Råd ønsket om høytalere +sub (lav prisklasse).

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd ønsket om høytalere +sub (lav prisklasse).

Hei. Kjøpte meg akkurat en Onkyo 606 og fant fort ut at jeg måtte skaffe meg noen nye høytalere og sub (alt må byttes ut). Er student og har dermed ikke den fyldigste lommeboka å ta av. Har tenkt meg mellom 3-6000 er sånn passe ( kommer litt ann på om jeg bør kjøpe 5.1 eller 7.1).

Har sett litt på Dynavoice sine høytalere. Setter jeg selv sammen en pakke med 1 par Dynavoice Magic F-6 som front, 1 par Dynavoice Magic S-4 EX som bakhøytalere, en Dynavoice Magic C-4 som senter og en Proson 8" sub. Totalprisen blir rett over 4000 ( inkludert noen kabler).

Er dette ett greit oppsett? Bør jeg eventuelt legge til to høytalere til?
    Hvor mye bør jeg tenke på kvaliteten til kabler?

Høytalerene skal brukes til film (blue-ray for det meste) og musikk. Stua er rimelig stor (30-35 m2).

Om det er noen som har noen fornuftige råd? På forhånd takk.

- Hilsen en Avforum.no nybegynner.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

velkommen

nå er ikke jeg den beste til å gi råd, men siden du er student og mest sannsynlig ikke komemr til å være det resten av livet, så er det jo en mulighet for å kjøpe deg høytalere litt og litt. Etter som penger kommer inn.

Da vil du etter en stund ha et bedre resultat enn det du vil få på å kjøpe alle høytalere for 4000,-

Det kommer selvfølgelig an på hva du er ute etter med tanke på lyd, men å begynne med litt dyrere front høytalere og bygge på dette trur jeg kan gi deg mer i lengden.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å tenke så mye på kabler, vi du har biltema i nerheten så kan du kjøpe Vanlig OFC kobber kabler. Tviler på at du hører forsjell.

Skrivefeil (Edit)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Du trenger ikke å tenke så mye på kabler, vi su har biltema i nerheten så kan du kjøpe Vanlig OFC kobber kabler. Tviler på at du hører forsjell.
    hehe, helt sikkert ikke

Takk for svar så langt.

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med meg fungerer F6 veldig bra til 606, dei pumpar faktisk litt mykje bass, men men.
    Eg ville kansje byttet ut 8" med minst ein 10" sidan F6 lagar so pass mykje bass sjølv og ein 8" ikkje tek dei djupaste notane like bra som 10 og 12".

Gå i utagangspunktet for 5.1 og bygg ut om du føler du har råd og behov.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjoso
    hehe, helt sikkert ikke

Takk for svar så langt.
    Selv har jeg noen "pølse" kabler så jeg fikk av tiger på avforum.
    Jeg har ikke tatt blind test for å høre forsjell, men flotte er de. Synd de er så stive.

Disse har jeg: High End Høyttalerkabel 2 meter

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke ha kjøpt dynavoice c4 som senter, eller f6 som hovedhøyttalere.
    Senteren er for liten og spinkel, så det vil være bedre å kjøre uten, og la hovedhøyttalerne ta seg av den jobben.

Ta deg en runde og hør på litt forskjellige høyttalere.
    Legg budskjettet i noen fronthøyttalere til å begynne med.

Så kan du evt. bygge ut surround og surround back med billige høyttalere fra surround.no, og evt en XTZ sub. Så en senter fra samme merke som hovedhøyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis
    Med meg fungerer F6 veldig bra til 606, dei pumpar faktisk litt mykje bass, men men.
    Eg ville kansje byttet ut 8" med minst ein 10" sidan F6 lagar so pass mykje bass sjølv og ein 8" ikkje tek dei djupaste notane like bra som 10 og 12".

Gå i utagangspunktet for 5.1 og bygg ut om du føler du har råd og behov.

Ah. Eneste jeg sleit litt med nå som jeg akkurat har fått 606`n er at Audyssey (automatisk romkorigering, høytaler kalibrering osv) ser ut til å avbryte når jeg ikke har 7.1. Kommer en beskjed som sier at det ikke reagerer på side høytalerene ( ikke så rart siden de ikke er der). Dermed avbrytes programmet. Dette kan sikkert stilles inn en plass da. Må bare knote litt til

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Jeg ville ikke ha kjøpt dynavoice c4 som senter, eller f6 som hovedhøyttalere.
    Senteren er for liten og spinkel, så det vil være bedre å kjøre uten, og la hovedhøyttalerne ta seg av den jobben.

Ta deg en runde og hør på litt forskjellige høyttalere.
    Legg budskjettet i noen fronthøyttalere til å begynne med.

Så kan du evt. bygge ut surround og surround back med billige høyttalere fra surround.no, og evt en XTZ sub. Så en senter fra samme merke som hovedhøyttalerne.
    Har du erfaring med den c4?
    Jeg har hatt den hjemme hos meg, og jeg kan si at de elementene ikke er pinglette til å være doble 4"re.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja

Jeg har hørt både c4 og f6 for morro skyld.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dropp subben, kjøp bedre fronthøyttalere . Denne pakka ser jo knall ut:
    Dynavoice M-65-pakke i Sort Farve

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Dropp subben, kjøp bedre fronthøyttalere . Denne pakka ser jo knall ut:
    Dynavoice M-65-pakke i Sort Farve
    Sett litt på den pakka. Men må jo nesten ha sub også ? Får se litt hvordan det går med no salg av bolig. Får jeg greit overskudd kan jeg vel kanskje spandere på meg det.

M-65 fikk 6/6 i Lyd og bilde. F-6 fikk vel 5/6 ( men de koster bare halvparten da). Så må bare finne ut om den oppgraderingen er verdt de ekstra lappene/ eller verdt å kutte bort subben for.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så spørs det hvor godt Onkyo 606 driver 4 stk 6,5" og 4 stk 5" som front..

Jeg har ikke testet, men har hørt at M-65 har et leit impedansefall som gjør at de krever litt av forsterkeren.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke er veldig kresen på lydkvaliteten, så duger F6 så absolutt, og ihvertfall til film. Til prisen er de bra, syns jeg. Har testet de som fronter, men bruker de nå som bakhøyttalere, fordi det finnes bedre

Hvis jeg var deg ville jeg ha lagt pengene i noen bedre fronter enn F6. Antageligvis er du ikke annerledes enn de fleste andre her, og da er det bare spørsmål om tid før du får besøk av oppgraderingsspøkelset :twisted: Sjekk bruktmarkedet, du får endel bra til 5-6000,- der. Lev med film i bare to kanaler noen måneder. Du vil bli overrasket hvor bra det låter med gode fronter. Kjøp så de andre høyttalerne etterhvert, og gled deg for hver nye opplevelse du får :-D Og glem heller ikke at når musikk skal nytes, eventuelt stå på i bakgrunn når du leser vil du få en bedre gjengivelse av lydbildet med bedre detaljering og kontroll, og trenger derfor ikke spille så høyt

Når det kommer til kabler, skal jeg ikke starte noen debatt (fort gjort her inne ), men jeg mener at kabler kan hjelpe deg å justere lydbildet litt dit du ønsker. Drit i prisen på kablene, ta hensyn til hva du faktisk hører. Hvis en kabel til 10 kroner meteren passer dine ører, så gå for det. Men prøv gjerne ut flere før du bestemmer deg

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett litt på den pakka. Men må jo nesten ha sub også ? Får se litt hvordan det går med no salg av bolig. Får jeg greit overskudd kan jeg vel kanskje spandere på meg det.

M-65 fikk 6/6 i Lyd og bilde. F-6 fikk vel 5/6 ( men de koster bare halvparten da). Så må bare finne ut om den oppgraderingen er verdt de ekstra lappene/ eller verdt å kutte bort subben for.
    Må bare kommentere - jeg har hørt både F-6 og M-65, riktignok med ulike forsterkere, men begge var Harman Kardon, og mitt inntrykk var at F-6 gir en penere og mer riktig gjengivelse av lyden, litt mer i retning av HIFI, hvis man kan si det sånn M-65 går mer i retning av "Cervin Wega-lyd", trøkk i massevis, men ikke like pent å høre på. Dette er mine ører altså

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med meg gjekk kalibreringa knirkefritt. Bruker BiAmping av frontane, so surround back forsvinn automatisk.

Om ein berre skal ha eit surround oppsett i studietida er nok det greit å kjøpe billige høgtalarar rundt om kring til å begynne med, og heller bytte ut alt når ein begynner å tene litt gryn. Då får ein nyte meir av filmen enn frå litt dyrare stereoanlegg. Det er planen min

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

til trådstarter

Er det slik å forstå at du har noe høytalere fra før av?

Og planen er da å kvitte deg med dette og kjøpe alt nytt av høytalere, for så å kvitte deg med det når du tjener mer penger og igjen kjøpe alt nytt av høytalere?

Mulig det bare er jeg som tenker litt annerledes.

Men ved å smøre seg litt med tålmodighet og bygge opp litt og litt, så vil du jo få mer igjen for pengene ved å kjøpe gode komponenter når du først kjøper deg nye høytalere. enn ved å bare kjøpe noe som du vil kvitte deg med etter en liten stund.

Men, men. Har man ikke annet å bruke pengene på så skader det jo ikke å prøve ut en hel haug med forskjellige høytalere og bygge opp økonomisk rundt de som produserer høytalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Er det slik å forstå at du har noe høytalere fra før av?

Og planen er da å kvitte deg med dette og kjøpe alt nytt av høytalere, for så å kvitte deg med det når du tjener mer penger og igjen kjøpe alt nytt av høytalere?

Mulig det bare er jeg som tenker litt annerledes.

Men ved å smøre seg litt med tålmodighet og bygge opp litt og litt, så vil du jo få mer igjen for pengene ved å kjøpe gode komponenter når du først kjøper deg nye høytalere. enn ved å bare kjøpe noe som du vil kvitte deg med etter en liten stund.

Men, men. Har man ikke annet å bruke pengene på så skader det jo ikke å prøve ut en hel haug med forskjellige høytalere og bygge opp økonomisk rundt de som produserer høytalerne.
    For at du skal kunne "kritisere"( vet det ikke var det du gjorde) meg for å kjøpe nye når jeg allerde har høytalere burde du vel vite hvilke høyalere jeg har nå? Og det er : Koda høtalere, som var en del av en pakke kjøpe på qxl til hele 199 kr. Så om det er disse 199 kronen jeg kaster bort bare for å bygge opp økonomisk rundt de som produserer høytalere får det bare være slik .

Om ett sett med enten f-6 eller m-65 er så udugelige at jeg må kjøpe nye med en gang skal jeg selvfølgelig la være. Men jeg hadde ( og har forsåvidt enda) intrykk av at høytalerene er mer en dugelige. Og jeg studerer forsåvidt til å bli lærer ( ingen frekke kommentarer om skrive feil nå takk!), så jeg kommer nok aldri til å oppgradere til no helt high-end. Så bruker jeg ca 6000 på høytalere skal jeg nok ha de i minst 5-10 år til.

Tusen takk til veldig mange gode tilbakemeldinger på høytalerene. Forresten noen som vet no mer om hvorvidt m-65ene går greit på Onkyo 606?

Newcomer miatajon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også student og har ikke så god råd, men var også i din situasjon for 1 år siden. Hadde et eldre surroundanlegg, men ville oppgradere litt.

Har i løpet av det siste året kjøpt ny brukt forsterker, ny sub, nye fronter og ny center og nytt tv. I stedet for å kjøpe alt på en gang og måtte gå for det billigste, så har jeg heller tatt det litt etter hvert og kjøpt litt bedre komponenter enn hva jeg måtte gjort hvis alt skulle kjøpes på en gang. På denne måten har jeg fått meg komponenter jeg er fornøyd med og sikkert kommer til å beholde endel lenger før spøkelset kommer på besøk :twisted:

Har for det meste Dynavoice og XTZ, og kan uten tvil anbefale disse produktene hvis du vil ha mye for pengene. Og sjekk bruktmarkedet også, så kommer du gjerne over noen gode kjøp som er studentvennlige

Så rådet mitt er:
    Kjøp litt bedre enn det billigste du finner, og dropp å kjøpe hele pakken med en gang. På denne måten blir du sannsynlig fornøyd med det du kjøper. Litt av gøyen med med denne hobbyen er jo å få nye ting i hus, så da er det jo bare en bonus å kunne porsjonere det litt ut, og oppleve hva hver enkelt oppgradering utgjør :-D

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at du skal kunne "kritisere"( vet det ikke var det du gjorde) meg for å kjøpe nye når jeg allerde har høytalere burde du vel vite hvilke høyalere jeg har nå? Og det er : Koda høtalere, som var en del av en pakke kjøpe på qxl til hele 199 kr. Så om det er disse 199 kronen jeg kaster bort bare for å bygge opp økonomisk rundt de som produserer høytalere får det bare være slik .

Om ett sett med enten f-6 eller m-65 er så udugelige at jeg må kjøpe nye med en gang skal jeg selvfølgelig la være. Men jeg hadde ( og har forsåvidt enda) intrykk av at høytalerene er mer en dugelige. Og jeg studerer forsåvidt til å bli lærer ( ingen frekke kommentarer om skrive feil nå takk!), så jeg kommer nok aldri til å oppgradere til no helt high-end. Så bruker jeg ca 6000 på høytalere skal jeg nok ha de i minst 5-10 år til.

Tusen takk til veldig mange gode tilbakemeldinger på høytalerene. Forresten noen som vet no mer om hvorvidt m-65ene går greit på Onkyo 606?
    Å gå fra KODA til Dynavoice F-6 vil nok bli en ny og bedre opplevelse. Du er sikkert ikke så kresen på lyden, så da vil du nok ha disse en stund fremover. M-65 ville jeg ha styrt unna. Uansett vil jeg spørre deg om hva slags musikk du hører på. Er du en hip-hop'er eller trives du best i "jazzhjørnet"?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •