Hva er en elektrostathøytaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er en elektrostathøytaler?

Ja dette lurer jeg på

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    regner med noen kan fortelle om de tekniske aspektene bak dette høytalerprinsippet, men her kommer en kort forklaring, sakset fra siden til audiocompaniet:
    Elektrostatisk høyttaler.
    Hvordan kan lyd reproduseres av en høyttaler man kan se tvers i gjennom? Elektrostatisk energi er svaret.
    Tradisjonell elektrodynamisk høyttalerteknologi benytter mebran av papp eller PVC satt i bevegelse av elektromagnetisme.
    Elektrostatiske høyttalere, derimot, benytter ladede elektroner som tiltrekker og frastøter hverandre. Dette enkle og elegante prinsippet danner grunnlaget for MartinLogans høyttalerteknologi.
    En elektrostatisk lydgiver består av tre deler: Membran, statorer og
    avstandstykker (Figur 1).
    Membranet setter luften i bevegelse, og gjenskaper på denne måten musikken. Statorens jobb er å stå stille. Derfor kalles den stator. Statoren er referansepunktet for det bevegelige membranet. Avstandstykkene holder membranets avstand fast, slik at det fritt beveger seg mellom statorene.
    Når en forsterker sender musikksignaler inn i en elektrostaisk høyttaler, blir signalene omdannet til to høyspenningssignaler med identisk styrke og vendt fase. Høyspenningssignalene tilføres statorne. Resultatet er et elektrostatisk felt skapt av den fasevendte høyspenningen som nå ligger over statorene.
    I feltet oppstår en kraft som samtidig arbeider både med og mot membranet. Membranet vil da bevege seg frem og tilbake, slik at lydbølger skapes.
    Teknikken er kjent som push – pull-drift, og er hovedgrunnen til elektrostatiske høyttaleres eksepsjonelle linejæritet og lave forvregning.

og her er ett bilde/diagram:

hørte faktisk på martin logan forrige fredag. det var balsam for ørene 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da forstår jeg mer! Var på hificenterets sider og så på martin logan, var derfor jeg ble nyskjerrig.

Den høytaleren på vildet veier totalt for 2 stk 816 kg. Da må det være en del elektronikk på banen skulle jeg mene..

Og prisen er jo akkurat passe høy også.. 1 mill..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de martin logan vi så på forrige fredag( meg, ak og jolly) koster kun 30k. den prisen synes jeg ikke var så ille. de hadde tross alt innebygget bass. prøvekjørte også ett sett på lyrics. de kostet 60k og da måtte man ha bass itillegg. man får også senterkanal elektostat... 8)
    problemet i mine ører er at sweetspotten er veldig liten. man skal ikke flytte seg langt ut på siden før lyden forandrer seg. plager jo ikke meg som sef sitter i sweetspotten 8)
    andre som har erfaringer og lytte stunder de vil dele med oss?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    plager jo ikke meg som sef sitter i sweetspotten
    Og der sitter du nok godt også kan jeg tenke meg!

Et hjemmekino oppsett med elektrostater har da kanskje et noe begrenset bruksområde, hvis man da ikke sitter alene i sweetspoten da..

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrostater krever også ganske dyr elektronikk, noko som gjer at det blir veldig kostbart om man skal ha surround med elektrostater.

Men det låt veldig åpent og klart, subben funket fint til men var litt i overkant på dei me hørte. Hadde nok blitt bedre med litt justering av bassen

Husker ikkje navnet på forsterkeren som vart brukt (kanskje ak,jfinneru husker?), men den kostet ca. 35000,- som var den minste Oslohifisenteret anbefalte til Martin Logan.

Under er bilde av den me hørte på som da koster ca. 30 lapper. At det er eit lekkert design hjelper jo på og

Einaste nedturen med Osloturen i helgen, var at eg ikkje fekk hørt på Avantgarde Aqoustic Solo

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var denne:

en integrert forsterker fra krell
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også Martin Logan elektrostatene spillte utrolig pent og luftig. Hadde ikke vært meg imot å hatt et par. Den eneste bakdelen her er vel kanskje at man må ha såpass dyr elektronikk for å dra rundt beistene som kan nærme seg kortslutning på det verste..(>1ohm)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    de martin logan vi så på forrige fredag( meg, ak og jolly) koster kun 30k. den prisen synes jeg ikke var så ille. de hadde tross alt innebygget bass. prøvekjørte også ett sett på lyrics. de kostet 60k og da måtte man ha bass itillegg. man får også senterkanal elektostat... 8)
    problemet i mine ører er at sweetspotten er veldig liten. man skal ikke flytte seg langt ut på siden før lyden forandrer seg. plager jo ikke meg som sef sitter i sweetspotten 8)
    andre som har erfaringer og lytte stunder de vil dele med oss?

Sweetspotten er ikkje så værst trur eg, etter å ha fundert litt på det. Det er jo nettopp derfor Martin Logan er litt buet, det var ikkje dei me hørte på hos Lyric (Final trur eg dei heiter). Sjølv om avstanden til dei var lenger, virket sweetspotten mindre der fekk eg inntrykk av. Lyden var jo knall i begge sittepossisjonene me hadde til rådighet i det vesle rommet som me hørte på ML. Lyden var veldig dårlig for han som måtte stå ved siden av, men han sto jo også på siden av den eine av høgtaleren. Og da blir lyden dårlig uavhengig av kva høgtaler som blir testet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man er forøvrig avhengig av masse plass bak høytalerne, og den vertikale spredningen er helt ekstremt smal.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Man er forøvrig avhengig av masse plass bak høytalerne, og den vertikale spredningen er helt ekstremt smal.
    krever den så masse meir rom enn andre bak seg? Fåes jo som er lagd for å monteres på vegg og

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tross alt snakk om dipoler da.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, du har sikkert rett

Med andre ord vil dei me hørte på (over) låte enda bedre i eit større rom og lenger ut fra veggen (Dei sto inni hjørna i eit lite rom)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et lite rom vil bakutstrålingen stresse lydbildet, mens i et stort rom vil den oppleves som linjær akkustikk. Det låter luftig og ikke stresset.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilke merke høytalere er dette?

Jeg var å beøskte Crestron sitt showrom i Belgia, og fikk sett dette rommet: http://wert.no/gallery/album76/2004_09_15_0006

Der ser dere tre små firkanter under lerretet og en større til høyre i bildet. Alle sammen er elektrstatiske høytalere. Var også to slike mindre høytalere bak. Den store til høyre er subwooferen.
    Flott anlegg, men glemte å spørre dem hvilke merke de høytalerne var.

Noen som vet?

De hadde en fantastisk lyd forresten...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvilke merke høytalere er dette?

Sitat Opprinnelig postet av F0NIX
    Jeg var å beøskte Crestron sitt showrom i Belgia, og fikk sett dette rommet: http://wert.no/gallery/album76/2004_09_15_0006

Der ser dere tre små firkanter under lerretet og en større til høyre i bildet. Alle sammen er elektrstatiske høytalere. Var også to slike mindre høytalere bak. Den store til høyre er subwooferen.
    Flott anlegg, men glemte å spørre dem hvilke merke de høytalerne var.

Noen som vet?

De hadde en fantastisk lyd forresten...
    Ville trodde det heller var NXT paneler el. jeg men...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •