B&W DM683 Hjelp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W DM683 Hjelp?

Da var pengene begynt å trille inn på konto og jeg har sterkt vurdert å anskaffe meg ny Hifi!

Det har vert en del fram og tilbake nå og jeg sikkler etter b&w dm683, det er mange tråder her på forumet om disse, mye fram og tilbake her og, mye delte meninger men vi kan vell alle være enig i at dette er en jævlig allright allround-høyttaler til 10høvdinger?

Har også vurdert Klipsch 63'ene som også er noen nydelige høyttalere men er ganske mye større enn 683'ene! Er de det i lyden også? kan b&w spille tordnene høyt slik som klipsch? er de verdt 7000 ekstra? sitter igjenn med noe spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på!

Har et lite oppsett i 20,000 kroners klassen, høres dette greit ut? noen meninger? :

Høyttalere : B&W DM683
    For-Forsterker : NAD C162
    Eff-Forsterker : NAD C272 ( Kanskje 2 med tiden? )
    CD-Spiller : NAD C542

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse trøkk i B&W dm683 og 684 med 2 stk nad c272 og i det rette rommet.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt ut cdspillern med camebridge 640C istede... den NAD spillern der er ikke god i forhold. Da skal du iallefall ha prikkfrie plater, samt skikkelig stødig underlag på den. Camebridgen er et kupp til prisen (3000kr).

EDIT: Ellers er anlegget der helt topp . Vurderingen angående 2x272 er også veldig smart, da BW 683 er glade i strøm . Men i begynnelsen holder 272 i massevis!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for kjapt svar!

640C ser veldig lovende ut, men den kommer til å skille seg litt ut da i et rack med kun NAD komponenter, blir det betraktelig bedre lyd er det jo ikke noe å tenke på!

Har du noen erfaringer med 683? De er noen relativt små høyttalere, kan de spille skikkelig høyt om anledningen tillater det?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er meget fornøyd med mine 683, men syntes at de kunne høres litt "innesluttet" ut på musikk. De har generelt en litt mørk klang, så det er umulig å bli trøtt i ørene selv med mye lytting.
    Selv om jeg brukte bi-wire med min Onkyo receiver som i teorien da skal gi 4 (7) x 130 watt i 8 ohm, følte jeg at de ikke fikk nok pulver allikevel. Fikk nylig på et effekttrinn som skal yte 2 x 150 watt og nå føler jeg at bassen går dypere og jeg synes det er en klar og feitere mellomtone.

Så personlig ville jeg prøvd litt forskjellig elektronikk, for det fortjener og trenger de. Jeg har hørt at f.eks Tact/Lyngdorf SDA2175 skal være en meget god match, og det lå nettopp en på brukten til 5500,-. Det vil garantert være bedre enn en NAD C272.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var veldig i tvil når jeg skulle velge høytalere, Og valget sto mellom Klipsch RF82 og Dm 683. Var inne hos BMH i Bergen og hørte på RF82 2 ganger før jeg blei enig med meg selv. Og Hifiklubben 1 gang for DM683.
    Min konklusjon var at Klipschene spilte veldig høyt, men overraskende nok med mindre trøkk. Diskanten var klar og fin, men savnet noe bass i forhold til DM683. Så for meg falt valget på DM683 og er veldig fornøyd med det. Syntes lyden er fin og klar, samtidig som de spiller høyt med fin bass. Nå har jeg ikke hørt RF63 i forhold. Kjører Primare SP21 forsterker og Cambridge 740C CD spiller..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye nyttig info her! Om jeg først setter meg ned i sofaen for å høre på musikk kan det godt gå med et parr timer! Så at jeg ikke blir sliten i øra er ypperlig! Nå som det blir invistering i ny Hifi blir det nok enda mere lytting noe det desverre er litt lite av nå som jeg rett og slett ikke har noe serlig bra utstyr!

Bra at dere kommer med forslag til komponenter da jeg ikke har så mye erfaring, har vert en del innom hifiklubben og titta litt rund og fått noen demoer men klarer ikke bestemme meg, blir ikke det samme som hjemme i stua! (Har ikke tenkt å bruke så veldig mye mere enn 20-30000 på stereo ved første innkjøp).

Er 683'ene slik at de blir dypere med mere effekt?

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, bra valg av høyttalere. Jeg har selv forrige generasjon av 600-serien og er strålende fornøyd med de. Når det gjelder forsterker så vil jeg vel si at C272 er er overkill, og i allefall to!!! Har selv en Rotel 2x130W på mine 603 s3 og har aldri vær i nærheten av å ta den mot maks, selv når naboene klager som værst.

Den forsterkerkombinasjonen du spør om med forforsterker og effektforsterker kommer fort opp i 9000,- med gode kabler mellom. Disse pengene ville jeg heller brukt på en god musikalsk integrert forsterker enn et kraftverk av et sluttrinn. F.eks Primare I21. Men hvis målet ditt er å spille høyest mulig så ...

Når det gjelder CD-spiller har jeg ingen formening da jeg har gått fullt og helt over til Squeezebox :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AMS:

Så du mener 683'ene spille dypere med litt fyldigere bass? Hvordan er Primare på b&w, har du prøvd noen andre forsterkere og kommet fram til at dette en den beste matchen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    683 krever litt forsterker. De er litt tungdrevene og blir dypere med mere effekt ja..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Hei, bra valg av høyttalere. Jeg har selv forrige generasjon av 600-serien og er strålende fornøyd med de. Når det gjelder forsterker så vil jeg vel si at C272 er er overkill, og i allefall to!!! Har selv en Rotel 2x130W på mine 603 s3 og har aldri vær i nærheten av å ta den mot maks, selv når naboene klager som værst.

Den forsterkerkombinasjonen du spør om med forforsterker og effektforsterker kommer fort opp i 9000,- med gode kabler mellom. Disse pengene ville jeg heller brukt på en god musikalsk integrert forsterker enn et kraftverk av et sluttrinn. F.eks Primare I21. Men hvis målet ditt er å spille høyest mulig så ...

Når det gjelder CD-spiller har jeg ingen formening da jeg har gått fullt og helt over til Squeezebox :-)
    Mulig C272 er overkill, dette har jeg ingen erfaring med. Har fått en del anbefalninger om at disse krever mye størm og 2x150 watt er et minimum! Synes selv dette høres litt spesielt ut da høyttalerene ikke er spesielt store.

Jeg er åpen for anbefalninger, min intensjon er ikke å spille høyest mulig men det kan iblant med rette anledningen passe seg og fyre opp volumet litt. Hehe.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FuNc
    Mye nyttig info her! Om jeg først setter meg ned i sofaen for å høre på musikk kan det godt gå med et parr timer! Så at jeg ikke blir sliten i øra er ypperlig! Nå som det blir invistering i ny Hifi blir det nok enda mere lytting noe det desverre er litt lite av nå som jeg rett og slett ikke har noe serlig bra utstyr!

Bra at dere kommer med forslag til komponenter da jeg ikke har så mye erfaring, har vert en del innom hifiklubben og titta litt rund og fått noen demoer men klarer ikke bestemme meg, blir ikke det samme som hjemme i stua! (Har ikke tenkt å bruke så veldig mye mere enn 20-30000 på stereo ved første innkjøp).

Er 683'ene slik at de blir dypere med mere effekt?
    Det vil de nok gjøre, og ikke minst vil man kunne oppnå en mer definert bass. Jeg merker mer tyngde i bassen etter at jeg koblet over til ShengYa (Vincent) effekt-trinnet. Den er mer strømsterk (mer reserver, 80000µF vs. 30000µF) enn Onkyo receiveren. Men jeg er ikke ferdig å eksprimentere enda... mulig jeg kommer til å bruke begge for max effekt :wink:

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg har hørt at f.eks Tact/Lyngdorf SDA2175 skal være en meget god match, og det lå nettopp en på brukten til 5500,-. Det vil garantert være bedre enn en NAD C272.
    Det kan jeg bekrefte ;-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimba
    Det kan jeg bekrefte ;-)
    Tviler ikke... jeg må bare få hørt denne komboen på HFK en dag altså

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en H/K avr 7000 som er en forsterker med bra guff, men syntes primaren ga et fyldigere lydbilde. Er meget fornøyd med den kombinasjonen Har ikke prøvd noen andre kombier.. kan anbefale primare, cambridge og 683. Men gjerne en cambridge 640c som er billligere enn min 740c. Mulig cambridge 640a el 840e sammen med cambridge 640c. Få en demo hos hifiklubben. da får du et bedre inntrykk. Gjerne med 640a og 840e og hør forskjellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ta meg en ekstra tur innom Hifiklubben å lytte litt, skal få en demo av Lyngdorf SDA2175. og Cambridge! men huske på nå gutta at dette er mitt første innkjøp av Hifi i en 5000,- + klasse så vil helst ikke sprenge budsjettet mitt fullstendig! 20-30k Inkl alt av utstyr i første omgang.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av FuNc
    Får ta meg en ekstra tur innom Hifiklubben å lytte litt, skal få en demo av Lyngdorf SDA2175. og Cambridge! men huske på nå gutta at dette er mitt første innkjøp av Hifi i en 5000,- + klasse så vil helst ikke sprenge budsjettet mitt fullstendig! 20-30k Inkl alt av utstyr i første omgang.
    Har både hatt Vincent og Lyngdorf på B&W. Hadde heller gått for en Vincent SP-331 kontra SDA 2175 eller Nad C272. Varm og fyldig lyd i denne Vincent forsterkeren, samt at den er billigere enn Lyngdorfen`n.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Har både hatt Vincent og Lyngdorf på B&W. Hadde heller gått for en Vincent SP-331 kontra SDA 2175 eller Nad C272. Varm og fyldig lyd i denne Vincent forsterkeren, samt at den er billigere enn Lyngdorfen`n.
    Det stemmer nok, jeg er veeeeeldig fornøyd ihvertfall. Den gir en fantastisk varm og god mellomtone og dyp bass. Diskanten opplever jeg som tilnærmet uendret i forhold til Onkyo receiveren.
    (Jeg har ikke den som HETER Vincent SP-331, men Sheng Ya SP-333 som er tilnærmet identisk Vincent utenom at SY har 4 utskiftbare rør på inngangen kontra 2 som ikke kan byttes).
    Hvis man ser nærmere på innmaten på de to ser man likheten, ikke minst at trafoen i Vincent ofte er merket med Sheng Ya :wink:
    Litt OT, men jeg sier dette da man like gjerne kan se etter Sheng Ya hvis man er ute etter en Vincent, og noen lapper billigere kan det også bli...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Det stemmer nok, jeg er veeeeeldig fornøyd ihvertfall. Den gir en fantastisk varm og god mellomtone og dyp bass. Diskanten opplever jeg som tilnærmet uendret i forhold til Onkyo receiveren.
    (Jeg har ikke den som HETER Vincent SP-331, men Sheng Ya SP-333 som er tilnærmet identisk Vincent utenom at SY har 4 utskiftbare rør på inngangen kontra 2 som ikke kan byttes).
    Hvis man ser nærmere på innmaten på de to ser man likheten, ikke minst at trafoen i Vincent ofte er merket med Sheng Ya :wink:
    Litt OT, men jeg sier dette da man like gjerne kan se etter Sheng Ya hvis man er ute etter en Vincent, og noen lapper billigere kan det også bli...
    Takk for tips!

Hørtes meget spennende ut dette, ser ikke ut som de har den Sheng Ya SP-333på sidene lengere men det er velt fullt mulig å bestille fra en annen side. Ser ut som man får veldig mye for pengene!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •