Hvor HØYT kan jeg spille ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor HØYT kan jeg spille ??

Liker høy musikk, og lurer på hvor høyt jeg kan spille før høyttaleren blir ødelagt..

Har nå en forsterker som "begynner" på volum -80, og jeg tror den går til +10, har ikke turt å prøvd.. husker ikke hvor jeg har +10 i fra, kan for all del være 20. (Det er en Harman/Kardon stereo-forsterker.)
    Når all lyden på pc-en er skrudd opp, så bruker jeg standard og begynne fra -30, for da er det passe høyt og passe lavt..

Bruker kun lyd fra pc-en, (gjennom et creative lydkort til 300 kroner, da jeg ødela mikrofonutgangen i pc-en), vet at lyden blir sterkere om jeg hadde spilt fra cd-spiller.

Jeg lurer på; Eks. om høyttalerne sprengtes på +15 via pc-en, ville dem da sprengtes lenge før om lyden kom fra cd-spiller, siden den er sterkere?
    Også lurer jeg på hvor høyt jeg kan spille fra pc-en, tør ikke gå over 0-stadie og det går langt tid før jeg tør å berøre null og da er jeg allerede redd for sprenging...

Høytallerne er mjuka opp, og alltid før jeg spiller mjuker jeg dem på en måte opp på nytt. Er så redd for dem...og vet ikke hvor høyt jeg tør spille. Men når jeg er hos andre hører jeg dem "tør" spille mye høyere enn meg....

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo ann på utstyret det... høytalere, forsterker(e)
    Og hvordan de er plassert i rommet...

Lettest... legg in bilder av romet. Skriv opp hvilken forsterker og høytalere du har

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når lyden blir stygg, så spiller du for høyt...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når lyden begynner å høres skrikete ut, dvs at diskanten ikke lenger låter rent så spiller du helt på grensen av hva utstyret klarer og bør skru ned et par hakk.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de andre skriver her - ved evt ulyder fra høyttalerne, det være seg "skurring", skraping, eller andre ting som høres "uvanlige" ut -> best å skru lyden litt ned.

Om full guffe på forsterkeren er OK eller ikke kommer helt an på hvordan den er bygget, noen har beskyttelseskretser mot overbelastning og da blir det evt bare at lyden blir avrundet, kuttet eller hørers rar ut.

Men både høyttalere og forsterkere er det fullt mulig å kjøpe nye. Viktigere å gjøre opp en mening om det er så høyt at man kan få hørselsskader... dette er også veldig individuelt.
    Advarer før desibelsesongen

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en H/K 970 2x80watt tror jeg den er på.
    Bowers & Wikins 603 S2

Rommet er rektangulært avlangt, og høyttalerne står på ene kortsiden.
    Rommet er ca. 3,40x6,50 kvm.

Ja jeg vet jo at om det skurrer og lyden blir rar så skal man skru ned.
    Men er det ikke for sent da, er ikke elementer allerede da blitt litt ødelagt?
    Og om man spiller veldig høyt så hører man kanskje ikke knitringen? Eller gjør man det.. Jeg tror jeg kan spille høyere enn det jeg gjør.. men jeg er litt redd for det.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    105 / 106 db kansje litt over det.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en kald pils.... sleng deg i sweetspot og utforsk!

Ikke ta 14 pils....:-P

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    105 / 106 db kansje litt over det.
    men d sier meg jo ingenting, og er vel ingen decibelmåler der..
    vet ikke hvor høyt det er

men skjønner at d er et litt teit spørsmål..får vel bare prøve meg fram..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange av rådene du har fått har vært gode. Så lenge det spiller rent og ikke skurrer, så er min erfaring at det normalt går bra.

-k

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    men d sier meg jo ingenting, og er vel ingen decibelmåler der..
    vet ikke hvor høyt det er

men skjønner at d er et litt teit spørsmål..får vel bare prøve meg fram..
    prøve seg frem kan nok være lurt ja.
    Min erfaring fra å blåse i stykker elementer i bilanlegg er at det blir stygg lyd lenge før elementene går i stykker av det.

men de høytalerne du har er jo ikke lagd for diskotek.
    De er vel heller lagd for å levere fin lyd. Fest høytalere kan du jo heller skaffe deg som et tillegg.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du hører at diskanten begynner å skrike og forsterkeren begynner å slite er det bare å skru ned til du har musikk uten forvregning.

......men til 7`ende og sist finnes det mennesker som aldri klarer å høre når det vrenger og bassen banker i bunnen...

HATER å sitte på vorspiel / fest hvor anlegget blir straffet til det ytterste og litt til. - Mye "kulere" og kunne skru opp litt og kunne beherske stereoanlegget litt og kunne sette begrensinger for utsyret sitt.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal mye til før du klarer å ødelegge høyttalerene dine med vanlig musikkspilling (selv på drøye nivåer). Hørselen derimot...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    HATER å sitte på vorspiel / fest hvor anlegget blir straffet til det ytterste og litt til. - Mye "kulere" og kunne skru opp litt og kunne beherske stereoanlegget litt og kunne sette begrensinger for utsyret sitt.
    Helt enig. Jeg blir rett å slett forbauset over hvorfor enkelte ikke klarer å høre dette. Det er jo som å ikke høre forskjell på en bil med eller uten eksos anlegg.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Helt enig. Jeg blir rett å slett forbauset over hvorfor enkelte ikke klarer å høre dette. Det er jo som å ikke høre forskjell på en bil med eller uten eksos anlegg.
    Det stemmer. Mange "hjemme-alene-fester" som det spilles over stokk og stein, og hvor det lukter småstekte talespoler.
    En annen ting er at musikken høres helt frastøtende ut.

Nei, skru opp 1 og 1 hakk, og hør på samme sangen hele tiden. (noen sanger kan i noen tilfeller ha høyere innspillingsvolum enn andre også. (Gjelder vel helst hjemmebrente Mp3-cd'er( fyfy ) ) )

Newcomer CV-Joey sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Liker høy musikk, og lurer på hvor høyt jeg kan spille før høyttaleren blir ødelagt..

Har nå en forsterker som "begynner" på volum -80, og jeg tror den går til +10, har ikke turt å prøvd.. husker ikke hvor jeg har +10 i fra, kan for all del være 20. (Det er en Harman/Kardon stereo-forsterker.)
    Når all lyden på pc-en er skrudd opp, så bruker jeg standard og begynne fra -30, for da er det passe høyt og passe lavt..

Bruker kun lyd fra pc-en, (gjennom et creative lydkort til 300 kroner, da jeg ødela mikrofonutgangen i pc-en), vet at lyden blir sterkere om jeg hadde spilt fra cd-spiller.

Jeg lurer på; Eks. om høyttalerne sprengtes på +15 via pc-en, ville dem da sprengtes lenge før om lyden kom fra cd-spiller, siden den er sterkere?
    Også lurer jeg på hvor høyt jeg kan spille fra pc-en, tør ikke gå over 0-stadie og det går langt tid før jeg tør å berøre null og da er jeg allerede redd for sprenging...

Høytallerne er mjuka opp, og alltid før jeg spiller mjuker jeg dem på en måte opp på nytt. Er så redd for dem...og vet ikke hvor høyt jeg tør spille. Men når jeg er hos andre hører jeg dem "tør" spille mye høyere enn meg....
    Du skal ikke ha lyden på pc'n på fult, da vil lyden bli "forvrengt" fortere, så still ned på 80% eller noe på pc'n og heller bruk volum knappen på forsterkeren.. Men som de andre sier her, du hører når lyden begynner å bli forvrengt eller høytalerene begynner å skurre, så må du roe ned noen hakk.. Det er bare å prøve seg litt fram da

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved dynabel.no tror jeg du kan kjøpe en overbelastningssikring til dine høyttalere....

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste nevner her at du bør prøve deg frem. Det er et meget godt råd. Som nevnt er det som regel et eller annet punkt hvor du hører at ting rett og slett 'skjærer seg'. Dette vil du som regel høre flere hakk før det er fare for at høyttalerne eller annet vil kunne ta skade. Nå er det imidlertid sånn at mange hører for mye på bassen når de skal vurdere hva som er 'høyt nok'. Man er ute etter det rette 'trykket'. Dersom du synes det blir skremmende høyt før du får det trykket du er ute etter bør du muligens vurdere:

A: Har du store nok høyttalere til formålet?
    B: Kan forsterkeren din drive høyttalerne godt nok?
    C: Er rommet uegnet for høy lyd? Mye ekko/refleksjon av ueffen karakter kan gi ulyder selv om anlegget ditt holder mål.

B&W er generelt noe tungdrevne, men det er godt mulig at dine 2x80W er tilstrekkelig. Jeg har ikke erfaring med ditt oppsett.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et utgangspunkt er 0 på volum-innstillingen da forsterkeren går i metning, altså den begynner å kutte på toppene av lydsignalet. Dette er ikke bra for høyttalerne i lengden da det vil virke som en jevn likestrøm som da kan "brenne" spolen i høyttalerelementet ditt. Så en underdimensjonert forsterker er ikke bra...

Skru ned hvis lyden "vrenger" seg, men de B&W skal kunne spille rimelig høyt ;-)

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Jeg har nå hørt på AVFORUM og hos kompiser at man bør ikke ha lyden på fullt på pc-en når man spiller, men heller skru litt ned der, og skru opp på forsterkeren.

Jeg halverte lyden på pc-en i stad, og skrudde opp på forsterkeren som går til 10 +.....og jeg synes ikke lyden ble særlig høy. Så kanskje ikke den H/K-en på 80x2 watt er gode nok for Bowersene mine?

Nå ble jeg veldig skeptisk...har aldri hatt forsterkeren på +10 (max) før, men nå skrudde jeg jo ned på pc-en litt... og jeg tenker at jeg kanskje må selge forsterkeren å kjøpe meg noe sterkere.. Hva kan jeg i så fall kjøpe?
    Er Kenwood, Sony, Yamaha, Pioneer like bra som H/K selv om de har høyere watt-betegnelse?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •