Reparasjon av gamle seas høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reparasjon av gamle seas høyttalere

Foreldra mine har et par gamle seas høyttalere som har sett bedre dager.
    Disse er vel 20 år gamle eller noe, og opphenget i mellomtonen var nok ikke konstruert for å vare så lenge.

Er det verdt å reparere disse? Tenkte kanskje det var mulig å finne et erstatningselement hos eltek eller noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er verdt det blir opp til deg, men det trenger jo ikke koste mer enn et par hundrelapper. Ta en titt på ljudia, der har de mange VELDIG billige erstatningselementer!

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du finner gode nok erstatnings elementer som er "bedre" enn seas din når den "levde".

Og seasen er jo tilpasset delefileteret, eller rettere sagt delefilteret er tilpasset seasen.

Skulle gjøre det samme som deg, men det ble til at jeg byttet ut delefilteret (eller bytter snart ut delefilteret).

Prøvde også med det gamle delefilteret men det ble ikke et særlig bra resultat.

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynga :lol:

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Claus
    Dynga :lol:
    Hehe, ja har tenkt på det også, gidder ihvertfall ikke å bruke mange hundrelappene på de.

Det blir vel til at jeg tar ut bassene og kaster resten.

BB

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du finner ut hva filteret ditt deler med og hva følsomheten på høyttaleren er så går det sikkert ann å legge ca. 200 kroner på et billig element og prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høgtaler element reperasjon

Hallo.

Vil i omtrent alle tilfeller ikke anbefale å bytte ut til erstatningselement. De orginale elementene er tilpasset kasse-delefilter m.m. Da jeg rep. alle typer har jeg sett mange tilfeller hvor kundene har kjøpt ofte dyre erstatningselement for så å bli skuffet. Noen tilfeller kan det gå bra.
    Bildet av ditt element er typisk etter en 15 år og oppover. Opphengene/kantene smuldrer opp. Jeg har alle typer oppheng på lagerog kan skifte de slik at lyden blir som ny. Reconer også.
    Jeg er medlem av organisasjon i USA som har drevet dette i mange tiår. Prisen blir også bedre enn nytt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert ikke så dumt det.

Men det er en 3-veis høyttaler ikke sant?
    Alle de andre elementene fungerer fint eller?

Som sagt så "svulmer" jo skumgummi oppheng opp etter 10-15 år, og hvis du har flere elementer med skumgumm oppheng så er det ikke sikkert du vil spare på å fikse alle elementene, kommer ann på resten av høyttaleren og hvor god den er.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Høgtaler element reperasjon

Sitat Opprinnelig postet av høgtalerdoktoren
    Jeg har alle typer oppheng på lagerog kan skifte de slik at lyden blir som ny.
    Har du alle membranvekter, diametre, spoletyper, spoleformere, opphengsstivheter osv på lager? Det bygget må jo synes fra Oslo!!??

Ikke for å være spydig, men VAS, MMS og RMS, samt resonanser i membranet, spoleegenskaper, vekt, BxL, Demping, induktans, diameter på membran og spole, viklestruktur, støvdeksler osv Alt påvirker lyden. Tar du Seas sitt sortiment så må du sitte med en god del 1000 deler på lager. Skal du dekke flere hundre fabrikanter så må du ha et mildt sagt enormt lager.

Poenget mitt er at om man velger elementer med omhu har man like stor sjanse for å lykkes som ved reconing. Avvikende parametre er et like stort problem. Identisk element finner man ikke uansett, og om man beholder magneten er ikke det noen garanti for at det låter i nærheten av likt.

Velkommen til forumet høgtalerdoktoren!!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Høgtaler element reperasjon

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Sitat Opprinnelig postet av høgtalerdoktoren
    Jeg har alle typer oppheng på lagerog kan skifte de slik at lyden blir som ny.
    Har du alle membranvekter, diametre, spoletyper, spoleformere, opphengsstivheter osv på lager? Det bygget må jo synes fra Oslo!!??

Ikke for å være spydig, men VAS, MMS og RMS, samt resonanser i membranet, spoleegenskaper, vekt, BxL, Demping, induktans, diameter på membran og spole, viklestruktur, støvdeksler osv Alt påvirker lyden. Tar du Seas sitt sortiment så må du sitte med en god del 1000 deler på lager. Skal du dekke flere hundre fabrikanter så må du ha et mildt sagt enormt lager.

Poenget mitt er at om man velger elementer med omhu har man like stor sjanse for å lykkes som ved reconing. Avvikende parametre er et like stort problem. Identisk element finner man ikke uansett, og om man beholder magneten er ikke det noen garanti for at det låter i nærheten av likt.

Velkommen til forumet høgtalerdoktoren!!
    :shock:

:lol: :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høgtaler rep./reconing

Hallo alle dere som lurer litt. Deriblant Martin.

Er helt enig med Martin at det er helt umulig å få hundre prosent lik lyd ved å bytte et element eller recone det. Selv et orginalt element er ikke hundre prosent lik. Nå snakker jeg ikke om hva øret oppfatter men rent målemessig. Men det er jo noe alle som har gått litt i dybden forstår. Dette gjelder alle komponenter i et anlegg. En forsterker er jo oppbygd av mange komponenter som har forskjellige toleranser. Vi snakker om så og så mange prosent avvik målemessig på komponentene. Ikke 100% lik på to forsterkere av samme merke. Men å høre forskjell tror jeg da blir mer psykisk(visst en vet om det) enn reelt.
    Som jeg forteller har jeg de fleste oppheng/kanter på lager. Kan fortelle at det er mange forskjellige i samme størrelse. De passer til de fleste elementene. Der det ikke passer godt nok gir jeg beskjed til kunden. Her er det snakk om samme oppheng som blir solgt til elementprodusentene.
    Spolene jeg bruker blir bestilt etter mål. Har såklart ikke disse på lager til alle typer. Kan fortelle at de jeg får er ofte bedre styrkemessig enn orginale. Membranen bruker jeg på nytt der det er mulig. Men disse får jeg og som orginale med oppheng i de fleste tilfeller. Ellers må jeg få tilsvarende erstatning som spiller like bra. Spidere blir bestilt etter mål. Visst noen kjøper høgtalere eller stereoanlegg for å få best mulige parametre på disse komponenter vil jeg våge og påstå at de har misforstått litt. Men OK. Jeg går etter lyden. Dere har sikkert vært ute for at komponenter som på papiret måler dårlig spiller fletta av det meste. Lykke til.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vært litt spennende å se hva du kunne få til. Jeg vet jo at de store produsentene produserer for veldig mange elementfabrikker, men det finnes uansett et hav som er nødt til å være et logistikkmessig mareritt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mareritt

I denne bransjen kan jeg fortelle at det er lett å bli galen. Har eksperimentert litt(det tar for mye tid) med bytting av oppheng - spider - forandre på spole - delefilter m.m. for å forandre på lydbildet til et element. Ikke enkelt. Det som er enklere er å bytte ting visst en kunde vil ha en rundere eller en fastere lyd fra bassen. I det hele er det en del ting som kan forandres lydmessig. Men forandrer en for mye må en også forandre på andre ting. Oppheng - membran - spider - spole må virke som hand i hanske. Faktisk også støvhetten spiller inn.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo akkurat det som er gøy!

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet, Lyddoktoren!

For de nyskjerrige kan jeg fortelle at en bekjent har 8 "urgamle" Richard Allan Golden Eight-elementer stående i en like gammel konstruksjon som ble bygget av en god venn av familien en gang på 70-tallet.
    Opphenget rundt membranene på enhetene er råtnet helt opp, og istedetfor å kaste hele hurven på søpla, skal enhetene til lyddoktoren for litt reparasjon.

Jeg er godt kjent med at parametrene kan endre seg noe i forhold til originalen, men i vårt tilfelle blir reconing eneste utvei. Delefilteret er av ukjent type, og Golden Eight`ene har 16 ohm impedans.

Gleder meg til å høre de gamle kolossene igjen med nye oppheng

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Richard Allen

Gleder meg til å se/fikse de når de kommer. Visst dere blir like glad/fornøgd som han som jeg reparerte noen gamle 12 toms Radford element til - så skulle de ikke bli noe problem. Han bor ikke så langt fra meg. Har ikke kommet på døren min enda med gevær. Han kom faktisk bort til meg med et flott AR (Acoustic Research) skilt da han visste at jeg hadde et par AR9 høgtalere(som jeg også har renovert med nye oppheng etc) Vel det var litt reklame.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •