Forslag til prescensehøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 88
    Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til prescensehøyttalere

Satt å leste litt om prescensehøyttalere idag og fikk plutselig en "må ha" følelse. Dette har tidligere vært utelukket pga estetiske årsaker i stua, men tror ikke det blir så verst om jeg finner noen som ikke er så store. Ikke helt håpløst ihvertfall

Tenkte meg å bruke ca. 1500 da jeg har forstått det sånn at det ikke trengs all verden til slikt bruk. Gjerne høyttalere som kan henges rett på vegg. Men jeg har veggfester til mine bakhøyttalere som kan brukes da jeg vurderer å bytte disse i Klipsch RS-42.

Har sett litt på disse:

Men de bygger 20cm noe som jeg synes er i grenseland. Grunnen til at jeg tenker på disse er finish og merke som matcher frontrekka mi som består av AP Blue Diamond og Black Vector. Bakhøyttalerne min Black Pearl blir dessverre altfor store.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har slitt med å finne høyttalere til det bruket selv. Mine Audio Pro høyttalere bygger 10cm ut fra vegg, så jeg vil helst ikke ha noe som går så mye lenger ut. I tillegg er stua vår ganske lys, så jeg ønsker ikke sorte klumper oppe under taket.
    Så Spade, her håper jeg vi får noen gode forslag. Opprettet en lignende tråd for et år tilbake, men fikk ingen vettuge forslag, dessverre.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det for slags lyd som kommer ut av prescense kanalene? er det hele registeret?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt jeg også. Er prescense først og fremst ment for å "heve talen" til midten av lerretet, eller er det mye, mye mer?

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipp fra Z11 tråden:

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Du kan velge selv hvor mye lyd som skal ut. Det er stort sett bare diskant og mellom/øvre mellomtone som formidles (kun brukt øra på denne "målingen", så ta det med en klype salt), og det er kun ambient lyd uten de helt store transientene eller trykket, så man er trygg selv om man velger relativt enkle høyttalere. Dog, jeg ville vel ikke gamblet for mye med kvaliteten, for det handler om en totalopplevelse, og det er strengt tatt en god del lyd som skal ut. Jeg ville ikke kjørt Electra BE i disse kanalene, for å si det slik, men heller ikke Eltax (beklager hvis jeg tråkker noen på tærne vedrørende Eltax).
    Selv benytter jeg Klipsch RS-42 og er godt fornøyd. På front prescense benytter jeg Parasound 2x125 i 8ohm. Liker å se film med forholdsvis mye lyd fra prescense.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gøy å ha en relativt høy gain fra prescence.. Sammen med gode fronter og en fin center har du et massivt lydbilde forfra!

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er på en måte "Pro Logic" lyd?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at man må inngå kompromiss med å enten kjøre
    7.1 lyd eller 5.1 + precence på de fleste Yamahareceivere.

Hvis det finnes noen som kan spille 7.1 + precence utenom Z11 så hyl ut..8)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger, det blir jo 8.1 det da.............

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye snakk om funksjon av prescense nå, noe jeg setter pris på!

For meg er surround back uaktuelt og det var egentlig prescense også, men jeg fikk litt dilla på å prøve nå.

Om det ikke kommer gode forslag til høyttalere tror jeg jammen at jeg satser på AP Image, bygger 20cm og har nøkkelhull for festing på vegg. 1700-1800.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men siden du har klipsch som SR/SB kan du vel se på RS10 som pres
    de gjør en god job.
    men prisen er vel kansje for høy også er WAF da

Troeen

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prescense (og surround back) ... Du tror det ikke før du har hørt det.. :-D
    -men nå har jeg mine egne preferanser (som ikke nødvendigvis alle andre liker!)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    men siden du har klipsch som SR/SB kan du vel se på RS10 som pres
    de gjør en god job.
    men prisen er vel kansje for høy også er WAF da

Troeen
    Tenker på å bytte ut AP Black Pearl til RS-42 ja siden jeg litt missfornøyd med surroundlyden.

Bør prescense matche fronthøyttalere eller er jeg helt på jordet? Derfor jeg har tenkt litt mot Audio Pro egentlig.

Prisen er det jeg har mest å utsette på RS-10, ellers hadde den sikkert vært bra.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Bør prescense matche fronthøyttalere eller er jeg helt på jordet? Derfor jeg har tenkt litt mot Audio Pro egentlig.
    Mener dette er særdeles viktig. Om ikke kan du mulig høre klang forskjell på frontene og prescense. Og det er ikke ønskelig.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phatbull
    Mener dette er særdeles viktig. Om ikke kan du mulig høre klang forskjell på frontene og prescense. Og det er ikke ønskelig.
    Blir nok så jeg går for Audio Pro som jeg først tenkte da mest sannsynlig. Pene, små og billige

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio pro PM-02 bygger ca 10cm ut fra vegg og man kan bestille med hvit frontgrill. Har mailet med Audio Pro i sverige om dette, Neby i Oslo visste ikke om det. Det er i alle fall et must med lys front i stua hjemme hos meg, er for en gangs skyld enig med dama om akkurat det

Audio Pro- Sound of Scandinavia
    Det blir fort 1995,- + frakt, men har bare ett treff på prisguide.no Hvis noen vet om noen andre billigere så post link.

Det jeg er litt skeptiskt til er om det gir meg mer å bruke penger på tradisjonell 7.1 fremfor presence med tanke på fremtidig oppgradering til reciever med HD-lyd. På den andre siden så er stua mi nok litt dårlig utformet til at surround-back får noe fornuftig plassering.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Tenker på å bytte ut AP Black Pearl til RS-42 ja siden jeg litt missfornøyd med surroundlyden.

Prisen er det jeg har mest å utsette på RS-10, ellers hadde den sikkert vært bra.

det skjer ikke så mye i pres så at klangen ødlegger gleden med og bruke pres.

har selv 4 stk RS42 som SR/SB og de som sitter som SB er knapt brukt da pres brukes under film

det faktisk litt morsomt og slå av/på pres. så man virklig hører at de lever og at lyd bilde kommet bidt i bilde

så du bytter ut til nye SR kan du bruke de gammle til pres.. kan eller bytte de ut nesten gang det mye kr i lomma (ps snart jul) hint hint nye pres HT

Troeen

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze

Det jeg er litt skeptiskt til er om det gir meg mer å bruke penger på tradisjonell 7.1 fremfor presence med tanke på fremtidig oppgradering til reciever med HD-lyd. På den andre siden så er stua mi nok litt dårlig utformet til at surround-back får noe fornuftig plassering.

1. er plaget med snakkinga i filmen blir liggende for laft i bilde. så løser pres det problemet.

2. si man ser en film i HD-master. bruker du settingen for master lyd i forsterkern (eks min 3800) lyser det stort opp HD-master og da får jeg 7.1 lyd eller det som filmen gir.
    men jeg kan velge og dps i yamaha`n på en annen måte velg eks bruke spectacler og da vil kunne sett på pres. men samme tid står det
    HD-master som liten logo og da mister du SB, om du ikke har Z11 da

du har pres. mulighter med den 659 du har, så det er finne ett par små HT og prøve
    Troeen

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kvaliteten på Presence-ht betyr ikke så mye

Hei,

kjører selv SVS SBS-01 foran og bak, med SCS-01 som senter, og med en SVS PCi 25-31 sub.

Fikk denne kløen etter "full pakke" og installerte i tillegg de billigste og minste XTZ 70 høyttalerne på Presence-kanalene.

Fungerer helt utmerket. YPAO-kalibreringen gikk smertefritt, og lydbildet blir stort og luftig ved bruk av DSP-programmene.

Det er ikke så mye lyd som kommer i disse kanalene at det utgjør særlig trykk, det er mer snakk om romklang-effekter. Jeg tror derfor at valget av disse høyttalerne ikke utgjør store forskjellen, innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Presenceplanene mine ble foreløpig lagt på is grunnet økonomi. Blir et løft i frontrekka i form av Pioneer S-3EX og S-8EX istedet Men jeg må prøve presence en gang også.

Og jeg forstår det slik at størrelse og kvalitet ikke betyr all verden iallefall.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •