HVilke høytalere til en ca 20-30000kr.(5,1)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HVilke høytalere til en ca 20-30000kr.(5,1)

Hei..

Jeg har ikke super greie på lyd å kvalitetsmerker,men skal hvertfall ha meg et anlegg 5,1 snart som skal inn i det nye huset mitt,
    Har fått en del tilbud på pakker jeg gjerne kunne tenkt deres meninger om.
    Det jeg er ute etter er fin god lyd.. fra høytalerene,samt at de kan spille musikk på en grei måte,helst litt høyt og ,men har naboer så de tar jeg hensyn til.
    Tilbudene er på noen nye klipsch rf-82 fronter og tilsvarende fra klipsch som sub, bakhøytalere og senter.
    Ellers har jeg og fått tilbud på noe nytt jeg aldri har hørt om som er bi-polere eller noe... at de har elementer på begge sidene av høytalerene.Disse heter da,definitive tech bp7002 front,c/L/r 2500 senter,bp2x bak.?
    Siste valget mitt er jo JBL es90 pakken fra soundgarden.

Forsterkervalgene mine på en av disse har jeg i mente` som marantz sr-6001 eller H/K AVR355... Siden dette er primært til hjemmekino og film så blir det en 52" samsung dette skal være til. Kansje litt feil av meg og spørre om forsterker her,men håper det går greit..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folket trenger og vite litt om hvordan romet er... størrelse o.s.v

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkervalg bør du gjøre etter att du har valgt høytalerene.
    Yamaha 1800 til Klipsch
    Pioneer LX60/70 til B&W, JBL
    HK AVR 355 til JBL

Det er ivertfall det eg føler passer lydmessig. Det eg har fått "penest" lyd med er LX70 og B&W. Og film/dynamikk Yamaha 1800 og Klipsch.

Til sub vil eg ambefale en SVS pga de går MYE dypere en de fleste andre merker og du får mer for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gjelder stua mi som da er en åpen løsning til kjøkkenet... gang og trappe oppgang...Kansje noe dårlig plassering for god lyd,men det er nå jaffal det jeg har og jobbe ut ifra.
    men selve lydomkretsen rundt der hvor tv og sofa skal være blir vel selve lydoplevelsen fra film høres på relativt lite område... derimot til musikk skal vel lyden spres litt mer overalt slik en kan høre og nye musikk på et større område og det blir vel gang,kjøkken stue og delvis trappeoppgang og dah er vel arealet på rundt 75kvm.Vegger og tak er av ett lag gips... samt at det er oljet parket,under her er det betong...
    Selv om jeg sa de tre forslagene i begynnelsen av tråden kan jeg gjerne få høre hva dere mener er et mer ultimat 5.1 oppsett til mitt bruk.
    Pris: 20-45000kr...
    PS!!! det blir en del blueray titting...så hdmi 1,3 er vel å anbefalle samt thru dts osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sotte og lest en del timer på forumet nå og kan oppgi at jeg skal ha meg klipsch rf-82 med en rw12d sub samt det tilhørende fra klipsch som senter og bakhøytalere.
    Men valget for surround forsterker er noe jeg ikke kan bestemme meg for...
    Audiofoni.no sier til meg at marantz sr6001 er et fra valg,men onkyo og yamaha ser ut til også og være meget gode kandidater?
    noen mer konkrete svar ut fra dette

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er gode til filmbruk .
    Men dagens recivere kan du bruke sone 2 og sone 3 som du kan koble til stereo musikk høytalere du kan sette opp på strategiske plasser i huset... men det er ikke alle som har bass/diskant justering på sone 2 og 3.

Forsterkere til Klipsch... Beste valget er Marantz og Yamaha.
    Så følger Onkyo opp med flere.

Om det er mye musikkspilling så se etter alternativ til klipsch... for du ha en rørforsterker skal det bli noe sikkelig hurra ut av de.
    Kansje JMlabs er noe ? Focal ? Dynavoice ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her må folket tale ut.... det er vel mest til filmbruk jeg har tenkt meg anlegget skal være oppsatt til.
    Blir det mye forskjell på filfronten med sr6001 og sr8001 fosterkere fra marantz?
    Går det ann å sette sammen en forsterker i tillegg evt? for å dra mer nytte ut av høytalerene? evt en enda mer kraftfull surraound resiver?

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6001/8001 fra Marantz er relativt gamle. x003 serien er på vei nå. ønsker du HDMI 1.3a etc. pga. Blu-Ray bør du velge x003-serien fra Marantz, xx3-serien fra Yamaha, xx6-serien fra Onkyo eller xxx9-serien fra Denon for å nevne noen.

du kan koble på effektforsterkere på din receiver dersom den har såkalte pre-outs (f.eks. Onkyo 606 og Denon 1909 har ikke dette). da vil effektforsterkeren drive de høyttalerne du velger, slik at receiveren slipper å bruke krefter på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du hadde mye bra og fortelle men er ikke helt inne på denne lytte fronten enda så jeg har ikke linker til sider der de selger marantz med hdmi 1,3siden mange mener klipsch og marantz fungere bra lure jeg på om jeg skal ha meg det.men må ha en stor nok resiver til å guffe litt opp på musikk fronten og.... Vist jeg velger en maratz med pre-out... hvilke effektforsterker er god sammen med den?
    Trodde det beste var å ha alle høytalerene i 5,1 oppsettet gjennom en resiver så effektforsterker.. pga akustikken? si fra vist jeg er helt på jordet nå...
    hadde det vært ett bra valg med en Onkyo TX-SR805 eller en Denon AVR-3808 til frilm og musikk.. eller dette valget altid på at marantz er det beste oppsettet sammen med klipsch? isåfall hvilke marantz og link til dette
    hva er den store forskjellen mellom hdmi1,1 og 1,3a

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVa med audio pro blue diamond pakke og en eller 2 stk xtz 99w12 + en grei reciver. AP pakken får man til 10 000,- og xtz koster vel under 4000,-

Blue Diamond er semi aktive slik at man ikke trenger allverdens forsterkerkraft.

Pianogloss all over

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha noen linker her til disse nye merkene jeg aldri har hørt om..
    Hva med definitive tech.. noen som har erfaringer med de,,(de som er bipolte)?Utalt dette rett eller?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve og legge en litt bedre oversikt over hva jeg ønsker og vil.
    Har brukt dagen og halve natta på og få gangen på dette her og kl viser nå 03.40 på morningen!

Må rette meg selv litt opp for en feil jeg skrev istad og det er at stua mi er ca. 22kmv med en eksta 12-14kvm till med space til en åpen kjøkken løsning.
    Vegger og tak er i et lag gips som kun er lagt inn med et lag glatt strie og malt,gulvet er som sagt av støpt betong med parkett.
    På den ene siden av der min venstre fronthøytaler vil stå er det en pipe,dette er murt og sparklet igjen fint med noen lag sparkel.

60% av bruken på dette anleggt vil være til film,resterende er fest og god lytting til musikk,her vil det bli alt fra litt hard rock,metalica,ramsteein til disco og rnb/pop.

Oppsette til nå er da bestående av:

Klipsch rf-82 front.
    Klipsch rd-52 bak.
    Klipsch rc-62 senter.
    Xtz 99w12 Sub./klipsch rw12d sub.

Første spm.Går det fint ann og droppe ut rw12d fremfor xtz 00w12 med tanke på penger.eller er evt rw12d en del bedre sub i mitt alternativ her?

På forsterkerfronten sliter jeg også litt med valget,men har komt frem til 2 kandidater ved å lese tester fra lyd og bilde samt lest på forumet her:

Onkyo tx-sr805
    Marantz sr-7002

Håper noen trår til med litt evt. feil og beskrivelse vist noen vet noe konkret om dette oppsette her.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra testen i Lyd og Bilde ville jeg valgt Onkyo 805 fremfor den Marantz receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det ikke slik at klipsch og marantz har en synergisk effekt på hverandre?

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg prøvd så mange forskjellige forsterker merker, men jeg kan ihvertfall skrive under på at Klipsch og Onkyo spiller godt sammen. Jeg bruker en 805 til å dra de høytalerene jeg har i signaturen, å det funker helt fint... pleier å se film på rundt 95-100dB uten at forsterkeren får merkverdige pustevansker.

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz er vel også den svakeste forsterkeren av kandidatene når det gjelder "guffe", så jeg ville heller satset på en Yamaha eller Onkyo forsterker. Da tror jeg nok du kommer godt i mål. Den Klipsch-sub'en har jeg ikke hørt selv, men hvis budsjettet tillater det burde du fått deg en demo på en SVS :-D

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal kjøpe Klipsch og bruke det til musikk og en del av tiden ville eg hørt på dem før du kjøpte de. Horn har en annen lyd i toppen en "vanlig" diskant.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i prisklassen min hører jeg det at jbl ikke allverdens å skryte av og da tenker jeg mest på es80 eller 90.... Synst også at klipsch fra rf serien er meget fine.
    Har det ingenting å si og å ha en annen sub fra ett annet merke?
    Hvilke evt.svs sub er det som driver godt sammen med rf-82 settet jeg har i tankene...
    Er svs så gode som alle sier... må jeg jo bare sette inn støtet og få meg en eller to av de også... Stemmer det at de fleste subben som står for seg selv er aktive? så forsterkeren bruker ikke power på og drive de,kun signal?
    Er det vits og legge inn mer penger i en større eller en ekstra effekforsterker for å få mer nytte av rf-sette jeg har lyst på..
    Tenker da evt.på og droppe subbenen til jeg har mer penger?
    For når jeg tenker meg om er vel ikke subben noe must og kjøpe med en gang da jeg er i tvil på subvalget.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS er vel igrunn så gode som alle sier hehe. Men XTZ er noe jeg ville valgt framfor den klipsch subben da den er billigere og marginalt dårligere. Hva med 2 XTZ subber eller 1 SVS?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •