Plassering av Subwoofere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av Subwoofere

Har ikke helt fått taket på søkefunksjonen her inne ennå, så om det finnes tråder som omhandler det samme kan dere gjerne dirigere meg dit

Holder på å bygge hjemmekinorom, og har forsåvidt funnet ut hvor det aller meste skal og hva som skal dit :-D

Det jeg sliter litt med å bestemme meg for er plassering av subwooferne. Tenker det blir 2 stk. av de.

Rommet er 5x6meter, og jeg planlegger 2 stolrader med 3-4 seter på hver rad, der den bakerste raden blir bygget opp ett nivå.
    Elektronikken plasserer jeg bak, og jeg bruker innbygningshøyttalere på alt bortsett fra Sub.

Den foreløpige vinneren er en foran og en bak eller en på hver side av rommet.

Noen som har noen fornuftige innspill eller løsninger til "problemet" mitt?

Trenger og tips om hvordan jeg på en enkel måte kan male/kle veggene for å unngå refleksjoner og slikt tull fra projektoren. Det finnes ingen vinduer eller lyskilder bortsett fra projektoren når lyset er slått av, så lyskontrollen er ganske god.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med det inntrykket at det er lettere og intigrere subbene når de plasseres sammen med fronthøyttalerene.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo igrunn ganske logisk, og viss jeg bare skulle hatt èn ville jeg nok plassert den foran, men lurer på hvordan det blir når jeg skal bruke to.
    Kommer i hovedsak til å brukes til film, så tenker litt på den "fysiske" delen av opplevelsen også, er jo gøy å virkelig kjenne at Black Hawk`en "du" sitter i blir blåst til pokker av ett missil 8)

Har sett litt film hos Adyton, som har SVS`en stående bak sofaen, ganske heftig opplevelse, hvem trenger rumperistere?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt om et "triks" hvor man plasserer sub'en i godstolen/sofaen der du skal sitte, også går man rundt i rommet for å høre hvor bassen høres best ut, der skal sub'en stå. Men denne metoden er kanskje ikke like enkel å gjennomføre siden du skal ha to sub'er :?:

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plasering

Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Har hørt om et "triks" hvor man plasserer sub'en i godstolen/sofaen der du skal sitte, også går man rundt i rommet for å høre hvor bassen høres best ut, der skal sub'en stå. Men denne metoden er kanskje ikke like enkel å gjennomføre siden du skal ha to sub'er :?:
    jeg har brukt denne måten her, funket veldig bra hos meg. Har 2 sub`er, de står begge på hver side av hoved HT(mot midten). I mitt rom var det ingen tvil om hvor bassen ble best da jeg plasserte sub`ene i sofaen. Prøv selv.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel også slik at man ofte får best best effekt av bassen om den plasseres i et hjørne mot yttervegg, min står bak i venster hjørne, der fikk jeg best målinger/frekvenskurve av de alterativene jeg prøvde.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må bare prøves, vanskelig og si på forhånd.

Men to suber er fint når sweetspot blir så stort og med to rader.
    Noe kalibrerings utfordringer blir det sikkert men det går nok bra.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil helst unngå å plassere de i hjørner, er litt redd for masse ukontrollert bass og refleksjoner og slikt tull... Er bare ett problem med den "sett suben i sofaen" metoden, jeg må legge rør til kablene mellom sub og reciever før jeg får kledd veggene med spon og gips, og har vel ikke så mye for seg å gjøre det på den måten før veggene er på plass :S

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •