Kritisk til AVforums fokus på SVS og XTZ - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 24 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 471
  1. #281
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg har ombestemt meg: jeg liker denne tråden! Alle mot alle!


    Haha! Hadde tenkt til å skrive et langt seriøst innlegg, men glemte hva jeg skulle si etter å ha sett denne Alle mot alle liksom..(humre)...

  2. #282
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Da var diskusjonen sannsynligvis over etter å ha blitt slipt grundig i kantene, og jeg tror ikke tråden blir lengre enn 14 sider. Mon tro om jeg tar feil ...?
    Da tok kanskje Atle feil?
    Men likevel ikke, for selve diskusjonen har vel egentlig strandet... ;-)
    Om det nå i det hele tatt enn var en diskusjon da...

  3. #283
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tråden er slettes ikke dum den, RoKo.
    Et og annet unødvendig sleivspark og noen påstander som ikke hører hjemme i et åpent forum - men tråden som sådan er grei den.

    Og det har vel vært en diskusjon? Ditt spørsmål på om det egentlig var en diskusjon, minner meg bittelitt om en flertallregjerings svar til opposisjonen på et kommende stortingsvedtak - opposisjonen har ikke noe valg - vedtaket går igjennom uansett. Klart det har vært en diskusjon - uryddig, men absolutt en diskusjon.

    Om man tenker seg en litt annen formulering i trådstarters første innlegg og da får:
    Har SVS/XTZ sub'er vært overeksponert i AVF?? - er egentlig et svært godt poeng.

    Jeg vil si et ubetinget "JA" - men man bør spør seg "hvorfor" istedetfor å komme med udokumenterte fakta om navngitte brukere og deres agenda.

    Hvorfor er egentlig svært interessant. To av forumets store aktører har altså hørt og opplevd at disse sub-produsentene leverer varen til en overkommelig pris. Hva i alle dager er galt med å da fortelle dette til forumet?

    Om noen synes det blir gjentagende informasjon, så bør man heller kritisere alle de som ikke bruker søkefunksjonen og som istedet starter nye tråder om "hvilken sub", "hva gir mest bukseslengbevegelse" osv osv

    Tilsvarende ukultur gjelder for endel andre produkter herinne.

    Å ikke bruke søkefunksjon er meg bekjent et forums største utfordring. På den ene siden ønsker man flest mulig brukere og det er ikke ønskelig å straks vise pekefingeren og "fyfy-teknikk" hvis noen starter en ny tråd uten å søke først - på den andre siden ønsker man ikke et forum som glir helt ut med hundrevis av tråder om det samme temaet.

    For den nye versjonen bør man derfor kanskje tenke igjennom om det finnes muligheter for en slags kvalitetskontroll for start av nye tråder. En bruker som starter en ny tråd kunne få en påminnelse før tråden opprettes ala:

    "Du starter ny tråd om emnet subwoofer/sub - følgende tråder finnes allerede om dette emnet:
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Er du sikker på at du vil opprette ny tråd?"


    Så kanskje jeg i fremtiden vil slippe å skrive så mange "like" svar om Oppo også......

  4. #284
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    To av forumets store aktører har altså hørt og opplevd at disse sub-produsentene leverer varen til en overkommelig pris. Hva i alle dager er galt med å da fortelle dette til forumet?
    Bra innlegg, men for å trekke én del ut av dette; det er svært mange som skriver godt om disse subene, men siden noen nødvendigvis må være de første - og siden de samme etter hvert finner sammen :-) - og også ønsker å dele på det å ha det moro med lyd - vil det kanskje for noen fremstå som ensidig.

    Imidlertid er det blitt MANGE på AVforum som eier en eller flere suber fra SVS. Også mange av disse eierne gir uttrykk for den samme erfaring som oss (som har hatt dem en stund).

    Ha dette i tankene når man kanskje litt for raskt kommer med sleivspark i denne tråden.

  5. #285
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er i det store og hele enig med RoKo.

    Samtidig må de som har positive erfaringer med sine SVS-subber også ha respekt for at det finnes preferanser som ikke gjør SVS til et naturlig førstevalg. Har man sagt at man prioriterer f.eks. subwoofere til musikk, så er det ofte slik at man prioriterer jevn frekvensrespons i hele det hørbare bassområdet uten prosessering/EQ, framfor infrabass og enorme lydtrykksreserver. Man skal da være forsiktig med å påpeke manglende infrabassgjengivelse som en svakhet ved aktuelle produkter som foreslås, siden det ikke er så viktig for preferansen.

    Og etter min mening (og flere andres, skal man tolke denne tråden), så er ikke SVS nødvendigvis et naturlig førstevalg når det gjelder disse preferansene.

  6. #286
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er opplagt lettere å trå feil med en sub som går svært dypt. En slik sub krever ofte et godt stykke kalibrering for at den skal levere helt sømløst og troverdig. Det ligger i dens natur. God dypbass ER vanskelig.

    Verre er det (etter mitt syn) når en sub rett og slett ved sin oppbygning ikke makter å levere luftig god dypbass, men bare rumler og lager samme lydtype av frekvensene fra 45Hz og nedover... Slike suber er det dessverre mange av i markedet. Fungerer sikkert OK på film, men...

    Og jada, selv om jeg nå sikkert banner (litt) i kirka; selv på de aller enkleste av SVS sine suber finner vi en viss tendens til dette. Imidlertid kan også dette tilpasses og justeres langt bedre her enn på flere av de subene som ikke leverer langt nok ned (under 28Hz).

    Som regel er det pris som er avgjørende når man skal investere i sub. Uansett hva man velger, anbefaler jeg at man hører på de modellene som frister - og derved gjør seg opp sin egen mening. Dette enten det er SVS, Velodyne, XTZ, Dali, B&W, Sunfire osv...

  7. #287
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Som regel er det pris som er avgjørende når man skal investere i sub. Uansett hva man velger, anbefaler jeg at man hører på de modellene som frister - og derved gjør seg opp sin egen mening. Dette enten det er SVS, Velodyne, XTZ, Dali, B&W, Sunfire osv...
    Jeg er ikke enig i at pris er avgjørende, men det er en vesentlig del av kabalen. Mange preferanser spiller inn, til og med størrelse og farge på boksen/røret.

    En av de viktigste tingene er hvordan subwooferen integrerer seg med rommet, og en flat frekvensrespons ned til infrasub-domenet målt i ekkofritt miljø vil faktisk være vanskelig å integrere i et vanlig rom uten EQ, siden de fleste rom har en økende romforsterkning med fallende frekvens, noe som gir en respons i rommet som gir en heving av de dypeste frekvensene (rundt 20-30Hz) i forhold til bassen som ligger nærmere 70-80Hz (der mange deler sine subwoofere).

    Dette er etter min mening det viktigste ankepunktet mot infrabass-subbene, og uten romkorreksjon/EQ så vil disse være vanskeligere å integrere i rommet i forhold til en subwoofer med en slak avrulling ned mot de dypere frekvensene.

    Jeg mener derfor at det ikke bare er viktig å lytte til subwooferen, men også å lytte til den i et rom som har dimensjoner omtrent som det man har tenkt å bruke den i.

  8. #288
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå er det jo også slik at det menneskelige øre reagerer dårligere på lavere frekvenser. Altså må nivået økes jo lavere man kommer i frekvens.

    Selvsagt må man benytte sin egen oppfatning av hvordan nivåbalansen er i lytteposisjon, og når det gjelder dette, samt spesielt uønsket romforsterkning i det aller dypeste området, er frekvenstuning av subene en klar fordel. Det er ingen grunn til å legge alle kreftene inn i de aller dypeste frekvensene (under 16Hz) dersom dette går utover området over.

    Men nok om dét... ;-)

  9. #289
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nå er det jo også slik at det menneskelige øre reagerer dårligere på lavere frekvenser. Altså må nivået økes jo lavere man kommer i frekvens.
    Her er jeg grunnleggende uenig.

    Står du i nærheten av f.eks. en grom motor som fyrer opp, så er det som er realistisk for deg nettopp den ukorrigerte virkeligheten med den hørselen du er i besittelse av. Skal du gjenskape denne virkeligheten i hjemmekinorommet er det unaturlig å korrigere for noe som er ukorrigert i virkelighetens verden. Det hører også med til historien at det menneskelige øret sannsynligvis har denne begrensningen for å unngå skader på hørselen. Å skru opp for å kompensere for dette er en øvelse man gjør for egen risiko. Men jeg kan jo skjønne at det er moro med slikt, og her kommer man jo inn på dette med preferanser igjen, om man ønsker virkeligheten eller noe som er større enn virkeligheten.

    For musikk vil man jo med en slik tilnærming få en gjengivelse som hverken musikere eller produsenter hadde ment, siden det menneskelige øret faktisk er det som er brukt for å skape balansen i lydbildet.

  10. #290
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trykk ned til 15 hz er fine greier uten og gå på - siden :-D
    Morsomt og prøvd seg på 10hz oxo :-)

    Japp, er i litt tergehumør i dag

  11. #291
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er vel få ting i denne verden som har mindre med hverandre å gjøre enn trommer og hjemmekinosubwoofere, og det er som regel denne delen av lydbildet som oftest blir nedprioritert (eller bortprioritert) dels innen hifi og spesielt innen hjemmekino.
    Men er dette den typiske hjemmekinosubwooferens "feil" som vel er de der blandt annet for å bedre beskrive de lavfrekvente elementene i f.eks helikoper rotorblad downwash lyder, sjokkbølger fra eksplosjoner, "troverdige" jordsjev effekter osv ?.

    Til musikk og f.eks frekvens området og dynamikken i et trommesett som vel mergjengies hovedsakelig gengies innenfor 80hz 20000Hz (?) området dvs diskant, mellomtone og bass området, og at troverdigheten av det kan følge begrensingene til et HIFI eller Hjemmekino oppsett der det å produsere dynamikken og lydtrykket i denne delen av frekvens område her kan være begrensingen og noe av tromesett gjengivelses problemet.

    Det er vel egenlig ganske mange andre faktorer når man sammenligner Hifi og hjemmekino og gjengivelse av lyd med høy troverdighet.

    Tar man f.eks lyden av en revolver eller et vanlig rifleskudd i hjemmekino sammenheng finnes det vel mange forskjellige lydmikser av som det finnes film utgivelser som har disse lydene. Hva er riktig her?

    Et godt Hifi anlegg med en riktig innspillt lydmiks brurde vel gjengi disse lydene på en like ubehajelig måte som de vil fremstå (uten bruk av hørselsvern) i virkeligheten, dvs med tinnitus og mulige hørsselsskader som resultat....

    Foretrekker da egenlig å kjenne trykkbølgene fra disse lyd senene i kino sammenheng mye lenger ned i frekvens enn de virkelige lydene, og det at det blaffrer i buksebena når man ser på filmer der de skyter med f.eks en12,7, uten at smertetterskelen for øret og tinnitussen kommer for de høyere frekvens områdene som jo i praksis er der, det er vel ikke bare dumt for de som liker å spare hørselen til å høre på musikk også, for å si det slik....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

  12. #292
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Trykk ned til 15 hz er fine greier uten og gå på - siden :-D
    Morsomt og prøvd seg på 10hz oxo :-)

    Japp, er i litt tergehumør i dag
    Du har fått med deg av langvarig lytting til frekvenser under 15 hz gir alvorlig hjerneskader :-)

  13. #293
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Du har fått med deg av langvarig lytting til frekvenser under 15 hz gir alvorlig hjerneskader :-)
    Ja, det går visstnok ut over språket...

  14. #294
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi ler så vi greiner av chilien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-D :-D

  15. #295
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, det går visstnok ut over språket...
    Nei språket blir ødelagt av 17 hz og opp :-)

  16. #296
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Du har fått med deg av langvarig lytting til frekvenser under 15 hz gir alvorlig hjerneskader :-)
    Jeg kan se det ja ;p he he he
    Likevel er det tryggere med lave frekvenser en høye frekvenser :-)

  17. #297
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Maksimal OT

    Human reactions to infrasound
    Infrasound has been known to cause feelings of awe or fear in humans.[unreliable source?] Since it is not consciously perceived, it can make people feel vaguely that supernatural events are taking place.

    Some film soundtracks make use of infrasound to produce unease or disorientation in the audience. Irréversible is one such movie.

    In music, Brian "Lustmord" Williams is known to utilize infrasound to create these same feelings.


    Infrasonic 17 Hz tone experiment
    On May 31, 2003, a team of UK researchers held a mass experiment where they exposed some 700 people to music laced with soft 17 Hz sine waves played at a level described as "near the edge of hearing", produced by an extra-long stroke sub-woofer mounted two-thirds of the way from the end of a seven-meter-long plastic sewer pipe. The experimental concert (entitled Infrasonic) took place in the Purcell Room over the course of two performances, each consisting of four musical pieces. Two of the pieces in each concert had 17 Hz tones played underneath. In the second concert, the pieces that were to carry a 17 Hz undertone were swapped so that test results would not focus on any specific musical piece. The participants were not told which pieces included the low-level 17 Hz near-infrasonic tone. The presence of the tone resulted in a significant number (22%) of respondents reporting anxiety, uneasiness, extreme sorrow, nervous feelings of revulsion or fear, chills down the spine and feelings of pressure on the chest. In presenting the evidence to the BA, the scientist responsible said, "These results suggest that low frequency sound can cause people to have unusual experiences even though they cannot consciously detect infrasound. Some scientists have suggested that this level of sound may be present at some allegedly haunted sites and so cause people to have odd sensations that they attribute to a ghost—our findings support these ideas."


    The Ghost in the Machine
    Research by the late Vic Tandy, a lecturer at Coventry University, suggested that the frequency 19 hertz was responsible for many ghost sightings. He was working late one night alone in a supposedly haunted laboratory at Warwick, when he felt very anxious and could detect a grey blob out of the corner of his eye. When he turned to face it, there was nothing.

    The following day, he was working on his fencing foil, with the handle held in a vice. Although there was nothing touching it, it started to vibrate wildly. Further investigation led him to discover that the extraction fan was emitting a frequency of 18.98 Hz, very close to the resonant frequency of the eye (given as 18 Hz in NASA Technical Report 19770013810). This was why he saw a ghostly figure—it was an optical illusion caused by his eyeballs resonating. The room was exactly half a wavelength in length, and the desk was in the centre, thus causing a standing wave which was detected by the foil.

    Tandy investigated this phenomenon further and wrote a paper entitled The Ghost in the Machine. He carried out a number of investigations at various sites believed to be haunted, including the basement of the Tourist Information Bureau next to Coventry Cathedral and Edinburgh Castle.

    Infrasound på Wikipedia.org

  18. #298
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Postet flere steder men den er morsom :-D


    I den brasilianske byen Natal foregår det i juni/juli hvert år en matkonkurranse med fokus på curry.
    Morsom story :-D. Men kritisk som jeg er så skurret plasseringen fordi brasilianere krydrer svært lite og det er svært lite asiatisk i nordøst.

    Med litt googling så fikk jeg treff tror jeg. Pietermaritzburg/Natal/Sør Afrika. Omtrent alle har viderefortalt med Natal som by så det ut som.

    Måtte bare :-D ...

  19. #299
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Endelig noe interessant stoff i denne tråden:-)
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Human reactions to infrasound
    Infrasound has been known to cause feelings of awe or fear in humans.[unreliable source?] Since it is not consciously perceived, it can make people feel vaguely that supernatural events are taking place.

    Some film soundtracks make use of infrasound to produce unease or disorientation in the audience. Irréversible is one such movie.

    In music, Brian "Lustmord" Williams is known to utilize infrasound to create these same feelings.


    Infrasonic 17 Hz tone experiment
    On May 31, 2003, a team of UK researchers held a mass experiment where they exposed some 700 people to music laced with soft 17 Hz sine waves played at a level described as "near the edge of hearing", produced by an extra-long stroke sub-woofer mounted two-thirds of the way from the end of a seven-meter-long plastic sewer pipe. The experimental concert (entitled Infrasonic) took place in the Purcell Room over the course of two performances, each consisting of four musical pieces. Two of the pieces in each concert had 17 Hz tones played underneath. In the second concert, the pieces that were to carry a 17 Hz undertone were swapped so that test results would not focus on any specific musical piece. The participants were not told which pieces included the low-level 17 Hz near-infrasonic tone. The presence of the tone resulted in a significant number (22%) of respondents reporting anxiety, uneasiness, extreme sorrow, nervous feelings of revulsion or fear, chills down the spine and feelings of pressure on the chest. In presenting the evidence to the BA, the scientist responsible said, "These results suggest that low frequency sound can cause people to have unusual experiences even though they cannot consciously detect infrasound. Some scientists have suggested that this level of sound may be present at some allegedly haunted sites and so cause people to have odd sensations that they attribute to a ghost—our findings support these ideas."


    The Ghost in the Machine
    Research by the late Vic Tandy, a lecturer at Coventry University, suggested that the frequency 19 hertz was responsible for many ghost sightings. He was working late one night alone in a supposedly haunted laboratory at Warwick, when he felt very anxious and could detect a grey blob out of the corner of his eye. When he turned to face it, there was nothing.

    The following day, he was working on his fencing foil, with the handle held in a vice. Although there was nothing touching it, it started to vibrate wildly. Further investigation led him to discover that the extraction fan was emitting a frequency of 18.98 Hz, very close to the resonant frequency of the eye (given as 18 Hz in NASA Technical Report 19770013810). This was why he saw a ghostly figure—it was an optical illusion caused by his eyeballs resonating. The room was exactly half a wavelength in length, and the desk was in the centre, thus causing a standing wave which was detected by the foil.

    Tandy investigated this phenomenon further and wrote a paper entitled The Ghost in the Machine. He carried out a number of investigations at various sites believed to be haunted, including the basement of the Tourist Information Bureau next to Coventry Cathedral and Edinburgh Castle.

    Infrasound på Wikipedia.org

  20. #300
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hmmmm - så Flageborg og RoKo's higen etter virkelig dypbass vil en psykolog si er savnet av "anxiety, uneasiness, extreme sorrow, nervous feelings of revulsion or fear, chills down the spine and feelings of pressure on the chest"

    RoKo - har du tatt pillene dine?

Side 15 av 24 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •