Innspilling av høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspilling av høytalere

Jeg har fått lånt hjem noen høytalere fra Hifi-Centerkjeden til nærmere uttesting. I den forbindelse lurer jeg på hvor lang tid det vil ta å spille dem inn sånn noenlunde(dvs. til at en kan få en noenlunde formening om hvordan de vil bli hørende ut til slutt), og hva som evt. endrer seg etter innspilling.
    Det dreier seg om et par JBL Northridge E-90. Foreløpig høres de veldig harde og skarpe ut, og i bassregionen er det ikke så mye trøkk som forventet. Det må jo bli endringer etterhvert for de er jo rikelig utstyrt med basselementer (2 x 8 ) i hver, og de er vel kjent for å ha en ganske myk spillestil. Er det store endringer etter innspilling?
    Og hvor mye har det å si for lydtrykket at jeg skiftet fra 4 Ohms imoedans til 8 Ohm? (Husker ikke hva det heter ops: , men xxxx er noenlunde lik. 93 dB før mot 91 dB nå)
    Til dere som leste og hjalp meg i den opprinnelige tråden min vedr. Yamaha RX-V 1400 og høytalervalg, kan jeg opplyse at jeg ikke fikk anledning til å teste ut så mye som jeg ønsket. Var i nærmeste by, og der var det ingenting av interesse. I dag skulle kona til samme by som nærmeste Hifi-center, og hun klarte å prute ned prisen med 1400 kroner samt sikre en ukes returett. :shock: Litt imponert over henne i dag.... :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar nok minst 10-50 timer før de begynner å låte som de skal. Det avhenger først og fremst av hvor høyt du spiller med dem. Jo høyere du spiller jo kortere tid tar det.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite basselement i friluft på 6,3 volt sinus ved resonansfrekvensen tar mellom 30 og 60 sekunder. Spiller du lavt kan det ta opp mot 200 timer. Svaret er ikke enkelt, men ofte er mye gjort etter 3-4 timer på høyt volum.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er ikke skadelig å spille høyt før de er spilt inn, altså? Det er bare at det vil høres ganske ille ut ( og forsåvidt kan om ikke være skadelig så særdeles ubehagelig for øret )

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man er edru og lydkvaliteten er levelig, så er det liten sjanse for å ødlegge høyttalerne. Det gjelder uansett om høyttalerne er innspilte eller uinnspilte.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spilte nylig inn et sett småhøyttalere som var oppgitt til å ha en innspillingstid på rundt 40 timer. Jeg gjorde dette ved å la de spille på moderat volum mens jeg var på jobb. Den største endringen i lydbildet kom de to første dagene (altså etter henholdsvis 8 og 16 timer). Etter det var det kun bittesmå endringer å spore fram mot 40 timer.

Dette passer med også andre høyttalere jeg har hørt: Den største endringen kommer i starten av innspillingstiden. De fleste høyttalere vil du høre hvordan kommer til å lyde etter rundt 20 timer innspilling. Innspillingen myker opp membraner og oppheng, og mesteparten av denne oppmykningen skjer i starten av innspillingsperioden (etter de første 8 timene var jeg nesten usikker på om det var samme høyttaler... Det skjer MYE i starten. )

En annen ting jeg opplevde nylig er at det ikke bare er når de er nye at høyttalere trenger innspilling. Hvis du lagrer høyttalere uten å spille på dem, så vil de over tid stivne litt igjen. Da trenger de ny innspilling, men kanskje ikke fullt så lenge.

Snickers-is: Du bygger jo mye selv. Spiller du inn høyttalerelementene før du setter dem inn i kassa?

Newcomer diagolos sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhenger ikke innspillingstiden mye av matrialvalget høytaler produsenten har brukt i sine høytaler elementer ? Aluminium kan være hardere å spille inn en vanlig tekstil domer feks ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller inne de fleste elementer før jeg monterer dem. Det viktigste for alle elementer er å oppnå sin riktige resonansfrekvens. Denne kommer i løpet av kort tid på høyt volum, men der ligger også en fare. et uinnspilt element passer ikke til basskassa/mellomtonekammeret/kammeret på diskanten. De tåler derfor mindre effekt før de beveger seg over evne.

Materialvalg er til dels viktig, men halvmyke materialer og spesiellt fibermaterialer som består av organiske fibre er svært avhengige av innspillingstid. Aluminium er et veldig dødt materiale, og det forandrer seg lite eller ingen ting.

Oppheng i naturgummi, oppheng i plast, oppheng i skum, oppheng i papir og oppheng i tekstil er de vanligste. Her igjen er det de materialene som kommer fra naturen (tekstil, papir og naturgummi) som er mest avhengige av innspilling. De aller fleste høyttalere i budsjettprisklassene har oppheng i plast. Det kjennes ut som gummi, men det er en mykplast.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må man spille inn elementene før man setter den i kassen?

Tror jeg har hørt det før, og det var fordi følsomheten ville forandre seg og man måtte forandre på delefilteret?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan fint spille inn elementer etter at de er montert, men man kan ikke stole på lyttetester, og spesiellt ikke målinger gjort før de er godt innspilt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innspilling av elementer

Det er alltid like morsomt å høre personer snakke om innspilling av elementer enten de er nye eller har blitt reparert med nye oppheng eller reconet(byttet oppheng-spole-spider m.m.)
    Da jeg reparerer og reconer alle typer/merker elementer har jeg en del erfaring med dette.
    Når et element er nytt/reconet vil delene som det er bygd opp av(spider-oppheng bl.a.) være stivere enn et tilsvarende element som er spilt en stund. Disse delene vil strekke seg litt, noe som virker inn på lyden. I de fleste tilfeller vil lyden etter en stund være rundere og ikke så kvass. Noe som de fleste liker. Ikke i alle tilfeller synest kunden at høgtaleren blir bedre. Visst det er mulig er det ofte bra og høre på høgtalere som er brukt en stund. Varierer fra type til type.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat som bronsestrenger på gitar?

De er litt skarpe i lyden men det låter bra, og etterhvert blir de rundere og rundere i lyden...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags musikk er best å spille inn høyttalerene med egentlig?
    klassisk?
    har volumet på høyttalerene noe å si?
    vil ikke gjøre noen feil fra begynnelsen. er i ferd med å ta i bruk b&w604s.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    klassisk?
    Set bør være dynamisk musikk, mao alle slags frekvenser.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    klassisk?
    Musikken bør som andre har sagt dekke frekvensspekteret. Den bør heller ikke være for lavmælt.

Jeg spilte nylig inn et høyttalersett over en ukes tid og gikk da fra anlegget med radioen på en kanal som sender mye musikk (NRK P3 eller P4 er helt greit).

Volumet må IKKE være så høyt at det vrenger i høyttaler eller forsterker, men ellers er det bra at spesielt basselementene får vandret litt. Kommer vel an på hvor mye høyttaleren tåler, men så lenge man spiller på et nivå som er litt høyere enn typisk dagliglytting så vil det vel bli bra.
    Dette blir litt ut fra luften, men et lydtrykk mellom 80 og 90 dB burde være bra innspillingsnivå på de fleste høyttalere ferdig i kabinett (ut fra egne målinger i lytteposisjon med RadioShack lydmåler). For innspilling av høyttalerelementer for selvbygg kan sikkert Snickers-is bidra med mer info.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innspillingstiden varierer stort, northridge har alu dome, krever lenger innspilling.
    jeg kunne nesten ikke høre forskjell etter innspilling me et par dynaudio jeg har, mens noen psbèr gav dramatisk forskjell.

northridge hadde jeg på hjemlån engang, ferdig innspilt. de låter littegrann skarpt, og spiller ikke helt "naturlig", rar klang syns e...men smaken er som baken.,

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det. Det ble for skarpt for meg også selv etter innspilling. En god del rolig musikk hørtes veldig bra ut på dem, men når det "tok" av litt ble det fort veldig skjærende. Så jakten fortsetter...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Haakon Rognlien i Fidelity har dette også med følsomheten på høyttaleren å gjøre. Jo høyere følsomhet jo lengre innspillingstid. Ved samme volum vel å merke. Stikkordet var wattimer. Les test av Klipsch RF 35 i siste Fidelity for grundigere dokumentasjon. Ja, for dere abonnerer på Fidelity, ikke sant?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt abbonnerer vi på fidelity! Hehe

Det med følsomheten er helt på trynet. Det har ikke med det å gjøre i det heletatt, men membranarealet i forhold til frekvens. RF35 har jo et enormt areale i diskanten på grunn av hornet. Lager man en tilsvarende 1" dome med samme følsomhet uten horn vil ikke følsomheten påvirke innspillingstiden. De har dessuten 2x8" som er med på å øke lydtrykket ved mindre membranutslag. Det er altså slik at store basselementer vil vandre mindre ved samme lydtrykk og derfor må spille høyere for å strekke opphenget helt ut. Dette har imidlertid ingen ting med følsomheten å gjøre.

Aludomer trenger ikke mer innspilling enn silkedomer, men de er mer avslørende overfor uinnspilte elementer da de ofte har en hardere klang enn silkene. Den hardere klangen blir enda hardere i et uinnspilt element.

Det er opphenget som avgjør innspillingstiden. Dette står for ca 95-99% av de endringene som skjer med et element under bruk. Derfor er det viktig å ha både bass, mellomtone og diskantinformasjon i det materialet man spiller inn med.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den rette motstanden bør det la seg gjøre å spille inn et basselement på lysnettet og. Så slipper man å bekymre ser for forsterkeren.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •