Hvilken HT har MYE bass OG bra lyd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 88
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    kjøp heller en SVS eller "Folkesubben"
    Folkesubben? er det noe jeg har gått glipp av her?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ w 12 :-D Er vel den som har solgt mest de siste åra ( trur eg..)

Ligger forresten et par Klipsch LaScala på HFS nå, Da får du både i pose og smekk...

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent:

Så mye som det skrives om svs her inne så tror jeg neppe du har gått glipp av det

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Vincent:

Så mye som det skrives om svs her inne så tror jeg neppe du har gått glipp av det
    Trodde det var XTZ som var folkesubben jeg?

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Kan bekrefte at basic 502 gir god bass, men de låter ikke særlig bra, bedre enn cervin dog. D ville jeg heller gått for JBL, selv om de og har noe å hente på lydkvalitet.

Feteste bass jeg har hørt i min hi-fi tid er fra Revel F30, om du savner bass fra Klipsch er dette det stikk motsatte. Nydelig lyd også. De er heller ikke kresen på elektronikk. Ikke i salg lengre, men fins på brukten av og til. nypris 35k. brukt ca 15-20k. Disse burde ALLE lete etter!

Eller ser det jo Pioneer sine S3EX de er skikklig bra!, på brukten kan de nok gå for 25k.
    Nå har aldri Patos produsert en høyttaler som heter basic 502 da.Den største basic modellen heter 510 og der er jeg til dels enig med deg at den har endel å hente på lydkvalitet,men til prisen låter den jo riktig så bra.

Om du mente lyric 502 så er jeg derimot meget uenig med deg når du sier at det ikke låter særlig bra.Smaken er riktignok som baken,men dette er en meget god høyttaler som jeg varmt kan anbefale trådstarter å se nærmere på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nybyrjar
    Ble plutselig interessert i Hifi da jeg flyttet ut for meg selv og ble nødt til å anskaffe meg eget anlegg. Var kanskje litt rask med å handle og kjøpte meg Klipsch RF-83 høyttalere, uhørt. Ikke det at de spiller stygt. Tvert imot! Men de mangler litt av den bassen min storebrors anlegg leverte...

Har derfor sett litt mer i retning Cerwin Vega. Men etter å ha søkt litt rundt, går det igjen at disse ikke spiller spesielt fint og vakkert. Er kanskje ikke retningen å gå da, etter å ha eid RF-83.

Noen tips til høyttalere som har et utrolig basstrøkk, men som også spiller utrolig fint? Budsjettet kan vel strekkes til 30 000 kr...

Har blitt tipset før om å investere i sub, og har faktisk lånt meg en. Men mener det blir feil å punge ut 22 500 kr for høyttalere, og så måtte kjøpe en sub for å få ønsket basstrøkk...eller?

Bruker to Xindak XA8800MNE effektforsterkere.

Det kan tenkes at det du ønsker er kvalitetshøyttalere OG god bass - det er etter min mening to helt forskjellige ting.

Moderne AV-elektronikk har dessverre ofte denne tynne og blodfattige gjengivelsen i mellomtonen og øvre bass - og det er nok en misforståelse at feilen ligger i høyttaleren når lyden virker tynn og bassfattig. Etter min mening selges det alt for mange subwoofere, som eierne likevel ikke blir tilfredse med.

Så god musikalsk elektronikk gir en fyldighet i nedre område som er nok til at de aller fleste høyttalere blir bassrike, selv uten ekstra subwoofer. Hovedregelen er å unngå forsterkere, CD-spillere, m.m. som har denne veldig stramme bass-gjengivelsen - det er hifi-anmeldernes mangel på forstand her som skaper problemene.

Typisk sies det om et produkt (elektronikken altså) at det har kjellerdyp bass - men i praksis blir det liten bassfølelse. Veldig stram bassgjengivelse er det samme som null fysisk bass - og så blir man lite fornøyd over anleggets prestasjoner.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Veldig stram bassgjengivelse er det samme som null fysisk bass
    Syns det er motsatt jeg da:S

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er absolutt et vanskelig tema det her.
    Min erfaring er at elektronikken skal være "fyldig", og så med denne elektronikken man har bestemt seg for, velger man en høyttaler som er "passe" stram, selvfølgelig gjerne veldig stram i det dype området, om det foretrekkes.

Jeg synes vi har mange gode høyttalere på markedet, men ofte dårlig (lite "musikalsk") elektronikk. Og så får høyttaleren skylden for et problem som skyldes øvrig elektronikk.

My humble opinion.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Vincent:

Jeg trodde også at det var svs som ble kalt folkesubben

Men gubben skrev "svs eller folkesubben" for noen innlegg siden, og da falt jeg av lasset :lol: :roll:

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra forsalg til gode høytalere her..
    En klar anbefaling fra min side er ihvertfall JBL LS80
    Gulvstående | Høyttalere | Soundgarden

Denne er sinnsyk på alle måter..spiller rottta av det meste på markede idag...Min mening selvfølgelig...
    Burde låne bort et øre til denne om du har mulighet...veit de selger de på Soungarden.. En klar anbefaling...Leste den hadde blitt nevnt tidligere også..
    Der er det ihvertfall nok av trykk, dynamikk å bass..

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med at det er nok av dynamikk?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg gikk fra 200w vincent til mingda el34 ble bassen løsere, men jeg fikk likevel en mer kroppslig og levende tone på den som jeg likte bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det kommet mye bra! Mange interessante høyttaleranbefalinger.

Har lurt veldig på JBL TL260. Har jo en 12", som bør kunne riste fra seg litt.

Var innom Hifiklubben på tirsdag. Må si, jeg ble egentlig veldig skuffet. Av både det ene og det andre...

Jeg begynte med å høre på Dali Ikon 8. For en kjedelig HT! Og lyttetrettheten kom veldig fort. Ikke en behagelig HT. Dali Concept 10 var selvfølgelig enda verre. Hørtes grøtete ut. Men det var litt mer bass i den da. B&W (husker ikke hvilken modell, men var en liten en med 6,5" bass) sin var mye finere i lyden enn de to Dali`ene jeg prøvehørte. Og den leverte overraskende "mye" bass til å være så liten. Og så kommer vi til CW sin. Den med enkel 15" (fikk ikke prøve den med 2x15"). Denne HT manglet en del, men for et trøkk! Var så mye rumling at det var på grensen til å være styggt.
    Ble ikke så veldig mye klokere, bortsett fra at nå veit jeg at jeg har et par veldig gode HT.

Men jeg tror rommet mitt kan være håpløst slik "gubben" nevner. Og jeg kan vente med dyre HT til jeg får mitt eget hus. Der skal det bygges et eget "gutterom", hvor stereoen skal få stå!

Den ansatte drev å flyttet litt på Dali Ikon 8 mens jeg lyttet. Og for en forandring i lydbildet! Merket ikke store forskjellen på bassen, men så stod HT veldig langt ut i rommet også. Dumt Klipschene mine veier 45 kg hver. Er ikke enkelt å flytte rundt på på parkett gulv, med spikes, alene.

"Palace" og "Kjell B.", dere er inne på noe. Er en stor forskjell på "mye" bass og "god" bass. Og er mye av den fysiske bassen jeg er ute etter!

Hvis jeg skal ha meg en sub, blir det nok Klipsch. For å matche litt. Men hva er egentlig forskjellen på RF-83 og RF-82? Også lydmessig.Hva hvis jeg går for RF-82 og heller supplerer med en sub til en rundt 10k?

Klipsch RF-7, noen som har hørt de? Dobble 10"...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke kjøpe en klipsch sub? eller en Svs sub? klipsch rf 83 ville jeg ikke ha byttet ut, ville heller ha kjøpt ein sub ved siden av di

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jge ville anbefalt Patos Lyic 402MKII. Får du ikke nok bass fra dem, må du se over ditt øvrige utstyr.....

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler egentli på at Patos Lyic 402MKII har mer bass en klipsch rf 83 som trådstarter har.

Jeg tror at palsseringen og kansje rommet er reva som gubben nevner.
    Tegn en skisse av rommet ditt å legg ut i tråden.

Hørres ut som om du egentli er fornyød med lyden i høytalerene dine etter et besøk på hifiklubben, men mangler det lille ekstra av bass.
    Prøv deg frem med palssering av høytalerene, hvis ikke dette hjelper, hadde jeg kjøpt en radioshack og SVS PB13-Ultra eller kansje den nye SVS PB12-Plus. plasser subben optimalt, kalibrer dette sammen, så får du nokk det "lille ekstra" av det du savner

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt ved et lite vedlegg her nå. Tegning av stuen/kjøkkenet. Er så absolutt ikke i mål. Mindre plass enn det ser ut.

Har lånt meg et par Radionette Gladiator 44 (kostet 3k ny) av en kompis. Dobble 10". Har byttet om og hørt den ene vs. den andre en liten stund. Merker at Radionette HT er mer tungdrevne. Må mer volum til for å få tilsvarende høy lyd. Bortsett fra det høres det ut som musikken spilles laaangt der bak en plass, med bortimot 100 sengelaken eller noe hengende foran. Helt forferdelig sammenlignet med Klipsch! Gromsete, lite dynamisk og lite trøkk. Spiller likt eller mindre bass, men mye dårligere. Og disse HT, veldig like brodern sine, spiller helt ok bass i rommet hans. Brodern sine spiller enda mere bass hjemme hos han.

Både jeg og kompisen kom fram til at rommet mitt suger! Trist, men sant...

Hvor mye koster en Cornwall? Er det bare jeg som synes den ser ut som den ble lagt på sløyden? :-D

Ser for meg at CV sine høres veldig likt ut som Radionette/Eltax (som brodern har)/Fence Audio. Bortsett fra basstrøkket, som er hvorfor den koster mer (større elementer).

Og det går bare ikke an å gå fra RF-83 til noe sånt! :-|
    Så her utelukker vi CV...

Hvordan tror dere Klipsch RF-82 kombinert med Klipsch RT-10D høres ut i forhold til bare RF-83?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener jeg hører at når RF-83`ene spiller de lavere oktavene, ville det ristet i meg, i et annet rom.:neutral:
    Høres kanskje litt rart ut, men...:-D

Radionette HT var plassert annerledes. Den ene HT sto ca 1.5 m fra veggen, men gav ikke mer bass. Kan jo hende disse ville brølt mer hadde de stått nærmere veggen da...Men sånn generelt tror jeg rommet bør gjøres noe med.

Får gjøre et forsøk i morgen. Flytter sofa lengre bak, og HT lengre bak, så får vi se.

En ting; under testingen bevegde vi litt på oss for å prøve å "finne" bassen. Og når vi lente oss over stuebordet og kom ca 1m nærmer var det en del mere bass.

Hvordan kalibreres en sub?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Dali Ikon 8? 2x8" bass som trøkker godt, men også låter knallbra ellers i registeret. :-D

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •