Spørsmål til eiere av QLN Artech 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål til eiere av QLN Artech 8

Her kommer kanskje et dumt spørsmål:

Jeg var innom soundgarden for å prøve nevte høyttalerpar. Så at den hadde 4 innganger bak, i motsetning to slik jeg er vant til. Denne hadde altså 2 svarte og 2 røde. Hvorfor det? I tillegg var det en Bridge, som jeg heller ikke forstod funksjonen til.

Når selgeren koblet til kun de to øverste inngangene fikk man bare diskantlyden. Koblet han til kun de nederste fikk man bare basslyden. Skal det være sånn? Må man da ha en spesialkabel for å bruke disse høyttalerne? Og hva med denne bridgen?

Beklager hvis dette virker dumt, men jeg lurer virkelig...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at man har fire plugger bak er fordi delefilteret er delt i to, altså man har et delefilter til diskant og et til bass.
    å vis man kun kobbler til et par innganger bak vil man enten få diskant eller bass lyd. slik skal det i verfal være.
    vis man ikke har et par jalla høyttaler som kunn har dette fordi det ser fet ut.

og den bridge greia bak er for og tune diskanten. man kan enten tune den opp 2 db eller ha den i normal posisjon eller ned to db.
    dette er ganske kjekt vis man synes det låter lit skarpt eller monotomt.

artech 8 er en kjempe høyttaler til prisen, utrolig bra bass!

håper det ble lit klarere, kansje jeg bare rotet det enda mer til

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kalles Biwiring, det med å kjøre 2 kabler til høytalerne.

Det er for å skille diskanten/mellomtonen og bassen for seg, noen syns det gjør at lyden blir markant den før, andre ikke. mere opp til lytteren selv å avgjøre.

Nei, du trenger ikke spesielle kabler for å gjøre dette, vanlige høyttaler kabler vil fungere fint.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan også brukes til bi-amping for da å bruke dedikert forsterker til hhv bass og mellomtone/diskant.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bridgen - det er vel de metalldingsene som kobler sammen øvre og nedre terminalsett? Det har vel ikke noe med tuning å gjøre?

Bridge betyr overgang - du mente kanskje "Jumper" eller tweeter/mellomtone kalibrerer.......

Det som sitter mellom øvre og nedre her, både på L og R, det er vel "bridge"

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk klarhet i det. På de høytalerne som var utstilt i butikken hadde noen fjernet den metalliske forbindelsen mellom de 4 inngangene. Med de på, fungerte alt som normalt.

Jeg kjøpte paret igår. Fikk det for 3200 kroner og er meget fornøyd med prisen. Må også si meg fornøyd med den svært gode servicen jeg fikk av Soundgarden.

Prøvde høyttalerne hjemme igår kveld. Satte på BD versjonen av Transformers. Vanvittig trøkk!!!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Jeg fikk klarhet i det. På de høytalerne som var utstilt i butikken hadde noen fjernet den metalliske forbindelsen mellom de 4 inngangene. Med de på, fungerte alt som normalt.

Jeg kjøpte paret igår. Fikk det for 3200 kroner og er meget fornøyd med prisen. Må også si meg fornøyd med den svært gode servicen jeg fikk av Soundgarden.

Prøvde høyttalerne hjemme igår kveld. Satte på BD versjonen av Transformers. Vanvittig trøkk!!!
    Gratulerer! Du har skaffet deg noen gode og passe store høyttalere - egner nok best til film og rock. Lykke til!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk. Gleder meg til videre bruk.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zcum
    Dette kalles Biwiring, det med å kjøre 2 kabler til høytalerne.

Det er for å skille diskanten/mellomtonen og bassen for seg, noen syns det gjør at lyden blir markant den før, andre ikke. mere opp til lytteren selv å avgjøre.

Nei, du trenger ikke spesielle kabler for å gjøre dette, vanlige høyttaler kabler vil fungere fint.
    hei.eg har 2 sånne utakk på HT mine.kordan kobler eg det til da på forsterkeren min da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •