Nytt HIFI 5.1 Anlegg - med hdmi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt HIFI 5.1 Anlegg - med hdmi

Hei,

Er veldig ny med tanke på hifi, og har nå sett meg lei av tv, og pc høytalere og vil gå til innkjøp av ett hifi 5.1 anlegg. Dog er jo dette en helt ny verden av ting og tang å ta høyde for, RMS, DIN og hva no enn det ikke måtte være av uttrykk jeg ikke helt komfortable med. Jeg har prøvd å sette meg inn, men har kastet inn håndklet og kryper inn til dere for å be om hjelp.

Jeg skal som sagt ha ett 5.1 anlegg, som jeg skal bruke for det meste til PS3, XBOX360, Film og musikk. Jeg vil gjerne ha en litt varm og rund lyd, men som ikke koster så alt for mye, har satt 10 000 som max budsjett og har sett meg frem til dette oppsettet:

Høytalere og Sub:

Dynavoice Magic F-6-pakke XTZ 10 subwoofer

Forsterker:
    Denon AVR-1909 review - whathifi.com

eller

Yamaha RX-V661 RDS Titan

Yamahaen har ikke støtte for HDMI 1.3, og den har heller ikke støtte for TrueHD lyd som Denonen har. Er usikker om dette har så mye å si - siden jeg har hørt så mye bra om Yamaha sine surround forsterkere og litt dårligere ting om Denon. Dog Onkyo og Yamaha har vel vært de som har vært best i min prisklasse iforhold til Denon, men de nye denon seriene skal visst være meget bra ut fra anmeldelser som jeg har lest. Jeg lurer også litt på dette med W, siden fronthøytalerne er 120W og disse forsterkerne ligger på rundt 100W. Vil de ikke greie å kjøre disse fronthøytalerne bra nok?

Håper at noen vil svare en forvirret hifi nybegynner.

På forhånd takk for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PS3: ikke avgjørende med receiver med HD-dekoder

Du trenger ikke receiver som kan dekode HD selv. PS3 kan gjøre dette og sende signalene via HDMI til receiver som LPCM signal, se feks. her:

http://avforum.no/forum/dvd-cd-spill...s3-hd-lyd.html

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

størrelse på rom?

Hei. Forslagene dine ser relativt greie ut. Dog kanskje litt lite effekt i receiverne du foreslår. Tror likevel at Yamaha'en gir litt "varmere/rundere" lyd. Om du kan presse opp budsjettet litt, så kan du kanskje gi frontene litt mer guff enn de forsterkerne du har angitt. Husk: Watt-angivelse på høyttalere har INGENTING å gjøre med forsterkeren du skal koble til.
    En dårlig 10-watt forsterker kan fint sprenge en høywatt-ht. Det er forvrengningen som er døden. En KRAFTIG forsterker holder kontroll på "pinglete" høyttalerelementer for å si det slik. Jo mer (kvalitets) forsterkereffekt-watt, jo bedre. Ikke les deg blind på "høyttalerwatt".

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd F-6 på Denon 1905, og det var det sving over.

Om du er ute etter et rimelig anlegg vil nok F-6 pakken og 1909 gjøre susen. Vil du spare enda noen kroner så se om HFK har noen 1908 på lagersalg ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for så raske svar

Ser randall spør etter størrelsen på rommet, det er ca. 4 X 7 meter, hvor anlegget blir å stå hvor i 4 X 4 meter av rommet.

Hvilken forsterker anbefaler dere da? husk jeg vil helst holde meg under 10 000 grensen

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

øk budsjettet

Grunnen til at jeg spurte om størrelse på rom var egentlig bare for å avklare om du kunne gå for en stativ-ht-løsning. Kunne ha spart litt cash. Men med dine seriøse 4x7m totalt (4x4 benyttet) så har du jo sparkerom for gulvstående. Men uansett tror jeg dessverre 10k kan bli litt tynt uansett for å få kvalitet i 5.1 kanaler. Gulv- eller stativhøyttalere.
    Tenk selv: 5 ht, 1 sub, 6 forsterkere, prosessering, radio, etc.. = 10k,-...

Noe mer å putte i budsjettet?
    Forslag: Test av Samsung HT-BD2 - Tester - Lyd og Bilde
    Ikke min anbefaling, men bra kritikk.

Koster endel mer enn budsjett, men fins alltids muligheter å kompensere det på

EDIT: Eller kjøp det du har sett på. Helt greit oppsett, men det fins enkelt langt bedre. Oppgraderingsspøkelset kommer før eller siden uansett og banker på. Og da er det ikke lenger noe som heter budsjett..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ser at dette anlegget du refererer til ligger på 9000 i enkelte nettbutikker

Hardware.no - Prisguide - Samsung HT-BD2

Dog er jeg ikke glad i slike pakker, pga de er vanskelig å bytte ut enkelte deler hvis man f.eks. skal ha større sub eller lignende i fremtiden.

Du har ikke forslag til en annen forsterker hvis det er nødvendig iforhold til prisen på Denon AVR 1909 (ligger på rundt 4500 kr - Hifi klubben) eller yamahaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    EDIT: Eller kjøp det du har sett på. Helt greit oppsett, men det fins enkelt langt bedre. Oppgraderingsspøkelset kommer før eller siden uansett og banker på. Og da er det ikke lenger noe som heter budsjett..

Hehe yeah er akkurat dette jeg vil tro kommer og biter meg i baken hvis jeg går for en alt-i-en-pakke, for har jeg blitt interessert i noe, så stopper det nok ikke med dette anlegget :P vil bare ha ett anlegg i hus som kan gi meg OK 5.1 lyd, til film, musikk og spill. Er bare usikker på forsterkeren.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nocturn
    Hehe yeah er akkurat dette jeg vil tro kommer og biter meg i baken hvis jeg går for en alt-i-en-pakke, for har jeg blitt interessert i noe, så stopper det nok ikke med dette anlegget :P vil bare ha ett anlegg i hus som kan gi meg OK 5.1 lyd, til film, musikk og spill. Er bare usikker på forsterkeren.
    Så det du i realiteten sier er at du er villig til å fire på budsjettet? For å si det slik; høyttalerne du har sett på er veldig bra til prisen. De er faktisk så bra at de fortjener en bedre forsterker enn de du har valgt ut. Men det har med kontroll av elementene å gjøre.

Legg i 5 lapper og kjøp Yamaha Hjemmekino Receiver RX-V1800 Sort - MPX . Du vil ikke angre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ouch, 10k på bare forsterkeren - ja hvis jeg hadde hatt såpass mye penger... Tror jeg må gå for en billigere løsning enn den forsterkeren der, tenkte på max 4500 kr for forsterkeren.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er mitt forslag:

Dali Ikon front og senter:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=35107&cat=12

ikon pakken er kjempe om du kan vente litt med bakhøyttalere og sub, anbefales virkelig!

svs pakke
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=35427&cat=12

denne pakken er bra om du får presset den ned i 6000-6500.

forsterker kan være denne:

denon 2807: 4500kr
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=35273&cat=13

eventuelt

denon 3806: 6000kr
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=35365&cat=13

prut på det du finner!

mvh
    stian

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt på Denon. Har kjøpt Yamaha. Men smakssak helt klart.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ouch, 10k på bare forsterkeren - ja hvis jeg hadde hatt såpass mye penger... Tror jeg må gå for en billigere løsning enn den forsterkeren der, tenkte på max 4500 kr for forsterkeren.
    Vel, det du kjøper i dag er jo tap i morgen uansett. Jeg syns du er bra standhaftig. Står respekt av det. Da syns jeg du skal gå for det du allerede har plukket ut som kandidater. Med Yamaha'n vel og merke.
    Greit start-nivå, men ikke noe mer.

Xanakor har jo forslag om å "dele opp investeringen", og å avvente bak-ht og sub.

Er det greit for deg? På sikt vil det det kunne gi deg både et supert HiFi-system og AV-system. Tålmodig nok? Utålmodig? Har du hørt musikk fra et bra spesifisert musikkanlegg noengang?

Valgets kval.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt musikk på ett ok hifi anlegg, dog er lenge siden, så jeg kan vel egentlig svare nei da Skal sjekke litt rundt dette med yamahaen jeg har valgt ut , men som dere sier, så kan det jo være en idee å splitte opp investeringen, å kjøpe fronthøytalerne og sub + forsterker nå, også vente på de siste høytalerne... Blir vanskelig det her En venn bestilte nettopp Denon AVR 1909

med:

Høyttaler - Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept CT Senterhøyttaler

Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 1 Høyttalere

Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 2 Høyttalere

Høyttaler - Aktiv subwoofer | Hi-Fi Klubben: DALI Concept Sub 12 Subwoofer

Får stikke innom han å sjekke forsterkeren, men dette oppsettet hans er litt utenfor mitt budsjet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Fikk ett tilbud fra Surround.no på denne forsterkeren,

Yamaha RX-V663 7.1 hjemmekinoreceiver Sort

Vil jeg merke noen stor forskjell på denne og den andre yamaha forsterkeren jeg har valgt ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Etter mye frem og tilbake med meg selv, har jeg valgt å legge litt mer i hifi anlegget, og kjøper

Dynavoice M-65 S5 C6 Sort Farge

Tror dere Denon AVR-1909 er sterk nok til å drive denne rundt?

Newcomer Bigtwin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behold sistnevnte høyttalerpakke, og kjøp H/K AVR 255 forsterker. Beste kjøp i siste Lyd og Bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bigtwin
    Behold sistnevnte høyttalerpakke, og kjøp H/K AVR 255 forsterker. Beste kjøp i siste Lyd og Bilde.
    AVR 255 koster jo en del mer da. Onkyo 606 hadde 6.995 i veiledende pris, men var der best i test. Siden denne koster vesentlig mindre på billigste nettbutikk er vel denne det beste kjøpet akkurat nå. Uansett vil alle de nevnte forsterkere greie å drive de aktuelle høyttalerne, selv om en kraftgere receiver alltid vil kunne gjøre at høyttalerne yter noe mer.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Etter mye frem og tilbake med meg selv, har jeg valgt å legge litt mer i hifi anlegget, og kjøper

Dynavoice M-65 S5 C6 Sort Farge

Tror dere Denon AVR-1909 er sterk nok til å drive denne rundt?
    Jeg ville nok helst godt for en yamaha, da de virker til generelt sett å være de som gir mest for pengene i denne prisklassen. Bare for og nevne det så gikk yamaha rx-v663 av med seieren med terningkaste 6 i hjemmekino tildligere i vår.

Fant foresten et bra tilbud på denne recieveren

Yahama Reciever RX-V663, titan, 7x95W, ipod/ bluetooth, HDMI, YPAO kalibrering | FINN torget

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamahaen kan du få enda noen hundrelapper billigere via X3MHC her på forumet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •