frem og tilbake med Avia II Home cinema Guiden i dag, finner jeg ut at høyttalerne er korrekt faset når de er koblet + mot + og - mot -.. Altså må yamahaen av en eller annen grunn ta feil.. Jeg har da målt og kommet frem til dette både med db-måler og min egen hørsel.

Fant ut noe annet interessant også, det var at frontene og sub'ene var faset ut hverandre. Måtte reversere fasen på sub'ene for at det skulle bli korrekt lyd.
    Dersom jeg koblet + til - på høyttalerne måtte subene ha normal fase for å få korrekt lyd. dersom jeg koblet + mot + på høyttalerne måtte fasen på sub'ene reverseres.

At jeg ikke har forsket litt på denne dvd'en før...

Skal fortsette med å leke på Avia, og har også tenkt å prøve å få kalibreringen rett på sub'ene, for så å avslutte med en frekvensmåling for å få et bilde av hvordan rommet mitt påvirker de laveste frekvensene.

Et spørsmål stiller seg forøvrig etter alt dette. Dersom jeg foretar en kalibrering av sub'ene mine, har jeg lest at man etter at det er gjort skal kjøre romkalibrering med recieveren. Dette kan jeg bare ikke forstå blir korrekt.. Vil ikke da Recieveren forandre både volumforskjellen mellom sub'er og fronter, og samtidig volumforskjellem mellom alle de andre høyttalerne. Nå har jeg jo sittet og justert det slik at de spiller like høyt rundt om med db-måleren..

Hmf.. ble mye å sette seg inn i det her..:???:

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme opplevelse for noen uker tilbake.
    Hadde koblet fra alt av HT kabler på forsterker, da denne skulle flyttes inn i et nytt rack.
    Merket alle kabler godt, og koblet til slik det var før det hele startet.
    Kjørte nytt setup, og fikk fasefeil på venstre surround, tenkte jeg hadde gjordt en feil, og byttet. Kjørte setup på ny, og fikk samme fasefeil, på samme høyttaler. Koblet om igjen (slik det var opprinnelig) kjørte på med nytt setup, og da var alt i orden. Denonen min gjorde altså feil under auto setup, og ga beskjed om fasefeil, selv om det var koblet riktig.

Har kun hendt en gang....... forøvrig en 3808

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørt auto setup med en rxv3900 og triangle antal, noxa major, og svs pb10. Fikk beskjed om at frontene var i fasefeil. Koble + på - og motsatt - setup kjørte så fint.

Dette tyder vel på at trianglene har motsatt fase på front og senter? men når jeg kobler + på - så utfaser front ig sub hverandre.

Er det noen som har en god løsning på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk fasefeil etter jeg fikk effektforsterker, Abrahamsen V4. Jeg koblet pluss på minus og minus på pluss på høyttaleren og kjørte romkorreksjon på nytt. Da fikk jeg ingen feil. Skal vel bare stå sånn da. Vet ikke jeg.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer sin phase correction funksjonalitet som de har på endel av sine surroundrecievere adresserer denne problematikken.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •