Diskusjon omkring "carbon nanotube" høytalerteknologi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Diskusjon omkring "carbon nanotube" høytalerteknologi

Det ser ut til at noen har blåst nytt liv i termofon-teknologien.

Dette går enkelt forklart ut på at man varmer opp og ned materiale i hurtig tempo slik påvirkningen på luften rundt skaper et lydtrykk.

Tidligere har dette vært gjort med tinn, hvis egenskaper ikke er særlig godt egnet i lydsammenheng annet enn til å bevise et termoaukustisk fenomen.

Nyvinningen kommer i form av små karbonrør som transporterer varme mye bedre(høy termisk konduktivitet), i tillegg har de lav kapasitet, slik at de omsetter varme til lyd effektivt istedenfor å bare oppta varme og bli varmt.

Fordelene med dette er mange, men jeg antar at høytalere som benytter seg av dette prinsippet kan kalles solid state, lik plasmahøytalere.

Legg til at dette kan formes til nær sagt alt og dermed får helt uante bruksområder i forhold til konvensjonell teknologi så blir det spennende.

Hvor begrensningene settes vet jeg ikke, kanskje kan man lage punktkilder, kanskje er det ingen begrensninger for frekvensgangen, hvor mye effekt tåles, hvem vet?

Det var min lille forståelse av dette, får håpe noen med mer peiling kan komme å rette opp eller tilføye informasjon.

Her er en lenke til der det står å lese om dette.

EDIT: Er litt usikker på det med kapasiteten, hvor enkelt er det egentlig å få karbon til å gå i metning? Fant bare tall for termisk konduktivitet på diamant Thermal conductivity W/(m·K) = 900 - 2320
    Varmeledningsegenskapene til diamant er meg bekjent de beste man kjenner til for noe materiale. Bindingene i diamant er meg bekjent de beste man kjenner til for noe materiale. Men disse karbonrørene skal altså lede strøm, og da er det noe som skurrer, fordi diamant også er en isolator...

EDIT: Har skumlest noen patenter fra 1920 uten at jeg ble meget klokere av det. Hvordan konstruksjonen er var litt kryptisk, men det ser ut som ringer av Wollaston tråd (altså en sølvdekket tråd med platinum kjerne.) i paralell. Materialet brukt ser ut til å være kopper.
    Patent
    Framstilling1
    Framstilling2

EDIT2: illevarslende lesning

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan påvirkes dette av variasjon i romtemperatur tro?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som alle lyd gjør?
    Det er klart at de termiske egenskapene (flux mellom Ambient Temp / 80*C) vil påvirkes av varierende AT generelt.

Det som slår meg er spørsmålet om hvorvidt flaten kan endre temperatur raskt nok uten at materialet blitt trett. Dette er vel enklest med små transducere, noe som igjen ikke er ideelt for å gjengi lyd som hi-fi der man har høye krav til SPL og frekvensgang.

Det som er mest spennende med dette er at man ikke nødvendigvis er bundet til form, noe som gir enorme muligheter. Tenk deg dette som mot-støy på offentlige steder, lydindikering for blinde osv.

Hva med en wave guide som er en tranducer... ?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha mye SPL så må man ha det kaldt