Forslag til prescensehøyttalere - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 88
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har koblet opp precence siden jeg ikke hadde rom til å kjøre surround back.
    Må si at det er en ok effekt, men hvis du har en god center tror jeg ikke du har vannvittig effekt. Du løfter lydbildet litt, men det var ikke den enorme WOW-følelsen som mange beskriver (for min del). Skal vedlegge bilder snart, da jeg har endret hjemmekinoen noe i det siste.

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quiksilver
    Har koblet opp precence siden jeg ikke hadde rom til å kjøre surround back.
    Må si at det er en ok effekt, men hvis du har en god center tror jeg ikke du har vannvittig effekt. Du løfter lydbildet litt, men det var ikke den enorme WOW-følelsen som mange beskriver (for min del). Skal vedlegge bilder snart, da jeg har endret hjemmekinoen noe i det siste.
    Hvordan Yamaha-reciever har du?
    Jeg ble heller ikke helt overbevist med en gang, men det var før jeg fant "dialogue-lift" funksjonen i GUI!! Finnes denne på kun Z11 eller i de andre modellene også?

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med siste taler, Dialogue Lift ga lyden et...øh...løft. :-)

Finnes på min 3800 i hvert fall.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Rs42 vil spre "mer" lyd da den har en 4" og diskant hver vei! Skjønner?
    Dessuten går den dypere i frekvens og tåler mere effekt!

Beklager. Eg såg ikke innlegget ditt før no. Nå vart eg litt klokere på forskjellene, selv om det faktisk var det eg tenkte selv også, men nå har eg fått bekreftet det eg trodde Men etter litt vurderinger att og fram tror eg det blir RS10 eg går for siden den blir mindre dominerende på bakvegg og siden veggen er av gips.(tenker da på att RS10 er litt lettere enn RS42 og ikke så stor som RS42 ) RS10 er også det billigeste alternativet av de to høgtalerne. Litt lite penger igjenn etter jul også Men eg håper RS10 sprer lyden "godt nokk" og eg kommer nokk til å stille surround back kanalene lil small:wink: Surround bak kanalene blir jo bare brukt når det er 7.1 lyd på enkelte blu-ray filmer også, så eg ønsker ikke legge for mye penger i de av denn grunn også Takker for svar folkens:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    jeg selv bruker så si aldri SB da jeg bruker pres i front i steden.
    så sånn sett vill jeg også kunne ha brukt RS10 som SB i steden for RS42,
    men da var det plassen for min del da :|

men har du en yamaha som leketøy, kan du jo flytte de RS10 til pres. om du da bytter til RS42 senere

Troeen
    da er det ski dag i trysil

Ett veeldig godt forslag:-D Yamaha er ett merke eg har tenkt på når eg skall bytte reciver en gang i fremtiden:-D (1 til 2 år)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Surround bak kanalene blir jo bare brukt når det er 7.1 lyd på enkelte blu-ray filmer
    Jeg bruker surr back uansett!! Bytter også frem og tilbake på å bruke presence back8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MrMyagi
    Jeg bruker surr back uansett!! Bytter også frem og tilbake på å bruke presence back8)
    Når eg skreiv: "Surround bak kanalene blir jo bare brukt når det er 7.1 lyd på enkelte blu-ray filmer" kunne eg sikkert forklart att dette var for min egen del med tanke på mitt oppsett og mine innstillingsmuligheter, men skall prøve å forklare mer detaljert her :

For min egen del blir surround bak kanalene kunn brukt når det er 7.1 lyd på enkelte blu-ray filmer fordi eg har en Rotel reciver uten hdmi innganger og må derfor bruke lydoverføring via multi utgangene på blu-ray spilleren. Slik som oppsettet er i dag har eg ingen innstillingsmuligheter på reciveren min. Må justere størrelse avstand og nivå på høgtalerne på blu-ray spilleren. Har en Sony BDP-S550 blu-ray spiller. Samme som du Har lest att viss det ikke er 7.1 lyd på BD film så blir det ikke lyd i surround back kanalene selv om surround back kanalene er aktivert i oppsettet på spilleren når en bruker multi utgangene på spilleren. Men eg har kunn lest dette og kann selvfølgelig ta feil siden eg ikke har prøvd dette i praksis fordi eg ikke har fått surround bakhøgtalere enda og fått testet dette selv:smile: Men viss en har en reciver med hdmi innganger slik att reciveren tar seg av alt av lyd og innstillinger og en kann trikse litt med instillingene er vel alt mulig Reciveren min har ikke muligheter til det siden eg kobler lyd fra multi utgangene på spilleren og inn på multi inngangene på reciveren min og da blir det blu-ray spilleren som tar seg av alt av lyd og lydinnstillinger.

Håper det var litt lettere å forstå, men eg er ikke så flink til å forklare

Forstår att du har mange muligheter siden du har en så god reciver som eg misunner deg

Neste reciver blir en Yamaha (bra match til Klipch etter min mening).
    Da kommer eg til å sette RS10 til pres og kjøpe meg RS42 til surround bak kanalene slik som Troeen skriver:-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når eg skreiv: "Surround bak kanalene blir jo bare brukt når det er 7.1 lyd på enkelte blu-ray filmer" kunne eg sikkert forklart att dette var for min egen del med tanke på mitt oppsett og mine innstillingsmuligheter, men skall prøve å forklare mer detaljert her :

For min egen del blir surround bak kanalene kunn brukt når det er 7.1 lyd på enkelte blu-ray filmer fordi eg har en Rotel reciver uten hdmi innganger og må derfor bruke lydoverføring via multi utgangene på blu-ray spilleren. Slik som oppsettet er i dag har eg ingen innstillingsmuligheter på reciveren min. Må justere størrelse avstand og nivå på høgtalerne på blu-ray spilleren. Har en Sony BDP-S550 blu-ray spiller. Samme som du Har lest att viss det ikke er 7.1 lyd på BD film så blir det ikke lyd i surround back kanalene selv om surround back kanalene er aktivert i oppsettet på spilleren når en bruker multi utgangene på spilleren. Men eg har kunn lest dette og kann selvfølgelig ta feil siden eg ikke har prøvd dette i praksis fordi eg ikke har fått surround bakhøgtalere enda og fått testet dette selv:smile: Men viss en har en reciver med hdmi innganger slik att reciveren tar seg av alt av lyd og innstillinger og en kann trikse litt med instillingene er vel alt mulig Reciveren min har ikke muligheter til det siden eg kobler lyd fra multi utgangene på spilleren og inn på multi inngangene på reciveren min og da blir det blu-ray spilleren som tar seg av alt av lyd og lydinnstillinger.

Håper det var litt lettere å forstå, men eg er ikke så flink til å forklare

Forstår att du har mange muligheter siden du har en så god reciver som eg misunner deg

Neste reciver blir en Yamaha (bra match til Klipch etter min mening).
    Da kommer eg til å sette RS10 til pres og kjøpe meg RS42 til surround bak kanalene slik som Troeen skriver:-D
    Nå skjønner jeg!
    Og bra valg av fremtidig reciever og surr-høyttalere:-D

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gaahr, ser på RS-42 som precence jeg også, trenger meg ihjel på at jeg ikkje kjøpte dem på salg i høst...

Er yamaha'ene satt opp slik at du må bytte bort Surround back med presence ? Jeg blir totalt forvirra av surround back og surround. Jeg har RS-62 rett ved siden av meg , men ingen ht bak meg. Jeg kan beholde disse som surround og tilføye presence når jeg engang handler meg en RX-V1900 / 3900 , sant ? Eller.. ?

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Gaahr, ser på RS-42 som precence jeg også, trenger meg ihjel på at jeg ikkje kjøpte dem på salg i høst...

Er yamaha'ene satt opp slik at du må bytte bort Surround back med presence ? Jeg blir totalt forvirra av surround back og surround. Jeg har RS-62 rett ved siden av meg , men ingen ht bak meg. Jeg kan beholde disse som surround og tilføye presence når jeg engang handler meg en RX-V1900 / 3900 , sant ? Eller.. ?
    JA
    på 5.1 system har:
    FL - C - FR -
    SR-L - SR-R - Sub

på 7.1 system har:
    FL - C - FR -
    SR-L - SR-R -
    SB-L - SB-R - Sub

system 5.1 +pres :
    pres-FL - FL - C - FR - pres-FR -
    SR-L - SR-R - Sub

system opp sett for Z11:

Pres-FL - FL - C - FR - pres-FR
    SR-L - SR-R
    Pres-RL - SB-L - SB-R Pres-RR - Sub - Sub

på de mindre modelene til yamaha fra 3900 og ned kan du bruke
    SR og SB men da uten pres.
    eller SR og pres.
    da er SB utkoblet pga effenten er i bruk på pres.

Om Z-7 har samme system som Z-11 med mulighter for pres fram og bak ink SR/SB vet jeg ikke

som det er nevnt har Z11 / Z7 / 3900 og 3800 noe heter Dialogue Lift
    og der hjelper det du bruker pres.
    om 1900 og ned har Dialogue Lift er jeg usikker på.

Troeen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA
    på 5.1 system har:
    FL - C - FR -
    SR-L - SR-R - Sub

på 7.1 system har:
    FL - C - FR -
    SR-L - SR-R -
    SB-L - SB-R - Sub

system 5.1 +pres :
    pres-FL - FL - C - FR - pres-FR -
    SR-L - SR-R - Sub

system opp sett for Z11:

Pres-FL - FL - C - FR - pres-FR
    SR-L - SR-R
    Pres-RL - SB-L - SB-R Pres-RR - Sub - Sub

på de mindre modelene til yamaha fra 3900 og ned kan du bruke
    SR og SB men da uten pres.
    eller SR og pres.
    da er SB utkoblet pga effenten er i bruk på pres.

Om Z-7 har samme system som Z-11 med mulighter for pres fram og bak ink SR/SB vet jeg ikke

som det er nevnt har Z11 / Z7 / 3900 og 3800 noe heter Dialogue Lift
    og der hjelper det du bruker pres.
    om 1900 og ned har Dialogue Lift er jeg usikker på.

Troeen

Det var nyttig lesning

Men eg lurer på en ting:

Kann en bruke begge deler samtidig på RSX-V1900 slik som på Z11 viss eg bruker effektforsterker på front? Da blir jo to kanaler ledige. Kann en stille inn front høgtalerutgangene til pres da? Tviler litt på att det går selv, men spør siden RSX-V1900 ligger på en pris lommeboka mi liker bedre:wink:

Du kann jo ikke vite alt, men det skader sikkert ikke å spørre

Takker for svar:-D

Edit: Tenker på pres i front (ikke bak). Håper det går å stille det inn sånn som eg har forklart når eg bruker effektforsterker på rf82, men som sagt tviler eg litt på att det går selv. Tenker på att når eg skall bytte reciver kansje kann flytte Klipsch RS10 frem sammen med rf82 og kjøpe RS42 til å ha som surround back høgtalere:-) Viss det ikke går å ha pres i front og surround back samtidig går det da å ha ett oppsett med RS10 som pres i front og RS42 som surround bakhøgtalere og veksle mellom pres og surround back?
    RS10 er bestilt:-):-)

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nyttig lesning

Men eg lurer på en ting:

Kann en bruke begge deler samtidig på RSX-V1900 slik som på Z11 viss eg bruker effektforsterker på front? Da blir jo to kanaler ledige. Kann en stille inn front høgtalerutgangene til pres da? Tviler litt på att det går selv, men spør siden RSX-V1900 ligger på en pris lommeboka mi liker bedre:wink:

Du kann jo ikke vite alt, men det skader sikkert ikke å spørre

Takker for svar:-D

Edit: Tenker på pres i front (ikke bak). Håper det går å stille det inn sånn som eg har forklart når eg bruker effektforsterker på rf82, men som sagt tviler eg litt på att det går selv. Tenker på att når eg skall bytte reciver kansje kann flytte Klipsch RS10 frem sammen med rf82 og kjøpe RS42 til å ha som surround back høgtalere:-) Viss det ikke går å ha pres i front og surround back samtidig går det da å ha ett oppsett med RS10 som pres i front og RS42 som surround bakhøgtalere og veksle mellom pres og surround back?
    RS10 er bestilt:-):-)
    det går sikker ann og koble det slik at du får lyd i pres og SB med effekt forsterke. men jeg ville ikke koblet det slik pga det mest trolig bli bare rot i lyd bilde og effekten av surrunden biten i filmen vil bli borte

du kan ikke ha pres og SB samtidig på yamaha uten om på Z11
    de andre modelen må du velge i mellom pres eller SB

men som sikker så på min kino har jeg både pres og SB og det velger jeg på 3800 om jeg skal bruke pres eller SB.. men 90% av gangen blir pres oss meg, men andre velger SB om det 7.1 på film. der er smaken som kjent delt..

men det det ser helt klart kult ut med 9,2 som jeg har, selv om det kun er 5.1 med pres og ekstra sub
    eller
    7.1 med ekstra sub

Troeen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går sikker ann og koble det slik at du får lyd i pres og SB med effekt forsterke. men jeg ville ikke koblet det slik pga det mest trolig bli bare rot i lyd bilde og effekten av surrunden biten i filmen vil bli borte

du kan ikke ha pres og SB samtidig på yamaha uten om på Z11
    de andre modelen må du velge i mellom pres eller SB

men som sikker så på min kino har jeg både pres og SB og det velger jeg på 3800 om jeg skal bruke pres eller SB.. men 90% av gangen blir pres oss meg, men andre velger SB om det 7.1 på film. der er smaken som kjent delt..

men det det ser helt klart kult ut med 9,2 som jeg har, selv om det kun er 5.1 med pres og ekstra sub
    eller
    7.1 med ekstra sub

Troeen

Da får eg prøve meg litt frem når den tiden kommer, men eg kommer nokk til å flytte RS10 frem og kjøpe RS42 til å ha som surround back for da har eg mulighet for å velge pres eller surround back slik som du kann Greit å ha valgmuligheter i allefall. Kommer kansje litt ann på lydformat filmen er spelt inn i også for hva som er det beste valget av pres og surround back. Men det finner eg fort ut når eg får testet det selv når eg har fått meg Yamaha reciver Det er vel som du sier att smaken er litt delt når det gjelder dette. Yamaha er i allefall bare konge Tror ikke eg klarer å vente så lenge som 1 til 2 år Kansje 1/2 år med sparing og mulig eg får solgt Rotel reciveren. Da blir det LØP OG KJØP for min del

Takker som vanlig for godt svar:-D

Edit: Har som sagt ikke hdmi innganger og har heller ikke mulighet for innstilling til pres på reciveren min og må selvfølgelig vente til eg får Yamaha med å flytte RS10 frem og kjøpe RS42 som surround back:-( Har ikke hørt lyden i RS10 enda, men de er jo i referanseserien selv om det er de minste og rekner med de er bra viss en tar prisen i betraktning:-) Fekk forklart att de var mer enn gode nokk som surround back til min reciver. Men rekner med att det stilles litt større krav når de får en ny Yamaha å bryne seg på:-):-) Bestilte RS10 i går og de skall brukes som surround back til eg får råd til Yamaha. Håper og tror RS10 klarer seg bra som surround back som en midlertidig løsning til eg får Yamaha og flytter de frem og erstatter de med RS42 som surround back:-) Får mer og mer lyst på Yamaha RX-V1900, men siden eg har effektforsterker til front på 2 x 200 watt er det mulig eg kann klare meg med en litt billigere modell? Det vill vel bli en merkbar oppgradering uansett når det gjelder effekt og lydkvalitet i forhold til Rotel reciveren eg har nå på ca. 5 x 70 watt med tanke på klang signatur og lydkvalitet om eg velger en billigere modell også. Hvilken modell kann eg eventuelt gå ned til da? Den må selvfølgelig ha mulighet til å bytte mellom pres og surround back. Da får eg fortere råd til å bytte:-). Merker eg er litt overivrig nå:-):-). Men viss en billigere modell gjør en dårligere jobb enn RX-V1900 når det gjelder oppskalering og bildekvalitet og er VELDIG mye svakere i effekt slik att det er verd å vente til eg får råd til RX-V1900 så gjør eg selvfølgelig det:-)

EDit 2:Eg ser att det står lenger oppe att en har mulighet for å velge mellom pres og surround back fra modellen 3900 og ned:-) Dialog lift er en ting eg må sjekke ut med butikken om, men når det gjelder alt det andre er det sikkert en del her på forumet som veit en del om. Skall søke etter tråder der de diskuterer ulike Yamaha modeller:-) Kann ikke mase på deg hele tiden heller :-):-)

Takker for all hjelp av deg og de andre her i tråden så langt folkens:-) Har lert mye av å lese i denne tråden:-)

Takker trådstarter spade for en nyttig og lererik tråd:-):-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av presence høyttalere til Yamaha Z-11

Har nettopp kjøpt meg overnevnte reciver og trenger i den forbindelse råd/tips til valg av presence høyttalere til denne.

Her regner jeg med at det er veldig mange mulige kandidater,- noe man tydelig ser på "min hjemmekino" sidene.
    Er det noen spesielle kvaliteter jeg bør se på når det gjelder valg av høyttaler til dette formålet,- og er det noen Z-11 eiere som vet av erfaring hva jeg IKKE bør velge?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen av alternativene jeg så på da jeg kjøpte meg presence-høyttalere for en ukes tid siden.
    Prisene varierer alt fra under tusen opp til ca fem tusen for paret.

• KEF KHT1005.2
    • 2 stk TannoyArena
    • B&W M-1 Høyttalere
    • B&W LM1 Høyttalere
    • DALI Elegance Høyttalere
    • PARADIGM Cinema 90 Høyttalere
    • Focal Dome
    • Mirage Omnisat V2
    • Mirage Nanosat
    • Gallo Nucleus Micro
    • Gallo Micro Ti
    • M&K M-5 Satellite Loudspeaker
    • XTZ 70 Satelite
    • Klipsch RS42
    • Klipsch SB-2
    • B&W FPM2

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv focal dome og kan varmt anbefale disse...

Når jeg dro rundt og kikket på slike høytalere (hos meg brukes de som bakhøytalere pga dårlig plass) kikket jeg på en del aktuelle kandidater.

Falt selv for lyden i system audio talent. Fin, stram og korekt lyd: Vegg | Høyttalere | Soundgarden

Ellers var heller ikke Dali Ikon så dumme, men litt for "myke" i lyden etter min smak:
    Høyttaler - Bakhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI IKON W2 Bakhøyttalere

Men valget mitt falt til slutt på focal dome, mest pga god lyd for en billig penge. 3,5 k per par.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråd slått sammen med eldre tråd med nøyaktig samme emne.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kenti: Noen av de med hvit front og som bygger bare ca 10cm ut fra vegg?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste som kan fåes i hvit og bygger ca 10cm er XTZ 70 Satelite. Denne står at er 10,2 cm dyp. Du har desverre litt for harde dybdekrav

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Kenti: Noen av de med hvit front og som bygger bare ca 10cm ut fra vegg?
    Her: GLE 410 - GLE Serie - CANTON pure Music (de)

Bygger 9cm, fåes i mange finisher, 6,5" bass og en pris på 2500 for paret om jeg husker riktig

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •