Hvilken HT har MYE bass OG bra lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 88
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken HT har MYE bass OG bra lyd?

Ble plutselig interessert i Hifi da jeg flyttet ut for meg selv og ble nødt til å anskaffe meg eget anlegg. Var kanskje litt rask med å handle og kjøpte meg Klipsch RF-83 høyttalere, uhørt. Ikke det at de spiller stygt. Tvert imot! Men de mangler litt av den bassen min storebrors anlegg leverte...

Har derfor sett litt mer i retning Cerwin Vega. Men etter å ha søkt litt rundt, går det igjen at disse ikke spiller spesielt fint og vakkert. Er kanskje ikke retningen å gå da, etter å ha eid RF-83.

Noen tips til høyttalere som har et utrolig basstrøkk, men som også spiller utrolig fint? Budsjettet kan vel strekkes til 30 000 kr...

Har blitt tipset før om å investere i sub, og har faktisk lånt meg en. Men mener det blir feil å punge ut 22 500 kr for høyttalere, og så måtte kjøpe en sub for å få ønsket basstrøkk...eller?

Bruker to Xindak XA8800MNE effektforsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forressten, skal til Stavanger en gang i løpet av uken. Der har dem jo noen hifi butikker. Tips til høyttalere som selges her jeg skal lytte til?

Takker!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off-topic her, men kvar er du frå? Eg må seie eg falt pladask for kallenavnet ditt, som litt Ivar Aasen-fanatikar

Ein sub er vel ikkje feigt sjølv om du har dyre høgtalarar. Del ved 80 hz og nyt

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fins selvsagt mange HT med Bass, men ikke sikkert det er veien og gå.
    Husk at plasering av HT har MYE og si på Lyden, Hvorm mye bass du får kan endre seg drastisk ved og flytte HT litt. f,eks nærmere eller lengre ifra vegg.
    Og kjøper du nye HT er det ikke sikkert dette blir så mye bedre med samme plasering.
    Prøv deg fram med plasering av Dine nåværende HT.

Og Subb kan være veien og gå, Som sagt har jo plasering mye og si, og det er lettere og plasere en Subb i et hørne eller en HT. Så på den måten så kan ma lettere få bassen man ønsker i mange tilfeller i forhold til fra HT.

men er ingen fasittsvar.

Men et eksempel . En SVS subb, du skal bruke mye penger på svære HT for og få like mye bass, spesjelt dersom du krever litt kvalitet fremfor kvantum..

Så anbefaler følgende.
    1. Prøv deg frem med Plasering av HT.
    2. skaf deg en subb som Matcher RF`ene.
    3. Få Kalibrert Subb og Ht skikkelig.
    4. du kan nå ha det gøy med sykt bra trøkk osv.:razz: :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, kan vel røpe at jeg er fra Etne. Burde skrive nynorsk, men startet min første tråd (i et helt annet forum) på bokmål. Og har vel etterhvert glemt mer og mer nynorsken...Alt som leses på internet og andre media i disse dager er også bokmål.

Nok off-topic!

Angående plassering så er høyttalerene bare noen titalls cm fra bakvegg. Den ene HT er litt låst i hjørnet av rommet av sofa og TV benk, så kan ikke flyttes så mye på. Men den bør vel gi "mest" bass slik den står nå. Nærme veggen?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv den mindre RF-63, og de leverer bra med bass, ikke CV sine nivåer. Men lydkvaliteten er en helt annen.

Du må også huske at RF-83 trenger langt over 100 innspillings timer, eller flere ganger det også før de spiller korrekt.

Hvilke forsterker bruker du på dem? Selv om de er følsomme og kan spille med lav effekt, så sier alle at de trenger mye effekt for å spille korrekt.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nybyrjar

Angående plassering så er høyttalerene bare noen titalls cm fra bakvegg. Den ene HT er litt låst i hjørnet av rommet av sofa og TV benk, så kan ikke flyttes så mye på. Men den bør vel gi "mest" bass slik den står nå. Nærme veggen?
    Tvert imot, jeg opplevde ikke å få nok bass av mine RF-63 før jeg dro de minimum 60cm fra bakvegg!

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg aldri fått hørt Klipsch på et høyt niva, men det jeg har hørt så spiller det bra. Det sies at Klipsch har en djevelsk lang innspillings tid.
    Jeg har ingen problemer med å anbefale deg en CV sub, det er trosalt du som skal like det, og ikke naboen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville valgt sub, finns ikke så mange høytallere i lavere prisklasse som spiller bra og har mye bass. blir som regel enten eller. men derimot i dyrere klasser har du jo b&w 802, 801. tannoy glenair 10, 15 snell xa 75, 90. feks.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL LS 80 og TL260 burde iallefall sjekkes ut . Også har vi PATOS LYRIC 502 da, men de kan være litt vanskelig å oppdrive nå når Patos er litt på kanten av stupet. Men Roar Moe (som lager/designer disse) er en utrolig allright kar, og fikser det meste om problemer skulle oppstå.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bass

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    JBL LS 80 og TL260 burde iallefall sjekkes ut . Også har vi PATOS LYRIC 502 da, men de kan være litt vanskelig å oppdrive nå når Patos er litt på kanten av stupet. Men Roar Moe (som lager/designer disse) er en utrolig allright kar, og fikser det meste om problemer skulle oppstå.
    Kan bekrefte at basic 502 gir god bass, men de låter ikke særlig bra, bedre enn cervin dog. D ville jeg heller gått for JBL, selv om de og har noe å hente på lydkvalitet.

Feteste bass jeg har hørt i min hi-fi tid er fra Revel F30, om du savner bass fra Klipsch er dette det stikk motsatte. Nydelig lyd også. De er heller ikke kresen på elektronikk. Ikke i salg lengre, men fins på brukten av og til. nypris 35k. brukt ca 15-20k. Disse burde ALLE lete etter!

Eller ser det jo Pioneer sine S3EX de er skikklig bra!, på brukten kan de nok gå for 25k.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CHARIO!!

Pegasus

Disse leverer basstrøkk så det holder =)

Maxwell Hifi i Stavanger har disse.

De var litt over mitt budsjett når jeg kjøpte, men må nok en vakker dag investere i disse..

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Jeg har ingen problemer med å anbefale deg en CV sub
    Men det har jeg! Og jeg snakker av erfaring!

Kjøp heller xtz eller svs, cv subbene funker såvidt til film...men absolutt ikke til musikk!

Newcomer TommyK sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om du får tak i noen Cerwin vega 1215 MK2 og oppgrader delefilterene... Da får du trøkken du er ute etter og mye finere og klarere lyd.
    Hilsen Skånevik

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle har sin egen mening.
    Jeg kunne godt startet en diskusjon med deg, men husk du har lov å mene at CV sine subber ikke passer til musikk. Jeg forstår at subbene har litt små innebygde forsterkere som mister kontrollen på svært høye volum, men til prisen er de ikke galne. Etter min mening geniale. Hadde det vert mer konkuranse på CV så hadde prisene godt lenger ned.

Jeg mener at CV sine subber funger godt så lenge du ikke setter volum på 0 og kjører i gang. Cv tåler også bank, og i tilleg har de en fysisk bass som treffer deg som lytter i hjertet.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig at trådstarter nevner et budsjett på opptil 30000,-, og CV i det hele tatt nevnes i tråden.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må faktisk si meg enig med Mirage her. Et budsjett på 30 laken, og noe sånt nevnes, er jo som å banne i kirka

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans F2.2F Soundwave as

Disse har Kringlyd mes deg ut på show for tiden

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er god bass? CV vil levere MER bass enn de fleste andre høyttalere, men de fleste andre vil levere BEDRE bass en CV! Er enig i med et budsjett på 30K så er CV det siste du skal lete etter.

Husk at high-end høyttalere leverer mye strammere bass enn billighøyttalere og derfor kan de kanskje oppfattes som slankere og at de mangler bass i forhold, men hvis du setter deg ned og virkelig lytter så oppdager du snart forskjellene.

RF-83 blir jo skamrost for nettopp sine ferdigheter i bassen, så hvis du trenger mer enn det så må du nok går for en sub.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med RF 83 og de nevnte forsterkerene burde det bli både bass og høy lyd, tror heller det er snakk om plassering eller at rommet er "håpløst" eller for lite.

Uansett : En sub i bånn gjør susen.. Men styr unna CV, det er noe ræl, kjøp heller en SVS eller "Folkesubben"
    De litt mer påkostede fra Klipsch er heller ikke å forakte :-D

mvh
    Finn

Må presisere at den CV subben jeg hørte var en 12" til 3999.-

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •