Blir ikke klok på oHm...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir ikke klok på oHm...

Leser og leser men finner ikke noe matnyttig i mitt tilfelle...

Jeg har en Onkyo TS-XR606 som egentlig er et 7.1 anlegg, jeg skal ha et 5.1 anlegg og bi-ampe frontene. Håper det gir litt lettere drift for Onkyoen.

Mitt oppsett ser slik ut:
    Onkyo TS-XR606 170w x 7 - 4 eller 8 ohm innstilling
    Fronter Dali IKON 8 - Impedans: 6 ohm
    Center Dali Ikon Vokal2 - Impedans: 8 ohm
    Bak: Dali Ikon W2 - Impedans: 8 ohm
    IKON sub sjøldrevet

Hvordan påvirker bi-ambing av frontene mitt valg?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også biampet ikon 8 høytalere, men jeg synes ikke lyden eller no sånt blir no spes bedre. De kan kanskje bli litt mere kontrollert, men jeg fikk aldri den lyden jeg lette etter i et surround system så jeg gav opp. Og sitter med stereo og er veldig fornøyd...

Du er velkommen til å joine Dali Ikon 8 Klubben vet du, der kan du dele dine sorger og gleder med ditt oppsett.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyoen har en pure-audio knapp på fremsiden som kjører straight trough, og da skal etter spesifikasjonene lyden gå ganske ubehandlet til høytalerne. Hadde ikke tenkt å kjøre 5.1 på musikken!

Men her ville jeg bare vite hva ca nominell ohm blir ved bi-amping

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil vel kjøre ut det du har på høytalerne dine, Ikon 8 er vel 6ohm så det er vel Ohm'en som går igjennom forsterken til høytalerne. Eller er jeg helt på bærtur nå?`

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forstår ikke helt spørsmålet ditt for å være ærlig

det du trenger å vite angående ohm eller motstand som det heter er at den som regel på fosterkere er oppgitt i 8 ohm. har du forsterker som er oppgitt i feks 100w i 8 ohm og den har "bra" strømforsyning så tilsvarer det 200w i 4ohm og 400w i 2ohm.
    når det gjelder høytalere så er de også som regel oppgitt i 8ohm med unntak av noen som har 6 ohm og noen som har 4ohm. uansett er dette bare høyest motstand og den går opp og ned hele tiden i forhold til musikk du spiller, dvs frekvenser som blir spillt. feks B&Wdm683 er vell en av de vanskeligste høytalerene som jeg vet om, de ramler helt ned i 2.7ohm ved 63hz. noe som gjør at det er en del mindre forsterkere som ikke takler disse høytalerene fordi strømforsyningene blir for liten. har hørt folk som har brukt denon2000 til 14k som går i protect når den blir presset litt for hardt på¨disse høytalerene.
    jo mindre motstanden er på høytalerene, jo mer krevende er det for forsterkerene å drive disse, og har du da forsterker med for liten strømforsyning i forhold til høytalerene, kan du risikrere å ødelegge dem, men de fleste av dagens forsterkere har noe som heter protection mode, noe som skal forhindre dette i å skje.
    uansett så tror jeg ikke forsterkeren din vil slite med å drive de dali høytalerene dine. det å biampe med en surround forsterker har liten effekt da strømmen uansett må igjenom samme strøm kilde. husker jeg gjorde det med mine dm683, men merket kun kansje litt mer kontrollert bass. vet ikke om det er tilfelle eller om jeg bare inbillte meg det

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene er vel oppgitt med 6 ohm nominell impedanse? Tipper videre at den er basert på at terminalene er koblet sammen slik at elementene har vært parallellkoblet.
    Når du fjerner jumperne på HT-terminalene jobber du med to forskjellige laster, ikke én som tidligere. Her kan du regne ut en teoretisk nominell impedanse for elementene hver for seg, men det blir egentlig litt irrelevant.
    Som goldeneagle sier er ikke impedansen konstant, og innenfor hva receiveren din skal tåle. Men personlig tviler jeg på at du vil ha noe betydelig utbytte av biamping med dette utstyret. Er det slik at du opplever mangler ved single amp? Anbefaler i såfall en annen effektforsterker. Vil du biampe kan kanskje to monoblokker pr front være noe :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    når det gjelder høytalere så er de også som regel oppgitt i 8ohm med unntak av noen som har 6 ohm og noen som har 4ohm. uansett er dette bare høyest motstand og den går opp og ned hele tiden i forhold til musikk du spiller, dvs frekvenser som blir spillt. feks B&Wdm683 er vell en av de vanskeligste høytalerene som jeg vet om, de ramler helt ned i 2.7ohm ved 63hz. noe som gjør at det er en del mindre forsterkere som ikke takler disse høytalerene fordi strømforsyningene blir for liten. har hørt folk som har brukt denon2000 til 14k som går i protect når den blir presset litt for hardt på¨disse høytalerene.
    jo mindre motstanden er på høytalerene, jo mer krevende er det for forsterkerene å drive disse, og har du da forsterker med for liten strømforsyning i forhold til høytalerene, kan du risikrere å ødelegge dem, men de fleste av dagens forsterkere har noe som heter protection mode, noe som skal forhindre dette i å skje.
    Takk - med dette innlegget mener jeg å ha lært mere om dette emnet enn 9 årig folkeskole klarte å lære meg! Større kompliment skal du lete lenge etter.

Veldig veldig bra skrevet!

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angående Ohm

Er det likt med høytalere som det er med fenghetter til spregning,
    At seriekobler du motstander etter hverandre så øker Ohmen,
    mens paralellkobling holder den lik?

Men Ohmen kan falle i verdi når høtaleren får mye å jobbe med?

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SERIEKOBLING: R=R1+R2+...+Rx
    PARALLELLKOBLING AV 2 LIKE RESISTANSER GIR HALVERT RESISTANS MAO. TO 8OHMS ELEMENTER I PARALLELL GIR 4 OHM TOTALT. (NOMINELT DA)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er matematikk på høyt nivå dette her.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode og kompliserte svar her i gården, jo begynner å tegne meg et bilde av hva Ohm er og hvordan det fungerer, først av alt takk for å oppklare at jo mindre nevner jo mer last, dette trode jeg var omvendt!

Da kommer spørsmålet opp på nytt, endrer 6 ohms spesifikasjonen seg når man Bi-amper, får man to 8 ohms terminaler i stede for en 6 ohms terminal? mindre høytalermengde må nødvendigvis resultere i lavere motstand?
    Går vi fra 6 ohm til 4 ohm? eller er lasten nominell uansett konfigurasjon?

Mange sier at det er lite å hente fra bi-amping, men alle sier " - De kan kanskje bli litt mere kontrollert"
    Er ikke det en gevinst? og hvorfor skulle jeg ikke ønske bedre kontroll ved bi-amping når jeg alikevell har to ledige utganger??

Skjønner dette med at mengden strøm fra kilden er mer eller mindre konstant ved bi-amping, men jeg ville jo ikke tape noe ved å gjøre det? foruten kostnaden på dobbelt sett med kabler...

Har lest litt om WRAT og forstår jeg det riktig vil WRAT gi maksimalisering av strøm ut til kanalene, og hvis det ikke er bare humbug gir det bedre kvaliteter ved bi-amp WRAT = (Wide Range Amplifier Technology)

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Takk - med dette innlegget mener jeg å ha lært mere om dette emnet enn 9 årig folkeskole klarte å lære meg! Større kompliment skal du lete lenge etter.

Veldig veldig bra skrevet!
    unnskyld meg, men sitter litt å funderer på om du faktisk mener dette eller om det er sarkastisk ment?
    var litt sent i går og gikk litt fort når jeg skrev det

stemmer det som er nevnt her at om du parallellkobler 2 motstandere på 8ohm så blir total motstand 4ohm. det som skjer i en forsterker når du skrur bryter fra 8ohm til 4 ohm er at du senker spenningen ut fra strømmforsyningen og følgelig effekten på forsterkeren. du bør kun sette forsterkeren på 4ohm om du sliter med at den går varm og slår seg av.

angående det at dette er matematikk på høyt nivå så er vell det å ta litt hardt i da vi hadde en del av dette på grunnkurs mekaniske fag, så husker ikke så veldig mye

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    unnskyld meg, men sitter litt å funderer på om du faktisk mener dette eller om det er sarkastisk ment?
    var litt sent i går og gikk litt fort når jeg skrev det
    Nope - fysikk var ikke blant mine favorittfag på skolen. Sånn var det med den saken. Så komplimentet MÅ du bare ta med deg.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    paralellkobling av flere motstander gir lavere motstand enn den minste av de alene. *bortsett fra her når motstandene er like og i antall 2*
    f.eks 8ohm x3 =2.6ohm

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå er det vel ikke slik at de laskene på høyttalerterminalene sørger for parallellkobling av elementene. Det som utgjør den endelige impedansen (ohm) på høyttaleren er et resultat av elementenes impedans og delefiltekomponentene. Delefilteret består av spoler, kondensatorer og motstander, og både spoler og kondensatorer utgjør komplekse laster for forsterkeren.

Så når du tar bort lasken på høyttalerterminalen, så sørger du egentlig for at signalet fra forsterkeren kobles direkte til de respektive delene av delefilteret som behandler bass og diskant. Dvs. at delefilteret har egentlig to innganger men disse blir sammenkoblet med de laskene, og med denne sammekoblingen har høyttaleren en samlet nominell impedans på 4, 6, 8 eller whatever ohm. Hvilken impedans bass og diskant har hver for seg er vel nesten umulig å forutsi med mindre man kjenner til filterets oppbygning og elementenes impedans.

Se her og her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •