Kritisk til AVforums fokus på SVS og XTZ

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 24 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 471
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kritisk til AVforums fokus på SVS og XTZ

Dette forumet har blitt til en menighet av SVS/XTZ-troende.

Det blir færre og færre tråder hvor Flageborg eller noen av dere andre blinde trosfeller ikke overtar tråden.

Det finnes annet ved musikk- og filmgjengivelse enn magemassasje og å dra spiker ut av gulvplanken.

For svært mange musikk- og filmelskere er SVS/XTZ-ruta feil vei å gå.

Men for all del; dere må gjerne fortsette å misjonere, bare ikke tro at alle synes det er spesielt interressant, lærerikt eller riktig i mange tilfeller.

mvh

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt hende det, men det er vel ikke for ingenting?

Når du først legger frem en slik (litt surmaget?) påstand, så synes jeg at det er på plass med noen alternativer, fra deg? 8)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det er jo ingen tvil om at XTZ og spesielt SVS har fått et godt navn her inne, på samme måte som SVS har fått det på f.eks. AVSforum.com og andre internasjonale nettsteder...

En slik tråd blir bare tullete når du ikke kommer opp med noen gode alternativer... Velodyne er jo fint det, men koster skjorta...

For å dra dette innlegget ned på et konstrutivt nivå tror jeg ærlig talt aktører som Yamaha og sikkert også Velodyne kunne klart å lage minst like gode subber som SVS. De mangler imidlertid:

1. En tilstrekkelig dedikasjon på maksimal ytelse for penga
    2. En distribusjon som kan konkurrere...

Punkt 2 er kanskje det viktigste. Direkte salg over nettet nesten rett ut av hånda til produsenten slår jo beina under alle de andre som har importører og tradisjonelle forhandlere å ta hensyn til... Dette danner et helt annet grunnlag for kostnadseffektivitet, og aktører som XTZ og SVS har dermed muligheten til å dytte penga inn i pur produktguffe i stedet for hos ymse mellommenn.

Så; for all del; kritiser gjerne AVforum for å være samstente rundt visse "sannheter", men jeg skal personlig love deg at denne type "bestemmelser" blir konstant satt under press, du er jo et levende eksempel på nettopp det! Hadde du i tillegg da dratt frem noe relevante erfaringer og innspill til alternativer kunne dette muligens også bidratt i den retning du ønsker det!

Ha en god kveld...

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interesant utsagn

Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    Dette forumet har blitt til en menighet av SVS/XTZ-troende.

Det blir færre og færre tråder hvor Flageborg eller noen av dere andre blinde trosfeller ikke overtar tråden.

Det finnes annet ved musikk- og filmgjengivelse enn magemassasje og å dra spiker ut av gulvplanken.

For svært mange musikk- og filmelskere er SVS/XTZ-ruta feil vei å gå.

Men for all del; dere må gjerne fortsette å misjonere, bare ikke tro at alle synes det er spesielt interressant, lærerikt eller riktig i mange tilfeller.

mvh
    Nå er jeg ganske nye i dette gamet, men mener å tru at det er meningen at subben i et anlegg skal spille de tonene som resten av høytalerne ikke klarer så veldig bra. Og min oppfattelse er at disse to merkene fint klarer dette. For en forholdsvis billig penge.

Men Flageborg var på HIFI-Klubben på torsdag i Ski og koblet opp et anlegg som 7-8 entusiaster og 3 ansatte satt og storkoste seg med. Det var Ikon serien til Dali med 12" element. 4 av disse ble da plassert og kalibrert. Og det ga jo en fortreffelig bass. Men med pris på en normal månedslønn ville det for min del vært bedre å kjøpe 2-3 SVS subber for den samme prisen, og tviler på om det er noen stor forskjell.

Mulig at jeg har blitt preget av disse som skryter SVS og XTZ opp i skyene, men har som Scrooge nevnte ikke hørt noen særlig andre forslag.8)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kvalitet får mye omtale ;-)

Har SVS men har ikke noe problem med og anbefale andre suber om den som leter ha annen smak.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konstruktivt eller ikke!! (Jeg er full)
    Skribentene i Hjemmekino (bladet), har fått jobben pga innlegg på Avforum.
    SVS-mafiaen har tatt over hele forumet, da det ikke kan opprettes en tråd uten at dissiplene roper ut. Jeg setter stor pris på at noen tar dette opp, selv om tråden kommer til å bli stengt iløpet av kort tid.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Stengt? Det er det da ingen grunn til hvis folk faktisk forholder seg saklig her inne, noe som selvsagt er tilfelle. KOM MED NOEN FAKTISKE ALTERNATIVER DA!!! Det kan da ikke være SÅ vanskelig? Det holder jo ikke bare å bli fornærmet fordi produkter selger bra, det er jo jantekultur på sitt ypperste og urtypisk norsk. La oss ikke dra med oss våre mest sjenerende attributter på et forum som dette, det bør vi holde oss for gode til.

Igjen skal jeg prøve å dra tråden ned på et praktisk og fornuftig nivå; Sunfire ser ut til å ha en rekke spennende subber på gang... De tror jeg absolutt kunne hevdet seg. Problemet ligger igjen, slik jeg vurderer det, på distribusjonen. Når subben skal via en importør som gjerne tar sitt sedvanlige 20-30-40% påslag, og dernest innom en forhandler som legger på mellom 20 og 30% blir det jo ytterst vanskelig å konkurrere med XTZ som selger direkte fra "produsent" via det som i det minste fremstår som en fornuftig salgssledd her i Norge, alternativt direkte (det er Fyndbørsen som eier merket XTZ).

SVS går via importør her til lands, men jeg tror neppe denne importøren tar bransjens sedvanlige påslag, og har også unngått forhandlerens påslag ved å selge direkte.

Jeg tror derfor at det finnes MYE gode alternativer der ute på subwoofersiden, men disse blir jo kjapt temmelig lite relevante hvis de koster det dobbelte av det tilsvarende fra XTZ eller SVS! Subber er jo, selv om noen selvsagt vil påstå det motsatte, ikke basert på veldig avanserte prinsipper (sett opp mot mye annet). Elementer er jo viden tilgjengelig, selv i klassen SVS benytter seg av, og konstruksjon kan jo alle få til... Problemet er selvasgt at en slik kvalitet KOSTER, og det er nettopp her direkte distribusjon slår inn, og da relativt kraftig i dette tilfellet ettersom det "etablerte" marked ikke har klart å følge utviklingen i markedene.

USA har jo alltid vært tidlig ute med nye former for distribusjon, og det er derfor ingen stor overraskelse at det er nettopp de som er foregangslandet innenfor det som nå fremover vil bli en stor endring innen distribusjonen av audio og video og her i Norge. SVS og XTZ er jo glimrende eksempler på at direkte distribusjon ikke nødvendigvis gir kunden noe dårligere service, har sjelden sett så fornøyde kunder som de som kjøper nettopp disse merkene!

Jeg tror vi ser antydning til en "DELL" innenfor høyttalerbransjen, der gjerne subben er den mest egnede ettersom den innehar relativt godt målbare parametere og ikke danner grunnlag for like mye subjektiv vurdering som en vanlig stereohøyttaler. Mulig modellen også kan overføres til vanlige høyttalere, det ser en jo XTZ begynner å få til med sine Seas-bestykkede høyttalere som jo er svært gunstig priset sett i forhold til ytelsen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen har snakket om pris her Lygren, men du vet fremdeles hva jeg/vi snakker om Og jeg snakker ikke om at gode produkter får en god omtale, jeg snakker om at man ikke slipper unna produktet uansett hva man gjør her på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, jeg har ikke sagt noe om kvaliteten til nevnte merker, at noen oppfatter innlegget surmaget får stå for deres regning. Jeg for min del synes forumet blir gørra kjedelig med nevnte merker på repetisjon.

Ser at Adm har redigert (det hadde blitt satt pris på om du skrev hva du redigerer) innlegget mitt og kaller det for tullete når jeg ikke kommer med alternativer. Innlegget var ment som ett innspill på dominansen av visse aktører og merker, som gjør forumet uinterressant og misvisende for mange.

mvh

edit: Lygren; når ble dette en diskusjon om pris kontra kvalitet og distribusjon?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til Lygren for å ikke hause opp denne tråden, men heller dra den ned på et saklig nivå. Mye fornuftig i det innlegget.

Har jobbet lenge med produksjon av elektronikk og nå som selger i en annen bransje, og vet godt hva distribusjonsledd nødvendigvis gjør med pris.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...bass er jo en viktig del av lydbildet, Mirage, og at de mest populære merkene innen dette segmentet ofte dukker opp på landets største nettside for entusiaster innen feltet er vel ingen stor overraskelse?

Igjen, AVforum ER åpent for alternativer, men jeg tror og mener konkurrentene sliter primært i lys av ineffektiv distribusjon sett i forhold til disse "nye" kraftig voksende aktørene. Endres dette vil du nok se at plutselig alternativene igjen popper opp, for da konkurrerer man plutselig igjen på samme arena og tilsvarende grunnlag...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ditt topic var "Svs/xtx", Øyvind H, og hvis du faktisk ønsker å komme med noe konstruktivt for å BEDRE dette forumet (noe jeg antar du gjør når du først befinner deg her inne?), funker topicet jeg oppdatert til "Kritisk til AVforums fokus på SVS og XTZ" noe bedre skulle en tro, er du ikke enig?

For øvrig er det helt greit å legge ut en kritisk tråd, men skal en kritisere noe på et konstruktivt vis er det helt avgjørende at en også tar opp noen aktuelle alternativer... Uansett, HELT i orden å stille et kritisk søkelys på temaet, men la oss uansett forholde det saklig, jeg er møkk lei av at ytterpunktene får dominere mange av disse trådene og dermed gjøre det hele totalt meningsløst. I så måte har du helt rett i at vi i større grad bør diskutere HVORFOR ting er som de er slik at folk ikke tror det hele bare er noe "magisk" opprettet at din såkalte "SVS-mafia", som for øvrig er et helt drøyt begrep på denne entusiastgjengen (selv om de selvsagt, som alle entusiaster, blir VELDIG glad i produktene de føler funker, men det er jo litt av sjarmen også, er det ikke? )...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, jeg har aldri kranglet på kvaliteten på SVS, og har aldri sagt noe uggent om lydkvaliteten. Og det er ingen tvil om at SVS er good value for money, men d tirriterer meg, og andre, at det ikke er mulig å nevne subber her inne uten at SVS blit nevnt

(Ja, det er mulig det ikke finnes konkurrenter, men det må da gå an å nevne annet her inne)

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var kanskje den tråden her inne som har fått meg til å fnise nokså høylytt hehe.. Fantastisk at noen tar opp et slikt tema, det krever guts. Særlig moro var innrømmelsen fra Mirage om at han var full i går (må le igjen). Sikkert mange som er godt brisne når de skriver innlegg her, for det er nok mest praktisk å vie sin dedikasjon på kveldstid når man har mulighet.

Men man kan jo selvsagt ikke forvente å slippe unna meninger angående visse merker når man stiller spørsmål som omhandler et segment hvor disse merkene praktisk talt er markedsledende. Når det er sagt så kan jeg jo skjønne problemstillingen. Dersom 90 av 100 har en type høyttaler så vil jo svarene her inne preges av dette. Veldig mange entusiaster er jo tilbøyelige til å anbefale nettopp sitt merke tatt i betraktning at de er fornøyde. Det betyr naturligvis ikke at de nødvendigvis har erfaringer ang andre merker/alternativer. Derfor blir svarmengden ubalansert.

Tips: Om 9 av 10 anbefaler sitt merke så bør du uansett også ta i betraktning dene ene helten som anbefaler noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig er jeg av den tro at både XTZ og SVS i alle fall gir mye for pengene sammenlignet med snittet. Imidlertid merket jeg meg at norske Fidelity var noe strengere i sin anmeldelse av XTZ 99.26 enn de andre bladene. En skal vel ikke se helt bort fra at anmelderne blir ørlite grann farget av de gode anmeldelsene som foreligger fra før av, men Fidelity har ofte litt andre oppfatninger enn feks. Lyd og Bilde.

Lyd og Bilde var derimot ikke like begeistret for Dynabel 2.S. Blant høytalere så er vel Dynabel et norsk merke som Fidelity feks. klart foretrekker fremfor XTZ 99.26. Smak og behag kanskje?

Når det gjelder suber så er noe av problemet her at ikke alle gode merker har norsk importør. SVS ble jo og direkteimportert de første årene. I denne tråden er det forrsten linket til gode sub-alternativer:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/7...nende-d-3.html
    Subwoofer review summary page ... From the AVS forum - Tweak City Audio

Selv er jeg veldig interessert i stadig å søke etter de beste alternativene blant høytalere og suber i ulike prisklasser og ser helt klart faren med at noen få merker blir fremhevet, mens andre kanskje blir glemt. I Eisa-awards er det vel derimot motsatt, at de største merkene noe lettere får oppmerksomhet.

Feks. Yamaha som Lygren nevnte kunne gjort det enda bedre på suber om de ville..
    http://web3.custompublish.com/getfil....lydogbilde.no

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kritikerne i dette forumet bør også merke seg at denne tråden faktisk får SVS og XTZ til å fremstå i et ENDA bedre lys, hehe (med god drahjelp fra Lygrens eminente innlegg). Men man kan ikke stikke under en stol at dette først og fremst er et praktisk problem som også etter alle praktiske formål MÅ få det gitte utfall. Henviser til min forrige post ang dette. Moro!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det er jeg litt uenig, Mirage. Selvsagt er det lov å "nevne" noe annet, men når en skal foreta seg anbefalinger, som jo er det AVforum handler om, må en jo da tåle at det som for øyeblikket fremstår som det beste alternativet (CORRECT ME IF I´M WRONG) innenfor sine spesifikke segment, blir nevnt i den sammenheng. Bakgrunnen mener jeg, IGJEN, at har grunnlag i distribusjonen, og selvsagt glimrende utnyttelse av denne muligheten hos XTZ og SVS, men det er jo liksom slik verden er...

Samtidig må det jo være lov å ha meninger om produktenes KVALITETER på et teknisk nivå (respons/hurtighet osv.), og det er selvsagt uten tvil helt greit å diskutere, og opplever en noe annet håper jeg jo en tar kontakt med enten undertegnede eller en av våre øvrige glimrende moderatorer!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at veldig mange her inne har kjøpt merket basert på tester gjort av folkene som er sitert i et profilert blad/forum som er publisert i Norge.

(hvor mange av skribentene i *kjent AV-tidsskript* er på AVforum?)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Lygren: Vær klar over at Dell faktisk 'overpriser' sine produkter fordi de kan tilby svært komplette løsninger med innbakt god service. De er på ingen måte billige. Dette sier jeg fordi jeg og mine nære hittil sikkert har handlet 10-20 PCer fra Dell de siste 15 årene. Maskinen jeg nå skriver på ble bygget for meg av et annet firma. Det sparte jeg 5000+ på..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ja, og det er en grunn til at Dells markedsandeler detter som en stein til aktører som Apple og Acer... Dell VAR rimeligst, men nothing lasts forever... Dette var jo for øvrig bare et eksempel, en direkte parallell er det på ingen måte, jeg sier bare at endringer innen distribusjon kan ha STOR påvirkning på både pris og produkt, spesielt i overgangsfaser!

Side 1 av 24 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •