To senterhøytalere i praksis

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To senterhøytalere i praksis

Hvis du ble tvunget til å kaste ut en av høytalerne dine i stereoanlegget ditt, hvem av dem ville du da velge? Høyre eller venstre? Spørsmålet fremstår kanskje noe underlig, med det kan sammenlignes med valget som må tas når senterhøytaleren skal plasseres under eller over lerretet. Få har mulighet til å plassere høytaleren i senter bak et perforert lerret, og da må man altså velge.

Er det så nøye, har det noen betydning?
    Det kommer nok an på flere faktorer, men ørene har den egenskapen at de kan tolke, i alle fall omtrentlig, hvor i høydeperspektivet lyden kommer fra. Og jo nærmere bilde (og senterhøytaleren) du sitter, jo mer påtrengende blir dette fenomenet. Mye av dialogen i en film foregår midt i bildet, og det som ikke foregår i midten kan panoreres ved hjelp av høyre/venstre kanal. Mange snakker om matching av fronthøytalere, altså at lyden skal ha samme klangfarge når den forskyver seg fra f. eks venstre billedkant, via midten og ut av bildet til høyre. Like selvfølgelig burde det være at lyden holder seg i samme plan. En rettlinjet bevegelse over bildet, skal ikke bevege seg metervis vertikalt når den passerer sentrum av bildet. Svaret på spørsmålet mitt er derfor: Ja, det har betydning hvor senterhøytaleren holder hus.

Hvordan plasserer man så senterhøytaleren i senter?
    En løsning er å lage en pseudo-senter ved hjelp av to senterhøytalere, en over og en under lerretet. Utfordringen blir da om dette vil fungere og om det er nødvendig med separat nivåjustering av disse.
    Jeg tok utfordringen og kjøpte en identisk senter med den jeg hadde (Klipsch RC-35), fikk bygget et oppheng, og monterte i vei.
    Først koblet jeg høytalerne i serie og koblet de rett til surroundforsterken. Etter nivåjustering, så jeg film, flere filmer. Men var jeg fornøyd? Svaret var Njaa, ikke helt. Lydbildet i sentrum var fortsatt ikke helt i midten, det var en smule høyt oppe.
    Endre oppkobling, bruke egen forsterker til hver, som via pre-out fra surroundforsterkeren og et Y-ledd, mater senterhøytalerne. Nye nivåjusteringer og nye filmer.
    Og der satt det som det skulle. Det som skulle til i mitt oppsett var +1dB på nedre og –1dB på øvre høytaler. Endelig fornøyd og i mål!

Konklusjon:
    Det er bedre med to senterhøytalere enn en senterhøytaler. Revidere, reversere, revultere, regulere, reformere, refundere

Ps: En enklere og billigere løsning er å hive ut hele senteren og bruke L/R som pseudo-senter, men det er ikke like moro.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye Yamaha forsterkerne tar hensyn til dette og har ekstra uttak for senter over lerret.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    De nye Yamaha forsterkerne tar hensyn til dette og har ekstra uttak for senter over lerret.
    Med eget slutt-trinn og nivåregulering for hver senter?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror desverre ikke det, men jeg har ikke prøvd de. De har egne utganger iallfall :-)

De forklarer iallfall hvor mye bedre det skal bli med lerret og slikt senteroppsett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •