Hvilken HT har MYE bass OG bra lyd? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 88
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nybyrjar
    Etter å ha prøvd litt forskjellig med RF-83`ene, tviler jeg litt på at disse kan spille med bra fysisk trøkk.
    Så visst kan de det! Hjelper ikke å bytte høyttalere, sub kan veie opp litt men det er ikke der trykket sitter. Men jeg regner med at bassbølgene kommer i motfase der du sitter. Det er nok problemet tipper jeg.

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i alle fall forskjellig horn på 82 og 83. Kabinettet skal også være stivere og mer forsegjort på 83. Om bassene er de samme er jeg faktisk usikker på. Jeg ville også prøvd forskjellige plasseringer i rommet, både av sittegruppe og høyttalere. Jeg bruker sub i tillegg til mine rf-82 også på musikk. Dette for å få med "bunnen" i musikken, samt at jeg får gjevnere bass i hele rommet med sub. Med kun fronter opplever jeg meget god bass i sweetspot, mens andre sitteposisjoner kan være meget bassfattige.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Mr CavaleraRules, noen ideer annet enn å forklare hva som ikke fungerer og hva vi andre her helt klart har missforstått ?
    Jeg forutsetter at han ikke bruker bondetråd som høyttalerkabler. Jeg har tidligere spurt om råd angående "stortrommetrøkk" og fått anbefalinger om kabler og evt. forforsterker og CD-spiller. Hvis man mangler dette helt, så er det håpløst å begynne med slike ting. Greit at det kan endre ting, men det er nyanser i forhold til problemet.

Måtte høre Rammstein-låta før jeg svarte og hos meg er det ikke spesielt mye trykk i stortromma på den. Bassgitaren er fremtredende og effektene trykker relativt bra.

Skikkelig trøkk, som man kjenner i kroppen og ansiktet (!), har jeg faktisk bare hørt fra Dali 109, Infinity SM155 og Proson 2x10 et eller annet. Stratego var det. Ingen av disse går spesielt dypt. Jeg savner dette av og til, men har det ikke selv da det er så mye annet jeg ikke liker med dem.

Jeg lånte en gang innspilte Klipsch RF-5, og de synes jeg var slanke lyden. Manglet både trøkk og dypbass.

Nei, jeg har ingen løsning. Men tror HT og rom er det han bør finne ut av selv. Glimrende ide å ta dem med dit som han har hørt trøkk med andre HT. Kanskje f.eks. CV er midt i blinken..

For the record: Jeg har ikke påstått at du har misforstått noe som helst, men når folk savner trøkk blir de ofte anbefalt noe som spiller mye dypere enn det de har. Det trenger slett ikke å være svaret.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fair

Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg forutsetter at han ikke bruker bondetråd som høyttalerkabler. Jeg har tidligere spurt om råd angående "stortrommetrøkk" og fått anbefalinger om kabler og evt. forforsterker og CD-spiller. Hvis man mangler dette helt, så er det håpløst å begynne med slike ting. Greit at det kan endre ting, men det er nyanser i forhold til problemet.
    Nei løsning når dette er totalt fraværende er det jo ikke, men svaret trenger ikke være en enkelt faktor heller
    Bytte av forrforsterker kan gjøre underverker, og lydkilden (en pc) kan potensielt by på et ras av problemer i seg selv.

Grunnet til at jeg nevner disse tingene som en del tar forgitt er at vi her har en som har ganske nylig fått interessen for lyd og det er noe vesentlig feil når noen har denne høytaleren som trådstarter sitter med og ikke får kjenne det fysisk!
    Når Klipsch sine små RF-52 klarer å bli fysisk så er det ikke riktig når en får dette inntrykket at 83's 6x8" "tviler jeg litt på at disse kan spille med bra fysisk trøkk."
    Det er ganske uforståelig at noen kan få det intrykket for meg nesten uansett rom.

Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Måtte høre Rammstein-låta før jeg svarte og hos meg er det ikke spesielt mye trykk i stortromma på den. Bassgitaren er fremtredende og effektene trykker relativt bra.

Skikkelig trøkk, som man kjenner i kroppen og ansiktet (!), har jeg faktisk bare hørt fra Dali 109, Infinity SM155 og Proson 2x10 et eller annet. Stratego var det. Ingen av disse går spesielt dypt. Jeg savner dette av og til, men har det ikke selv da det er så mye annet jeg ikke liker med dem.

Jeg lånte en gang innspilte Klipsch RF-5, og de synes jeg var slanke lyden. Manglet både trøkk og dypbass.

Nei, jeg har ingen løsning. Men tror HT og rom er det han bør finne ut av selv. Glimrende ide å ta dem med dit som han har hørt trøkk med andre HT. Kanskje f.eks. CV er midt i blinken..

For the record: Jeg har ikke påstått at du har misforstått noe som helst, men når folk savner trøkk blir de ofte anbefalt noe som spiller mye dypere enn det de har. Det trenger slett ikke å være svaret.
    Jeg syns trykket fra stortromma der er herlig, det som har slått mitt oppsett når det gjelder trommene er fult array system med 1200w MC monoblokker og array subber, Swans F1.1 var tøft men fortsatt under, og Midgard Audio Gaia som er til dags dato det sykeste jeg har hørt
    Sikkert flere andre som slår det, men poenget mitt var at man må en del opp i pris, og hvis det er akkuratt dette man liker så skal jeg til dels klare å overse mye annet feil for å få nettopp det, så til jeg har mye penger å bruke så får jeg gjøre det jeg kan for å pusse på det jeg har.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til og tenke på større Infinity med 15" bass :-O

Er noe sikkelig tungdrevet men med stooor forsterker spiller det høyt

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kom til og tenke på større Infinity med 15" bass :-O

Er noe sikkelig tungdrevet men med stooor forsterker spiller det høyt
    De gamle SMene var ikke tungdrevne. Bra HT i sin genre og prisklasse. Da jeg byttet til Delta, trodde jeg de var sprengt som nye. Rare skurrelyder av og til på noen plater. Tok de samme platene med inn på HIFI-sjappa og spilte på dyrt anlegg... Joda, sånn var det. Hadde bare ikke hørt det fra SMene og det sier jo litt :-)

Sorry for OT

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen erfaring med infinity jeg så :-/

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et rom ikke ulikt rommet det er snakk om her, dog litt mindre. Jeg har høyttalere der RF-83 står på skissen,dog mer spredt og lengre ut fra vegg. Og sofagruppe helt inntil vegg i motsatt ende, ca 4 meter fra høyttalerene. Jeg merker markant forskjell i bass om jeg beveger meg nærmere høyttalerne, det være seg bare 1 meter. Jeg ville prøvd med litt ommøblering i rommet, selv om dette er et lite ******* med tunge høyttalere, store effektforsterkere og kilder :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet så er det ofte minst bass (utfasing) midt i rommet. Prøv å plassere anlegg og sitteposisjon slik at du sitter mer inntil en vegg.
    Dette skal også prøves i morgen! Har fått "go, go!" signal fra dama :-D hehe

Tørr jeg spørre hva type elektronikk CVene ble brukt sammen med, hva som ble spilt (eller hva du hører mest på) og hvilken modell det var.
    Nad CD-spiller, CV 2,6KW (?) forsterker og en (tror jeg) Nad forforsterker. Spilte "...And Justice for All", litt Slipknot og noe Hellbillies.

Subb som du nevner selv trenger ikke være Klipsch for å matche, det er kanskje den høytaleren som er minst viktig at der fra samme produsent.
    Bare sørg for at du har nokk innstillingsmuligheter på den subben du eventuelt velger. Hvis det ikke var utseende som skulle matches da....
    Var utseende jeg tenkte på.

Takker alle for engasjement! Stå på :-D

Bruker en Xindak XA8250 forforsterker og Xindak Muse 1.0 CD-spiller by the way...

I morgen håper jeg på positive (i den forstand at jeg slipper å bytte leilighet for å få basstrøkket mitt) resultater av sammenligningene/testene mine!

God natt!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny skisse av ommøblert leilighet!

Føler at det er mer bass, men tilfredsstillende? Vet ikke enda :-D

Desto nærmere bakvegg jeg har ørene, jo mer bass...Men ikke fysisk.

Tok ikke med HT ned til brodern. Fordi det er for mye stress, og det har egentlig ingenting å si hvordan de spiller der. Er ikke hos han anlegget mitt skal stå Men har i dag lånt med meg hjem et par JBL Ti5000 som jeg trodde skulle få grunnmuren til å riste! Men overrsakende nok spilte de ikke noe særlig mer bass. Kanskje "bare" like mye. Vet ikke enda, har ikke kommet til noen konklusjon...

Dette beviser vel igjen hvor bassfattig rommet er. Lurer på hvordan et par CV CLS-215 vil spille hos meg...

Noen som vet hva nypris på JBL Ti5000 var? Og hvilke år de var i produskjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at de var produsert fra `95 - `96

12 - 13 år gamme HT!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ----

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd med annet forsterkeri? Jeg har aldri hørt Xindak men flere her på forumet mener at kinesiske varer låter slankt og kan det hende at det er der problemet ligger?

Det er mulig det du trenger er forsterkere som gir mye trøkk i mellombassen. Da oppleves bassen mer fysisk selv om det ikke nødvendigvis er mer dypbass eller bass i det hele tatt for den saks skyld. Jeg byttet i sommer ut min Myryad/LC Audio The End Millenium kombo med en integrert Musical Fidelity A308 og opplevde at mye av trøkket i mellombassen forsvant. I begynnelsen var det uvant og jeg trodde det låt dårligere helt til jeg satte meg ned og lyttet skikkelig - da oppdaget jeg at det bare låt renere, dypere og bedre, men uten mellombasstrøkket jeg var vant til.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd med annet forsterkeri?
    Nei, har ikke det. Kunne vært interessant å prøvd noe Amerikansk...noen som vil låne bort en Rotel eller Parasound eller noe?

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje noe amerikansk kan være tingen ja, men et interessant eksperiment kunne jo også vært å forsøke en forsterker som er en god del billigere enn de du har. Billige forsterkere har jo ofte mer mellombass nettopp for å maskere mangelen på ordentlig dypbass. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men hvis du hadde fått lånt en rimelig NAD eller Denon integrert tror jeg det hadde vært spennende.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos Basic 410 "MK1" Trøkker noe sinnsykt i bunnen og har i tillegg god lyd!

Patos Lyric 402 finner du brukt her:
    Ny side 1

Disse er nok en god del bedre enn 410`ene og til den prisen(4000,- er meget rimelig)får du en sinnsykt god HT som dundrer og trøkker noe så inni hampen men samtidig har even til å spille mer rolig og sart musikk også på en fortreffelig måte!

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok ikke nye høyttalere er løsningen sånn umiddelbart, som nevnt flere ganger her i tråden. RF-83 er meget kapabel til å sette store rom i bevegelse. Ideen med å prøve alternativ forsterker er nok ikke dumt. Hvis du kunne lånt deg en Parasound 2250 f.eks. Denne er det jo flere her inne som bruker med stort hell på Klipsch.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du nevner ikke kilde, kan ha betydning for bass og punch det. opplevde relativt store forskjeller selv i en lengre tids sammenligning av 2dacer og en cdspiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

infinty sm 155

disse hadde en syk følsomhet.. tror det var nærmere 100 db/m! Hadde disse selv med en Denon integrert monster på 2*150 watt i ohm.. å syke S...n å det spilte!! Masse gode minner!

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er her som etterhvert også andre har nevnt å teste ut andre forsterkere. Høyttalerene du har burde absolut dekke de behovene du har.

Ønsker du likevell å se på andre høyttalere kan PSB Synchrony One være ett alternativ. De selges på Resonans i Stavanger og koster veldig nær det som er dutt budsjett!

Lykke til.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •