Tanken om nye høyttalere.. Tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tanken om nye høyttalere.. Tips?

Tjohei, har tenkt tanken på å bytte til noen andre høyttalere. Det er her jeg trenger litt hjelp. Det jeg har nå er B&W CM7 og en Primare I21 forsterker. Det er noen kjempefine høyttalere, men tingen er at høyttalerne ikke passer så veldig godt til min musikksmak. Jeg hører mye på rock, hard rock og metal. Føler jeg trenger litt mer bass og trøkk, om dere skjønner. Hører også på litt pop, og partymusikk når det trengs

Jeg sku gjerne vært å hørt selv, men jeg bor langt oppi gokk så det er derfor jeg trenger deres erfaringer og tips. Så dette me høyttalervalg er et ganske stort sjangsespill da det er snakk om ganske mye penger.
    Men jeg tar sjangsen!

Jeg kan godt kjøpe brukt.

Helst ikke over 10.000.

Jeg tror en kompis har noen gamle Dali høyttalere, og jeg liker godt lyden på de. Vet desverre ikke hvilken Dali høyttaler det er da.

Hvordan er dali concept 8 feks?

Her er eks på musikk jeg hører på:

Scarlet Sins
    Disturbed
    Puddle Of Mudd
    Meldrum
    Nickelback
    Duffy
    Seether
    Tool
    Deftones
    Katatonia
    Before The Dawn
    QOTSA
    Alanis Morissette
    Fiona Apple
    Boney M (HIHIHIH) :P
    The Verve Pipe
    osv osv osv.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være lette denne "galskapen" eller hva ?

Du kan kanskje kikke på Klipsch, de skal være ganske "rocka"
    JBL har jeg og hørt varmt om når det gjelder "trøkk"
    Se også denne:
    XTZ 99.36

Kan skrive under at hvertfall "lillebroren" til den xtz`n har fantastisk mellomtone om ikke annet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe nei, det skal være sikkert!

Trenger ikke klipsch rimelig bra forsterker for å låte bra?
    Syntes å ha lest at den kan virke litt skrikende, noe med diskanten eller noe?
    Vet ikke helt om det er rette lyden for meg. Men det er jo veldig vanskelig å si når jeg ikke har hørt dem da! :/

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Concept Så snakket jeg med en på hifiklubben som kunne være direkte objektiv og ikke snakket for å selge(jeg var heller ikke der for å kjøpe).Han mente Concept 6 ble for liten og concept 10 for stor.concept 6 fikk ikke ut trøkket men concept 10 ble rett og slett for mye.hørte på concept 6 og 8 og det stemte godt med hva han påpekte.10 hørte jeg ikke på men regner med at dimensjonene sier mye av hva utfallet blir.Concept8 var Definitivt best.

En annen ting jeg vil nenve er at om du kan tenke deg og ut med 10k og vil ha god lyd,så ser du bort fra slike og heller titter i retning av det som gir deg litt mer i pose og sekk hva musikksmak angår.Det er i allefall bedre å ha en tilsynelatende liten høyttaler med "stor" lyd enn en stor høyttaler med "liten" lyd.Snakker om hva de leverer av kvalitet hva lyd angår og ikke hvor høyt den kan spille før grillene blir en del av ansiktet ditt:PMen det kan jo hende det er det du vil ha.Ikke vet jeg.Alle har sine preferanser og det funker jo for dem.Et god ide er egentlig å kjøpe deg en sub som du kan koble inn når du vil ha trøkket og koble den av når du vil ha rolig musikk som ikke trenger den dybden.Vips,så har du i pose og sekkXtz`s w12 er en knallgod sub til gibortpris.tror det er vanskelig og få så masse bass som noen ønsker og samtidig beholde den gode kvaliteten oppover i frekvensene.Men da har du høyttalere med god lyd + masse bass om det er ønsketDa slipper du vel også å inngå for mange kompromiss.
    Det jeg tror er at om du selger dine Gode CM7 for så å gå for en mer romlete og bassfiksert HT er at du fort begynner å savne de gode siden ved de HT du har nå.Dermed ville en sub være tingen her tror jeg

XTZ 99 W12 i sort matt farge

Cm7 synes jo jeg har bra med bass og gode kvaliteter på flere områder men at det fins høyttalere med mer trøkk er det ikke tvil om.Patos Lyric 402 er en.Finner du en brukt av disse så ville jeg slått til tvert.Disse gir vel uttelling uansett hva du hører på.Men disse trenger Power.Min Cayin 153b på 2x100 følte jeg ble litt pinglete her.Men mine basic 410 driver den bra.Den har også samme kvalitetene,men nedskalert vel og merke.Bassen er stram,mellomtonen klar og i fokus.Diskanten oppløst men ikke pågående.Passer bra som allrounder.

Lykke til(Fra en som synes og aldri komme i mål:? )

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali concept 8 opplyses å trives best med 40-160W i 6ohm. Jeg vil tro at disse høyttalerne vil kunne gi bedre lyd med en tyngre forsterker enn det du har nå, uten at jeg selv har erfaring med de. Selv har jeg B&W som er særdeles tungdrevne og det blir neppe en rettferdig sammenligning. Må legge til at svært mange bassglade sier seg fornøyd med Klipsch.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et godt poeng BanjoArne.
    Godt mulig jeg kunne fått bedre bass med CM7 om jeg hadde plassert de litt annerledes/bedre også, men det er det som er problemet at jeg ikke får gjort. At jeg ikke har tenkt på en sub, det hadde kanskje gjort susen. Spm er bare om jeg kan bruke den på min forsterker? Jeg har veldig liten peil på alt dette, så det hadde jo vært kjekt å vite. Så slipper jeg å sitte med en sub som ikke funker.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke en stereoforsterker du har? Skal du gå for surround hadde du tenkt?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scarlet Sins
    Du har et godt poeng BanjoArne.
    Godt mulig jeg kunne fått bedre bass med CM7 om jeg hadde plassert de litt annerledes/bedre også, men det er det som er problemet at jeg ikke får gjort. At jeg ikke har tenkt på en sub, det hadde kanskje gjort susen. Spm er bare om jeg kan bruke den på min forsterker? Jeg har veldig liten peil på alt dette, så det hadde jo vært kjekt å vite. Så slipper jeg å sitte med en sub som ikke funker.
    Du har pre out på din Forsterker(jeg sjekket) så det blir bare allers

http://www.soundandvision4u.co.uk/primare121Back.jpg

Tror dette Kan bli en topp løsning for degOg Suben er jo så rimelig at det er verdt et forsøk!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal altså kobles til Pre out? Okei, men da er det vell bare å teste! :-D

Hvordan burde egentlig en sub plasseres i forhold til høyttalerne for best lyd?

Stapedius: Joda, det er vell en stereoforsterker. Har bare tenkt å koble en sub om det går, ikke noen flere høyttalere altså.

Edit: Det står at jeg trenger en Sub kabel og en Y-kabel. Skal Y-kabelen i pre out og sub kabel i andre enden av Y-kabelen da?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal altså kobles til Pre out? Okei, men da er det vell bare å teste! :-D

Hvordan burde egentlig en sub plasseres i forhold til høyttalerne for best lyd?

Stapedius: Joda, det er vell en stereoforsterker. Har bare tenkt å koble en sub om det går, ikke noen flere høyttalere altså.

Edit: Det står at jeg trenger en Sub kabel og en Y-kabel. Skal Y-kabelen i pre out og sub kabel i andre enden av Y-kabelen da?
    Er ikke akkurat ekspert på området men kan hende dette hjelper bedre:

http://avforum.no/forum/kabler/51092...bling-sub.html

Skal holde med vanlig kobling fra pre out.Er ikke sikker på hvilke kabler du trenger men det er vel en smal sak og få til tror jeg

Ser det går an å bruke tape out også.Det er vel det samme som line out.Men da må man stille lyden manuelt på suben hvis justerer lyden på forsterkeren,da denne ikke er nivåregulert.Tungvinnt løsning som jeg kommer til å ta i bruk om jag skal ha sub da jeg ikke har Pre out

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte mail til Surround.no jeg, de burde vell vite hvordan man skal koble. Hehe

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suben bør vel stå midt i mellom høyttalerne.Den her som er på tilbud korrigerer visst dette:

XTZ 99W12 DSP

Eller så kan du jo kjøpe to av w12 så har du en på hver sideDet hadde sikkert blitt rått,hehe

Tror i allefall dette med sub er en god løsning.Tenker faktisk litt på det selv nå

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kankje du heller burde se litt nærmere på ikon serien til dali, hvis du vil ha en del bedre lyd kvalitet, helst da 7 eller 8 for mest trøkk.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjohei, har tenkt tanken på å bytte til noen andre høyttalere. Det er her jeg trenger litt hjelp. Det jeg har nå er B&W CM7 og en Primare I21 forsterker. Det er noen kjempefine høyttalere, men tingen er at høyttalerne ikke passer så veldig godt til min musikksmak. Jeg hører mye på rock, hard rock og metal. Føler jeg trenger litt mer bass og trøkk, om dere skjønner. Hører også på litt pop, og partymusikk når det trengs

Jeg sku gjerne vært å hørt selv, men jeg bor langt oppi gokk så det er derfor jeg trenger deres erfaringer og tips. Så dette me høyttalervalg er et ganske stort sjangsespill da det er snakk om ganske mye penger.
    Men jeg tar sjangsen!

Jeg kan godt kjøpe brukt.

Helst ikke over 10.000.

Jeg tror en kompis har noen gamle Dali høyttalere, og jeg liker godt lyden på de. Vet desverre ikke hvilken Dali høyttaler det er da.

Hvordan er dali concept 8 feks?

Her er eks på musikk jeg hører på:

Scarlet Sins
    Disturbed
    Puddle Of Mudd
    Meldrum
    Nickelback
    Duffy
    Seether
    Tool
    Deftones
    Katatonia
    Before The Dawn
    QOTSA
    Alanis Morissette
    Fiona Apple
    Boney M (HIHIHIH) :P
    The Verve Pipe
    osv osv osv.

ta en tur på hifihuset og hør på focal chorus 726 v jeg hører også omtrendt bare på rock/metal. har hatt klipsch.. disse var bra men kresne på elektronikk.

focal er lette å få til og lette å drive. veldig lineære høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Finnmark, ingen hifihus her oppe
    Ikke som jeg vet om iaffal, nærmeste er vell Tromsø. Litt langt å reise. Ellers hadde alt bare vært så mye enklere!

Fikk mail fra surround.no, de anbefalte stereokabel hele veien.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert toppers

Sikkert lurt å finne en kabel som har tydelige kontraster i bunnen.

Men om subkabel eller vanlig signalkabel er best vet jeg ikke.Subkabelen er jo laget for sub og er vel dedikert til de lave frekvensene som skal gjengis.

Kan jo være noen merker som utpeker segkanskje noen andre har litt mer peil på Subkabelmerker og hvilke du bør satse på

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •