To stk 10" subber kontra 1 stk 12" sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To stk 10" subber kontra 1 stk 12" sub

Hei.

Er i gang med bygging av kino i kjellerstue.
    Rommet er / vil være ca 7m x 4,5m (når ferdig). ca 2,2m opp til tak.
    Jeg er glad i lyd og bilde, men ingen fanatiker. Dvs jeg er åpen for løsninger, men pris vil også være avgjørende.

Jeg har følgende utstyr som jeg håper å kunne dra nytte av når rommet står ferdig:

Pioneer LX50 reciever
    Front: JBL ES80
    Center: JBL ES25C
    Surround: JBL ES20
    Bakkhøytalere: Ikke bestemt. Forslag mottaes med takk.
    Sub: JBL ES150P (10")

1.Jeg lurer på om det vil være mest fornuftig å kjøpe en ekstra 10" sub eller bytte ut den jeg har med en ny 12" sub? Er det noen som har erfaring med dette?

2.Når det gjelder bakkhøytaler er jeg usikker på om jeg her skal benytte de JBL ES20 høytalerne som jeg har i dag eller kjøpe nye. Om jeg benytter de jeg har i dag trenger jeg nye surround høytalere. Tips mottaes med takk. Utseende messig er det også litt viktig at det ser pent ut da jeg vil komme til å ha høytalerne synlig på vegg/gulv. I dag er disse sort/kirsebær.

3.Når det gjelder ledninger vil disse selvfølelig legge skjult i vegg. Men har i dag Norddost Blue Heaven (flat line) til fronter. Regner med kvaliteten blir dårligere dersom det benyttes kontakt/støpsel i vegg med bananplugg etc. Tenker da på kontakt mellom ledning skjult i vegg og den synlige fra kontakt til høytaler.
    Er det forøvrig mulig å trekke denne type kabel i rør?

Tips mottaes med takk.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    3. Det er heftig diskusjon om kabler fra tid til annen... jeg skal ikke diktere hva du skal gjøre, men jeg kan jo si hva jeg ville gjort: Jeg ville brukt "fornuftig" kabling, skikkelige terminaler, og trukket kablene i rør i vegg.
    • fornuftig kabling for min del vil si supra, belden, eller annet av høy kvalitet (og da mener jeg normal byggekvalitet)
    • skikkelige terminaler: se RuneW sin tråd og Kokken sin tråd. Mange tips!
    1. Jeg har begrenset erfaring på dette. Selvfølgelig vil ikke to 10" være bedre en hvilken som helst 12", men dersom du er fornøyd med den 10" subben du har så vil det jo normalt bare bli bedre med èn til. Kommer jo som du sier an på hvilket budsjett du har.
    Fra samme serie og samme subprodusent så er jeg overbevist om at to små er bedre enn en stor. Slik var det i alle fall når jeg bygget stereo på barnerommet (en Golf II) på 90-tallet 8)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0