Reparere eller kjøpe ny?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reparere eller kjøpe ny?

Jeg har et stereoanlegg jeg har oppgradert jevnt og trutt gjennom årene.

Det begynte med et enkelt NAD-anlegg kjøpt på Hi-Fi klubben i 1995.

Komponentene den gang var NAD 302 forsterker, 502 CD-spiller, noen Tara-Labs kabler og mine elskede Celestion 3 MK II høyttalere, som spiller helt utrolig bra til prisen.

Etterhvert som tidens tann tærte på stereoanlegget, og lommeboka ble romsligere, så ble først CD-spilleren byttet ut med en Marantz CD 5400, som ble "årets CD-spiller - budsjettklasse" i Lyd og Bilde, 2 år på rad! Jeg hørte ting i musikken jeg aldri hadde hørt før, men fortsatt var det ikke slik jeg skulle ønske.

Så ble NAD-forsterkeren byttet ut med en Creek 5350 SE Classic forsterker. Dette medførte et sinnsykt løft, men noen innspillinger låt en anelse spisst. Dette løste seg med å bytte signalkabel mellom CD og forsterker.

Siden den gang har jeg flyttet to ganger, og mine kjære Celestion høyttalere har begge fått en trøkk på diskantdomen. Dette er lite tilfredsstillende, i tillegg til at jeg savner å ha mer bass.

Valget jeg står overfor er dette:
    Reparere mine to Celestion stativhøyttalere og supplere med en (helst passiv) subwoofer som ikke koster for mye eller skrote høyttalerne :cry: og kjøpe nye gulvstående.

Er det noen som har noe formening om hva det vil koste meg å reparere disse? Leveres fortsatt de originale diskantelementene?
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En telefon til Hifi Klubben så finner du det nok ut der.
    Er du fornøyd med Celestionene så hold deg til dem da vel?Men det er jo noe med at nytt er morro også da...

En tur til Hifi Klubben eller en annen plass for og høre på høyttalere i den prisklassen du skal ha er nok ikke dumt, da hører du fort om de du har fremdeles er på "stell" eller om du får lyst på noe annet.Lykke til!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Celestion 3 var i sin tid en meget god budsjettmodell som jeg vurderte på lik linje med bla. Mission 760 og MS 3.10, men tror du vi være tjent med en oppgradering her

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Celestion 3 var i sin tid en meget god budsjettmodell som jeg vurderte på lik linje med bla. Mission 760 og MS 3.10, men tror du vi være tjent med en oppgradering her
    Der fikk du meg rett i mimremodus!
    Og på hobbyrommet står det faktisk lagret både Celestion 3, Mission 760, Wharfedale Diamond 4, og Epos ELS-3, men sistnevnte er jo altfor ny! :-D

Til trådstarter vil jeg anbefale en oppgradering, tviler på at det er enkelt å få fatt i diskant til disse. Men kjøp deg stativhøyttalere (f.eks Epos) og en AKTIV sub (f.eks XTZ). Så får du mye godlyd for pengene i mine ører.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Der fikk du meg rett i mimremodus!
    Og på hobbyrommet står det faktisk lagret både Celestion 3, Mission 760, Wharfedale Diamond 4, og Epos ELS-3, men sistnevnte er jo altfor ny! :-D

Til trådstarter vil jeg anbefale en oppgradering, tviler på at det er enkelt å få fatt i diskant til disse. Men kjøp deg stativhøyttalere (f.eks Epos) og en AKTIV sub (f.eks XTZ). Så får du mye godlyd for pengene i mine ører.
    Epos Els-3? Den kan vel ikke være mere enn en 5-6år? Fikk også øynene (og ikke minst ørene) opp for Tannoy på den tiden og kjøpte meg 607 i 1994(???).

Iallefall er jeg veldig enig med deg... Epos er nesten ett opplagt valg til Creek

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt på litt forskjellig Epos - den som fikk godkjent av meg var Epos M5i. Men av det Lyric hadde å by på så forelsket jeg meg i ProAc 110. Dersom jeg går for en ny stativhøyttaler blir jeg i så tilfelle nødt til å skaffe meg en sub. Jeg begynner for alvor å savne å ha litt bass nå.

Jeg har ikke fått hørt på ProAc 140 ennå, men jeg mistenker at det kan være rett himmelsk. Ulempen er at jeg har lest et par på forumet som sliter med at det kan bli litt spisst i rom med store vindusflater etc - som dessverre er en beskrivelse av stua i min 3-roms leilighet. Derfor har jeg også vurdert Monitor Audio Silver Rs 6, men min wife-to-be klagde høylytt da hun fikk se bilde av dem... Jeg prøvde så godt jeg kunne vise med hendene at de slett ikke er store, men hun var fortsatt skeptisk.

Og så er det det med pengene da... Nye renteøkninger med mer, gjeld på 1,7 mill, "kona" i studier....

Noen ganger må man kompromisse... Og da kan jeg godt leve med lyden fra mine Celestion 3 et par år til, så lenge de akkompagneres av en rytmisk og fin SUB (noe som en passiv sub ville garantere, da forstereren min er kraftig som et uvær).

Takk for alle råd og innspill, jeg skal ringe Hi-Fi klubben en gang etter bryllupet. (Den 11. oktober - da vet dere det! :-D )

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig ang Epos M5, men skjønner ikke påstanden om at en passiv sub garantert er rytmisk og fin?
    Passiv sub er og blir vanskelig. Passivt delefilter ved lave frekvenser gjør sjeldent annet enn ugang spør du meg. I tillegg kommer fase og plasseringsproblematikk.
    Aktiv sub med innebygget justerbart delefilter og justerbar fase gjør at man kan ha et håp om god integrering ihvertfall.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Enig ang Epos M5, men skjønner ikke påstanden om at en passiv sub garantert er rytmisk og fin?
    Passiv sub er og blir vanskelig. Passivt delefilter ved lave frekvenser gjør sjeldent annet enn ugang spør du meg. I tillegg kommer fase og plasseringsproblematikk.
    Aktiv sub med innebygget justerbart delefilter og justerbar fase gjør at man kan ha et håp om god integrering ihvertfall.
    Kanskje jeg som sitter med en del vranforestillinger på området... En venn av meg har Paradigm passiv sub sammen med disse, og det låter utrolig godt sammen. Jeg er vel litt engstelig at en evnt. forsterker i en nokså rimelig sub nok ikke yter rettferdighet til min Creek... Det er derfor jeg har tenkt at det blir bedre om den drar hele lasset.

Men jeg har ikke en gang tenkt på problematikken med delefilter og fase!

Jeg har i bunn og grunn mest lyst på nye gulvstående. Vi får satse på at det blir bonus til jul for meg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •