Klipsch RF-82 endelig i hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch RF-82 endelig i hus

Da er mine foreløpige drømmehøyttalere godt plassert i stuen.
    Så langt budsjettet rakk i denne omgang er jeg veldig fornøyd med resultatet, men mye innspilling gjenstår.
    For det første ble jeg ikke før nå oppmerksom på hvor enorm forskjell det er på
    greie høyttalere og veldig gode høyttalere.
    Mine nesten nye Yamaha NS 555 kom virkelig i skyggen for Klipsch'ene og jeg har hatt en flott helg (uten alkohol faktisk :-? ) og bare kost meg med musikk.

Har et par spørsmål ang. oppsettet:

1. Kjører bi-amping fra en Yamaha RX-v861, men på høyttalerene er
    terminalene merket med Hi-pass og Low-pass.. Skal jeg da koble vanlig left-channel til Hi-pass og bi-ampen på low-pass? Ikke allverdens peiling siden
    jeg er ganske fersk i denne verden Har forresten fjernet bøyelene mellom
    disse terminalene før jeg koblet.

2. Må fortsatt bruke "Enhancher"-funksjonen på forsterkeren for å få nok
    trøkk i bassen selv om jeg spiller de pent i starten. Bør dette være nødvendig?? Virker som en slags Loudness-funksjon som jeg er kjent med
    fra bilstereo. hmmm.. CD/DVD spiller er en Oppo 981

3. Har kablingen veldig mye å si på lydkvaliteten? Fikk tilbud om Suprakabler
    der jeg kjøpte høyttalerene og har nå en meget godt isolert kabel på 1.5mm2
    kjøpt hos Elkjøp.

Men så langt er jeg veeeldig fornøyd med lyden, og er gledelig at det bare blir bedre og bedre etterhvert som de slipper seg løs.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    and. lyden på de så mener jeg å huske at klipsch har en noe brutal innspillingstid, rundt 200 timer før de løsner helt

min personlige erfaring med kabler er at det er noe du kan begynne å styre med etter alle de store komponentene er på plass siden ingen kabler forandrer noe radikalt på lydsignaturen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt fra veggen bør de plasseres. Nå står mine 20-30 cm fra bakvegg
    og begge er vinklet svakt mot en sweetspot

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal strengt tatt ikke være behov for å bruke Music Enhancer funksjonen på Yamaha forsterkerne til Klipsch, jeg synes personlig at bassen i Music Enhancer er helt fryktelig!

Man hører jo at bassen blir noe høyere men hvis du f.eks setter på en konstant 50hz tone vil du høre at det er noe galt, det høres nemlig ut som basselementene er sprengt, mens på vanlig Straight eller 2ch stereo er bassen normal... Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare lyden men det virker som basselementene flafrer og spiller ukontrollert med Music Enhancer uansett volum! Jeg har derfor bare skrudd opp bassen 2 hakk og treble på 0 og kjører 2ch stereo, det funker veldig fint :smile:

Det lønner seg også å prøve å dra høyttalerne dine så langt ut på gulvet som du har plass til, og så flytte de gradvis inn mot veggen igjen for å se hvor du blir fornøyd med bassen, mine spillte faktisk best mellom 50-60cm fra bakvegg, noe nærmere eller lenger ifra så forsvant bassen... Klipschene må som regel tiltes litt innover også, slik at vokalen trer frem midt i lydbildet

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.
    Så lenge det ikke er forskjell på effekten til eks. vanlig left-channel og den som brukes til bi-amp har det ikke noe å si hvilken du kobler til hi- eller low-pass. Om den ene er kraftigere vil det nok lønne seg å koble den til low-pass (bass).

2.
    Om du må bruke en slik tweak for å få nok bass, kunne det kanskje vært på sin plass med en sub? Mulig en annen cd-spiller eller et eget effekt-trinn med litt mørkere klang kan gi en anelse fyldigere bass.

3.
    Med kabellengde under 3-4m skulle det holde med 1,5 mm2, men lån gjerne et sett dyrere kabler og test!

Ang. avstand til vegg synes jeg 20-30cm høres litt lite ut? Har selv RF-52 og har disse ca 40 cm fra bakvegg, men ville nok hatt dem enda lengre fra dersom jeg hadde hatt et eget rom el. da det blir litt kul på bassen når volumet økes. Prøv deg fram med alt fra 10 til 100 cm, og sett de der det høres best ut

EDIT: Kjører ren stereo med Vincent/Sheng-Ya pre og Rotel RB-1070 effekt på mine RF-52, mulig det har noe å si for min opplevelse av bassen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flotte og informative svar, jeg er vel fortsatt av typen som synes mest bass er best uten å bry meg om hvordan den presenteres..
    Har faktisk ikke spillt særlig mye i bare 2 Ch Stereo eller Straight uten Enhancer'en påslått men det skal være av fra nå av
    Dro dem litt lengre ut på gulvet og får prøve meg litt frem og tilibake, vurderer
    faktisk en effektforsterker i tillegg selv om jeg fikk beskjed på BM Audio at
    den jeg hadde var mer enn nok.

Hvordan er det å montere dem så bassen slår mot et hjørne ?
    Har berensning på under 1 meter fra vegg for plasseringen, mot et hjørne
    ville jeg ha litt mer å gå på. Stuen min er cd 3,8 x 9 meter hvor anlegget er plassert på en av kortveggene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du mener, elementene må jo være vendt mot lytteposisjon, altså slik at du ser elementene, men gjerne eksperimenter med avstand til vegg. En likesidet trekant med lytteposisjon og 60-70 cm avstand til vegg bak og på siden av høyttalerene bruker å være et godt utgangspunkt.

Med et så langt rom som du skisserer kan det jo hende bassen samler seg bak i rommet, evt. ikke "når" helt bak dersom det er der du sitter. I noen rom kan det være vanskelig, sågar tilnærmet umulig etter min erfaring, å få bassen til å bli bra akkurat der man ønsker å sitte.

Rommet gjør veldig mye for anlegget, så jeg ville prioritert å få oppsettet der så optimalt som mulig før du tar stilling til om det er behov for mer krutt for å få lyden slik du ønsker.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Med høyttalerene dratt 50 cm fra vegg og vinklet mot lytteposisjon merkes ingen stor forandring i bassen. Har kjørt auto-setup igjen så forsterkeren kunne måle avstanden på nytt.

Enig med Vincent Vega med at Enhancer gjør at bassen høres ukontrollert
    ut men den gjør samtidig lydbildet mer engasjerende synes jeg da.
    Må finne litt bedre materiale å teste med, hører mye på trance og techno
    samt noe rock så bassen er viktig å få til å låte så bra som mulig.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Enig med Vincent Vega med at Enhancer gjør at bassen høres ukontrollert
    ut men den gjør samtidig lydbildet mer engasjerende synes jeg da.
    Bra at det ikke bare er jeg som har merket det! PUH! :roll:

Er enig i at lydbildet (utenom bassen) høres mer engasjerende ut med enhancer, men den snodige bassen ødelegger alt for min del, så derfor anbefaler jeg ikke Music Enhancer til andre heller :|

Med høyttalerene dratt 50 cm fra vegg og vinklet mot lytteposisjon merkes ingen stor forandring i bassen. Har kjørt auto-setup igjen så forsterkeren kunne måle avstanden på nytt.
    Så du kom frem til at det ikke er forskjell på 30cm og 50cm?

som sagt så er det veldig avhengig av hvordan rommet er bygget opp, jeg opplevde det samme som deg i min forrige stue, men etter at jeg flyttet til ny leilighet forsvant bassen, helt til jeg dro høyttalerne 60cm ut fra bakveggen, da satt lyden som et skudd! Nå står stuevinduene og rister!

Må finne litt bedre materiale å teste med, hører mye på trance og techno
    samt noe rock så bassen er viktig å få til å låte så bra som mulig.
    Et rykende godt tips er Armin Van Buuren - Imagine

En utrolig melodiøs og fengende trance plate! Kanskje ikke noen dedikert basstest plate men hypnotiserende vakkert og flott på Klipsch høyttalere!

(Trykk på bildet)

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har egentlig aldri prøvd enhancer-funksjonen, men jeg må nesten gjøre det for å se om jeg får samme resultater som dere. Straight eller Pure-direct er veien å gå!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørt Straight og 2 Ch Stereo et par dager nå og Enhanceren er glemt for min del Brukte flere timer i går på å danne et perfekt triangel for å
    få en bra sweetspot og det ser ut til å hjelpe. Siden det går mye i MP3 her i huset så er det varierende hvor bra alt materialet høres ut, prøver å laste ned alt i 320 kbps for å unngå komprimering i noen særlig grad. Jada jeg skal gå ned i butikken å kjøpe plater, men her i bygda er utvalget stort sett rettet mot country-fans.

Forresten noen bra musikktips her også:
    Leona Lewis
    Usher sitt siste album
    Rihanna
    David Slim
    Dire Straits greatest hits

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørt Straight og 2 Ch Stereo et par dager nå og Enhanceren er glemt for min del Brukte flere timer i går på å danne et perfekt triangel for å
    få en bra sweetspot og det ser ut til å hjelpe.
    Bra at du får det til!

Jeg føler at 2ch stereo funker best for meg, mellomtonen blir litt mørkere enn med straight hvor det av og til kan låte litt "tynt"...men på straight får jeg dypere bass. Det funker også best å kjøre uten romkorrigeringen på :roll:

Har du vinklet høyttalerne noe inn mot midten?

PS: trykket du på bildet av Armin Van Buuren plata?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke laste ned i flac? - Det er jo potensielt litt bedre dynamikk i lossless, -jeg liker ihvertfall ikke å tråkke på sinusbølgene før jeg forer dem til Klipschene

Regner ellers med at dere som alle andre kun "tyvlytter" for så å kjøpe platene

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Bra at du får det til!

Jeg føler at 2ch stereo funker best for meg, mellomtonen blir litt mørkere enn med straight hvor det av og til kan låte litt "tynt"...men på straight får jeg dypere bass. Det funker også best å kjøre uten romkorrigeringen på :roll:

Har du vinklet høyttalerne noe inn mot midten?

PS: trykket du på bildet av Armin Van Buuren plata?
    Kjører for det meste bare straight og synes det funker fint, prøvde å
    sette på enhancer igjen i dag og da høres det bare bråkete ut, så det er godt
    det går den veien.
    Høyttalerene er vinklet mot lytteposisjon ja.

Og jeg lastet fort ned Buuren, litt fan fra før så dette skadet ikke akkurat

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •