Nabo klager!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56

Tråd: Nabo klager!

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nabo klager!

har nylig kjøpt inn et nytt hjemme kino anlegg, og fikk jo nesten sett 2 hele filmer før den første nabo klaga kom!! :twisted:

bor i et borettslag med 5 andre leiligheter i, bor i den øverste leiligheten, nabo klagen var av naboen under meg. han ville nemlig at bildene hans skulle henge rolig, og han ble lei av og måtte sette på teksten på NRK for og få med seg programmene..
    jeg mente jo at han bare kunne slått av høreaparatet så hadde problemet vært løst.. men så enkelt var det vist ikke...
    er det noen som har noen gode råd, slik at jeg kan fortsette og se på film med litt lyd?

har en SVS BP10 bass. bruker i dag ikke "spikes" grunnet er redd for gulvet mitt..

trenger en effektiv og billig løsning!

stian

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bytte leilighet med han under.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    soundcare, har spikes fra de selv, lukket løaning, naboene hører ingenting.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    trenger en effektiv og billig løsning!
    Kjøp et par gode hodetelefoner, da kan du høre med god lyd selv om naboene er hjemme/om kvelden, så kan du spare høyttalerene til dagtid (når naboene må akseptere noe mer støy) eller når de ikke er hjemme.

Hjemmekino og borettslag er fullt av kompromisser dessverre

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaff deg ett hus! Er ikke noe galt med naboen i dette tilfellet, sier seg selv at en ikke kan kjøre på med svs sub i borettslagleilighet. Du kan også kjøpe spikes med plater under som ikke skader gulvet.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For bass kåte er det best å bo i ingenmans land vis du ikke vil ha klager.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sånn er det

å bo i blokk/leilighet. jeg har lik sub som deg og har fått 1 klage fra naboen ved siden av. Det var når jeg spilte musikk og skrudde så høyt suben klarte for å vise en kompis. Men jeg kan se film hver dag på høyt volum uten klager. Heldigvis har naboen under også hjemmekino og ser også ofte film.

Det du kan gjøre er å adskille høyttalere fra gulvet. Under pb10 er det gummiknotter som gjør dette. Men sett alle høyttallere på en betonghelle eller lignende. Bruk spikes over, og noe mykt under. Bruk betonghelle med noe mykt under også på sub.

Se f.eks på min hjemmekino hvordan jeg har gjort det.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytt til nord-norge så får du en villa til prisen av en leilighet sørpå
    Finner du rette plassen kan du ha flere hundre meter til nærmeste nabo og likevell ligge få kilometer unna sentrum
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Auralex Acoustics - SubDude

Kan også prøve med noe slikt som dette. Har sett noen stykker på forumet som bruker slike under høyttalerne sine.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Mik92
    ...men prøv å lage en pidestall av leccablokker og legg ei matte på undersia og dekk til med ett eller annet. Ser ikke spesielt pent ut, men for min del så kansellerte den all kobling til gulvet

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å be naboen slå av høreapparatet er neppe noen god løsning. Gode løsninger er som nevnt å finne gode løsninger som spikes, dempeputer eller liknenden - sammen med en moderasjon av volumet. Slik er det bare når du bor i hus sammen med andre, man må ta hensyn til hverandre. Beklager, men fra meg for du ikke noe sympati (har hatt leieboer i 7 år og 6 dager - jeg vet hva jeg snakker om!).

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behold suben - men monter romperisteropplegg i sofaen

Funker gull! Naboen merker ingenting, samtidig som du opplever bassen skikelig på kroppen!

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Drake-Audio sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MGR 15" du bruker? prøvde det samme med CV XL-18D... funka greit.
    Yamaha/Pioneer/Jamo/Paradigm/Sonab/Tascam/LG/Sony

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Auralex Acoustics - SubDude

Kan også prøve med noe slikt som dette. Har sett noen stykker på forumet som bruker slike under høyttalerne sine.
    Jeg har slike under mine høytallere. Da forsvant bassforplantningen i gulvet. merket før vibrasjoner i gulvet, nå merker jeg ikke noe.

Er i samme situasjon som trådstarter, og har valgt å kjøre uten sub i anlegget, og leve uten de siste dB'ene.

Eneste løsning er nok hus, men det er ofte altfor dyrt.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har full forståelse for at naboen din blir sur hvis bildene flytter seg. Men å bli lei av å sette på tekst TV etter 2 filmer? Begge har valgt å bo tett på folk. Ikke bare deg...

Veldig billig forbedring er vel tabletter til spikes. Jeg har montert møbelfilt under mine tabletter siden de er av metall. Slik klarer jeg å flytte på høyttalerne også..

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    å bo i blokk/leilighet. jeg har lik sub som deg og har fått 1 klage fra naboen ved siden av. Det var når jeg spilte musikk og skrudde så høyt suben klarte for å vise en kompis. Men jeg kan se film hver dag på høyt volum uten klager. Heldigvis har naboen under også hjemmekino og ser også ofte film.

Det du kan gjøre er å adskille høyttalere fra gulvet. Under pb10 er det gummiknotter som gjør dette. Men sett alle høyttallere på en betonghelle eller lignende. Bruk spikes over, og noe mykt under. Bruk betonghelle med noe mykt under også på sub.

Se f.eks på min hjemmekino hvordan jeg har gjort det.
    Bare et kjapt spørsmål, fikk du laget slike eller støpte du de selv? Og hva anbefales av absorberende lag under de? Vurderer slike tiltak selv for husfreden sin del.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg har slike under mine høytallere. Da forsvant bassforplantningen i gulvet. merket før vibrasjoner i gulvet, nå merker jeg ikke noe.

Er i samme situasjon som trådstarter, og har valgt å kjøre uten sub i anlegget, og leve uten de siste dB'ene.

Eneste løsning er nok hus, men det er ofte altfor dyrt.
    Har under subene mine... men ret rister fortsatt godt he he.

Anbefaler en steinhelle med noe gummi mellom golvet og steinhellen

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drake-Audio
    MGR 15" du bruker? prøvde det samme med CV XL-18D... funka greit.
    Nei - det er 3 stk 12" det fungerer utrolig bra!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare jeg som ser sjarmen i naboklagene?

Selv flyttet jeg inn i et leillighetskompleks for litt over ett år tilbake og som seg hør og bør kjente jeg nada bortsett fra en kamerat av meg som kjøpte naboleilligheta. Nå, så har også et søskenbarn av meg flytta inn her. Dermed er 8 leilligheter igjen. 2 er bebodd av to dauhørt eldre damer som synes jeg er så snill som aldri spiller høy musikk siden de aldri hører det kvekk. Mens de seks andre har vært på døra mi i tur og orden, og vips, så kjente jeg alle som bor her

På den litt mer seriøse siden: det å bo i ei leillighet skaper visse problemer om man er lydinterresert over det normale. Få høytalera opp fra gulvet er en god løsning, men skal man være hundre prosent sikra må man jo bygge om hele kåken, eller iallefall rommet anlegget som står i. Har selv vurdert det, men fant ut at det kan bli litt vanskelig å selge den videre om stua ser ut som en beksvart gjennomdempa kinosal. Hemmligheten er å inngå et kompromiss med sine naboer, vi har alle våre lyter for å si det slik og hvis man finner noe å påpeke hos en sur nabo kan man ofte møtes på halvveien: jeg godtar ditt hvis du viser litt mer toleranse for mitt.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for bra respons..

skjønner jo det at man må ta litt hensyn, det jeg ønsker er og kunne spille høyest mulig uten og plage mine "elskede" naboer..
    leilighetene er ganske nye så de er bra lydisolerte men det er vel bassen som trenger igjennom..

får prøve og ordne no gummi mellomlegg eller no..

når en først har kjøpt inn litt hjemme kino så ønsker man jo og kunne få brukt det mest mulig også..

blir nok hus neste gang man skal flytte!!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •