tips og triks for og dempe 4-6khz omeråde - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er sikkert bra for å hente ut de siste prosentene av anlegget. Høyttalere og rommet står for over 90% av totalen. Hvis høyttaleren låter feil i rommet, er det veldig lite å hente kabler, pre, amp, dempeføtter og annnet dilldall. Ty derfor heller til teknologien eller bytt til høyttalere som passer rommet og spillestilen din bedre. Hvis du er låst på rom og plassering er det de få alternativene du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Konrad. Peaks på 9 dB blir du aldri kvitt ved forsterker/signalkilde bytte. Kabler gjør null forskjell.

Hvor stort rom har du? Frekvensene du nevner er ofte der det er store problemer i vanlige rom, og spesielt hvis rommet ikke er stort nok. Jeg vil tippe at du får bølger som slår mellom hjørner og i veggen bak lytteposisjon.
    Bortsett fra romkorreksjon, er det å flytte på høyttalerne det som er mest effektivt. Det som dessverre ofte skjer når du flytter høyttalerne og blir kvitt problemet, tror du, dukker det opp et annet sted. Det kan være et sant mareritt å bli kvitt slike peaks. Når det gjelder demping, kan det være effektivt å dempe kraftig i hjørnene og veggen bak lytteposisjon. Nedturen her kan være at du også demper andre frekvenser som dermed blir for lave.
    Mulig høyttalerne dine også har en peak i øvre mellomtone/diskant som ikke gjør det noe bedre. Min subjektive mening om den Klipsch serien er for å si det pent, negativ. Blir du ikke kvitt problemet og vil beholde elektronikken, vil jeg anbefale å se på andre høyttalere. KEF f.eks...
    Ellers er jo den opplagte løsningen, større rom! Men det er liksom ikke bare å bytte i en fei
    Har selv hatt akkurat samme problem som deg, i samme frekvensområde. Anlegg til veldig mye penger låt dritt. Har skiftet høyttalere og bruker romkorreksjon. 90% av problem borte, men perfekt blir det aldri Har et veldig lite rom og store høyttalere.

Ellers kan du kjøpe deg digital romkorreksjon. Selv bruker jeg en TacT, og selv om jeg i surround må AD konvertere frontene, er forbedringen så stor at den veldig beskjedne kvalitetsforringelsen ved konvertering er til å leve med. Husk også at har du en skikkelig bra DAC etter korreksjonen kan det bli veldig bra.
    Bruker du receiver og ikke kjører egne forsterkere er det kanskje vanskeligere å få til...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når høyttalere oppgis med +-3db, har de en max variabel på potensielt 6db.
    er peaken på 9db innenfor hele 4-6khz området eller går den litt opp og ned?
    ta flere målinger flere steder så kan du danne deg et mer generelt snitt. ikke sikkert det er så gale som det virker på papiret.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teppe på bakvegg og gulv samt nye tykke gardiner og spille med frontene på. Verd et forsøk.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •