B&W 803S i et lite rom. Kan det bli bra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 803S i et lite rom. Kan det bli bra?

Hei godtfolk.
    Som overskriften sier vurderer jeg innkjøp av 803S. Lytterommet mitt er på kun 13kvm, kan det funke med en HT som 803S der? Har dessverre ikk emulighet til å prøve de i rommet før kjøp..
    Har nå B&W 703 som fungerer tålelig godt, har dempet rommet med dempeplater fra Acoustic Tuning, samt basspaneler fra samme butikk. Rommet stjeler mye bass, men har fått orden på dette ved plassering og nærfeltslytting.
    Bruker forresten Parasound NC2250 som effekt nå, vil den funke bra på 803S også? Er nemlig storfornøyd med den til 703.

PÅ forhånd takk for svar

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av RimJob
    Hei godtfolk.
    Som overskriften sier vurderer jeg innkjøp av 803S. Lytterommet mitt er på kun 13kvm, kan det funke med en HT som 803S der? Har dessverre ikk emulighet til å prøve de i rommet før kjøp..
    Har nå B&W 703 som fungerer tålelig godt, har dempet rommet med dempeplater fra Acoustic Tuning, samt basspaneler fra samme butikk. Rommet stjeler mye bass, men har fått orden på dette ved plassering og nærfeltslytting.
    Bruker forresten Parasound NC2250 som effekt nå, vil den funke bra på 803S også? Er nemlig storfornøyd med den til 703.

PÅ forhånd takk for svar
    Skal vel kunne gå bra om du har dempet riktig. Hvis du ikke får problemer med for mye bass så kjør på. Hadde selv 804 på 14kvm. Spilte meget bra. Forskjellen er jo basselementene og fysisk str. Fikk dessuten 604S3 til å funke. Med NC2250 blir det en knall match. Hadde A21 på mine + at jeg hadde 2250 hjemme til test. Minimale forskjeller mellom disse.

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar
    Er vel kanskje ikke det største spranget fra 703 til 803S heller kanskje? Om bassen gjør seg mer gjeldende er det utelukkende positivt.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig tror jeg kanskje du vil kunne få litt problemer med plasseringen. B&W nautilus krever en del av rommet ift at høyttalerne bør plasseres et stykke ut fra veggen. B&W anbefaler selv minst 1m fra bakvegg for N803 (I praksis i hvert fall 0,5m etter min erfaring). Dette er vel ikke så nøye for f.eks. 804. Men for 802 ville det vært HELT essensielt.

Jeg har 803, men har ikke prøvd de i et rom på den størrelsen. Jeg har derimot erfart at 803 krever en del justering etc for å låte skikkelig bra. Derfor min skepsis.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Takk for raskt svar
    Er vel kanskje ikke det største spranget fra 703 til 803S heller kanskje? Om bassen gjør seg mer gjeldende er det utelukkende positivt.
    Øver del i HT er mye bedre. Har hørt de forskjellige modellene i både 700 og 800 i samme rom. Detaljer og dynamikken er bedre. Noe er det vel siden HT koster det doble

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering fra bakvegg blir i overkant 1 meter, det er sidevegg som blir problemet her. Har plassert dempeplater i førsterefleksjon i tak og vegger, dette gjorde underverker med lyden i 703. Kan kanskje være mye det samme med 803S da? HT vil bli plasset ca 15 - 20 cm fra sidevegg..
    Dynamikk er viktig, det er nok litt derfor jeg vurderer disse nå. Sier ikke nei takk til litt mere tyngde i det lave register heller. Er kanskje å tro på julenissen det da?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan for all del få dette til å fungere bra dersom du har gjort akustiske tiltak, og du får høyttaleren 1m fra bakvegg. Hadde du sagt den skulle stå klin inntil veggen bak pga plassen ellers i rommet så ville jeg rynket mer på nesen. Men som sagt, dette kan funke

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv 803 i et rom på 27kvm. Og jeg drømmer om 802D.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke alltid noe større og bedre som driver oss?

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Er det ikke alltid noe større og bedre som driver oss?
    Hehe!
    Sånn vil det nok alltid være. Tror jeg presser limiten på størrelse i forhold til rom nå da

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Plassering fra bakvegg blir i overkant 1 meter, det er sidevegg som blir problemet her. Har plassert dempeplater i førsterefleksjon i tak og vegger, dette gjorde underverker med lyden i 703. Kan kanskje være mye det samme med 803S da? HT vil bli plasset ca 15 - 20 cm fra sidevegg..
    Dynamikk er viktig, det er nok litt derfor jeg vurderer disse nå. Sier ikke nei takk til litt mere tyngde i det lave register heller. Er kanskje å tro på julenissen det da?
    Med 1 meter fra bakvegg blir det ikke noe problem. Hadde mine 20cm fra bakvegg samt 15 fra sidevegg. Dempet førsterefleksjon og alle problem ble løst. Stereoperspektivet ble supert samt diskanten ble mer behagelig. Har det slik med HT jeg har pr i dag også. Spiller uten noe problem.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Du kan for all del få dette til å fungere bra dersom du har gjort akustiske tiltak, og du får høyttaleren 1m fra bakvegg. Hadde du sagt den skulle stå klin inntil veggen bak pga plassen ellers i rommet så ville jeg rynket mer på nesen. Men som sagt, dette kan funke
    Fungerte bra hos meg Da med 804 og ikke 803.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får en stor utfordring med stereoperspektivet å størrelsen på lydbildet. Veldig vanskelig å få bredde i lyden, musikk blir fort trangt å anstrengt...

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roytarzan
    Du får en stor utfordring med stereoperspektivet å størrelsen på lydbildet. Veldig vanskelig å få bredde i lyden, musikk blir fort trangt å anstrengt...
    Tja. Blir jo mye det samme som jeg allerede har med 703. Ved nærfeltslytting oppfatter jeg ikke lyden som trang og anstrengt. Men skjønner poenget ditt ja.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Fungerte bra hos meg Da med 804 og ikke 803.
    Ja, jeg tror i hovedsak litt godt med plass bak er viktig for de større modellene, men kanskje også litt for 803. 804 tror jeg er lettere å få til å fungere godt i mindre rom uten særlige tiltak.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ja, jeg tror i hovedsak litt godt med plass bak er viktig for de større modellene, men kanskje også litt for 803. 804 tror jeg er lettere å få til å fungere godt i mindre rom uten særlige tiltak.
    B&W er generelt vanskelig å plassere. Det viktigste er å få de noe ut fra bakvegg og sideveggene. Men så lenge man har noen bassfeller går det bra å ha de nærme bakvegg. Og det samme med førsterefleksjon. Har testet 803s og 804s i små rom uten spes problemer. Kan si det er noe værre med 803D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    B&W er generelt vanskelig å plassere. Det viktigste er å få de noe ut fra bakvegg og sideveggene. Men så lenge man har noen bassfeller går det bra å ha de nærme bakvegg. Og det samme med førsterefleksjon. Har testet 803s og 804s i små rom uten spes problemer. Kan si det er noe værre med 803D
    Ja, dette er også mitt inntrykk. Ville vært moro å få prøvd ut 803D og 802D i min kino, jeg kan sannsynligvis ha litt mer å gå på i mine 27kvm.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle kanskje brukt noen av pengene på 805 istedet. Men lykke til.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder ditt andre spørsmål så tror jeg NC2250 vil passe uuutmerket til B&W Nautilus serie. Kjører selv Halo A51 på mine 803. Det gir en mørkere, varmere klang, med langt mer fylde i bassen, enn jeg tidligere har opplevd med disse høyttalerne.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mtp at du har gjort en såpass god jobb med demping av rommet trenger det ikke bli så ille

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •