Underlig faseproblem ved subkalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Underlig faseproblem ved subkalibrering

Hei.

Jeg har i dag et par Klipsch RF-82 på en Yamaha RX-V1800 samt en SVS PCi 25-31. Har fulgt "oppskriften" til bl.a. Hellnoob her inne for kalibrering av sub'en, og er i utgangspunktet godt fornøyd med resultatet. Men jeg har oppdaget et pussig problem.

Jeg har justert gain på sub'en slik at både sub og fronter spiller ca 80dB ved -32 Mastervolum hver for seg etter autokalibrering i Yamaha'en (med 50hz sinustone). Men når jeg velger å få bass ut på både fronter og sub synker output til ca 70dB. Justerer jeg så fase slik at jeg får ca 85dB ved både sub og fronter (ca 180 grader fase), synker volum på sub alene til ca 72dB, fra 80dB som var utgangspunktet ved 0 grader fase.

Sub står i venstre hjørne i front bak venstre fronthøyttaler. Rommet er tilnærmet rektangulært, 3.5m bredt og 4.4 meter langt. Svak L-form i lytteposisjon. Avstand fra sweetspot til høyttalere er 3.2 meter og ca 4 meter til sub. Avstandssetup i Yamaha sier 3.2 meter til fronter og 4.2 til sub.

Noen som aner hva dette fenomenet skylles? Er det jeg som bommer med fasejusteringen, eller er det rommet som spiller meg et puss?

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dette "fenomenet" ha noe med at jeg bruker en 50hz sinustone, og har frontene koblet til ved enhver anledning? Deler jo ved 80hz i receiver. Trodde ikke fase skulle ha noe å si for hvor høyt sub'en spilte, kun for integrasjon mot fronter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo. Fasen har mye med hvor høyt lydtrykk du vil oppnå på bestemte måleposisjoner pga utfasninger/stående bølger som lett oppstår når flere elementer og rommet skal spille i lag. Med en god plassering av sub og sweetspot vil problemene bli mindre, og man trenger mindre EQ justeringer for å oppnå en bra frekvenskurv.

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vore fint om du kunne tatt ein måling med f.eks radioshack i sweetspot, først med front, så sub og så begge. Søk på REW + radioshack så finner du ein guide for å foreta målinger. Eller bruk regnearket som du finner på lsound.no.

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både REW satt opp og Radioshack, så jeg skal få tatt noen målinger når jeg kommer hjem

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •