Kritisk til AVforums fokus på SVS og XTZ - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 24 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 471
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det faglige nivået på lydsiden på AVF har tidvis stupt i fritt fall siden 2004. Min postcount har stagnert kraftig fordi jeg ikke finner noe interessant å skrive om. Jeg er neppe alene. Noe å tenke på?
    Snickers-is, hvis du synes det faglige har stupt siden 2004 så bør du kanskje stille deg selv spørsmålet: hva har jeg bidratt med for å holde det faglige oppe?
    Jeg oppfatter det slik at du bidrar masse - så jeg skjønner egentlig ikke hva du mener.

AVF har som målsetning å være et forum for alle AV/HiFi interesserte og skal gjenspeile befolkningen generelt uavhengig av kjønn/alder/etnisk opprinnelse/tro&tvil/inntekt etc.....
    Mulig man i AVF generelt bør vurdere egne temasider for de viderekommende ("advanced users"). Men man har jo alltids Premium Club - hva med å tilby dette gratis til de som innehar slik erfaring?

Man kan jo kalle det: "forening for gjensidig beundring" - og alle vil helst være formann!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint inlegg der Snickers-is, men er vel ikke helt enig i alt du skriver. F.eks så synes jeg din karakteristikk av hvordan SVS subwooferene er bygget og pris, litt missvisende. Når det kommer til stykket kan vel de fleste høytaler konstruksjoner bli plukket frahverandre på en slik dele og kostnadsmåte, men det er vel teknologien rundt, og det å få sammspillet til å stemme som er viktig ved alle høytaler konstruksjoner, og her har vel SVS måttet gjort noe riktig på veien de også...

Er også enig i at SVS er konstuert for å spille kjellerdypt, og kanskje derfor også gjør det på en måte som tiltrekker seg Hjemmekino entusiastene som vil føle hva som ligger av info i LFE kanalen. At det finnes bedre egnede Subwoofer konstruksjoner med rom korreksjon og servo drift for lavere forvrengning, og som er lettere å få til å sømmløst spille sammen i et stereo oppsett, det synes jeg vel egentlig ikke er noen stor overaskelse.

Det rundt SVS og markedsføring og om det er i henhold til brangsjereglene, har jeg liten greie på, så det skal jeg ikke utale meg om.

Til det siste du skrev,

Det faglige nivået på lydsiden på AVF har tidvis stupt i fritt fall siden 2004. Min postcount har stagnert kraftig fordi jeg ikke finner noe interessant å skrive om. Jeg er neppe alene. Noe å tenke på?
    så er det kanskje en liten sammenheng mellom det faglige nivået her i forumet og at du ikke deltar så mye lenger, det kan kanskje også være en tanke....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...du får konstruere en subb som virkelig "masserer" da vettu, Snickers...

Det faktum at en selv velger å skrive og bidra mindre tror jeg det er lite hensiktsmessig å skyte på AVforum i forhold til. Du har jo vært "igangsetteren" av en rekke tråder og temaer her inne tidligere, og da tror jeg heller det mangler litt på inspirasjonen i din ende når du ikke lenger er like aktiv i så henseende... Har gått gjennom det samme selv, interessen går jo gjerne litt i bølgedaler, og nå er jeg tilbake for fullt, bygger AV-rom og gleder meg stort. Får MYE utbytte av AVforum om dagen, skal du f.eks. bygge rom er jo dette forumet trolig det BESTE i hele NORDEN mht råd og tips!

Velkommen tilbake i "hotline" skal du være, Snickers, kanskje bass skal bli din neste kjepphest?
    Jeg ser du stadig unnviker å kommentere kritikk. Intet nytt under solen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    AVforums oppgave er å legge til rette for, og selvsagt understøtte konstruktiv diskusjon her inne. Når enkelte brukere føler det ikke er tilfelle er jo det synd, men jeg er samtidig overbevist om at mange andre ikke deler samme syn.

Snickers er jo en lidenskapelig HiFi-mann, og den delen av AV-verden krever jo en del mer innsats for å holde matnyttig sett opp mot bilde og hjemmekino, der produktnyhetene kommer som perler på snor. HiFi er jo en langt mer etablert arena, men vi er derfor desto mer avhengige av at de som sitter inne med kunnskapen deler på denne og bidrar til å skape matnyttig diskusjon. Dette er selvsagt ikke noe vi kan kreve på noen som helst måte, men når en av forumets viktigste ressurser innen nettopp dette feltet føler forumet har manglet litt i så henseende har jo vedkommende store muligheter til å selv, hvis han ønsker det selvsagt, gjøre noe med problemet!

Vi skal fortsette å bidra ved å investere i bedret plattform samt kraftige linjer og servere, men det er brukernes primæroppgave å løfte de områder en mener fortjener dette! Vi er et brukergenerert nettsted...

Jeg skal for øvrig på Hegel pressevisning hos Soundgarden senere i dag, så NOE gjør vi jo for å få med oss nyhetene også innen tradisjonell HiFi...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig sklir denne tråden nå alt for langt utenfor tema, så la oss peisle den tilbake inn!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke finlest alle innleggene så jeg beklager om jeg gjentar noe.

Det fokuseres på prissettingen. All den tid vi, for SVS sin del, snakker om produkter i to klasser, hhv MDF-kasser og papprør, bør vi jo dele dette opp i to ulike debatter. Papprørene har praktisk talt ingen selvkost verken mtp byggekostnader eller materialer. Ergo vil det være mest naturlig å sammenlikne med andre elementer og subforsterkere. For omkring 400USD har man jo et par Soundsplinter og en 500W Bash som minst hevder seg på linje med de typiske papprørssubene. På samme måte som i alle andre debatter er det helt på trynet å sammenlikne dette med flotte pianolakkerte kasser med påkostede elementer, 5 ganger så store forsterkere og kalibreringssystem.

Når det gjelder kassesubene er det jo simpelt hen bare kassa som skiller dem, og det er jo heller ikke finish a-la dyre høyttalere og subwoofere.

I de systemene jeg har hørt SVS har de utelukkende vært brukt i området der de ikke bidrar nevneverdig med lyd, bare med massasje. Dermed blir det også egentlig meningsløst å sammenlikne dem med subwoofere beregnet for et bredere frekvensområde.

Om man skal dekomponere eller argumentere for prissetting kan man vel anta som rimelig er, i likhet med alle andre importører at L-sound også har frakt. Med tanke på at de selger subwoofere for 6 mill i året og, om vi skal tro flageborg, kun dekker direkte kostnader til sin markedsføring, så har de lavere kostnader enn mange av sine konkurrenter, ett ledd mindre, meget høy omsetning pr ansatt og kun en leverandør. Alt dette taler for superenkel logistikk, båtfrakt osv. Altså, jeg skal ikke legge meg opp i prissettingen deres for det ville være et brudd på bransjereglene, men jeg opplever at det er "noen" som knebles her, og det er vel i seg selv et brudd på bransjereglene.

Når det er sagt er jo markedsføringen (på foklemunne som det så fint heter) basert på en liten gjeng som tilsynelatende driver med dette på heltid av ren entusiasme. Dersom dette representerer 80-90% av den totale markedsføringen til en kommersiell virksomhet, er ikke da dette også et grovt mangeårig og meget alvorlig brudd på bransjereglene?

Så til saken: Trådstarter sikter til overtakelse av tråder. Folk får ikke rom for å debattere det de er interessert i fordi noen tillater seg å ta over alt av debatter. Da blir det for meg uvesentlig om det er av kommersielle eller ikkekommersielle grunner, det gir ikke rom for diskusjon, det hemmer mangfoldet og er negativt for mengden fruktbare diskusjoner på forumet. Trenger virkelig trådstarter å legge frem forslag til alternativer til SVS bare for å kunne fremme sitt synspunkt om at tråder som dreier seg om andre ting ikke bør spammes ned med SVS og XTZ? Var ikke dette en litt utaktisk vinkling Lygren?

Jeg tror det er best at de som ikke liker stilen og det faglige nivået på AVFORUM inkludert kanskje trådstarter, bruker tiden sin på HIFISENTRALEN. Der er det perfekte forhold for å diskutere på høyt faglig nivå og meske seg i teori i evigheter.
    Personlig sluttet jeg å åpne sidene til Hifisentralen for et par år siden, da jeg ikke finner noe som helst glede av å snakke teori. (Kikker på bruktbørsen for moro skyld da )
    Her på AVFORUM snakker man mer om følelser og opplevelser, det er noe jeg er opptatt av og kan forholde meg til. Jeg vet når jeg hører lyd jeg liker, og er ikke opptatt av å vite nøyaktig hvorfor.
    Konstruktører av hifiutstyr (som Snickers) burde være opptatt av å vite hvorfor selvfølgelig, selv om dette ikke er noe garanti for å klare å designe produkter som folk liker.
    Mht. lydidealer og massasje, så er det viktig at man aksepterer at folk ønsker å oppleve musikken forskjellig. Tror nok at Hifisentralens tilhengere generelt ikke er så glad i massasje (dvs. de laveste frekvensene i lydbildet) som AVFORUMS tilhenger-skare.:-D

Foreslår herved at folk enten utviser større ydmykhet for at alle kan ytre sine meninger i forumet, eller bruker et annet forum hvor de liker seg bedre.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mer personlig svada...

Har selv hatt hjemmekino siden jeg var 15 år,(1976 modell), var vel uten å skryte en av de første som fikk 5.1 som jeg vet om. har også jobbet i bransjen halve mitt voksne liv.

SVS oppsettene jeg har hørt minner meg om mitt oppsett med 2 x B&W ASW3000, bara masse rumling og fullsetndig overdøving av lyden fra resten av anlegget. Greit nok er nok de beste SVS bedre, men opplevelsen ligger i samme gate.

Meningen min med dette bombastiske innlegget er at man FULLSTENDIG har glemt high end bass i film, man argumenterer om andre ting til astronomiske priser andre steder i kinoen/stereo oppsettet, men på bass siden til film skal det bare være masse, mye og billig!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...for øvrig sklir denne tråden nå alt for langt utenfor tema, så la oss peisle den tilbake inn!
    Du kan jo svare på det med annet enn prispolitikken også. Den kjenner jeg forøvrig ikke noe til selv.

Jeg synes kameraderi er et problem for AV-forum. Og da mener jeg fra "eliten". At endel er uenig i det skjønner jeg alikevel. Jeg er veldig glad HiFi forumet ikke er preget av det. Og de som driver det har en integritet og nøytralitet som er til etterfølgelse, imo.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gud - der kom det....

Nå synes jeg at Lygren like godt kan stenge denne tråden, for her er grensen nådd for hva man kan slenge ut av seg på et forum og i en tråd som dette.

Kameraderi...? Hvor TAR du det egentlig fra? :-D
    Hvis DET er det du ønsker å legge fokus på, skjønner jeg at det ikke er mer å diskutere.

Det hele virker for meg relativt sutrete...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Tror nok at Hifisentralens tilhengere generelt ikke er så glad i massasje (dvs. de laveste frekvensene i lydbildet) som AVFORUMS tilhenger-skare.:-D
    Jeg har jo spurt om det kan være en årsak til at SVS er så populært her men ikke blant "HiFi folket". Jeg er blant dem som ikke ser stor hensikt å kjenner vibrasjonene på kroppen og se at buksene ved leggene bevege seg. Kanskje morsom opplevele av og til men har lite med musikk å gjøre. Veldig lite viktig med filmopplevelser for min del også. Men de laveste tonene vil jeg helst få med meg.

Er det noe i det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vennligst forhold deg til tema, Antonx. Er du kritisk til AVforum i sin helhet tror jeg det er lite du kan bidra til av konstruktive innspill, og noe annet enn det er bare tull å bruke tid på!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Å gud - der kom det....

Nå synes jeg at Lygren like godt kan stenge denne tråden, for her er grensen nådd for hva man kan slenge ut av seg på et forum og i en tråd som dette.

Kameraderi...? Hvor TAR du det egentlig fra? :-D
    Hvis DET er det du ønsker å legge fokus på, skjønner jeg at det ikke er mer å diskutere.

Det hele virker for meg relativt sutrete...
    Jeg vet godt du reagerer slik, ingen overraskelse.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske interessant å ha vært her på forumet en stund og observere denne diskusjonen.

Jeg for min del synes at det er bra med et meningsmangfold. AVforum har alltid vært et sted der man først og fremst fokuserer på produkters ytelser, ikke på merketilhørighet. SVS og XTZ har fått fokus fordi disse produktene har meget gode ytelser i sine prisklasser. Men jeg synes det blir ganske smalt å si at AVforum kun fokuserer på disse produktene. Det er riktigere å si at en del av forumets medlemmer foretrekker produktene fra disse produsentene. Det gjelder vel først og fremst på subwoofersiden at disse produktene har fått fokus. Om det kommer konkurrenter i markedet med gode ytelser i disse prisklassene, så er jeg sikker på at disse også får fokus her inne på AVforum.

Når det gjelder hvordan produkter faktisk er skrudd sammen og delekostnader, så er det et emne som kan være interessant nok i seg selv, men det ferdige produktet er ikke bare et resultat av delene, men også av lydteknisk "kokkekunst". Noen kokker lager bare eksklusiv mat av eksklusive råvarer. Andre lager flott mat av enkle råvarer. Men for begge er det resultatet som teller, ikke prisen på de opprinnelige råvarene.

Når det gjelder tekniske diskusjoner, så synes jeg absolutt disse hører hjemme på AVforum. Det var mange, tildels opphetede og også lærerike diskusjoner her i forumets tidligste tider. Etterhvert har en del emner blitt utdebattert, og mange er sikkert litt leie av å gjenta seg selv. Likevel er AVforum et samfunn med stadig utskiftende og voksende medlemsmasse, og hva som diskuteres er veldig avhengig av hva medlemmene er interessert i. Det man skal vokte seg vel for er å dømme andres interesser og henvise dem til andre nettsteder. En åpen og tolerant holdning til at ulike forummedlemmer har ulike interesser og preferanser er sentralt for å holde et levende forum med levende diskusjoner.

Gjennom lang tid har SVS og XTZ fått mye omtale, men det betyr ikke at man ikke kan fokusere på andre produkter. Jeg mener at historisk sett har Velodyne også fått mye omtale, og også andre produkter som yter bra får helt naturlig fokus.

Min oppfordring:
    Hold forumet levende gjennom å ta opp det som interesserer deg. Hjelp andre som lurer på noe. Påpek gjerne faktafeil, men ikke rakk ned på andres preferanser. Hvis alle var enige så ville AVforum vært en religion, ikke utveksling av et spennende mangfold av meninger.
    Vi er alle forskjellige og fortjener respekt gjennom at vi tross alt interesserer oss over gjennomsnittet for den herlige hobbyen som gir film og musikk den kvaliteten vi ønsker oss.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vennligst forhold deg til tema, Anton.
    Det er det jeg gjør. Men jeg forventer ikke noen selvkritikk, det har jeg forstått for lengst dessverre.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg har jo spurt om det kan være en årsak til at SVS er så populært her men ikke blant "HiFi folket". Jeg er blant dem som ikke ser stor hensikt å kjenner vibrasjonene på kroppen og se at buksene ved leggene bevege seg. Kanskje morsom opplevele av og til men har lite med musikk å gjøre. Veldig lite viktig med filmopplevelser for min del også. Men de laveste tonene vil jeg helst få med meg.

Er det noe i det?
    Dette var jo faktisk ganske saklig, Antonx. Og det illustrerer dette med forskjell i preferanser. Du har fokus på musikk, og ikke så mye på film. Det er klart at det vil gi deg noen andre fokuspunkter enn dem som ønsker opplevd realisme i heftige actionfilmer.

Men at du synes blafrende buksebein og klirrende tanngard er uvesentlig betyr vel ikke at andre ikke kan ha en berettiget mening om at dette er (unnskyld uttrykket) dritkult?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bass med kvalitet.

Ingen som svarte noe om kvalitet, her inne er det blitt slik at nevner du kvalitet og sub/bass i samme settning/sammenheng, så blir du stemplet som en kar som liker å hekle når han hører musikk/film.

Vil bare si til alle her at det fins god bass og mye bass!, SVS er ikke ment å brukes sammen med fronter til 100k.

Revel er vel det selskapet som virkelig kan dette med mye bass og god bass!, det er bare så s.... dyrt, men dog billig i forhold til hva enkelte putter i andre deler av kinoen sin.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen betenkligheter med å bruke mine to PB13-Ultra sammen med svært dyre fronter. Jeg har heller ingen problemer med å kalibrere dem slik at det er svært langt fra pløsete og buldrete

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som trådstarter sier: Det finnes annet ved musikk- og filmgjengivelse enn magemassasje og å dra spiker ut av gulvplanken.

Her oser det av forakt for andre menneskers lydideal.

Jeg aksepterer at mange ikke ønsker å forholde seg til de laveste frekvensene i lydbildet, og lar dem kose seg med den lyden de er glad i.

La nå dette slå begge veier slik at alle kan nyte sitt anlegg som de vil.

Fikk forresten kun en` henvendelse på tilbud om lyttekveld, og det var ingen skeptikere som meldte seg på, dette er jo litt rart men også litt symptomatisk.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Link til som vil ha alternativer.

Her følger link til de som vil ha skikkelig bass!

Revel B15a - Product Information

At noen her kjøper seg høytaler til 100k-200k uten å vurdere/høre Revel sier meg bare en ting...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt skrevet roffe. Jeg har fulgt med denne debatten, og det har sklidd helt ut. Noen innlegg begynner mer å minne om personangrep enn konstruktiv tilbakemelding, og det gjelder tydeligvis flere.

Side 9 av 24 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •