Kritisk til AVforums fokus på SVS og XTZ - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 24 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 471
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    At noen her kjøper seg høytaler til 100k-200k uten å vurdere/høre Revel sier meg bare en ting...

Hva sier det deg?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som svarte noe om kvalitet, her inne er det blitt slik at nevner du kvalitet og sub/bass i samme settning/sammenheng, så blir du stemplet som en kar som liker å hekle når han hører musikk/film.

Vil bare si til alle her at det fins god bass og mye bass!, SVS er ikke ment å brukes sammen med fronter til 100k.

Revel er vel det selskapet som virkelig kan dette med mye bass og god bass!, det er bare så s.... dyrt, men dog billig i forhold til hva enkelte putter i andre deler av kinoen sin.
    Jeg har hørt revel Ultima Salon og de spilte fantastisk i nesten hele registeret. Står på ønskelisten men koster som du sier mye.
    Men ville brukt subwoofere sammen med dem også.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det er det jeg gjør. Men jeg forventer ikke noen selvkritikk, det har jeg forstått for lengst dessverre.
    Dette dreier seg ikke om selvkritikk, men om lydpreferanser og og god porsjon toleranse.....fra alle hold.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

He he

Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hva sier det deg?
    At man ikke vet alt!

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sitat som sier alt!

This sub needs to be heard, not studied on a spec sheet. It has a musicality that you simply can not get from the “small” sub category subwoofers, with their EQ tricks and digital amplifiers. This is a real sub. This is a man’s sub and, if you are real man, you get two of them because the performance is so much more even in nearly any room – even small ones.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som svarte noe om kvalitet, her inne er det blitt slik at nevner du kvalitet og sub/bass i samme settning/sammenheng, så blir du stemplet som en kar som liker å hekle når han hører musikk/film.

Vil bare si til alle her at det fins god bass og mye bass!, SVS er ikke ment å brukes sammen med fronter til 100k.

Revel er vel det selskapet som virkelig kan dette med mye bass og god bass!, det er bare så s.... dyrt, men dog billig i forhold til hva enkelte putter i andre deler av kinoen sin.
    Jeg tror mye av utfordringen i dette ligger i forskjellen mellom at de som nyter musikk ofte kjører et relativt puristisk kretsløp med minst mulig lydprosessering i signalveien. Det betyr gjerne at subbene skal ha en ganske flat karakteristikk i rommet i utgangspunktet. Revel har jeg ikke hørt så ofte, men Velodyne har jeg hørt en del, og etter min erfaring krever SVS og sikkert også XTZ mer prosessering og elektronisk romkorrigering for å yte godt i et rom enn det Velodyne og Revel gjerne gjør.
    I surroundverdenen er det gjerne innebyggede muligheter for elektronisk romtilpasning i surroundprosessoren, og da blir forskjellene gjerne annerledes.

Det er altså ikke bare Revel som gir bra lyd, men de har kanskje vært flinkere til å lage subwoofere som fungerer optimalt i flere varianter av rom for anlegg som ikke benytter elektronisk prosessering av lyden.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At man ikke vet alt!
    Er det noen som gjør det?

Uansett, jeg har også hørt Revels toppmodeller, og de er svært gode. Men det er fortsatt lov å velge noe annet, og faktisk mene at det finnes bedre alternativer.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo spurt om det kan være en årsak til at SVS er så populært her men ikke blant "HiFi folket". Jeg er blant dem som ikke ser stor hensikt å kjenner vibrasjonene på kroppen og se at buksene ved leggene bevege seg. Kanskje morsom opplevele av og til men har lite med musikk å gjøre. Veldig lite viktig med filmopplevelser for min del også. Men de laveste tonene vil jeg helst få med meg.

Er det noe i det?
    Du har vel her egentlig truffet spikeren på hodet; det såkalte "HiFi"-folket (som de jo ynder å kalle seg), har nærmest for lengst opplest og vedtatt at det ikke finnes viktig informasjon under 35Hz.
    Er det da rart at de velger å tviholde så sine gamle synspunkter?

Men, det er da håp... Enkelte av de mest innbitte disiplene har begynt å snuse på suber. Selv den relativt nøkterne HiFi-bransjen begynner å skjønne at det ligger mer der nede enn de har villet innrømme. Og de har også skjønt at det ikke finnes noen saklig grunn til å kjøpe såkalte "fullfrekvente" (misbrukt uttrykk) høyttalere som koster flere årslønninger. De får som regel ikke en fullgod bassgjengivelse, uansett. Derfor ser man flere og flere anerkjente produsenter/forhandlere/utstillere som begynner å integrere suber i sine oppsett.

La gå at mange oppsett i både hjem og i butikker ikke har kommet lengre enn til å gi rumlebass, men dersom sub integreres på en fornuftig måte (riktig valg ifht. romstørrelse osv.), vil man få en sømløs overgang nedover i de dypeste frekvensene.

Det krever mao. integrering, men egentlig er jo en sub intet annet enn et løsrevet basselement - som man IKKE like gjerne kan sette nederst i en ordinær høyttaler. Årsaken er at lavere bassfrekvenser krever tilpasset plassering, noe som stort sett ikke kan forenes med hvor resten av lydbildet skal komme fra.

Dersom du mener at en sub i musikksammenheng bare skal få buksene til å flagre (i tide og utide), da skjønner jeg din holdning. Dette er nemlig noe som (i et godt oppsett) skjer relativt sjelden, men NÅR det skjer - da er det ment å gjøre det. DET er hele forklaringen.

Ja, det finnes garantert mange elendige sub-oppsett som ikke tilfører musikk noe annet enn masse rumlebass og trykk i ørene etc.. De fleste av disse eierne er nok i utgangspunktet mest interessert i film, men for min del er det musikken som er første prioritet. Da er det selvsagt også ytterst viktig at subene er troverdig integrert.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Godt skrevet roffe. Jeg har fulgt med denne debatten, og det har sklidd helt ut. Noen innlegg begynner mer å minne om personangrep enn konstruktiv tilbakemelding, og det gjelder tydeligvis flere.
    Takk for det.
    Opphetede diskusjoner får gjerne innspill av sleivspark. Det som er bra er jo at folk er engasjerte.

En oppfordring om å diskutere sak uten personangrep og spekulasjoner om konspirasjonsteorier er vel likevel på sin plass.

Som moderator vil jeg vel si at debatten så langt har vært utsklidende og nettopp med en del av nevnte sleivspark som jeg normalt ville moderert, men siden begge sider argumenterer like intenst synes jeg det er en viss balanse i hva man gir og tar akkurat i denne tråden, og sklir den ikke ut ytterligere, så kommer jeg ikke til å moderere. Den vitner jo om engasjement, og det trenger vi.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloke ord, roffe! :-)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nope

Uansett, jeg har også hørt Revels toppmodeller, og de er svært gode. Men det er fortsatt lov å velge noe annet, og faktisk mene at det finnes bedre alternativer.
    Er jo ikke det, akkurat derfor man trenger å se på alternativer, at enkelte merker får så lite omtale av forumets medlemmer er jo meget betenkelig.

Det sier meg at noen få setter standarden for de fleste andre.

Revel er bare et eksempel. Greit nok at ikke alle jouranlister "digger" Eufonia, men produktene er jo bra. Tenker ikke på deg i den sammenhengen.

Er helt uenig med at man ikke skal kunne få kvalitet under 35 hz som Roko sier, det han skriver bekrefter jo bare det jeg sa om hekling.

En god frontrekke spiller fint ned til 20 HZ med -10 db, i mange rom vil dette spille mye bedre enn en kjip sub til 15k. jeg vil gjerne høre forskjell på en eksplosjon og en kar som får seg en i trynet.

Sett på en innspilling med kirkeorgel og man merker fort hvor begrensningene i en billig sub ligger.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...En god frontrekke spiller fint ned til 20 HZ med -10 db, i mange rom vil dette spille mye bedre enn en kjip sub til 15k.

Sett på en innspilling med kirkeorgel og man merker fort hvor begrensningene i en billig sub ligger.
    Kan du definere hva du eksplisitt legger i uttrykket "kjip sub til 15k"...? Merke/modell - flere?

÷10dB ved 20Hz synes jeg for øvrig ikke er spesielt bra, men godt på vei, ja. Så lenge det låter rent og korrekt ut, er jeg helt enig. Svært ofte, dessverre, låter det alt annet enn overbevisende.

Og ja, jeg hører selv på en del innspillinger med kirkeorgel, og det låter svært troverdig, stramt og integrert. Men, ja - det er en utmerket måte å skille mellom gode og dårlige suber. Der er vi enige.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i fjern slekt med kona til Eivin (Kildahl)

Når det gjelder kirkeorgel vil jeg anbefale å høre litt på Felix Hell.

Det RoKo vil frem til, og som han har helt rett i, er at rommet har ekstrem påvirkning i disse lave frekvensene. Og det de aller fleste opplever er store utfasinger i subområdet. Derfor vil en subwoofer være egnet, siden den kan flyttes i forhold til hvor det spiller best i lytteposisjon. For høyttalerne må på en måte stå slik de skal gjøre for å spille best fra mellombassområdet og oppover. Dermed står de i en låst posisjon

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen som vet...

Såvidt jeg kan se er det ingen som har snakket om Revel her inne siste 3 år foruten meg, Wtog og freddy.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så lenge siden jeg testet Revel. Vi skal få inn flere modeller, men det er ikke oss det står på.

Revel er dyrt, det er få som har det. Forhandlerutvalget er begrenset. Da er det mye mer moro og diskutere ting "alle" har, selv om det går ut over mangfoldet. Dessverre.

Ellers kan man søke: Innlegg med Revel

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er latterlig, og blir bare verre.

1) Er det noen grunn til å bli sur/irritert/kritisk over at andre omtaler produkter en selv ikke har noe forhold til, eller har et negativt forhold til?

2) Er det noen grunn til å bli sur/irritert/kritisk over at andre IKKE omtaler produkter en HAR et forhold til?

Jeg anbefaler at en vurderer sitt forummedlemsskap om ikke ytringsfrihet er noe en unner andre (innenfor forumets retningslinjer, riktignok), og dersom en føler behov for å diktere hva andre skal skrive her inne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    -det såkalte "HiFi"-folket (som de jo ynder å kalle seg), har nærmest for lengst opplest og vedtatt at det ikke finnes viktig informasjon under 35Hz.
    Er det da rart at de velger å tviholde så sine gamle synspunkter?
    Hvor har du det fra? Det er ikke mitt inntrykk. Men det vil jo være diskusjoner hvor viktig det er å få med seg de de aller laveste tonene. Selv synes jeg 30Hz holder til det meste for musikkglede. Men helt ned er bare positivt.

Selv den relativt nøkterne HiFi-bransjen begynner å skjønne at det ligger mer der nede enn de har villet innrømme
    Man må jo ha prøvd subb for å vite det i allefall.

Og de har også skjønt at det ikke finnes noen saklig grunn til å kjøpe såkalte "fullfrekvente" (misbrukt uttrykk) høyttalere som koster flere årslønninger. De får som regel ikke en fullgod bassgjengivelse, uansett. Derfor ser man flere og flere anerkjente produsenter/forhandlere/utstillere som begynner å integrere suber i sine oppsett.
    Ja det blir fort svindyrt. Løsningen jeg har nå med gode stativhøyttalere og en "musikals" subb fungerer utmerket og er veldig mye rimeligere enn tilsvarende gulvstående.

La gå at mange oppsett i både hjem og i butikker ikke har kommet lengre enn til å gi rumlebass, men dersom sub integreres på en fornuftig måte (riktig valg ifht. romstørrelse osv.), vil man få en sømløs overgang nedover i de dypeste frekvensene.

Det krever mao. integrering, men egentlig er jo en sub intet annet enn et løsrevet basselement - som man IKKE like gjerne kan sette nederst i en ordinær høyttaler. Årsaken er at lavere bassfrekvenser krever tilpasset plassering, noe som stort sett ikke kan forenes med hvor resten av lydbildet skal komme fra.
    Enig!

Dersom du mener at en sub i musikksammenheng bare skal få buksene til å flagre (i tide og utide), da skjønner jeg din holdning. Dette er nemlig noe som (i et godt oppsett) skjer relativt sjelden, men NÅR det skjer - da er det ment å gjøre det. DET er hele forklaringen.
    Bukseflagring og sterkt overdrevet bass har det det vært hver gang jeg har fått demo av dere.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange svs eiere som ble irritert over denne tråden eller? :-D

Det er jo ikke til å stikke under en stol at det er veldig mye SVS og XTZ i dette forumet. Greit nok gode suber helt sikkert.

MEN - det hadde vært mer spennende hørt om andre produsenter også - det finnes sikkert minst 5-6 produsenter av subwoofere?

Max spl og fekvenser under 15Hz er kanskje ikke det alle ser etter i en subwoofer.

Lydkvalitet ved "normal" lyttenivå og hvor lett det er å integrere suben kan også være viktig?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

Jeg anbefaler at en vurderer sitt forummedlemsskap om ikke ytringsfrihet er noe en unner andre...
    Er ikke ytringfrihet endel av å kunne gi kritikk?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bukseflagring og sterkt overdrevet bass har det det vært hver gang jeg har fått demo av dere.
    Som du sikkert også vet, er det nærmest KUN de sekvensene (i både musikk og film) som inneholder MEST informasjon i dypet vi har fokusert på ifm. våre demoer. Da kan nok inntrykket bli at "du verden - her var det mye bass gitt"...

Jeg oppfordrer deg imidlertid til å komme innom for en demo - medbragt en plate eller to som du kjenner godt, og som kanskje kan gi deg den balansen du selv er ute etter?

Vi sees på neste messe? :-)

Side 10 av 24 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •