Gulvstående høyttalere liggende..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvstående høyttalere liggende..?

Jeg har et par JmLab Cobalt 815 som jeg har tenkt til å bruke som bakhøyttalere. Den har elementene øverst og en bassport nederst.

Plasseringsmessig så vil det fungere best for meg å henge de "liggende" på veggen.

Har det noe å si lydmessig hvilken vei en høyttaler er plassert?

Altså, slik:

xxx
    xxx
    xxx
    xxx
    xxx
    xxx
    xxx
    xxx
    xxx

vs slik:

xxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxxxxxxxxxx

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldrig hatt ærfaring med dette, men er det ikke en grunn til at gulvstående høyttalere er konstruert stående?

Hvorfor ikke teste? Prøv å se om lyden forandrer seg betraktelig, så poster du resultatet her?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres ikke bra ut det der, får håpe du synes det låter bra.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok til å prøve dersom ingen kommer med negative erfaringer eller teknologiske termer som gjør at dette ikke vil fungere bra.

For å få hengt opp disse store sakene må jeg jo snekre sammen en aldri så liten hylle (eller to, gjerne), så dersom det fungerer dårlig vil jeg jo helst slippe å prøve selv.

Hovedhensikten med at høyttalere er laget stående, er vel for å få elementene opp fra gulvet? Jeg kan ikke tenke meg at det spiller særlig bra 2 cm over parketten?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    høres ikke bra ut det der, får håpe du synes det låter bra.
    Fint om du kom med et litt mer intelligent innlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mister mye av bassen, det er helt sikkert!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rMx
    Du mister mye av bassen, det er helt sikkert!
    Hvorfor det?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om bassportene er på framsiden av høyttalerene så tror jeg ikke du vil miste mye av bassen, men det kan derimot hende at du må snu diskantelementet 90 grader hvis det er konstruert med tanke på et visst spredningsmønster.
    Om det er en vanlig dome diskant så vil du nok ikke merke så mye forskjell vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min intuisjon sier: "go for it". Om det er nok for at du skal snekre sammen solide hyller, veit jeg ikke. Desverre! hehe..

En senterhøyttaler er jo bygd sånn, men den skal levere mest i de øvre frekvens-sjiktene. Veit du ikke skal bruke de som senter, men bare tenkte på prinsippet. Men siden du sier at bassportene er foran, så skal det bli mindre frafall av bass. Teoretisk sett.

Hva med å prøve en litt "mindre" løsning først? Sette opp 2 litt høye bord, å så legge HT oppå de, bare for å høre?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være fhv stor forskjell på horisontal vs vertikal spredning fra høyttalerne. De fleste høyttalere er konstruert med tanke på en viss lyttehøyde, vanligvis diskanten i ørehøyde. Når høyttaleren er stående vil du ha en jevn og bra frekvensrespons f.eks 45 grader til hver side, men ofte dårligere bare 15 grader opp eller ned.
    Så om dette fungerer tilfredstillende kommer veldig an på plassering ifht til lytteposisjon, og om en snever "sweetspot" er akseptabelt.

Jeg kunne lagt ved frekvensplot som "beviste" at dette er en dårlig ide. Men det er feil å tro at dette er svart/hvitt.
    Prøv selv og stol på dine egne ører! :-D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Det kan være fhv stor forskjell på horisontal vs vertikal spredning fra høyttalerne. De fleste høyttalere er konstruert med tanke på en viss lyttehøyde, vanligvis diskanten i ørehøyde. Når høyttaleren er stående vil du ha en jevn og bra frekvensrespons f.eks 45 grader til hver side, men ofte dårligere bare 15 grader opp eller ned.
    Så om dette fungerer tilfredstillende kommer veldig an på plassering ifht til lytteposisjon, og om en snever "sweetspot" er akseptabelt.

Jeg kunne lagt ved frekvensplot som "beviste" at dette er en dårlig ide. Men det er feil å tro at dette er svart/hvitt.
    Prøv selv og stol på dine egne ører! :-D
    Tja, det virker ikke som om det er en "horribelt dårlig idé", så da får jeg vel prøve det i løpet av uken. Det er mye utstyr som ikke er på plass ennå, så det tar nok litt tid før jeg kommer helt i mål med dette.

Jeg har tenkt til å plassere den ca 2 meter opp på sidevegg, litt skrått ned mot sweetspot.

Fornuftige og velformulerte innlegg trenger vanligvis ikke bevis for å virke troverdige, heldigvis..

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som man spør for man svar heter det vell seg , men for si det sånn skal det godt gjøres å få god lyd av å henge en høytaller på vegg, langt verre blir når du i tillegg skal ha den liggende. har aldri hørt noen som har fått til noen gode resultater av den type plassering, men som vell prøvde å si sist, prøv å hør om du synes det låter godt nok for deg, da det definitivt ikke ville gjort det for meg.8)

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folkens, les hva trådstarter skriver da. Han skal bruke høyttalerne som bakhøyttalere. Det kan da umulig ha så mye å si for den totale opplevelsen om de står, ligger eller henger. Jeg sier også go for it!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager jeg kan vist ikke lese godt nok, burde nok hatt lese brillene på, da sier jeg meg enig med forrige innslag, funker sikkert godt nok.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye rart å lese.. Menmen..

Vi prøver igjen - Jeg skal altså bruke de som bakhøyttalere. Bakhøyttalere henger jo vanligvis på veggen. Husk på det folkens! Bakhøyttalere, altså. :-)

Jeg har vel forsåvidt konkludert med at jeg vil prøve å henge de opp og forsøke dette. Jeg må vel få kjøpt meg en ganske kraftig effektforsterker dersom jeg går for en av de "mindre" receiverene med alle de nyeste lydformatene, regner jeg med. Men man får jo mye fint på bruktmarkedet for 3-4000 av denslags, så da blir det nok saker etterhvert.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du spør om hjelp på et offentlig forum så må du bare forvente å få litt ymse svar, husk at det er minst like mange vanlige folk som det er eksperter her.

Uansett så tror jeg dette blir knallbra. kjør på!

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen år tilbake testet jeg ut stående vs liggende når jeg hadde ett par gulvstående eltax, jobber du litt med plasseringen tror jeg dette skal gå helt fint for å si det sånn.

Men det finnes jo muligheter.

Jeg ser disse høytalera går for rundt 3500 på finn nå, hva med å selge de og kjøpe ett par klipsch rs42 som ligger på rundt 4k? Da slipper du å tenke på å bygge hyller og ha gulvstående høytalere hengt opp på veggen.

Men, som sagt, det skal gå helt greit å gjennomføre ideen din, så kjør på
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •