Ikon 8 vs. Mentor 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikon 8 vs. Mentor 6

Hei!

Jeg driver og planlegger høyttalerkjøp til neste sommer/høst, og er selvsagt ute i god tid med planleggingen og drømmingen 8)
    Egentlig har jeg bestemt meg for Dali Ikon 8, men samtidig titter jeg jo rundt på nettet og leser tester av alt mulig. I utgangspunktet er jeg veldig glad i Dali, både lyd og designmessig, men er åpen for andre gode forslag også.
    Men tilbake til overskriften.... Hvordan vil disse to høyttalerne være i en sammenlikningstest?

Jeg har hørt Ikon 8, og ble veldig overbevist om at dette er noe for meg. Det manglet litt trykk i bunnen, men det kan ha med forsterkeren å gjøre. De ble spilt på en NAD 272. Samtidig leser jeg tester av Mentor 6, og det høres jo fantastisk bra ut det også... Det jeg falt litt for er dens evne til å spille herlig fyldig selv på lave og moderate volumer, samtidig som diskanten visstnok er et par hakk opp fra Ikon serien. DET er noe jeg kommer til å sette stor pris på, da jeg bor i leilighet og ikke kan spille så høyt jeg vil hele tiden.
    Hva tror folket her?
    Jeg har forøvrig lyst til å parre høyttalerne med en Parasound 2250...
    Musikksmaken min er varierende, og jeg kan høre på alt fra Dire Straits til Infected Mushroom. Jeg skal bruke anlegget omtrent 50/50 til musikk og film.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kan definitvt RogerWaters (brukernavnet, ikke personen) hjelpe deg.

Jeg har nettopp kjøpt Mentor 6, og i forhold til Ikon 8 er denne en god del bedre allround høytaler mens Ikon 8 vil være mer morsom på film da de gir et hinsides trøkk når det trengs. Samme gjør Mentor 6, men ikke med så mye blafring i buksebeina.

Ikon 8 krever nok mer kraft også, spesielt på film. Det er jo 2x 8" som skal drives.

Men på musikk er Mentor 6 ganske langt foran Ikon 8. I min mening...

Uansett hva du kjøper så kommer du til å bli knallfornøyd, for begge er utrolig bra høytalere. Det kommer bare litt ann på hva du skal bruke det mest til.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Har kan definitvt RogerWaters (brukernavnet, ikke personen) hjelpe deg.

Jeg har nettopp kjøpt Mentor 6, og i forhold til Ikon 8 er denne en god del bedre allround høytaler mens Ikon 8 vil være mer morsom på film da de gir et hinsides trøkk når det trengs. Samme gjør Mentor 6, men ikke med så mye blafring i buksebeina.

Ikon 8 krever nok mer kraft også, spesielt på film. Det er jo 2x 8" som skal drives.

Men på musikk er Mentor 6 ganske langt foran Ikon 8. I min mening...

Uansett hva du kjøper så kommer du til å bli knallfornøyd, for begge er utrolig bra høytalere. Det kommer bare litt ann på hva du skal bruke det mest til.
    Riktig! Tror jeg må høre litt mer med han og. Virker som han er veldig fornøyd med sine Ikon 8 ja!

Jeg skrev 50/50 film og musikk, men tenker jeg meg om er det nok mer 30/70 film og musikk...
    Hvilken forsterker bruker du til å drive dine Mentor 6?

Jeg har jo allerede en Ikon sub, men jeg ser for meg at den er en ganske bra match med Mentor 6 også.. Har hørt litt på Mentor sub, og den syns jeg egentlig ikke kunne forsvare sin egen pris. Lekkert, men ikke verdt pengene, som jeg syns Ikon suben er.
    Hehe, det er herlig å kunne kline til med skikkelig volum av og til, men her tror jeg naboene hadde blitt gale om jeg gjorde det mer enn jeg gjør nå

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har Ikonsub allerede, så gå for Mentor 6. Da har du nok bass fra før. :-)

Ikon subben er jo super. Greier seg hvertfall knallbra på musikk. Kanskje mentoren er litt bedre på film?

Jeg bruker Abrahamsen V 4.0 effektforsterker og synes det fungerer knallbra. En skikkelig god kombo fordi Mentor 6 KAN være noe spiss i toppen, og der kompenserer Abrahamsen med varm og fin klang og kontroll i mengder. Så sjekk ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har Ikonsub allerede, så gå for Mentor 6. Da har du nok bass fra før. :-)

Ikon subben er jo super. Greier seg hvertfall knallbra på musikk. Kanskje mentoren er litt bedre på film?

Jeg bruker Abrahamsen V 4.0 effektforsterker og synes det fungerer knallbra. En skikkelig god kombo fordi Mentor 6 KAN være noe spiss i toppen, og der kompenserer Abrahamsen med varm og fin klang og kontroll i mengder. Så sjekk ut!
    Ja, jeg har jo det Og kan gå for en til om det skulle knipe hehehe8)
    Er superfornøyd med Ikonsuben!
    Vel, jeg har kun prøvd mentor sub på film, og jeg syns egentlig ikke den imponerte så veldig. Syns det er mer trøkk i Ikonen. Den er nok ikke like stram, men den er akkurat midt i blinken for meg.

Abrahamsen ja! Den er stilig. Hvor har du kjøpt den?? Hmm, når jeg først er ute og spør og graver. Vet du om en enkel måte å skille watt fra watt?
    Det er så stor forskjell i hva ulike merker oppgir, og jeg har litt vanskeligheter med å skille de "sterke" wattene fra de "svake".

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du ser strømforsyningen til Abrahamsen V 4.0 så veit du at de 2x70 watta den har er EKTE watt. :-D

Abrahamsen kjøpte jeg via Elkjøp.

Enkelt måte å skille watt fra watt må jo være å kjenne på vekta. Selvfølgelig pris, men også å lese litt om erfaringer og om produktene. Her er det sikkert noen andre som kan svare bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du ser strømforsyningen til Abrahamsen V 4.0 så veit du at de 2x70 watta den har er EKTE watt. :-D

Abrahamsen kjøpte jeg via Elkjøp.

Enkelt måte å skille watt fra watt må jo være å kjenne på vekta. Selvfølgelig pris, men også å lese litt om erfaringer og om produktene. Her er det sikkert noen andre som kan svare bedre.
    Hehe, ja det tviler jeg ikke et sekund på. Vil tro den har god kontroll på mentorene.

Elkjøp du! Ikke dumt

Har du noe erfaring med Parasound? Leser rundt her og det ser ut som om de gir et ganske fyldig og litt mørkt lydbilde de og...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør med watersen, han har parasound...han titter vel innom her snart

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folks... Måtte innom tråden her..

Jeg synes Ikon 8 spiller bra med de rette komponentene, Parasound sin 2250 bruker jeg selv og den funker utmerket. Du får masse trøkk og morofaktor på engang, mentor 6 er bedre på musikk og det sier seg selv. Om du har et ikon oppsett så faller man ikke død for å si det slik, bedre å bygge på noe man har allerede fra før.

Om man skal da gå for et mentor oppsett ville jeg hatt resten i samme stil også, men om lommeboken vil tillate det er en helt annen sak. Alt faller inn på det man ønsker å bruke pengene på, så det er litt etter hva man liker også. Han MAW har gjort seg opp en mening med mentor 6, og det er bare bra lesning for oss andre som kunne tenkt oss mentor med tiden fremover. Selv har jeg lyst på mentor 8, men den koster litt mer enn det jeg har råd til for å si det slik. Det beste er å få booka en demo på klubben og høre begge oppsettene, om du vil kanskje spare litt så er Ikon 8 veien å gå. Men om du har ubegrenset med penger kan du alltid kline til med Mentor.

Jeg har hørt begge mentor og synes dem spiller utrolig bra, veldig detaljerte og bra etter min mening. Jeg kan anbefalle begge høytalerne for min del, men syns det er viktig å la øret og hjertet få en del i valgets kval også. Det er i hvertfall moro at flere og flere har fått opp øya for Ikon 8, virker som skepsisen med ekkel høy diskant er over for denne gang. Tråden min har virkelig fått bevise at ting er annerledes og bedre enn folk tror, det er bare kline til med det man har lyst på i hifiverden. Det er kun penga som setter en stopper...

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og der kom han...

Veldig bra innleg. Problemet med Mentor 8 er at de er gigantiske og krever vanvittig mye kraft. Så der går jo budsjettet opp flere hakk. Men hør på de. Det er en opplevelse! :-D

Men ikon 8 er utvilsomt en super høytaler. Jeg diggern, men valget endte på Mentor 6 for meg. Og angrer ikke...selv om trøkket i Ikon 8 hadde vært litt gøy. Men vi får hoppe på Mentor 8 senere! :-P

Sjekk denne testen:
    Test av Dali Ikon 8 Gulvhøyttaler - Tester - Lyd og Bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hei folks... Måtte innom tråden her..

Jeg synes Ikon 8 spiller bra med de rette komponentene, Parasound sin 2250 bruker jeg selv og den funker utmerket. Du får masse trøkk og morofaktor på engang, mentor 6 er bedre på musikk og det sier seg selv. Om du har et ikon oppsett så faller man ikke død for å si det slik, bedre å bygge på noe man har allerede fra før.

Om man skal da gå for et mentor oppsett ville jeg hatt resten i samme stil også, men om lommeboken vil tillate det er en helt annen sak. Alt faller inn på det man ønsker å bruke pengene på, så det er litt etter hva man liker også. Han MAW har gjort seg opp en mening med mentor 6, og det er bare bra lesning for oss andre som kunne tenkt oss mentor med tiden fremover. Selv har jeg lyst på mentor 8, men den koster litt mer enn det jeg har råd til for å si det slik. Det beste er å få booka en demo på klubben og høre begge oppsettene, om du vil kanskje spare litt så er Ikon 8 veien å gå. Men om du har ubegrenset med penger kan du alltid kline til med Mentor.

Jeg har hørt begge mentor og synes dem spiller utrolig bra, veldig detaljerte og bra etter min mening. Jeg kan anbefalle begge høytalerne for min del, men syns det er viktig å la øret og hjertet få en del i valgets kval også. Det er i hvertfall moro at flere og flere har fått opp øya for Ikon 8, virker som skepsisen med ekkel høy diskant er over for denne gang. Tråden min har virkelig fått bevise at ting er annerledes og bedre enn folk tror, det er bare kline til med det man har lyst på i hifiverden. Det er kun penga som setter en stopper...
    Hei på deg og!
    Har tenkt litt sånn som deg og. Det er moro å ha komplett av en serie. Ikon 8 er en kjempehøyttaler, både lyd og størrelsesmessig. Synd de ikke selger Parasound på hifiklubben hehe. Da kunne jeg virkelig fått høre det jeg har lyst på. Min oppfatning av Mentor 6 er kun basert på lesning, så jeg burde nok høre ja.
    Du sier noe. Jeg får ta en prat med hifiklubben og få hørt begge. Jeg tenker som så at om frontene koster 15 eller 20laken, så er ikke det så farlig. Jeg vil heller spare et par mnd ekstra eller kjøpe dem brukt om lyden er verdt å betale for. Kanskje jeg kan få arrangert en lytterunde hos hifiklubben hvor jeg hører begge uten at jeg vet hvilke som spiller. Så ta en avgjørelse ut fra det!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Hei på deg og!
    Har tenkt litt sånn som deg og. Det er moro å ha komplett av en serie. Ikon 8 er en kjempehøyttaler, både lyd og størrelsesmessig. Synd de ikke selger Parasound på hifiklubben hehe. Da kunne jeg virkelig fått høre det jeg har lyst på. Min oppfatning av Mentor 6 er kun basert på lesning, så jeg burde nok høre ja.
    Du sier noe. Jeg får ta en prat med hifiklubben og få hørt begge. Jeg tenker som så at om frontene koster 15 eller 20laken, så er ikke det så farlig. Jeg vil heller spare et par mnd ekstra eller kjøpe dem brukt om lyden er verdt å betale for. Kanskje jeg kan få arrangert en lytterunde hos hifiklubben hvor jeg hører begge uten at jeg vet hvilke som spiller. Så ta en avgjørelse ut fra det!
    Jeg tror du vil komme langt med et ikon oppsett for å si det slik, men om du vil ha bedre oppløst lyd så er Mentor veien å gå. Du bor i Trøndelag ser jeg, hva med å stikke innom TonArt i Fjordgata 11 for et lite lån av Parasound forsterker da? De kan vel være litt behjelpelig om du er en potensiell kjøper, håper du finner ut av hva du ønsker. Om det er noe annet du ønsker å vite er det bare å spørre løs, bare å komme med det du skulle lure på.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og der kom han...

Veldig bra innleg. Problemet med Mentor 8 er at de er gigantiske og krever vanvittig mye kraft. Så der går jo budsjettet opp flere hakk. Men hør på de. Det er en opplevelse! :-D

Men ikon 8 er utvilsomt en super høytaler. Jeg diggern, men valget endte på Mentor 6 for meg. Og angrer ikke...selv om trøkket i Ikon 8 hadde vært litt gøy. Men vi får hoppe på Mentor 8 senere! :-P

Sjekk denne testen:
    Det kunne vært moro å prøvd Mentor 8 med Parasound P3 Pre og A21 Effekt, tror det ville vært en killer kombo. Skumle tanker egentlig, men slik er det i denne lydverden der man sjelden kan bli fornøyd. Jeg synes jeg har fått det til med det jeg har nå, men engang i fremtiden så er oppgraderingsmonsteret på plass nok engang.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du vil komme langt med et ikon oppsett for å si det slik, men om du vil ha bedre oppløst lyd så er Mentor veien å gå. Du bor i Trøndelag ser jeg, hva med å stikke innom TonArt i Fjordgata 11 for et lite lån av Parasound forsterker da? De kan vel være litt behjelpelig om du er en potensiell kjøper, håper du finner ut av hva du ønsker. Om det er noe annet du ønsker å vite er det bare å spørre løs, bare å komme med det du skulle lure på.
    Kanskje de er behjelpelige ja, for hvis jeg skal ha Parasound er det sannsynlig at jeg kjøper den der
    jeg skal flytte til østlandet til våren, så sånn sett er jeg mer potensiell kunde hos hifiklubben i Moss eller Drammen...
    Takk skal du ha! Glimrende å ha noen kloke hoder å snu seg til når jeg lurer på ett eller annet. Tror jeg uansett må få avtalt en demo her i Trondheim. Det er en stund til jeg skal kjøpe, men blir jo gal av å ikke vite

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og der kom han...

Sjekk denne testen:
    Se der ja! De virker jo ikke akkurat misfornøyd med Ikonet
    Hehe, tror jeg skal være fornøyd med Ikon 8 eller Mentor 6 en stund ja. Så får jeg heller la oppgraderingslysten komme og ta meg om nye ti år!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje de er behjelpelige ja, for hvis jeg skal ha Parasound er det sannsynlig at jeg kjøper den der
    jeg skal flytte til østlandet til våren, så sånn sett er jeg mer potensiell kunde hos hifiklubben i Moss eller Drammen...
    Takk skal du ha! Glimrende å ha noen kloke hoder å snu seg til når jeg lurer på ett eller annet. Tror jeg uansett må få avtalt en demo her i Trondheim. Det er en stund til jeg skal kjøpe, men blir jo gal av å ikke vite
    Jeg kan bare si gode ord om Hifiklubben i Moss, har masse god erfaring med de gutta dessuten kjenner jeg butikksjefen litt nå etter en del samtaler der inne. Det er kjempe greie folk og ikke noe problem for å lånt noe, de tar innbytte og skaffer det du ønsker. Det er ikke noe problemer der inne, så vil anbefale den butikken til andre som skal gjøre en god handel også.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bare si gode ord om Hifiklubben i Moss, har masse god erfaring med de gutta dessuten kjenner jeg butikksjefen litt nå etter en del samtaler der inne. Det er kjempe greie folk og ikke noe problem for å lånt noe, de tar innbytte og skaffer det du ønsker. Det er ikke noe problemer der inne, så vil anbefale den butikken til andre som skal gjøre en god handel også.
    Det skal jeg huske på. Har fått veldig varierende service i Trondheim, men har vært rimelig fornøyd i Oslo.
    Kanskje det rett og slett er lettere å få mer personlig service i en litt mindre butikk
    Hva tror du om Parasound HCA(?)-3500? Den er jo superkraftig på papiret... har kanskje mulighet til å få en rimelig av en bekjent

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg huske på. Har fått veldig varierende service i Trondheim, men har vært rimelig fornøyd i Oslo.
    Kanskje det rett og slett er lettere å få mer personlig service i en litt mindre butikk
    Hva tror du om Parasound HCA(?)-3500? Den er jo superkraftig på papiret... har kanskje mulighet til å få en rimelig av en bekjent
    Jeg kjenner ikke noe til den men jeg ville kanskje lånt den og tatt med til klubben og prøvd den, mulig den passer som et skudd også. Det er bare å låne den til prøving som sagt, bring den med i butikken og test på det du ønsker. Selv har jeg bare erfaring med NC serien av Parasound, ellers frister jo Halo serien da. Oppgraderingsmonsterets neste steg i galskapen, men den tid den sorg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke noe til den men jeg ville kanskje lånt den og tatt med til klubben og prøvd den, mulig den passer som et skudd også. Det er bare å låne den til prøving som sagt, bring den med i butikken og test på det du ønsker. Selv har jeg bare erfaring med NC serien av Parasound, ellers frister jo Halo serien da. Oppgraderingsmonsterets neste steg i galskapen, men den tid den sorg.
    Tror jeg må være litt mer frempå i butikken. Kanskje de er mer villige til å demonstrere ting enn jeg har fått inntrykk av
    hehehe, ja! Halo er noe å sikte mot i fremtiden. Må bare bygge deg opp en feit og fin hifi-konto

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må være litt mer frempå i butikken. Kanskje de er mer villige til å demonstrere ting enn jeg har fått inntrykk av
    hehehe, ja! Halo er noe å sikte mot i fremtiden. Må bare bygge deg opp en feit og fin hifi-konto
    Jeg får vel heller håpe på en lotto premie tenker jeg, eneste muligheten til å finannsiere denne galskapen. Marantz har kommet ut med ny SA 7003/8003 spillere også, så dette markedet begynner å fylles med mye god mat for lommeboken. Det skal bli spennende å lese en test om de nye Marantz produktene, virker som dem er tilbake for godt nå. Det er en del nytt som blir presentert på messen i trondheim i år.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •