Hvor HØYT kan jeg spille ?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ett par knepp fra max på volumkontrollen på Pc'en bør være ok. I noen tilfeller er driveren eller lydkortet designet slik at det ikke forvrenger selv om denne står på max, men for sikkerhets skyld skrur ihvertfall jeg litt ned. Dersom pc'en stilles for høyt uten at den har noen begrensinger, vil forsterkeren din få et signal som allerede er forvrengt, og vil selvsagt forsterke disse forvrengningene etterhvert som du skrur opp. I tillegg kommer dens egne forvrengninger dersom du skrur opp for mye.
    Den HK forsterkeren du har er sterk nok den i utgangspunktet. Harman Kardon er kjent for å levere strømsterke saker. Derfor tror jeg ikke du vil være særlig bedre tjent med å bytte den ut til fordel for noen av de merkene du nevner uten å gå en del opp i pris. Se for all del ikke bare på hvor mange Watt en forsterker er oppgitt til, men spør etter hvor stor strømforsyning den har også.
    Prøv i første omgang å justere opp volumet på Pc'en noe igjen. Til f.eks. ca. 90% og hør hvordan det høres ut da.
    Blir lyden ubehagelig så spiller du for høyt uansett. Husk på at hørselen din er noe du skal leve med resten av livet, så ikke spill svært høyt over lengre tid. Det er ikke særlig heldig for deg selv i lengden. Det går selvsagt fint å guffe på ett par låter innimellom for å "komme i stemning".

Mitt beste tips er at du i første omgang kjøper eller låner en ok cd-spiller istedet for å bruke pc'en. Du får mye for pengene på bruktmarkedet for 1-2 tusen kroner. Dette er etter min mening en bedre investering enn å skifte forsterker i første omgang. Det går ihvertfall an å prøve

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Takk for svar.

Jeg har nå hørt på AVFORUM og hos kompiser at man bør ikke ha lyden på fullt på pc-en når man spiller, men heller skru litt ned der, og skru opp på forsterkeren.

Jeg halverte lyden på pc-en i stad, og skrudde opp på forsterkeren som går til 10 +.....og jeg synes ikke lyden ble særlig høy. Så kanskje ikke den H/K-en på 80x2 watt er gode nok for Bowersene mine?

Nå ble jeg veldig skeptisk...har aldri hatt forsterkeren på +10 (max) før, men nå skrudde jeg jo ned på pc-en litt... og jeg tenker at jeg kanskje må selge forsterkeren å kjøpe meg noe sterkere.. Hva kan jeg i så fall kjøpe?
    Er Kenwood, Sony, Yamaha, Pioneer like bra som H/K selv om de har høyere watt-betegnelse?
    De de kompisene dine er litt sant. Men ikke altid, det er opp til lydkortet, noen genererer mer støy jo høyere du setter den. Men jeg har erfart at nyere lydkort ikke har så mye lyd ut, så da må man nærme max grensa. Komboen du har med BW og HK skal være så si "perfekt".

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve Wattstyrken er ikke noe du bør henge deg alt for mye opp i, dette fordi de forskjellige produsentene oppgir Watt ved forskjellige målemetoder (Din, RMS, FTC).
    Det som imidlertid gir deg en pekepinn på hvor kraftig en forsterker er, er bl.a. hvor stor strømforsyning forsterkeren har.
    Dette finner du ut på vanlige forsterkere ved å sammenligne hvor mye effekt de forskjellige forsterkerne trekker fra vegguttaket ditt, kontra hvor mye effekt de leverer.
    Vel og merke så finnes det endel forsterkere som er mere effektive enn andre, disse bygger på en annen teknologi enn vanlige forsterkere.
    Det er også viktig å tenke på at noen forsterkere kan levere masse effekt over en meget kort periode (bare et blink med øyet og så er de ''tomme'', og dette gjelder for de aller fleste) mens andre forsterkere er i stand til å levere mye effekt over en mye lengre periode.
    Det finnes sikkert mange tråder her på forumet som kan oppklare en del ting angående forsterkere, strømforsyning, stabilitet osv, osv..
    Helt til slutt vil jeg bare si at H/K etter all sansynlighet leverer effekt som er mer i tråd med virkeligheten enn de fleste andre du nevner her, men det er dermed ikke sagt at lydkvaliteten på normale nivåer nødvendigvis er bedre enn noen av de andre.
    Ikke ødelegg musikk hobbyen ved å spille alt for høyt, du har bare ett sett med ører og de skal vare livet ut.

Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar !! Skal ta det til etterretning

Noen sa jeg kunne kjøpe meg cd-spiller, istedet for bruke cd-rommen.
    Vet jo at lyden blir mye høyere om jeg spiller fra vanlig cd-spiller og bruker cd-plater kjøpt i butikk.
    Men jeg spiller ikke butikk-plater, blir i såfall bare mp3 og brent-cd-er.
    Om jeg spiller mp3 og brent-cd-er fra en cd-spiller istedet for cd-rommen, vil lyden bli høyere da? Ikke det at jeg MÅ spille så forferdelig høyt, men lurer bare på om det høres høyere ut..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg vandrer i blinde her, men det er vel slik at kabler, format og avspilningsmidler har litt å si. En kar fra hifiklubben sa at man skal være mer forsiktig hvis man spiller MP3 fra et dårlig lydkort, det er mye støy i MP3 som ikke høytalerne er spesielt glade i.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg foreslår er at du tar med en kompis hjem og at han viser deg(hehe mente ikke sånt ). For er så mye som spiller med f.eks kabelen ? Lydkortet? Equalizer oppsett ? osv som kan spille en rolle i hvor høyt lyden faktisk kommer ut.

så mitt advice be en som kan om det hjelpe deg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Vet ikke om jeg vandrer i blinde her, men det er vel slik at kabler, format og avspilningsmidler har litt å si. En kar fra hifiklubben sa at man skal være mer forsiktig hvis man spiller MP3 fra et dårlig lydkort, det er mye støy i MP3 som ikke høytalerne er spesielt glade i.
    Dette utsagnet støtter ihvertfall jeg. Har et veldig likt oppsett som trådstarter og det virker som det vrenger mye tidligere med avspilling fra MP3 enn direkte fra cd. Spesielt ved lavere bitrate enn 320.

Om det hjelper eller ei så kan jeg jo si at jeg som regel gir meg LENGE før min h\k 970 er på 0 i volum da det rett og slett ikke er behagelig lenger. Er på smertepunktet angående forvrengning, men det kommer an på kilden. Er uansett liten vits å spille så høyt.

Til info så er H\K 970 stemplet med 420W i power consumption og det skulle jo holde mer enn godt nok til de oppgitte 2x80W RMS selv med 50% varmetap...

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere så trenger du sannsnyligvis ikke dempe så mye på volumet fra pc'en. 90% av maks burde være tilstrekkelig om det skulle ha noe å si. Demper man for mye på pc'en(digitalt) så mister en også veldig mye dynamikk. Det er også flere volumkontoller på pc, feks både digital lyd og hoved volum som vil påvirke mp3 avspilling.

Er ikke sikkert de blir dårligere lyd hos deg heller om du har volumet på 100% på pc'en. Prøve det først og se om du kan spille høyt da?

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, 90% på volumet på PC'en er mer enn nok å dempe ned til. Det er de aller siste %'ene som etter min erfaring gir ulyd.

Hvor stort er basselementet på 603 S2?

Personlig tror jeg du kan ha litt (eller mye) å hente på en større forsterker, men jeg har ikke erfaring med disse høyttalerne.

Så er jo også spørsmålet hva som subjektivt sett er 'høyt nok'...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir jo subjektivt om hva som er høyt nok, men med 80 reele watt så skulle en tro en kan spille relativt høyt. Hvis vi glemmer kontroll osv, så burde de i allefall lage høy lyd. Min t-amp på MAKS 15 watt per kanal i 4ohm med 10% THD spiller etter det jeg opplever ganske høyt om jeg presser den skikkelig, men da blir det ikke pent.

Men det jeg opplever som relativt høyt kan jo være lavt for en annen...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har nok helt rett Herminator. Problemet er som regel ikke at man ikke får spilt 'høyt nok', men heller at det blir dårlig lyd ved høyt volum og for lite kraft i forsterkeren.

Når det gjelder forsterkeres målestokk på volum så må jeg si at for min del er det sjelden jeg skrur opp mer enn til -15. Ofte finner jeg den beste lyden til å befinne seg omkring -20. Dette har nok delvis med at jeg ikke har fått på plass akustiske plater ennå. Ved -20 og høyere får jeg noe 'ulyd' som jeg tror mest har med rommets akustiske egenskaper å gjøre (forsterker-kraft har jeg nå nok av). Men for all del, det er SVÆRT høyt.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Ja du har nok helt rett Herminator. Problemet er som regel ikke at man ikke får spilt 'høyt nok', men heller at det blir dårlig lyd ved høyt volum og for lite kraft i forsterkeren.

Når det gjelder forsterkeres målestokk på volum så må jeg si at for min del er det sjelden jeg skrur opp mer enn til -15. Ofte finner jeg den beste lyden til å befinne seg omkring -20. Dette har nok delvis med at jeg ikke har fått på plass akustiske plater ennå. Ved -20 og høyere får jeg noe 'ulyd' som jeg tror mest har med rommets akustiske egenskaper å gjøre (forsterker-kraft har jeg nå nok av). Men for all del, det er SVÆRT høyt.
    Forsterker har du da?

Jeg har på -12 ca på Kenwood'en min når jeg ser på film, er vel forskjellig fra merke til merke og modell til modell det vel..

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joakim: Er forskjellig fra forsterker til forsterker ja, i utganspunktet skal -xxdB fortelle om hvor mye av inngang signalet som blir dempet før det blir forsterker i sluttrinnet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Forsterker har du da?

Jeg har på -12 ca på Kenwood'en min når jeg ser på film, er vel forskjellig fra merke til merke og modell til modell det vel..
    Yamaha DSP-Z11

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For og si det veldig enkelt. Du vil høre det når du spiller for høyt. Lyden blir skjærende og det spiller ikke rent lenger og det høres ikke bra ut. Når du opplever dette skrur du ned til det høres rent og ikke skjærende lenger..ENkelt og greit.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    For og si det veldig enkelt. Du vil høre det når du spiller for høyt. Lyden blir skjærende og det spiller ikke rent lenger og det høres ikke bra ut. Når du opplever dette skrur du ned til det høres rent og ikke skjærende lenger..ENkelt og greit.
    Og om dèt ikke blir høyt nok så bytt utstyr eller gjør noe med rommet..

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I helga spilte jeg H/K 970 på +10, den går ikke lenger. Og jeg hadde lyden på pc-en og på Windows Media Player på kanskje 80-90 %. Men nå hadde jeg drukket en del da, og da "krever" øre av en eller annen grunn mere lyd, og jeg hadde varmet dem opp i maange timer mellom -30 og 0 før jeg skrudde opp så høyt. Lyden vrengte seg ikke i det hele tatt, det hørtes fint ut hele veien. Har skrudd så høyt opp før engang, når jeg tenker meg om. Siden ikke lyden ble dårlig når forsterkeren var på full effekt, betyr det at høyttalerne kan bruke en sterkere forsterker?

Men vet jo at om jeg hadde spillet fra vanlig cd/dvd-spiller, istedet for pc-en, så hadde lyden blitt MYE høyere, og da hadde jeg aldri kommet til å skrudd opp så høyt, for jeg har selv hørt hvor høyt det blir om jeg setter en cd-plate inn i platespillern, men jeg bruker jo aldri det.. Tror denne 1,5 års gamle bærbare Acern ikke gir H/K sin optimale effekt, og at det er derfor jeg ofte strekker den til 0-punktet. På -40 hører jeg nesten íngenting, -30 er passe, -20 er bra nok hvis man skal "høre litt høyt", men må opp mot -7-0 når man blir varm i trøya...

Blir høyttalere fortere ødelagt av å bruke en forsterker med for lite styrke eller for mye styrke?
    Lurer også på om jeg brenner ut musikk fra pc-en på plate, og setter dén plata i cd-spillern, og lyden vil bli høyere enn når jeg spilte den fra pc-en? (For brentplater er jo ikke vanlig cd-kvalitet.)

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som pc'en din gir for lite lyd ut. Hvilken utgang bruker du på pc? Line out eller headphone?

Ang å brenne musikk på cd og spille på cd-spiller så skal ikke det bli noe dårligere enn å spille musikken rett fra pc. Altså en brent cd i seg selv gir ikke dårligere lyd, det er mp3'ene eller hva du har som setter begrensningen her. Har du gode mp3'er så er det ikke du sikkert klarer å skille de fra orginal cd uansett.

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Berre sånn for å forsikra seg; har du skrudd opp alle volumjusteringane på pc'en? Dobbeltklikk på høgtalarsymbolet nede i høgre hjørnet og sjå om alle sliders står justert heilt opp. Prøv med alt på 100% og høyr etter degradering i lydkvalitet når du spelar musikk.

Prøv evt å koble til anlegget med den digitale lydutgangen på lydkortet om du har mulighet til dette. Den skal du kunne kjøre 100% volum på uten forvrengning.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte før microfon-utgangen på pcen, kobla en plugg der og to plugger inn bak på forsterkeren..

Men så var det noen som ødela microfonutgangen, kom borti pluggen med hard kraft slik at sølvringen som ligger i åpningen datt ut og det ble dårlig kontakt der inne og etterhvert skurring og kortslutning tror jeg, for mic-utgangen virker ikke lengre, er bare skurr der.

Da måtte jeg kjøpe et Creative eksternt lydkord til 3-400 kroner. Det har en liten volum-sirkel som står min og max på, men det skjer ingenting når jeg skrur på den, derfor har jeg bare den på min...prøvde nå nettopp også, skrudde den på max, men lyden endrer seg ikke. Kanskje det var ødelagt ved kjøp?

Lyd-ikonet nede i høyre hjørnet på skrivebordet står på fullt, og mediaplayern har jeg på halvfullt. Nå sitter jeg og hører på lydnivå -22,...det er egentlig høyt nok, men når jeg er beruset så stabler jeg meg til frem mot 0... Og jeg trenger egentlig ikke være spesielt overberuset en gang, et par glass vin er nok til at der står -10 og -3 etterhvert..

Siden lyden i høyttalerne endrer seg så kolossalt med vanlige butikkkjøpte cd-plater, så er det enten fordi at creative-lydkortet er feil med eller for dårlig, pc-en for dårlig, mp3-ene for dårlig (men det gjelder aller) eller at noe lyd-greier ble ødelagt inni pc-en da mic-utgangen sluttet å virke.. ..?

Jeg tror egentlig mest det er jeg som hører høyere enn enkelte her... jeg hører av og til så høyt at man må rope hvis man skal prate... For at folk på forumet skulle forstå bedre har det vært flott om forsterkere hadde egne display for decibel-mål....

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •