Hvilken HT har MYE bass OG bra lyd? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 88
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Uhyggelig vanskelig rom du har der......, høyttalere spiller ikke bedre enn hvordan de er plasert i et rom, og de kan ikke gjøre noe med rommet. Du ville sikkert få mye bedre lyd om du plaserte høyttalerne på den venstre veggen, hvor jeg tror jeg ser en dør....
    Utgangspunktet er korrekt plasering i forhold til perspektiv og hvordan bassen kobler til rommet, hvis bassen ikke kobler til rommet er du "på herrens mark" fortere enn fy.
    Elektronisk romkorreksjon kan hjelpe mye, men har du det?
    Selv veldig dyre høyttalere kan hjelpes av selv billige velkonstruerte subwoofere, helst to stykker....plaser én av disse i rommet vi ser nederst på ditt bilde.
    men ellers ville jeg nok vente, ha tålmodighet, høyttalerne kan endre seg mye når de får kjørt seg en del timer....
    Litt interessant lesning : Cardas Audio

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må ikke disse Dali ikon 8, da blir jeg lei meg..... Det er en egen tråd her på forumet om disse, les der og se hvor glade vi er i den høytalern. Det er ikke noe High end men vi koser oss med den vi. Når det kommer til trøtthet av høytalere og elektronikk rammes det alle her inne, synes folk bytter ut i hytt og gæver så noe galt er det bestandig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, ignorer dissingen min av de nevnte HT tidligere i tråden. Er ikke kvalifisert til å vurdere lydkvaliteten av ulike HT, bortsett fra hvis jeg har dem stående foran meg og kan lett bare bytte HT kabler. :-D

Hvor får jeg tak i "elektronisk romkorreksjon"?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nybyrjar
    For all del, ignorer dissingen min av de nevnte HT tidligere i tråden. Er ikke kvalifisert til å vurdere lydkvaliteten av ulike HT, bortsett fra hvis jeg har dem stående foran meg og kan lett bare bytte HT kabler. :-D

Hvor får jeg tak i "elektronisk romkorreksjon"?
    Hva med noe sånt som dette ?

Room Analyzer

Dette er analyse program og kan ta målinger så du får best utbytte ut av utstyret ditt.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Hva med Dali Ikon 8? 2x8" bass som trøkker godt, men også låter knallbra ellers i registeret. :-D
    Det burte jo ikke trøkke noe mindre av Klipschene han har i dag, de har jo 3x8", selv om de kanskje spiller litt høyere opp i registerert.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om klipsch fortsatt laget høyttalere med ett stort 12-15" membran og bredde på kassen istedenfor dybde så tror jeg plasseringsproblematikken hadde forsvunnet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg skal prøve å få tak i et par Cornwall III? Hva koster disse?

Flyttet høyttalerene lengre ut fra vegg, uten hell. Ikke nok bass...

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du vil slite med å få nokk bass uansett vilken høytaler du velger, når du har sweetspot (sofaen) midt i rommet.
    Kan tenke meg det er masse bass bak ved spisebordet ditt, men det hjelper lite...
    Hvis du er usikker ved å kjøpe sub, prøv å få tak i en billig brukt, eller kjøp en XTZ 99 W12 til å beggynne med, å plasser denne til høyre ved døren din (når du står i leiligheten å ser den forfra)

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygge bygge ;)

Jeg som var nybegynner på byggefronten selv, fikk istand 15" selvbygg som kostet litt mindre enn en XTZ 12" ny, jeg har selv testet og annbefalt XTZ men den kommer ikke i nærheten av det jeg har nå.
    Utseende messig er de svært like den mattsvarte utgaven av XTZ men større.

De som spørr etter høytalere her har det vel litt for travelt kanskje, men den som er på jakt etter slike høytalere kommende år får etter sigende en ny norsk kandidat

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min stue er det mest bass ca 2/3 ifra frontveggen, dvs stuen er 6 meter lang, og det er 2 meter til veggen bak sweetspot.

Vil det funke i trådstarters stue kanskje?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen bedre?

Det å ville ha mer bass enn Klipsch RF 83 uten å gå for CV eller sub, og uten å gå høyere i pris enn 30,000,- kommer vel ikke som et sjokk at er vanskelig om ikke verre.

Jeg er mer enn klar over at CV har sine begrensninger, men det du etterlyser har de i det minste. At man føler at man betaler mye for en høytaler betyr desverre ikke at man slipper eksempelvis en subb.
    Det høres ut som om du har ønsker om bass i en størrelsesorden som neppe noen høytaler i den prisklassen kan takle, (som jeg har hørt sett eller vet om vel å merke)

Noen nevnte JBL andre Dali, Swans, B&W, Patos. Det blir sagt at å nevne CV er som å banne i kirka? CV mangler mye men de har mer trøk nedover ann alle de nevnte.
    Og hadde noen startet en "Ny høytaler" tråd og sagt at de ville spille høyt og med mye trøk og "MYE bass"
    Så hadde det vert CV og Klipsch som hadde blitt nevnt gang på gang som vanlig.

JBL er ikke akkurat kjent som de høytalerene som spiller med mye og dyp bass, snarere det motsatte.
    Dali Ikon8 som er nevnt sparker da ikke mer enn klipsch sine 3x8".
    Swans spiller kult syns jeg, men det er da ikke akkurat uten subber kringlyd bruker dem eller hva?

Det blir litt feil å slåfast at det siste trådstarter er på jakt etter er CV.
    Jeg ville jobbet ennå mer med det jeg alt hadde før jeg vurderte bytte og spille dem skikkerlig inn dersom ikke det var gjort alt.
    Er det bare bassen man da er missfornøyd med ville jeg kjøpt en subb, lettere å plassere en subb så man får god bassfordeling i rommet og vil sannsynligvis gi deg det du savner.

Active
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har rf-82, og stuen min er nesten identisk med rommet ditt.
    tror du hadde fått mer bass om sofaen var plassert lenger mot bakvegg.

får ihvertfall mye bass av mine rf-82 i mitt rom.

Har lagt ved et lite vedlegg her nå. Tegning av stuen/kjøkkenet. Er så absolutt ikke i mål. Mindre plass enn det ser ut.

Har lånt meg et par Radionette Gladiator 44 (kostet 3k ny) av en kompis. Dobble 10". Har byttet om og hørt den ene vs. den andre en liten stund. Merker at Radionette HT er mer tungdrevne. Må mer volum til for å få tilsvarende høy lyd. Bortsett fra det høres det ut som musikken spilles laaangt der bak en plass, med bortimot 100 sengelaken eller noe hengende foran. Helt forferdelig sammenlignet med Klipsch! Gromsete, lite dynamisk og lite trøkk. Spiller likt eller mindre bass, men mye dårligere. Og disse HT, veldig like brodern sine, spiller helt ok bass i rommet hans. Brodern sine spiller enda mere bass hjemme hos han.

Både jeg og kompisen kom fram til at rommet mitt suger! Trist, men sant...

Hvor mye koster en Cornwall? Er det bare jeg som synes den ser ut som den ble lagt på sløyden? :-D

Ser for meg at CV sine høres veldig likt ut som Radionette/Eltax (som brodern har)/Fence Audio. Bortsett fra basstrøkket, som er hvorfor den koster mer (større elementer).

Og det går bare ikke an å gå fra RF-83 til noe sånt! :-|
    Så her utelukker vi CV...

Hvordan tror dere Klipsch RF-82 kombinert med Klipsch RT-10D høres ut i forhold til bare RF-83?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da HT ble flyttet lengre ut fra vegg, ble også sofaen plassert helt bak der spisebordet stod. Så jeg gikk rundt og satte meg på ulike plasser i rommet og merket store forskjeller. Var mest bass nærmest HT. Lengre vekke ble det mindre og mindre bass, i sittehøyde. Men når jeg reiste meg ble det mer.

Men er alikevel ikke fornøyd med bassnivået...

Var innom Soundgarden og forhørte meg litt. Ble anbefalt enda sterkere forsterker. Han sa også at han ikke trodde at JBL LS80 ikke ville gi noe mer bass. Men var det den dypere bassen jeg var ute etter var det bare å skaffe seg en subwoofer.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 ting jeg tenker ang. dette.

1. Har ingen tro på at en kraftigere forsterker vil plutselig gi den bassen du er ute etter. Dette må da være rommet. Jeg fikk en gang anbefaling om å bytte kabler. Latterlig.

2. Slik jeg forstår det, er det trøkk du er ute etter. Dette ligger ikke i dypbass. Mange, også noen her, misforstår tilsynelatende det.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes det er fassinerende når trådsarter seier han vill ha meir bass enn rf 83 og kan bruke 30k. for å så anbefale lyric 402 fra patos eller ikon 8 fra dali etc etc... undrer hva verden dei lever i...

som en annan skrev her å finne meir bass enn rf 83 og til 30k er nesten som å leite etter snø i sahara ørkenen..

men ja dei høyttalerene er litt krevende på plassering. opplever det samme på mine rf 82 som ei heller spiller optimalt pga ei stue som demper bassen..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jepp

Da HT ble flyttet lengre ut fra vegg, ble også sofaen plassert helt bak der spisebordet stod. Så jeg gikk rundt og satte meg på ulike plasser i rommet og merket store forskjeller. Var mest bass nærmest HT. Lengre vekke ble det mindre og mindre bass, i sittehøyde. Men når jeg reiste meg ble det mer.

Men er alikevel ikke fornøyd med bassnivået...

Var innom Soundgarden og forhørte meg litt. Ble anbefalt enda sterkere forsterker. Han sa også at han ikke trodde at JBL LS80 ikke ville gi noe mer bass. Men var det den dypere bassen jeg var ute etter var det bare å skaffe seg en subwoofer.
    Ja da har du testet litt hvertfall, men hva er det du savner, kicket i mellomgulvet ved rammstein - Heirate Mich, eller er det bunndraget som mangler som du burde merke når du spiller Infected Mushroom - Spaniard ?eksempler da sef.

Enda godt at selgeren ikke prøvde å si at JBL LS80 hadde mer bass hvertfall, låter kult syns jeg men ganske bassfattig den gangen jeg hørte kunn dem.

Det ble nevnt at det er latterlig å bytte kabler, jeg er absolutt ingen kabel fanatiker og jeg regner med at det er en selfølge at man ikke bruker "skolisser" som kabler her, men om du har store høytalere og ønsker bra med bass så burde man jo sørge for å ha en viss dimensjon på kablene. Det kan ha en del å si.

Ellers er jeg jo litt enig med Forsel her, det er ikke lett.
    Selvom det kanskje ikke er snakk om den dypeste bassen her så ville jeg holdt en knapp på subb. (men det kommer jo ifra en som har subb sammen med CLS 215 for øyeblikket da) Komme på en demo av hva CV kan med subb, Rørpre og Digital forsterkeri kanskje
    Om jeg får årnet med en kalibrering og kunn bruker lossles/CD som kilde tror jeg nok noen hadde hatt litt større problemer med å være så klare med å avskrive CV.
    CV blir aldri kjempebra, men syns de har et litt ekstra ufortjent rufsete rykte.
    Kan jo ha noe med at de ofte blir brukt sammen med billig PA, mixer som pre, mp3 og at de fleste som har slikt mildt sagt ikke har jobbet noe serlig med lyden.

Mr CavaleraRules, noen ideer annet enn å forklare hva som ikke fungerer og hva vi andre her helt klart har missforstått ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri nevnt hvilke HT bror min har: Eltax (vet ikke nøyaktig modell) med dobble 10" :-D
    Kostet vel 1500 kr....

Disse spiller mye bass, etter min hukommelse, i rommet hans. Etter å ha prøvd litt forskjellig med RF-83`ene, tviler jeg litt på at disse kan spille med bra fysisk trøkk. Men har ikke prøvd de i et "bra" rom enda. Så i morgen får jeg ta med HT ned til han og rett og slett prøve.

Mye stress. Tunge monster..:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet så er det ofte minst bass (utfasing) midt i rommet. Prøv å plassere anlegg og sitteposisjon slik at du sitter mer inntil en vegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eier et par med JBL LS80, og kan bekrefte at de ikke har noe kjellerdyp bass. Til den musikken jeg spiller er det nok, men til film må det supleres med sub.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

forskjeld

Her var det kommet mye bra! Mange interessante høyttaleranbefalinger.

Har lurt veldig på JBL TL260. Har jo en 12", som bør kunne riste fra seg litt.

Var innom Hifiklubben på tirsdag. Må si, jeg ble egentlig veldig skuffet. Av både det ene og det andre...

Jeg begynte med å høre på Dali Ikon 8. For en kjedelig HT! Og lyttetrettheten kom veldig fort. Ikke en behagelig HT. Dali Concept 10 var selvfølgelig enda verre. Hørtes grøtete ut. Men det var litt mer bass i den da. B&W (husker ikke hvilken modell, men var en liten en med 6,5" bass) sin var mye finere i lyden enn de to Dali`ene jeg prøvehørte. Og den leverte overraskende "mye" bass til å være så liten. Og så kommer vi til CW sin. Den med enkel 15" (fikk ikke prøve den med 2x15"). Denne HT manglet en del, men for et trøkk! Var så mye rumling at det var på grensen til å være styggt.
    Ble ikke så veldig mye klokere, bortsett fra at nå veit jeg at jeg har et par veldig gode HT.

Men jeg tror rommet mitt kan være håpløst slik "gubben" nevner. Og jeg kan vente med dyre HT til jeg får mitt eget hus. Der skal det bygges et eget "gutterom", hvor stereoen skal få stå!

Den ansatte drev å flyttet litt på Dali Ikon 8 mens jeg lyttet. Og for en forandring i lydbildet! Merket ikke store forskjellen på bassen, men så stod HT veldig langt ut i rommet også. Dumt Klipschene mine veier 45 kg hver. Er ikke enkelt å flytte rundt på på parkett gulv, med spikes, alene.

"Palace" og "Kjell B.", dere er inne på noe. Er en stor forskjell på "mye" bass og "god" bass. Og er mye av den fysiske bassen jeg er ute etter!

Hvis jeg skal ha meg en sub, blir det nok Klipsch. For å matche litt. Men hva er egentlig forskjellen på RF-83 og RF-82? Også lydmessig.Hva hvis jeg går for RF-82 og heller supplerer med en sub til en rundt 10k?

Klipsch RF-7, noen som har hørt de? Dobble 10"...
    Jeg er nok heller ikke en stor Ikon fan selv, concept har jeg knapt hørt egentlig. B&W's 684 eller hva deres nye "604" heter er ganske rik på bass men i forrhold til Klipsch er den nok for snill.

Tørr jeg spørre hva type elektronikk CVene ble brukt sammen med, hva som ble spilt (eller hva du hører mest på) og hvilken modell det var.

Subb som du nevner selv trenger ikke være Klipsch for å matche, det er kanskje den høytaleren som er minst viktig at der fra samme produsent.
    Bare sørg for at du har nokk innstillingsmuligheter på den subben du eventuelt velger. Hvis det ikke var utseende som skulle matches da....

Når det gjelder forskjelder på RF 82 og 83 så er det ikke så mye utseendemessig, men det skal være en rimligere høytaler totalt sett.
    Det er ikke samme elementer og kabinettene er bedre bygd, så det er ikke bare et element mindre desverre.
    Sier ikke at 82 er dårlig, men det var vist nok en del forskjeld der.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •