Ikon 8 vs. Mentor 6 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg får vel heller håpe på en lotto premie tenker jeg, eneste muligheten til å finannsiere denne galskapen. Marantz har kommet ut med ny SA 7003 spiller også, så dette markedet begynner å fylles med mye god mat for lommeboken. Det skal bli spennende å lese en test om de nye Marantz produktene, virker som dem er tilbake for godt nå. Det er en del nytt som blir presentert på messen i trondheim i år.
    Lotto er tingen!
    Det er masse man kan svi av fine summer på ja. Samtidig har jeg litt trua på at man nyter ting mer når man må jobbe og spare for å få råd til det! marantz har jeg lite erfaring med, bortsett fra at stefar har en signert cd-spiller av ett eller annet slag... Den er knall!
    Det var den messen ja! Skulle tatt en tur innom der hvis jeg var litt kjappere.

Tlibake til Ikonene dine. Hvordan spiller de på lave og moderate volum? Er det fortsatt fylde og varmhet i dem da? Eller må du dra på litt for å få ut godlyden av dem?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Lotto er tingen!
    Det er masse man kan svi av fine summer på ja. Samtidig har jeg litt trua på at man nyter ting mer når man må jobbe og spare for å få råd til det! marantz har jeg lite erfaring med, bortsett fra at stefar har en signert cd-spiller av ett eller annet slag... Den er knall!
    Det var den messen ja! Skulle tatt en tur innom der hvis jeg var litt kjappere.

Tlibake til Ikonene dine. Hvordan spiller de på lave og moderate volum? Er det fortsatt fylde og varmhet i dem da? Eller må du dra på litt for å få ut godlyden av dem?
    Ikon ja, nå skal jeg fortelle litt om tidligere erfaringer frem til nå.

Jeg startet med dali ikon 7 med denon avr 3806 receiver og denon dcd 1500 cd spiller. Dette var et fint oppsett, her var det svakeste punktet selve receivern. Når jeg skulle dra på skikkelig kom den skrikende diskanten opp, og det var helt jævli i høye volum. Jeg hadde ikke denne receivern så lenge, så jeg gikk opp til toppmodellen som var 4306 den gangen. Dette ble da noe bedre men jeg savnet fortsatt bassen i disse høytalerne, så jeg supplerte med en dali ikon sub og fikk tilbake noe av bassen jeg savnet. Den skrikende diskanten til ikon 7 var fortsatt på plass, men da bestemte jeg meg for å få disse ut av huset fortere enn f. Da fikk jeg lytte på ikon 8 som falt veldig godt i smak hos meg, og kjørte på dette systemet hjemme og det var en markant forbedring på det hele. Det som var noe møkk denne gangen at jeg måtte vri safta ut av receivern for å få trøkk i høytalerne. Tiden gikk videre og jeg tok skrittet og solgte cdspiller, receiver og subwoofer. Dali ikon 8 stod igjen og etter tid og stunder fikk jeg tak på Parasound NC 2100 forforsterker jeg prøvde på en rotel 1070 effekt. Det ble en del forbedringer med dette oppsettet, fikk litt mer trøkk men det manglet fortsatt enda mere. Så jeg gikk til innkjøp av NC 2250 effekten til Parasound så da skjedde det noe magisk. Fikk jo omsider plassert om dette systemet og fikk på en cd med den nye marantz spilelern min. Det var et litt kaldt møte med dette nye systemet, men så etter littinnspilling så trøkka dette så bra så jeg ble satt ut. Dette var det jeg har savnet, trøkket fra bunnen kom ved lavt volum. Parasound dro ikon opp fra søpla til toppen av isfjellet uten problem. Dette er en oppdatering jeg aldri har angret på, dette var det jeg har lett etter.

Håper denne lille historien fikk deg på noen gode tanker ang parasounden, er i hvertfall sånn jeg opplevde dette i hvertfall. En morsom opplevelse, og andre folk som har vært her før og hørt mine anlegg synes denne spilte med stor fyldighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon ja, nå skal jeg fortelle litt om tidligere erfaringer frem til nå.

Jeg startet med dali ikon 7 med denon avr 3806 receiver og denon dcd 1500 cd spiller. Dette var et fint oppsett, her var det svakeste punktet selve receivern. Når jeg skulle dra på skikkelig kom den skrikende diskanten opp, og det var helt jævli i høye volum. Jeg hadde ikke denne receivern så lenge, så jeg gikk opp til toppmodellen som var 4306 den gangen. Dette ble da noe bedre men jeg savnet fortsatt bassen i disse høytalerne, så jeg supplerte med en dali ikon sub og fikk tilbake noe av bassen jeg savnet. Den skrikende diskanten til ikon 7 var fortsatt på plass, men da bestemte jeg meg for å få disse ut av huset fortere enn f. Da fikk jeg lytte på ikon 8 som falt veldig godt i smak hos meg, og kjørte på dette systemet hjemme og det var en markant forbedring på det hele. Det som var noe møkk denne gangen at jeg måtte vri safta ut av receivern for å få trøkk i høytalerne. Tiden gikk videre og jeg tok skrittet og solgte cdspiller, receiver og subwoofer. Dali ikon 8 stod igjen og etter tid og stunder fikk jeg tak på Parasound NC 2100 forforsterker jeg prøvde på en rotel 1070 effekt. Det ble en del forbedringer med dette oppsettet, fikk litt mer trøkk men det manglet fortsatt enda mere. Så jeg gikk til innkjøp av NC 2250 effekten til Parasound så da skjedde det noe magisk. Fikk jo omsider plassert om dette systemet og fikk på en cd med den nye marantz spilelern min. Det var et litt kaldt møte med dette nye systemet, men så etter littinnspilling så trøkka dette så bra så jeg ble satt ut. Dette var det jeg har savnet, trøkket fra bunnen kom ved lavt volum. Parasound dro ikon opp fra søpla til toppen av isfjellet uten problem. Dette er en oppdatering jeg aldri har angret på, dette var det jeg har lett etter.

Håper denne lille historien fikk deg på noen gode tanker ang parasounden, er i hvertfall sånn jeg opplevde dette i hvertfall. En morsom opplevelse, og andre folk som har vært her før og hørt mine anlegg synes denne spilte med stor fyldighet.
    Kjempemessig Takk for at du gidder å legge litt tid i svarene dine! Det settes stor pris på.
    Det virker som om Parasound vil gi meg akkurat det jeg er ute etter. Jeg liker fylde og bra med trøkk, samtidig som diskanten ikke må drukne! Hvis ikonene leverer flott lyd på lavere volumer er det virkelig det jeg er ute etter i tillegg til kraft ved høye volum.
    Har det mye å si hva man bruker som forforsterker sånn sett? Har ikke planer om å bytte ut 2808en min... Tenkte å supplere med en 2250 som effekt til frontene, og la Denonen gjøre jobben med center og to surroundhøyttalere.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2808 vil funke supert som forforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    2808 vil funke supert som forforsterker.
    Høres bra ut
    Hvis jeg får ut fingern, skal jeg prøve å få til en demo av begge disse herlige høyttalerne i løpet av et par uker. Blir så gira av å prate om det!
    Skal rapportere her om det er av interesse hehe.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempemessig Takk for at du gidder å legge litt tid i svarene dine! Det settes stor pris på.
    Det virker som om Parasound vil gi meg akkurat det jeg er ute etter. Jeg liker fylde og bra med trøkk, samtidig som diskanten ikke må drukne! Hvis ikonene leverer flott lyd på lavere volumer er det virkelig det jeg er ute etter i tillegg til kraft ved høye volum.
    Har det mye å si hva man bruker som forforsterker sånn sett? Har ikke planer om å bytte ut 2808en min... Tenkte å supplere med en 2250 som effekt til frontene, og la Denonen gjøre jobben med center og to surroundhøyttalere.
    Det du også kan gjøre er å kjøpe en Parasound nc 2100 forforsterker, da kan du koble effekt og surround forsterkeren din på denne. Da er signalet til receiver koblet ut, og voila du spiller i stereo uten å ha i bruk receivern din. Så tar receivern din lyden på film med effekten. Da har du et perfekt stereo oppsett samt du kan få knall filmlyd fra receivern uten at disse er avhenig av hverandre.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du også kan gjøre er å kjøpe en Parasound nc 2100 forforsterker, da kan du koble effekt og surround forsterkeren din på denne. Da er signalet til receiver koblet ut, og voila du spiller i stereo uten å ha i bruk receivern din. Så tar receivern din lyden på film med effekten. Da har du et perfekt stereo oppsett samt du kan få knall filmlyd fra receivern uten at disse er avhenig av hverandre.
    Hvilke muligheter!!
    Hoho, som du har nevnt tidligere... det er kun penga som setter begrensninger. Jeg lurer på om jeg rett og slett må sette meg opp et lite budsjett og se hva jeg kan ha råd til. Hvis jeg finner ut at jeg velger Mentor, kan det jo være jeg må spare litt mer allerede :O
    Hehehe, du verden som jeg elsker disse "problemene".

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt morsomt på Nc2100 det er 2 sub utganger der om synes det spiller litt for kjedelig å stereo. Da er det muligheter for å koble 2 subber på stereo oppsettet, får du ikke nok bass da så må du vurdere en tur hos psykologen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt morsomt på Nc2100 det er 2 sub utganger der om synes det spiller litt for kjedelig å stereo. Da er det muligheter for å koble 2 subber på stereo oppsettet, får du ikke nok bass da så må du vurdere en tur hos psykologen.
    Ikke dumt! De har vel en tanke om at det finnes folk som vil ha et vanvittig basstrykk...
    Tror jeg skal la pengene gå til lyd, og ikke til psykologtimer
    Det er jo terapi iseg selv å høre på god musikk. Tror jeg skal begynne terapien ganske straks!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt! De har vel en tanke om at det finnes folk som vil ha et vanvittig basstrykk...
    Tror jeg skal la pengene gå til lyd, og ikke til psykologtimer
    Det er jo terapi iseg selv å høre på god musikk. Tror jeg skal begynne terapien ganske straks!
    For å si det sånn, subben er solgt her i huset og med det systemet som står her nå så savner jeg ikke no sub lyd lengre. Dette spiller over all forventning.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn, subben er solgt her i huset og med det systemet som står her nå så savner jeg ikke no sub lyd lengre. Dette spiller over all forventning.
    Det lover jo mildt sagt bra Jeg kan nok kategoriseres som bassglad, så dette må jo være riktig retning å gå. Spent på å høre forskjellen i basstrykk og fylde mellom ikon og mentor med samme forsterker!

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 6 anbefales på det sterkeste og kan ikke sammenlignes med Ikon serien. Da eg kjøpte mine hørte eg på både Mentor og Ikon, og det er ingen tvil om at Mentor var verdt prisdifferansen.

Bruker Parasound HCA-1500A som effekt til Ht.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sildo
    Mentor 6 anbefales på det sterkeste og kan ikke sammenlignes med Ikon serien. Da eg kjøpte mine hørte eg på både Mentor og Ikon, og det er ingen tvil om at Mentor var verdt prisdifferansen.

Bruker Parasound HCA-1500A som effekt til Ht.
    Moro å lese andres meninger om saken Har fryktelig mye å gjøre på skolen om dagen, men satser på å få tatt meg en tur til hifiklubben for en demo snart.
    Hvilke Ikon høyttalere sammenliknet du med mot Mentor 6?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel 4x8" vel? :P

Har kan definitvt RogerWaters (brukernavnet, ikke personen) hjelpe deg.

Jeg har nettopp kjøpt Mentor 6, og i forhold til Ikon 8 er denne en god del bedre allround høytaler mens Ikon 8 vil være mer morsom på film da de gir et hinsides trøkk når det trengs. Samme gjør Mentor 6, men ikke med så mye blafring i buksebeina.

Ikon 8 krever nok mer kraft også, spesielt på film. Det er jo 2x 8" som skal drives.

Men på musikk er Mentor 6 ganske langt foran Ikon 8. I min mening...

Uansett hva du kjøper så kommer du til å bli knallfornøyd, for begge er utrolig bra høytalere. Det kommer bare litt ann på hva du skal bruke det mest til.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du ser strømforsyningen til Abrahamsen V 4.0 så veit du at de 2x70 watta den har er EKTE watt. :-D

Abrahamsen kjøpte jeg via Elkjøp.

Enkelt måte å skille watt fra watt må jo være å kjenne på vekta. Selvfølgelig pris, men også å lese litt om erfaringer og om produktene. Her er det sikkert noen andre som kan svare bedre.
    Håper det er greit å smette inne et spørsmål her (ikke meningen å kuppe tråden)!

Syns du det blir nok effekt med Abrahamsen på disse høyttalerne? Jeg har disse høyttalerne (Mentor6) selv og bruker en Arcam A90 (90W, og det er heller ikke lekewatt med en strømforsyning på 800vA). Når jeg skrur opp volumet en del, syns jeg lydbildet flater ut litt for tidlig. Har derfor vurdert å kjøpe til en Arcam effektforsterker, evt. bytte merke til en forsterker med mer effekt og som demper den noe lyse diskanten enda mer. Syns jo Abrahamsen som du nevner her høres spennende ut, men litt skeptisk til 70W...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker er et must på alle høytalere, er ingen hest som løper godt uten god trening sier jeg bare.

Når du drar på lyden og alt bare dauer ut er bare tegn på at du trenger mer effekt, merker jo veldig stor forskjell her når jeg smelte inn parasounden i hus. Så power er et must på det meste spør du meg, press på det du har råd til rett og slett. Ingen høytalere har godt av å miste selve lydbildet under volumøkning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Håper det er greit å smette inne et spørsmål her (ikke meningen å kuppe tråden)!

Syns du det blir nok effekt med Abrahamsen på disse høyttalerne? Jeg har disse høyttalerne (Mentor6) selv og bruker en Arcam A90 (90W, og det er heller ikke lekewatt med en strømforsyning på 800vA). Når jeg skrur opp volumet en del, syns jeg lydbildet flater ut litt for tidlig. Har derfor vurdert å kjøpe til en Arcam effektforsterker, evt. bytte merke til en forsterker med mer effekt og som demper den noe lyse diskanten enda mer. Syns jo Abrahamsen som du nevner her høres spennende ut, men litt skeptisk til 70W...

Jeg bruker Abrahamsen v4.0 på mine Mentor 2, som er mer tungdrevne enn Mentor 6. Etter min mening er det plenty med krefter og jeg opplever ikke at lydbildet forandres selv ved unaturlig høye volumer.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •