Bak- og sidehøyttalere i tak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bak- og sidehøyttalere i tak?

Det kan hende det snart blir ny bolig, og omsider et ordentlig hjemmekinoanlegg. Jeg vet selvfølgelig ikke hvordan romløsningen blir, men jeg ser for meg å lage en gjennomtenkt og diskret løsning i stuen, slik at terskelen for å bruke anlegget blir lav. Komponentene skal selvfølgelig være av god kvalitet, og ikke nødvendigvis det billigste, men det viktigste blir å integrere alt i stuen slik at også fruen blir fornøyd.

I fronten ser jeg for meg å integrere en 46" samt tre høyttalere i en bokhylleløsning som dekker en hel vegg, forhåpentligvis også med et lerret. Så denne siden av rommet tror jeg at jeg har kontroll på. Det er derimot bak og på sidene som kan være en utfordring. (Satser på 7.1). Stuer er gjerne store og preget av åpne løsninger, slik at det er ikke sikkert at det er en bak- eller sidevegg på ønsket sted.

Spørsmålet er dermed: Blir det bra med høyttalere i taket? Er det noen som har erfaringer med dette? Går det an å vinkle høyttalerelementene slik at de ikke trenger å være midt over hodet, men at lyden kommer ihvertfall litt bakfra? Har liksom ikke lyst til å ha høyttalere hengende ned fra taket i midt i rommet heller.

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å henge dem i taket. Det er "ideelt" å plassere dem ca 50cm over ørehøyde og mer eller mindre rett ut til høyre og venstre for øret. Vinklet mot øret.

Hvis du skal ha dem i taket så kan det lønne seg å vinkle dem litt ned, men ikke for mye da noe da noe av lyd bilde kan "klappe sammen". Prøv forkjellig vinklinger.

Sjekk ut denne linke:
    Dolby - Dolby Speaker Setup Guide - Speaker Placement

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fremkom kanskje ikke tydelig nok, men jeg mente innfelte takhøyttalere. Dermed faller vel muligheten med det ideelle 50 cm over ørehøyde vekk...

Er det noen som har innfelte takhøyttalere, f.eks de fra B&W til ca 1000-1500 kr pr stk, og i tilfelle hvordan fungerer dette?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •