Hvor mye burde level bakpå suben stå på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye burde level bakpå suben stå på?

Mulig det er ett teit spørsmål, men. Bakpå suben min så har jeg skrudd det som heter level til ca. midt på. Burde jeg skru den mer mot max for å få mer bass når jeg ser film eller vil dette rett og slett kunne skade suben?? Sprenge den eller noe...
    Hadde vært helt topp med svar altså

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer info, kanskje?

1) Submerke
    2) Fronthøyttalernes følsomhet?

Uansett; dersom du benytter deg av forsterkerens autokalibrering, er halvveis stort sett fint. Den justerer resten, men legg gjerne på omlag 5dB på sub-utgangen på forsterkeren etter at målingen har funnet sted.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis er det jo anologe volumknapper på subwoofere, så halvt volum er greit. Da er du på den sikre siden. Maksvolum på slike volumknapper er ca når volumet er på kl 1-3 avhengig av innsignalet.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50% av max holder

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, da tror jeg jeg fortsetter med sånn som jeg har det

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen fasit her egentlig siden det avhenger av Utgangsnivå på sub/pre-out, følsomheten på inngang på sub.
    Det beste er å prøve seg fram.. Gjerne bruk en mp3+headset for å justere deg frem til riktig nivå.
    Har funnet ut at den innstillingen som funka i ett rom ikke bestandig funker i ett annet.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ingen fasit her egentlig siden det avhenger av Utgangsnivå på sub/pre-out, følsomheten på inngang på sub.
    Det beste er å prøve seg fram.. Gjerne bruk en mp3+headset for å justere deg frem til riktig nivå.
    Har funnet ut at den innstillingen som funka i ett rom ikke bestandig funker i ett annet.
    og den innstillingen som du syntes er bra på musikk er sjeldent bra til film. når jeg hadde sub før så stilte jeg volum aktivt i forhold til om jeg så film, og hvilken type musikk jeg hørte på. hadde sub volum lett tilgjengelig på fjernkontroll så det var ikke noe problem. på dette du spør om finnes det overhode ikke noe fasitsvar, så du må bare lytte deg frem til hvor mye bass du liker, men som nevnt før her så er et godt utgangspunkt å kjøre romkorrigering og deretter øke sub volum med 5-6 db. nøyaktig hvor mye du skal skru opp selve volumet på suben din er også vanskelig å si uten å vite hva sub du har da det er vesentlig forskjell på 18" med 1000w forsterker og 10" med 100w forsterker

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som goldeneagle sier, er behovet for endringer (i fht. autokorrigering) forskjellig fra oppsett til oppsett. Dog er omlag 5 dB en god indikasjon.

Selv justerer jeg sjelden eller aldri på subnivået. Det er nok mange faktorer som tilsier det, bl.a. antall suber, deres arbeidsområde og rommets respons.
    Jeg opplever med andre ord at det meste av det jeg fôrer anlegget med av film og musikk sitter utmerket.

Enkelte ganger kommer man selvsagt borti produksjoner som ikke fungerer med de innstillinger man normalt bruker. Da MÅ man justere litt. For min del skjer dette alså svært sjelden.

I andre oppsett opplever man til dels store inntrykksforskjeller fra produksjon til produksjon, det være seg film eller musikk. Da må det selvsagt justeres, slik at man får det lydbildet man ønsker.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Blonde

Bakpå suben min så har jeg skrudd det som heter level til ca. midt på.
    Level skal skrues til du oppnår 85dB v/50Hz i SweetSpot med MV på -20dB.
    Det er referansenivå.

Sjekk at du også får tilsvarende nivå på 30Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Blonde
    vil dette rett og slett kunne skade suben?? Sprenge den eller noe...
    Jeg ville ikke ha vært bekymret for dette. Dersom du bruker ørene dine og ikke lar en høyttaler gå lenge på nivåer hvor den (eller forsterker) klipper, så er min erfaring at det vanligvis går bra. Jeg har jobbet i butikk hvor vi garanterte mot sprengte høyttalere. I 99% av tilfellene hvor vi måtte gi eieren en ny høyttaler, så dreide det seg om fest med høyt lydnivå, høy promille, og andre enn eieren som hadde rattet nivå (uten hensyn til at det skurret og skrapte).

Uansett bør du ikke tenke på volum-knotten som absolutt nivå. Om den står på "kl 9" med en kilde, så kan nivået ut være likt med volumknotten på "kl 15" med en annen kilde.

Som noen er inne på så kan du enten skru "etter øret" til det låter bra, eller du kan måle nivå med kalibreringsmikken i en surroundreceiver evt SPL-meter. Pass på at måleutstyret er noenlunde flatt ned i frekvens.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •