Jakten på god match!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Jakten på god match!

Etter en lang rekke utprøvde høyttalere kom jeg alltså over en høyttaler som fikk brikkene til å falle på plass.Målet var å komponere et allroundoppsett som kunne spille hva det måtte være av musikk på en overbevisende måte.

Jeg har prøvd en god del høyttalere til mitt oppsett uten å få det til å stemme.listen lyder så:
    B&W 603s3(God kandidat)
    B&W 604s3
    B&W 683(God Kandidat)
    B&W 684
    Dali ikon 6
    Dali ikon 7
    Dali Suite 2.8(Vinner)
    Klipsch RF-62
    Klpsch RF-52
    Patos Basic 410(God kandidat)
    Patos Basic 410 mk2
    Patos Basic 310
    Patos Lyric 402
    Patos Lyric 302
    System Audio 1550
    Tannoy Mercury f4
    Tannoy Eyris DC1
    Tannoy Eyris DC3

Noen av disse var gode kandidater men hadde alle sin grunn til at det ikke ble nettopp dem.

Så her om dagen kom jeg over et par brukte Dali Suite 2.8.Disse hadde jeg hørt på engang tidligere men det rett etter at jeg hadde hørt på Dali ikon 6 så den ble oversett fordi jeg syntes den hørtes grøtete ut.Ikke rart etter å ha hørt på Dali ikon.

Men suite 2.8 skulle faktisk vise seg å være akkurat den rette for mitt oppsett.Den er ikke like oppløst som f.eks Dali ikon 6 og B&W 683.Men Det er andre områder som virkelig får den til å skinne.Lydbildet er utrolig!så transparent og spøkelsesaktig at man skulle tro artistene satt i stua di.Det brer seg utover i et flott lydlandskap.Bassen har både punch og dybde med bra oppløsning,men kan bli litt "bløt" i de dypeste frekvensene.Mellomtonen er ikke så oppløst som de beste jeg har hørt men er tett på og har flere andre meget gode sider.Stemmer og instrumenter låter helt utrolig naturtro og er plassert akkurat der der de skal være i lydbildet.Diskanten er myk,luftig og blir aldri hard(Dette er vel den viktigste faktoren for en god allroundhøyttaler).Den er også sømløs med mellomtonen.Mange gode egenskaper vil jeg si.

Ja,uansett hva jeg puttet i skuffa på min Vincent CD-S6 MK så låt det bra.Og ikke fordi de låt likt.De forskjellige CD`ene hadde alle sin originale signatur og klang.På så alt for mange andre høyttalere har jeg følt for kun å spille noen få av CD`ene i samlingen min pga at lyden høyttalerne produserte da jeg prøvde dem,enten ble for skarp ved rock og mer heavy musikk eller for pågående slik at jeg ble trøtt i ørene etter kort tid.

Nå føler jeg at jeg kan spille hele samlingen min.Det være seg fra Katie Melua til Korn.Da har jeg vel nådd målet
    Å skape et allround-oppsett som kunne spille av alle typer musikk er neimen ikke lett.Noe av grunnen er vel at jeg ikke kjørte planken og tok CD-spiller og forsterker fra samme merke som da som regel er bygd for å passe opp mot hverandre.

Cayin 153b synes jeg heller ikke var en lett forsterker og finne passende komponenter til.Men det har vært en lærerik reise i hifi-verdenen.En ting er i allefall sikkert .Man kan ikke ta Alle "best i test" komponentene i en prisklasse og sette dem sammen og forvente at dette skal låte bra.Kreves en god del mer prøving og feiling enn som så har jeg ihvertfall erfart.Mange kan jo treffe spikern på hodet med en gang,men sånn var det nå engang ikke for meg.

Oppsettet endte da slik:
    CD-spiller:Vincent CD-S6 MK
    Signalkabel:Kimber Hero
    Forsterker:Cayin 153B
    Høyttalerkabler:Kimber Kwik12
    Høyttalere: Dali Suite 2.8

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, da kan du se fram til en hyggelig høst

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svarte.................... kanskje jeg skulle kjøpt de på HFK medlemsfesten sist onsdag allikevel..............

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kikkte også på de høytalerene der, men jeg har ikke fått sjansen til å høre de enda.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med knallgod høyttaler.. driver også å vurderer en overgang ifra BW til Dali for tiden . Men men, jeg tar det hele med ro da .

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Gratulerer, da kan du se fram til en hyggelig høst
    TakkJeg gleder meg i allefall.håper andre også finner hva de leter etter.For det er ganske frustrerende i lengden å ikke finne siste del i et anlegg:neutral:

jeg mener man bør ta seg god tid uansett hvilket budsjett man ligger på for å finne den kombinasjonen.Så man får maks ut av investerte kroner.Et anlegg til 150.000 som er dårlig matchet kan låte dårligere en et perfekt matchet til 30.000.

Denne høsten blir allefall ikke kjedelig om det blir dårlig vær

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    svarte.................... kanskje jeg skulle kjøpt de på HFK medlemsfesten sist onsdag allikevel..............
    Ja om du er på utkikk etter høyttalere så anbefaler jeg på det høyeste en lytt på disseJeg kan jo ikke garantere at de passer på samme måte som til mitt oppsett.Og alle har jo sine egne preferanser.

For meg så fungerte Dali Suite 2.8 som en høyttaler som balanserte resten av oppsettet.og vil også tro at det beste er om det er høyttaleren som demper litt om diskanten eller øvre mellomtone i forsterker/Cd-spiller kan bli litt pågående.For da er det i allefall ikke signalkilden eller forsterkeren som holder igjen eller tilslører musikken som blir gjengitt.Så om du har et anlegg som har veldig klar og detaljert lyd så er disse et kanonkjøp.Den tar fram det beste i musikken på en flott måte.

Det er jo så mye fokus på Ultradetaljert mellomtone og hypersuperdiskanter i disse tider.Hva hendte med "detaljert nok"?Til syvende og sist er det jo Balanse som teller.Gleden av å kunne sette på hva det nå enn måtte være å kunne smile over det man fikk høre.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Etter en lang rekke utprøvde høyttalere kom jeg alltså over en høyttaler som fikk brikkene til å falle på plass.Målet var å komponere et allroundoppsett som kunne spille hva det måtte være av musikk på en overbevisende måte.

Jeg har prøvd en god del høyttalere til mitt oppsett uten å få det til å stemme.listen lyder så:
    B&W 603s3(God kandidat)
    B&W 604s3
    B&W 683(God Kandidat)
    B&W 684
    Dali ikon 6
    Dali ikon 7
    Dali Suite 2.8(Vinner)
    Klipsch RF-62
    Klpsch RF-52
    Patos Basic 410(God kandidat)
    Patos Basic 410 mk2
    Patos Basic 310
    Patos Lyric 402
    Patos Lyric 302
    System Audio 1550
    Tannoy Mercury f4
    Tannoy Eyris DC1
    Tannoy Eyris DC3

Noen av disse var gode kandidater men hadde alle sin grunn til at det ikke ble nettopp dem.

Så her om dagen kom jeg over et par brukte Dali Suite 2.8.Disse hadde jeg hørt på engang tidligere men det rett etter at jeg hadde hørt på Dali ikon 6 så den ble oversett fordi jeg syntes den hørtes grøtete ut.Ikke rart etter å ha hørt på Dali ikon.

Men suite 2.8 skulle faktisk vise seg å være akkurat den rette for mitt oppsett.Den er ikke like oppløst som f.eks Dali ikon 6 og B&W 683.Men Det er andre områder som virkelig får den til å skinne.Lydbildet er utrolig!så transparent og spøkelsesaktig at man skulle tro artistene satt i stua di.Det brer seg utover i et flott lydlandskap.Bassen har både punch og dybde med bra oppløsning,men kan bli litt "bløt" i de dypeste frekvensene.Mellomtonen er ikke så oppløst som de beste jeg har hørt men er tett på og har flere andre meget gode sider.Stemmer og instrumenter låter helt utrolig naturtro og er plassert akkurat der der de skal være i lydbildet.Diskanten er myk,luftig og blir aldri hard(Dette er vel den viktigste faktoren for en god allroundhøyttaler).Den er også sømløs med mellomtonen.Mange gode egenskaper vil jeg si.

Ja,uansett hva jeg puttet i skuffa på min Vincent CD-S6 MK så låt det bra.Og ikke fordi de låt likt.De forskjellige CD`ene hadde alle sin originale signatur og klang.På så alt for mange andre høyttalere har jeg følt for kun å spille noen få av CD`ene i samlingen min pga at lyden høyttalerne produserte da jeg prøvde dem,enten ble for skarp ved rock og mer heavy musikk eller for pågående slik at jeg ble trøtt i ørene etter kort tid.

Nå føler jeg at jeg kan spille hele samlingen min.Det være seg fra Katie Melua til Korn.Da har jeg vel nådd målet
    Å skape et allround-oppsett som kunne spille av alle typer musikk er neimen ikke lett.Noe av grunnen er vel at jeg ikke kjørte planken og tok CD-spiller og forsterker fra samme merke som da som regel er bygd for å passe opp mot hverandre.

Cayin 153b synes jeg heller ikke var en lett forsterker og finne passende komponenter til.Men det har vært en lærerik reise i hifi-verdenen.En ting er i allefall sikkert .Man kan ikke ta Alle "best i test" komponentene i en prisklasse og sette dem sammen og forvente at dette skal låte bra.Kreves en god del mer prøving og feiling enn som så har jeg ihvertfall erfart.Mange kan jo treffe spikern på hodet med en gang,men sånn var det nå engang ikke for meg.

Oppsettet endte da slik:
    CD-spiller:Vincent CD-S6 MK
    Signalkabel:Kimber Hero
    Forsterker:Cayin 153B
    Høyttalerkabler:Kimber Kwik12
    Høyttalere: Dali Suite 2.8
    Det ble ett par Dali på deg ja, det er en modell som det ikke blir solgt mest av. Så det er bra du ble skikkelig fornøyd med oppsettet ditt, var ikke inne på å prøve Dali ikon 8 da mens du var i slaget mener jeg?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja om du er på utkikk etter høyttalere så anbefaler jag disse en lytt på det høyeste
    Jeg sparer og sparer til Ikon 6 - hadde det bare ikke vært for alle disse fordø**e fristende CD platene som strømmer inn i postkassa......

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Gratulerer med knallgod høyttaler.. driver også å vurderer en overgang ifra BW til Dali for tiden . Men men, jeg tar det hele med ro da .
    Om du skal ha Dali så sleng deg på Mentor 8, den skal være skikkelig rock n roll med masse moro faktor rundt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Både B&W og Dali er gode merker.Men har også forskjellig lydsignatur.Ja det og ta seg god tid kan nok vise seg og gi enorm uttelling.lykke til

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det ble ett par Dali på deg ja, det er en modell som det ikke blir solgt mest av. Så det er bra du ble skikkelig fornøyd med oppsettet ditt, var ikke inne på å prøve Dali ikon 8 da mens du var i slaget mener jeg?
    Har ikke hørt disse men tror de ville blitt for mye av det gode i toppen for mitt oppsett.Men om de hadde kommet med kun softdome i diskanten hadde det kanskje vært noeOg ja,jeg er kanonfornøyd Det eneste som iriterer meg nå er når dama sier jeg må slå av fordi hun skal se et program på tv`en:shock: :evil: :-P

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Jeg kikkte også på de høytalerene der, men jeg har ikke fått sjansen til å høre de enda.
    Er verdt å lytte på.Du har et Pent oppsett fra før av da!

Er du ikke fornøyd?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg også må legge ut bilder på min hifi nå

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med knallhøytalere.

Hadde 2.8 selv for et par år siden og var kanonfornøyd, hadde det ikke vert for oppgraderings-syken så hadde jeg hatt dem fortsatt

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kjempefornøyd. Mente bare at jeg hadde de med i vurderingen når jeg kjøpte meg nye høytalere nettopp. Men fikk aldri hørt de.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Gratulerer med knallhøytalere.

Hadde 2.8 selv for et par år siden og var kanonfornøyd, hadde det ikke vert for oppgraderings-syken så hadde jeg hatt dem fortsatt

Takk for det.

Jeg tror ikke jeg kommer til å tenke på oppgradering på en god stund i allefall.Og jeg leser jo stadig om at folk angrer for at de solgte noe de var fornøyd med pga oppgradering,som de ikke får tak i igjen.men det kan jo være de ikke la så mye arbeid i det.Så om jeg noen gang finner på å prøve og oppgradere,skal jeg putte mine Dali i ramme og henge dem på veggen så jeg i allefall kan gå tilbake til det som er jeg vet er god match,hehe.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt inn bilder av anlegget på min hifi nå,men linken dit kommer ikke opp under profilen min enda jeg har lagt inn link dit:| .Noen kyndige som vet hva jeg må gjøre:?:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bestemt meg for å oppgradere likeveljeg hadde tenkt å slå meg til ro en stund med dette oppsettet men har vel hørt for mye på andre (og dyrere)komponenter og høyttalere til å klare bli tilfreds med det jeg har i dag.Så Suitene er nå til salgs.Resten også etterhvert som jeg finner en erstatter.

Slik er det vel å holde på med hifi.Man blir vel aldri helt fornøyd:neutral:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg bestemt meg for å oppgradere likeveljeg hadde tenkt å slå meg til ro en stund med dette oppsettet men har vel hørt for mye på andre (og dyrere)komponenter og høyttalere til å klare bli tilfreds med det jeg har i dag.Så Suitene er nå til salgs.Resten også etterhvert som jeg finner en erstatter.

Slik er det vel å holde på med hifi.Man blir vel aldri helt fornøyd:neutral:
    Oki, hva har du planer for nå da? La oss få se juletreet....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •