6.1/7.1 Plasserings problemer...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6.1/7.1 Plasserings problemer...

Jeg skal snart oppgradere til 6.1 eller 7.1 siden jeg sannsynligvis kjøper den nye Yamaha 750. Men jeg vil ha store problemer med å plassere 2 høyttalere til bak, 1 tror jeg går greit.. Hva mener dere...

Det som ser ut til å være den beste løsningen for meg er å gå for 6.1 og plassere en høyttaler ca i det røde krysset. Skal jeg ha 7.1 må vel høyttalerne plasseres ca. i de blå kryssene. Problemet da blir at høyttaleren i det venstre blåe krysset kommer mye lenger bak enn de andre..

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville nok gått for en senter bak her ak. bortsett fra i PLIIx så spilles det lik lyd i de to senterbakkanalene, så det vil være ett fett.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville nok gått for en senter bak her ak. bortsett fra i PLIIx så spilles det lik lyd i de to senterbakkanalene, så det vil være ett fett.
    Ja, det var min tanke også... Hadde en bipolar høyttaler vært en ide?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt rom ville jeg nok gått for bare en bakkanal, ja. Gjerne en type med god spredning. Rommet ditt er jo litt spesielt, men det er ikke nødvendigvis negativt, Det kan spre resonnansfrekvensene mer og gir enkelte ganger et bedre lytterom.

Med Yamaha 750 er du jo godt forberedt også. Hvis du tuner anlegget så godt du kan plasseringsmessig, så kan YPAO-kretsløpet forbedre lyden de siste prosentene. Husk bare på at med bruk av YPAO så vil lyden optimaliseres for mikrofonens posisjon (sweet spot), det kan like gjerne hende at lyden er bedre uten YPAO i andre posisjoner. Det er derfor jeg mener det er viktig at man får det til å lyde best mulig uten YPAO først, for deretter å bruke YPAO for småjusteringene...

Lykke til!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt rom ville jeg nok gått for bare en bakkanal, ja. Gjerne en type med god spredning. Rommet ditt er jo litt spesielt, men det er ikke nødvendigvis negativt, Det kan spre resonnansfrekvensene mer og gir enkelte ganger et bedre lytterom.

Med Yamaha 750 er du jo godt forberedt også. Hvis du tuner anlegget så godt du kan plasseringsmessig, så kan YPAO-kretsløpet forbedre lyden de siste prosentene. Husk bare på at med bruk av YPAO så vil lyden optimaliseres for mikrofonens posisjon (sweet spot), det kan like gjerne hende at lyden er bedre uten YPAO i andre posisjoner. Det er derfor jeg mener det er viktig at man får det til å lyde best mulig uten YPAO først, for deretter å bruke YPAO for småjusteringene...
    Jeg har som sagt tenkt på å enten bruke en bipolar høyttaler eller en vanlig senterhøyttaler. Men jeg har for meg at førstnevnte vil spre lyden bedre til sidene.. Innspill? Hvor mye har klangmatching å si her?

Lykke til!
    Jo takk !

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som sagt tenkt på å enten bruke en bipolar høyttaler eller en vanlig senterhøyttaler. Men jeg har for meg at førstnevnte vil spre lyden bedre til sidene.. Innspill? Hvor mye har klangmatching å si her?
    Jeg tror jeg ville valgt helt lik høyttaler som du allerede har bak. senter bak blir vel ikke det samme som senter foran, som jeg vil tro er mer beregnet på vokal, og også som regel høyere lyd enn bak.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre meninger der ute...? Ville det hatt noe for seg å hatt 2 høyttalere nærme senterposisjon? :?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE Ak.

Jeg er da alene, men jeg ville gått for 2 bak. Grunnen er enkel: Du skal plassere høyttaleren ganske lang oppe på veggen, samt at du indikerer at du ønsker spredning bak siden du nevner en bipolar bakhøyttaler.

Vel, med 2 stk. høyttalere bak, så får du jo spredningen du ønsker :wink:

RE roffe.

Det er derfor jeg mener det er viktig at man får det til å lyde best mulig uten YPAO først, for deretter å bruke YPAO for småjusteringene...
    YPAO justerer alle parametre, så det er ikke noe poeng å bruke tid på å justere manuelt før man kjører YPAO. Waste of time...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, med 2 stk. høyttalere bak, så får du jo spredningen du ønsker
    Sant nok... men vil det ikke være vanskelig å integrere den venstre senter bakkanalen da...? (Se bilde i første post) Den vil havne ca 125cm lengre bak enn de andre...

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    men vil det ikke være vanskelig å integrere den venstre senter bakkanalen da...? (Se bilde i første post) Den vil havne ca 125cm lengre bak enn de andre...
    Det finnes mye bra i kjetting.. 8)

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, med 2 stk. høyttalere bak, så får du jo spredningen du ønsker
    Sant nok... men vil det ikke være vanskelig å integrere den venstre senter bakkanalen da...? (Se bilde i første post) Den vil havne ca 125cm lengre bak enn de andre...
    Enig med tiger, jeg ville tatt sjansen og prøvd med 2 jeg også. Regner med at du kan stille forsinkelse/nivå individuelt på høyttalerene?

BB

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mange måneder siden spurte du i en annen anledning: "Er det mulig å justere avstand fra høyttalerne til lytteposisjon individuelt og ikke bare parvis på Yamaha?"

RX-V1400 kan det, så jeg antar RX-V750 vil ha den muligheten også. Dermed skulle jo din bekymring med de 125cm være løst :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mange måneder siden spurte du i en annen anledning: "Er det mulig å justere avstand fra høyttalerne til lytteposisjon individuelt og ikke bare parvis på Yamaha?"

RX-V1400 kan det, så jeg antar RX-V750 vil ha den muligheten også. Dermed skulle jo din bekymring med de 125cm være løst
    Du har hukommelse som en elefant du Tiger Joda, kan godt være det funker med 2 høyttalere... Men jeg er allikevel litt skeptisk siden det er så stor forskjell på avstandene.... Og tror forresten 750 kan like mye som 1400, så det burde gå greit med justeringen...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    RE roffe.
    Det er derfor jeg mener det er viktig at man får det til å lyde best mulig uten YPAO først, for deretter å bruke YPAO for småjusteringene...
    YPAO justerer alle parametre, så det er ikke noe poeng å bruke tid på å justere manuelt før man kjører YPAO. Waste of time...
    Tror ikke du skjønner helt hva jeg mener med "å få det til å lyde best mulig uten YPAO", Tiger. Det jeg mener er IKKE å tweake equalizer-parametre, men å jobbe med høyttalerplassering og romdemping før man tar i bruk YPAO. Grunnen er enkel: Hvis ting er virkelig galt i utgangspunktet (før YPAO), så vil korreksjonen kunne bli så stor at forsterkeren må jobbe overtid for å klare korrigeringene. For å justere inn noe som korrigeres med f.eks. +6dB, så vil effekten måtte være fire ganger så høy ved den frekvensen. Det vil si at dersom du spiller ved 40 Watt uten korrigering, så vil korrigeringspunktet kreve 160Watt for å gi en 6dB heving...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skjønner helt hva jeg mener med "å få det til å lyde best mulig uten YPAO", Tiger. Det jeg mener er IKKE å tweake equalizer-parametre, men å jobbe med høyttalerplassering og romdemping før man tar i bruk YPAO
    Da skjønner jeg, roffe

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen mener 6.1, noen mener 7.1... Er enda litt usikker på hva som er den beste løsningen. Hvordan det ser ut er egentlig ikke det viktigste, så sånnsett er ikke 7.1 no problem. Flere innspill?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6.1 7.1. 7.1 har selvfølgeli noe for seg hvis rommet ditt har bra bredde. dette før å gjøre panoreringene i bakkanalene så sømløse som mulig. hvis rommet ikke er så veldig bredt så holder det med 6.1. ett godt eksempel er en vanlig kino som har høytalere på rekke og rad bak.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis rommet ikke er så veldig bredt så holder det med 6.1. ett godt eksempel er en vanlig kino som har høytalere på rekke og rad bak.
    Rommet er jo ca 4.5m bredt, så det er ikke noe problem med plassen.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart gått for 7.1. Da kan du kjøpe en lik pakke som de to du har bak fra før(kommer i par?) fremfor en senter bak, noe jeg tror vil gi et mer sømløst lydbilde. Som Jfinneru sier, det holder sikkert med 6.1, men jeg tror nok du kommer til å prøve 7.1 før eller senere allikevel, så da er det vel like greit å hoppe i det?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Jeg ville helt klart gått for 7.1. Da kan du kjøpe en lik pakke som de to du har bak fra før(kommer i par?) fremfor en senter bak, noe jeg tror vil gi et mer sømløst lydbilde. Som Jfinneru sier, det holder sikkert med 6.1, men jeg tror nok du kommer til å prøve 7.1 før eller senere allikevel, så da er det vel like greit å hoppe i det?
    Ser at det er en mulight, og det beste er jo å prøve hva som blir best av 6.1 og 7.1 før du kjøper. Problemet er at slik bildet trådstarter viser blir det stor forskjell i avstanden fra de to bakkanal-høyttalerne til lytteposisjon. YPAO vil kanskje ta seg av dette, men det kan lett bli noe utfasingsproblematikk, og det er vanskelig å rette 100%, selv med YPAO.

Hadde man kjørt UTEN YPAO, så ville jeg ihvertfall tro at 6.1 er bedre enn 7.1 i det rommet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •