Betyr knitring spreng høyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Betyr knitring spreng høyttaler?

Det knitrer litt i den ene høyttalern min når jeg spiller fra cd-spilleren, er den sprengt da? Har prøvd med flere sanger.

Har fra før spillet fra pc-en og der blir volumet lavere enn når jeg spiller via cd-spilleren, kanskje spillingen fra pc-en har gjort at jeg har skrudd opp for høyt og dermed ødelagt høyttaleren? Jeg har vertfall aldri før hørt noe ulyder, selv om jeg har spilt meget høyt. Har trodd jeg har vært forsiktig, pga mjuket opp i noen timer først.

Betyr knitring nødvendigvis at høyttaleren er sprengt?
    Det er bare i den ene høyttalern, kanskje det er diskanten for jeg hører det bare når det spilles "rene lyder", men ikke hver gang..
    Det er ikke blafring, men knitring, som regn/bål.
    Kan man se fysisk på et element fra innsiden av (ikke at jeg skal prøve på det da) om det er sprukket?

Finnes det nivåer av sprengt/sprukket-het? Sånn at noen ganger hører man det VELDIG o hele tíden, og noen gang knitrer det bare litt av og til, fordi at det er bare begynnelsen?
    Har akkurat kjøpt B&W-ene så jeg må bare bruke dem i mange år før jeg får råd til nytt, og er de sprengt så kan jeg jo heller ikke selge dem.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke sjekket kablingen din da? Kan jo være noe dårlig kontakt i sammenheng med vibrasjoner.

Sjekk også "broen" mellom på høyttalertilkoblingen om dine ht støtter bi-wire.

Er det diskanten din som det kommer ulyder fra?

Newcomer Schrodter sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd med annen kilde enn cd spillern da?
    Og det er kun den ene? vanligvis går vel begge hvis du sprenger de.
    Jeg ville gått over kablinga og sett etter dårlig kobling, feil kobling eller ødelagt kabel.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk at alle kabler sitter som de skal. Også viktig at laskene bak på høyttalerene ikke er løse. Men jeg regner med at har sjekket det allerede.
    Du sier det er bare fra den ene høyttaleren du hører knitring og bare ved bruk av cd-spilleren. Da vi jeg tro det er noe galt med cd-spilleren.
    Det du kan gjøre for å bekrefte dette er at du snur om signalkabelen PÅ DEN ENE SIDEN, f.x bak på cdspilleren. Bytt pass på pluggene slik at du får hvit plugg på rød inngang og omvendt.
    Dersom knitringen da har blitt overført til den andre høyttaleren er det definitivt cd-spilleren det er noe galt med.
    Hvis knitringen forblir på den samme høyttaleren er det noe annet mystisk som er feil.
    Da kan du foreksempel prøve å koble cd-spilleren til en annen inngang på forsterkeren for å høre om det da forsvinner. I så fall er det feil på cd-inngangen på forsterkeren din.

Jeg tror ærlig talt ikke at høyttaleren din er sprengt, du som hevder å være så forsiktig og greier....til og med mjuket opp elementene i timesvis... hehe
    Lykke til med feilsøkingen!

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går når jeg var fremme å lyttet, kom det bare fra den ene høyttaleren, men nå hører jeg det fra begge, når jeg spiller via pc-en også...:-(

Det er nylig satt inn noen b-wire-kabler, som er passe tykk, rød/svart-spiralfarget, vet ikke hva de heter, og de er skikkelig stiv og sitter ikke løst noe sted.

Det er svak **luftlyd med knitring i**(sånn tssshhhh med knitring i...som jeg hører "bak" sangen..) - akkurat slik det høres ut når man spiller en gammel sang eller en med dårlig kvalitet. Høres av og til på enkelte områder på enkelte sanger. Det kommer fra enten diskanten, eller den lille blanke rundingen øverst (mellatonen)? Den kommer vertfall ikke nedenfra bassen.

Den sangen jeg merket dette på, kommer fra en trance-cd fra 1999, men det skal vel ikke ha noe å si, var vel bra nok kvalitet da?
    Nå satt jeg på en MADRUGADA - RIVERBED. Det er jo en klar og fin sang, hvor stemme, akustisk gitar og munnspill tror jeg det er, kommer fint og klart frem, nå hørte jeg INGEN luft/knitring.

Så jeg skjønner ikke hva som feiler..

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker har du?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Hvilken forsterker har du?
    Harman/Kardon HK 970
    og B&W 603 S2

Folk her har sagt at det skal fungere sammen.
    Synes bare det er så rart at jeg hører knitring bare nóen ganger. Hadde skjønt det om det var en dårlig mp3-fil, men på cd-til og med?

Fikk høre at den platen jeghørte knitrelyder på, var opprinnelig innspilt i LP-form, og at det var derfor knitringen var..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •