Kritisk til AVforums fokus på SVS og XTZ - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 24 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 471
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå skal det sies at infrabass kan være ganske gøy, spør du meg. Skal ikke si så mye om 17-19Hz, men demonstrasjonen av frekvenser ned til 4Hz hos Flageborg var ekstremt moro.

Ikke overraskende foretrakk jeg 6Hz. (Vi snakker her om buttshaker ikke sub, så her er vi litt OT). Jeg lekte litt med tanken på å bygge en slik inn i senga, men har ikke gjort alvor av ideen. ;-) 8)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maksimal OT the sequel

Dette var mer spennende en krangling.
    Kanskje enn egen tråd for tilsvarende er på sin plass?

Så vidt meg bekjent har det vært en norsk utredning om påvirkningen av å bli utsatt for gjentatte eksponeringen for lavfrekvent lyd blant industriarbeidere. Om jeg husker rett ble det konkludert med at personer som ble utsatt for dette over tid hadde langt lettere for å utvikle angstlignende symptomer og personlighetsforstyrrelser enn andre. Jeg husker dessverre ikke hvor jeg har dette fra, så jeg kan ikke oppgi kilden (Puls, NRK?)

Utover de rent autopsykologiske effektene av lavfrekvent støy kan infralyd benyttes til det meste. som for eksempel medisin, mens andre igjen kategoriserer lyden som støy om den forekommer innendørs. Forsvarets Forskningsinstitutts FFI/RAPPORT-2003/01532 inneholder en avhandling om akustiske Ikke-Dødlige Våpen hvor infralyd er et tema.

En artikkel fra studentbladet GEMINI av Åse Dragsland skriver følgende om lavfrekvent lyd.

Good vibrations
    De lavfrekvente lydene påvirker oss også helt annerledes enn lyse
    lyder. Lydsignaler som domineres av basslyder og uten overtoner fra naturlige instrumenter, virker utladende om vi lytter lenge på dem.
    De lavfrekvente lydene gjør at vi føler behov for å bevege oss som kompensasjon for uttappingen og for å tilføre energi til hjernen.

Står du i et maskinrom på en båt, merker du ikke så mye lyden som en dirring gjennom kroppen. – Mange av innvollene i oss har egen resonans, og nyre, mage eller øyeeple har ulike resonanser, sier Jan Tro som er amanuensis i musikkteknologi på NTNU.

Dette er viktig kunnskap for romforskningen og NASA som ønsker å minske risikoen for å utsette folk i rommet for belastninger. I Frankrike var det store kampanjer på 70-tallet rundt vibrasjon i store trailere idet mange trodde dette førte til ulykker. Antagelsen var at lyden skapte høye lydtrykk og fikk sjåførene til å sovne.

– Dette ble aldri bevist, men at lyd påvirker oss og kroppen vår, er tilfelle, sier Tro.

Britiske forskere har til og med påvist at ekstrem basslyd, kjent som infralyd, kan skape uforklarlige opplevelser hos personer. De lavfrekvente lydene er ikke hørbare for oss, men påvirker oss rent kroppslig. Forskerne fikk framført fire musikkstykker med innebygde partier av infralyd på en konsert i London Concert Hall, og spurte i etterkant publikum om deres opplevelser.

Svarene viste at folk hadde følt både angst, ekstrem følelse av sorg og frysninger i periodene den lavfrekvente musikken ble spilt.
    På den andre siden synes det som om lyder med høy frekvens virker oppladende på oss. Noen typer musikk kan være uheldige ved at de overstimulerer hjernen. Musikk med veldig høy takt, rytme og volum fører for eksempel til at adrenalinet i kroppen stiger voldsomt, og man vil oppleve kamp- og fluktresponser. Slik musikk kan man finne i dagens rave-musikk og rave-parties. Den dobler kroppens naturlige rytme og tapper kroppen for energi.

Artikkelen inneholder spennende betraktninger om musikk og dens fysiske påvirkning, den kan leses i sin helhet her.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mythbusters på Discovery channel testet en myte engang, det ble da hevdet at infralyd ved en gitt hertz (9hz tror jeg) kunne få en person til å gjøre i buksa. Myten ble motbevist, men under testen fikk testpersonen (Adam) uklart syn og stemmen ble forvrengt. Testene ble utført på lydtrykk mellom 120 og 153 db!! på modifiserte Meyer sound PA subwoofere.

Disse subene kunne kanskje vært noe for de med bass hunger

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raven
    Mythbusters på Discovery channel testet en myte engang, det ble da hevdet at infralyd ved en gitt hertz (9hz tror jeg) kunne få en person til å gjøre i buksa. Myten ble motbevist, men under testen fikk testpersonen (Adam) uklart syn og stemmen ble forvrengt. Testene ble utført på lydtrykk mellom 120 og 153 db!! på modifiserte Meyer sound PA subwoofere.

På 32 eller var det 35 hz det kjennes best og da ble stemmen "hakkete"
    Se om en finner dette klippet

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det skal det være nevnt at flere av de som var i nærheten da eksperimentet fant sted også opplevde uforklarlig ubehag. Faktisk mer enn han (Adam) som stod midt imellom høyttalerne, han opplevde det mer fysisk på kroppen merkelig nok

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    På 32 eller 35 hz det kjennes best og da ble stemmen "hakkete"
    Se om en finner dette klippet
    Først litt morro med The Hynaman... YouTube - The Brown Note

Litt om testingen + bilder Brown Note
    Videoen må lastes ned da den ikke ligger ute på nett :-/

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det, folk merket det opp til 60 meter unna. Eksperimentet ble utført på en gigantisk parkeringsplass.
    12 stk suber med 2x18" i hver sub, plassert i en U formasjon, Kult.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det, folk merket det opp til 60 meter unna. Eksperimentet ble utført på en gigantisk parkeringsplass.
    12 stk suber med 2x18" i hver sub, plassert i en U formasjon, Kult.
    Videoen fra den episoden er fjernet fra You tube.
    Men man får lastet den ned gratis da :-)

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    Dette forumet har blitt til en menighet av SVS/XTZ-troende.
    For svært mange musikk- og filmelskere er SVS/XTZ-ruta feil vei å gå.
    mvh

"...fast plass i mitt referanseoppsett."

Jeg kan sitte å klippe og lime i hele dag

Mener du at disse testene ikke er til å stole på..? At det diskuteres (og kjøpes) testvinnere synes jeg ikke er rart..

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phatbull
    Mener du at disse testene ikke er til å stole på..? At det diskuteres (og kjøpes) testvinnere synes jeg ikke er rart..
    Poenget var vel at det gis plass til å diskutere andre merker/produsenter også?

Vi har ikke alle de samme behov/krav - det er vel en ganske stor mulighet for at ikke svs/xtz er beste kjøp for alle her inne?

Jeg synes for eksempel at måten "vanlige" høytalere diskuteres på her inne er veldig bra. Der er det nesten slik at jo mer eksotisk og nytt høytalervalget er - jo bedre er det. I stedet for å konsentrere seg på "nykommerens" svake sider legges det heller opp til å fremheve de gode sidene

Så la oss få det samme i sub-trådene! Gi kred til de som tør å ta en sjanse til å prøve noe nytt og spennede - eller bare velger utradisjonellt! :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Poenget var vel at det gis plass til å diskutere andre merker/produsenter også?

Vi har ikke alle de samme behov/krav - det er vel en ganske stor mulighet for at ikke svs/xtz er beste kjøp for alle her inne?

Jeg synes for eksempel at måten "vanlige" høytalere diskuteres på her inne er veldig bra. Der er det nesten slik at jo mer eksotisk og nytt høytalervalget er - jo bedre er det. I stedet for å konsentrere seg på "nykommerens" svake sider legges det heller opp til å fremheve de gode sidene

Så la oss få det samme i sub-trådene! Gi kred til de som tør å ta en sjanse til å prøve noe nytt og spennede - eller bare velger utradisjonellt! :-D
    Kunne ikke sagt det bedre selv. Prioritering av kriterier kan det vel kalles, på en noe forvirrende måte

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, dette er en av de mest intressante diskusjonene på lenge.

Jeg vil først kjede dere med min SVS historie:

Jeg hørte om SVS for første gang her på forumet ( bombe ) og hørte tuben første gang hos Anfield.
    Dette gav mersmak og jeg dro derfor til Dag Johnsen og fikk en demo av PB12plus/ som jeg bare MÅTTE ha, heldigvis hadde han en til overs som han hadde importert fra USA:wink:

Jeg har senere vært på demo hos Flageborg og fått mye god hjelp til kalibrering av ham og ROKO.
    Jeg har fått tips og regneark av flere brukere her på forumet og hatt mye moro med subbene mine.
    Det er også utrolig praktisk for meg at L-sound ligger 2km herfra.

Som dere ser er det flere av navnene som går igjen her og det er jo fordi de er sanne entusiaster med masse kunnskap lyd og bass i særdeleshet.

Jeg kan godt skjønne at noen føler at SVS kupper alle subwoofer trådene og noen ganger gjør de kanskje det.
    Men folk får da lære seg å lese før man skriver ett innlegg som: beste sub til 10K eller Ny sub, hvilken?

Da ber man jo om svar fra de som er mest aktive på forumet og det er samtidig mange av de største SVS entusiastene.

Her på forumet blir ofte diskusjonene preget av mest for pengene produktene og det er lite rom for diskusjoner rundt ren kvalitet.
    Hvis man ønsker seg en liten subwoofer som ser pen ut, er man ikke nødvendigvis intressert i en SVS.

Jeg holder på å bygge ny kino nå og skal da bytte ut alt inkludert de to PB10 som jeg har bak sofaen.
    Kanskje blir det SVS igjen og kanskje ikke.
    Jeg vurderer både Klipsh og Velodyne, men jeg er da ikke dum nok til å starte en tråd hvor jeg ber folk tipse meg om subwoofere på generelt grunnlag. Man kan jo lese seg frem til det aller meste blandt alle de trådene som allerede eksister på forumet.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med deg Arendal.

Det var utrolig lærerikt å ha Flageborg, Akto og RoKo på besøk i kinoen. De var her 2 ganger og gjorde underverker med lyden i kinoen samtidig som de ga svært gode råd om forbedringer jeg kunne gjøre i rommet. Betalingen var gryterett, cola og kaffe.

Ingen av de nevnte personer har hindret meg i å tenke selv, men deres erfaringer og råd har vært gull for meg. Jeg mistenker ikke noen av disse i å ha andre motiver enn entusiasme. Ikke tror jeg det om noen andre på forumet heller. De av dere som har sett en høyttalerkabeltråd vet at jeg ikke helt har mistet all kritisk sans.

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg kan godt skjønne at noen føler at SVS kupper alle subwoofer trådene og noen ganger gjør de kanskje det.
    Men folk får da lære seg å lese før man skriver ett innlegg som: beste sub til 10K eller Ny sub, hvilken?
    Bruk noe som:

"Beste sub til 10K eller Ny sub, hvilken? ikke SVS eller XTZ"

Beklager min sarkasme. Det er ment som en spøk.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk noe som:

"Beste sub til 10K eller Ny sub, hvilken? ikke SVS eller XTZ"

Dine bilder av testvinnende sub'er er fin den, phatbull.

Men hvorfor opplever jeg at det stilles ?? ved tilsvarende tester & vinnere fra Lyd&bilde/Bild&Ljud bladet?
    Gjelder "bevisene" dine bare for SVS/XTZ?

Hva med EISA vinnere? Er det et godt nok "bevis" for at RX-V659 er klassens vinner innenfor surround receivere? Neppe.

Er M65 sin score i Lyd&Bilde/Bilde&Ljud til å stole på? Ja, men det finnes andre som er bedre - kanskje ikke til prisen, men dog.

Mener du at vi ikke skal ta andre tester av Lyd&bilde på alvor?

Eller hva med denne:
    SENNHEISER PX100 PORTABLE HEADPHONES (BLACK) - available from Superfi UK Visit http://www.superfi.co.uk/index.cfm/page/moreinfo.cfm/product_id/1355 for details

Æresbevisningene står i kø, men de kan på ingen måte måle seg med mine Grado....

Tester er flott :-)

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk noe som:

"Beste sub til 10K eller Ny sub, hvilken? ikke SVS eller XTZ men kan gjemmes bak sofaen. Eventuelt plasseres slik at min premenstruelle samboer ikke tror vi har fått et nytt sofabord i hjørnet. Gjerne trykkammer"

Kunne ikke dy meg......

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Capitaine: Nå må du huske at de ulike merkene priser seg forskjellig i USA også. SVS priser seg lavt i utgangspunktet, Yamaha relativt høyt, da sett i forhold til markedet for øvrig... *snip*
    Det hadde jo praktisk talt ingenting med hva jeg skrev. Du er flink til å sno deg unna på en hyggelig og diplomatisk måte, og jeg er svært fornøyd med å kunne påpeke dette uten å krangle videre om det.

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Drøy kost, all den tid du går i akkurat den samme fella som flere andre før deg; Du kalkulerer ikke inn frakt (og moms) til Norge!

Den første suben jeg kjøpte ble importert direkte. Det var i 2005, og var en PC-Ultra 12". Totalkostnaden (hentet selv på Tollpost) ble like i overkant av 11.000. Det var mildt sagt "noglet" mer enn det den kostet ut fra lageret til SVS, ja.
    *snip*
    ..snakk om tidenes stråmannsargument.
    1) Hvorfor skal man kalkulere inn frakt til Norge? Jeg snakker ikke om selvimport.
    2) Det er fraktkostnader hos alle andre merker også.
    4) Hver og en SVS-sub blir ikke sendt med flyfrakt fra USA til Norge, men store partier på båt.
    5) Et par budsjetthøyttalere fra Yamaha til 4-5k veier mer og tar mer plass enn en SVS-sub. De blir fraktet fra et eller annet sted i ASIA fram til Gøteborg, og fra der blir de sendt med tollpost til hver og en forhandler i Norge. Det blir for å dumt å ta utgangspunkt i hva frakten ville vært hvis man importerer de selv.
    6) For lenge siden hadde Hifiklubben et merke som heter Paradigm. De hadde en sub som het Servo 15. Den kostet usd1500 i USA, og kursen var på 8kr eller deromkring. Gjett hva den kostet her? 7500kr ink moms! Trekker man fra momsen, så kostet faktisk en amerikansk sub halvparten i Norge som den gjorde i USA. Bare til opplysning.

OT: Forøvrig var jeg innehaver av Servo 15, her snakker man kvalitetsbass! (Nei den slår ikke en nyere/større modeller av SVS på SPL, men vi snakker tross alt om forrige årtusen, 1998) Servo 15 V2 er ifølge folk på AVS ikke så langt ifra PC13-Ultra i SPL, men overgår den nok på flere andre områder, samt at kassen er mye mindre.
    Forventer forøvrig at den nye Sub 25 vil kunne gi PC13-ultra-aktige SPL-nivåer, og det i en mindre og ikke minst lukket kasse, samtidig som vi her snakker ekte haifai-bass som selv ikke Snickers vil ha noe å utsette på

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine
    ...og kursen var på 8kr eller deromkring.
    Jaja, nå er den oppe i 7kr, er vel ikke så lenge til en USD nermer seg 8kr igjen...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det tilfeldig at Lsound og Flageborg holder til i samme by/område? Alså Arendal?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Er det tilfeldig at Lsound og Flageborg holder til i samme by/område? Alså Arendal?
    Nå må du slutte, Anton.

Få av deg de Oslo-skylappene. Arendal er ikke en liten bygd dere østledninger kan reise til om sommeren - det er en rimelig stor by.

Side 16 av 24 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •