mangler dynamikk i mine Audivector MI3 Avantgarde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

mangler dynamikk i mine Audivector MI3 Avantgarde

Hei.

I vår oppgraderte jeg stereoanlegget, dvs jeg kjøpte helt nytt (brukt).

Her nå Audiovector MI3 avantgarde, cd spilleren er en Arcam cd73 og forsterkeren er Arcam A90. Til film bruker jeg stereoanlegget med en en billig Denon dvd spiller, og en xtz 99W12 sub.

Til å begynne med var jeg strålende fornøyd med anlegget. Et utrolig løft i forhold til det jeg hadde. Men nå begynner jeg å synes jeg mangler litt dynamikk. Merker det spesielt på film der jeg tar meg selv i å stadig skru opp lyden når det kommer til mere "actionpregede" scener fordi jeg ikke synes det "trøkker" nok. Når så det komme til roligere scener skrur jeg lyden ned igjen fordi jeg synes det blir for høyt. Har ikke tenkt så mye over dette når jeg spiller musikk, men nå når jeg har begynt å legge merke til det synes jeg jeg mangler dynamikk også på musikk.

Hva tror dere vil hjelpe? mere effekt? andre høytalere?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket om "dynamikk compression" er av/på i DVD-spilleren?
    Som du sikkert allerede vet, vil den senke lydnivået i de mest dynamiske delene av filmen og samtidig øke lydnivået på de mer rolige scenen med tale osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. nei det har jeg ikke sjekket. Visste ikke at det var en sånn innstilling på dvd spilleren....ops: Får ta en titt på den først da.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her mener jeg bestemt at du skulle hatt litt mer pulver. Audiovector MI3 avantgarde er jo fantastiske høytalre, og en A90 høres lite ut mener nå jeg. Finnes ekstremt mye bra effektforsterkere å få kjøpt på bruktmarkede, alt kommer ann på budjett.

Beste vil være å få lånt med seg en hjem for å prøve om dette kan være løsningen.

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mi3´en er ikke så tungdreven... Ifølge Ole i Audiovector, så skal selv en Naim Nait5 klare å drive denne mer enn tilstrekkelig...

Jeg har selv drevet mine Mi3 signatur med naim nap90/3 en periode, (2x30w) -og da savnet jeg kun dynamikken på godt over middels lydnivå...

Selv driver jeg dem idag med nap250 CB som jeg mener er på 2x80w, og dynamikken er vel det jeg er mest fornøyd med...

Men det er jo en mulighet for arcamen ikke er spesielt strømsterk, men har hørt av flere at det skal være en god kombinasjon med audiovector...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jeger68
    Hmm.. nei det har jeg ikke sjekket. Visste ikke at det var en sånn innstilling på dvd spilleren....ops: Får ta en titt på den først da.
    Gjør det, jeg har brukt denne funksjonen tidligere på sene nattekvelder for å ikke vekke naboene når det virkelig drar på i filmen(e), men allikevel kunne få med meg dialog og lyder som generelt er svake i lydildet. Ved bruk av denne funksjonen mister man alt som heter dynamikk...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Her mener jeg bestemt at du skulle hatt litt mer pulver. Audiovector MI3 avantgarde er jo fantastiske høytalre, og en A90 høres lite ut mener nå jeg. Finnes ekstremt mye bra effektforsterkere å få kjøpt på bruktmarkede, alt kommer ann på budjett.

Beste vil være å få lånt med seg en hjem for å prøve om dette kan være løsningen.

Det første som slo meg også var at jeg kanskje ikke har nok effekt og at jeg skulle få prøvd med en effektforsterker. Problemet er at det ikke er så lett å få låne med seg noe hjem når en bor på Koppang i Østedalen og har 10 mil til nærmeste hifibutikk. Først skal jeg hjem å sjekke dvd spilleren, men også på musikk synes jeg liksom noe mangler. Men det kan jo være innbilling siden jeg ikke har tenkt så mye på det før. Eller så er det jeg som blir mer og mer kresen på lyden da når utstyret bedrer seg...

På den annen side har jeg også lest flere steder at naim forsterkere på 50w driver audiovector bra, og Arcam'n min yter 90w.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke så dreven i "lydfaget" så jeg har også fundert på om rommet eller noe også kan ha noe å bety for opplevelsen av dynamikk? Eller skulle ikke rommet ha noe å bety akkurat når det gjelder dynamikken?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dynamikk

Prøv en Chapter forsterker

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt audiovector selv, og arcam forsterkeren din blir litt liten for å få høytalleren til å åpne seg skikkelig å trøkke godt, du kan prøve å putte på en p90, brukte selv classe det funka bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, A90 er dessverre i minste laget. Audiovectoren er ikke tungdrevet, men A90 blir likevel litt for forsiktig og hr for liten strømforsyning. Om du ellers liker klangen i A90, så se om du kan få tak i et greit effektrinn. Ellers så kan du kanskje prøve å få tak i en Arcam A32 på bruktbørsen. Den har mer kraft, selv om også den kommer til kort på en del større høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. Tror jeg får prøve å få lant meg en eller annen effektforsterker og prøve om det gir bedre dynamikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Ellers så kan du kanskje prøve å få tak i en Arcam A32 på bruktbørsen. Den har mer kraft, selv om også den kommer til kort på en del større høyttalere.
    Ser at A32 er oppgitt til 100w pr kanal mens min Diva90 har 90W. Er dette nok til at jeg vil merke noen forskjell på kreftene eller må jeg høyere opp i effekt?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil overraske meg om ny forsterker gir fantastiske utslag. Du må nok bare akseptere at her er det rommet som ikke spiller helt på lag med høyttalerne. Dette kan ordnes på et par måter slik jeg ser det.

Flytte/omkalibrere sub og bruke denne hele tiden
    Flytte på høyttalerne dine og eventuelt lytteposisjon

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et ubenytter rom på 4x7 meter som ikke brukes til noe pr i dag som planen er å gjøre om til lytterom og kino. Anlegget skal inn der etterhvert, men foreløpig må det vente til badet er ferdig pusset opp Her kan jeg gjøre alt jeg øsnker av demping m.m. Men mener du det er rommet som kan være skyld i dårlig dynamikk? Dvs kan rommet også påvirke dynamikken i lydbildet?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jeger68
    Har et ubenytter rom på 4x7 meter som ikke brukes til noe pr i dag som planen er å gjøre om til lytterom og kino. Anlegget skal inn der etterhvert, men foreløpig må det vente til badet er ferdig pusset opp Her kan jeg gjøre alt jeg øsnker av demping m.m. Men mener du det er rommet som kan være skyld i dårlig dynamikk? Dvs kan rommet også påvirke dynamikken i lydbildet?
    I meget stor grad. Rommet påvirker frekvensresponsen og fasen i enormt stor grad som igjen er det du faktisk hører/føler i lytteposisjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...
    Da tror jeg at jeg skal vente med oppgraderinger til jeg har fått flyttet inn i nytt rom. Der kan jeg eksprimentere mere med plassering, demping m.m.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    har hatt audiovector selv, og arcam forsterkeren din blir litt liten for å få høytalleren til å åpne seg skikkelig å trøkke godt, du kan prøve å putte på en p90, brukte selv classe det funka bra.
    Vil enkelt kalle disse uttalelsene "pisspreik"

Har pr.nå Arcam A32 og A90 samt Audiovector M3 Avantgarde og Signature.
    Jeg kan med hånden på hjertet si at begge disse er letter å drive enn B&W Cm1.
    I loftstuen siter jeg nå å spiller på A32/Avantgarde med meget bra dynamikk og trykk. Har mer tro på andre faktorer gjør seg gjeldende. Rom, feilkobling o.l
    Meg bekjent har A32 og A90 samme størrelse strømforsyning.

Tar forbehold mot at MI3 er tyngre å drive enn mine er!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Og jeg kan med hånden på hjertet si at RS vet hva han snakker om..

Hos han er det trøkk i bøtter og spann!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror tilfellet heller er at når du får mer effekt på de spiller de faktisk også bedre, hvis man har ører til å høre forskjell da, og hva man synes er bra kommer litt ann på hva man er vant til også.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •