HiFi/Hjemmekino Nye høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HiFi/Hjemmekino Nye høytalere

Heisan!

Jeg har tenkt å skifte ut mine nåværende høytalere. De er noen år samt bare satt sammen uten noen mål og mening og etter at jeg fikk Denon AVR 3808 i hus har jeg merka hvor dårlig lyd det egentlig er. Har vært nede på HiFI-Klubben idag å lytta på Dali Ikon 6 og B&W DM683 å likte best sistnevnte.

Men det er et vanskelig valg å ta når nye høytalere skal kjøpes inn så mitt spørsmål er hvilke høytalere vil dere anbefale for meg hvis jeg sier at jeg har 30K å handle for? Det er så utrolig mange å velge mellom. Tenker da på front, senter, bak og sub. Bruksområdet er musikk (klassisk til heavy) og film.

Takker for hjelpen!

Mvh

Avva

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Jeg hørte på Ikon 7 og B&W 683 i vinter når jeg skulle kjøpe hjemmekino.
    Jeg likte også 683`ene best. Dette var dog på 4308. Som jeg også kjøpte.
    Videre har jeg kjøpt 685 som bak ht og HTM61 som senter. Dette syns jeg spiller
    over all forventning. Har heller aldri hatt noe skikkelig hjemmkino før så jeg har lite å sammenligne med. Sub har jeg ikke kjøpt enda. Delvis pga økonomi og delvis fordi jeg bodde på gutterommet da det andre ble kjøpt. (liten plass).
    Tror jeg kommer til å gå for en eller annen sub fra SVS. Eller 2stk B&W AW610

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det hadde vært på Hifiklubben du skulle handle, hadde jeg nok tatt Dali IKON. Spesielt med tanke på film, oftest mer trøkk i disse skapningene. Du må uansett påberegne deg et effekttrinn, Denon 3808 er relativt strømsvak.

JBL Studio L890 er også et alterativ. I samme serie får du god senter og gode surround høyttalelere... Valgets kvaler.

Mine valg:
    Mest film: JBL
    Mest musikk: Dali.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Front: Triangle Espirit Altea
    Senter: Triangle Espirit Noxa Major
    Bak: Klipsch RS-42
    Subwoofer: SVS PC-Plus 20-39

Totalpris: 30585,-

Triangle selges hos Norsk Hi Fi Center.
    Klipsch selges hos Stereofil.
    SVS selges hos LSound.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 683 har fått svært mye skryt, jeg har ennå til gode å høre misnøye fra noen eier, i hvert fall her på forumet. Enig i at det vil gjøre seg med effekttrinn..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg anbefalte denne høytaleren her "Sonus Faber Concerto Domus" men da må jeg gå ned i kvalitet på resten siden denne kommer på 22 000,- (Resonans Lyd & Bilde). Har ikke hørt den selv men har tenkt å ta meg en tur innom der i nærmeste fremtid. Når det gjelder Klipsch så selger de jo også det der inne så de får jeg lytte på i samme omgang men har hørt at enten liker du de eller så gjør du ikke... Triangle og SVS kjenner jeg ikke til men hvis noen vet om de selges i Sandnes/Stavanger - området så kan jeg sjekke de ut?

Når er det jo også nevnt i noen av svarene at jeg trenger et effekttrinn. Har noen noe å anbefale der? Ser for meg at det kommer utenom høytalerene så det får jeg legge til på toppen av de 30K jeg har til høytalerene.

Takk for kjappe svar!

Avva

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Om det hadde vært på Hifiklubben du skulle handle, hadde jeg nok tatt Dali IKON. Spesielt med tanke på film, oftest mer trøkk i disse skapningene. Du må uansett påberegne deg et effekttrinn, Denon 3808 er relativt strømsvak.

JBL Studio L890 er også et alterativ. I samme serie får du god senter og gode surround høyttalelere... Valgets kvaler.

Mine valg:
    Er 3808 så veldig mye svakere enn 4308 da?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Epylypzon
    Er 3808 så veldig mye svakere enn 4308 da?
    På papiret er det 130W vs 140W.. Prismessig 6.500,- forskjell..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale deg 684, hakket mindre enn de du har hørt på.Kjører dem på en yamaha rxv 1800 på 7*130 og det låter kjempebra
    Sammen med senter htm62 (som er tilpasset 684) fungerer denne fronten utrolig godt på film.Og hvis du går ned til 684 så slipper du antageligvis og kjøpe ett effekttrinn også.Hvis ikke denon er mye svakere enn yamaha, det vet jeg ikke.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville uten tvil valgt 683 ut i fra den lille prisforskjellen og sett opp i mot at du får helt andre elementer..

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Avva
    En kompis av meg anbefalte denne høytaleren her "Sonus Faber Concerto Domus" men da må jeg gå ned i kvalitet på resten siden denne kommer på 22 000,- (Resonans Lyd & Bilde). Har ikke hørt den selv men har tenkt å ta meg en tur innom der i nærmeste fremtid. Når det gjelder Klipsch så selger de jo også det der inne så de får jeg lytte på i samme omgang men har hørt at enten liker du de eller så gjør du ikke... Triangle og SVS kjenner jeg ikke til men hvis noen vet om de selges i Sandnes/Stavanger - området så kan jeg sjekke de ut?

Når er det jo også nevnt i noen av svarene at jeg trenger et effekttrinn. Har noen noe å anbefale der? Ser for meg at det kommer utenom høytalerene så det får jeg legge til på toppen av de 30K jeg har til høytalerene.

Takk for kjappe svar!

Avva
    Er en kar fra Bergen som på AV Torget selger SF'ene for ca. 1/2 pris:-D

Men mulig de er solgt:?

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville helt klart valgt 685 kontra 684, har hørt begge høyttalerne i samme rom, på samme forsterker.

mellomtonen og punchen i 685 er enorm i forhold.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    ville helt klart valgt 685 kontra 684, har hørt begge høyttalerne i samme rom, på samme forsterker.

mvh
    stian

Nå har jeg ikke hørt 684, men har prøvd mine 685 bi ampet i stereo.. Det syns jeg låt veldig bra. Flere uten noen spesiell erfaring trodde det var 683`ene som spilte. Da de ble brukt som "stativ".

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob

Mine valg:
    først av alt velkommen til "galehuset"

kommer helt ann på. hører du mest på musikk, så vil jeg sterkt anbefale effekt trinn. ser du mest film så trur jeg ikke akkurat det blir så nødvendig, og at 3808 er mer strømsvak enn den gamle pioneer vsx2016 reciveren jeg hadde før har jeg sterk tvil om, og den drev alene 683, 685, og htm61 uten problemer.

angående 3808 vs 4308, så anbefaler jeg deg uten tvil og kjøpe 3808. prosessor, og forforsterker er 100% lik på disse to. det du får ekstra for de nevnte 6500kr er som nevnt 10W ekstra i hver kanal + trådløst nettverkskort for de som skulle trenge det. trur også det kansje var en ting til de fleste ikke ville trenge.
    ville helt klart kjøpt 683 fremfor 684 til fronter og 685 mot 686 til bakhøytalere

hvis du går for 683, vil jeg svært sterkt anbefale deg å teste lyngdorf sda2175. er du heldig og venter til de kommer på bruktmarkedet, har jeg sett dem solgt brukt for helt ned i 5500kr.
    ser ut som du har tenkt å bruke en del penger på dette hvor mye kommer du til å bruke dette til å se film med kontra høre på musikk??

skal dette brukes til mer en 75% film så vil jeg sterkt anbefale deg å droppe planene om å kjøpe surround og gå for et rent stereo oppsett i stedet for. jeg kjøpte først anlegg noe alla det du planlegger nå, men så etter et år siden viser det seg at jeg hører mye mere musikk enn jeg ser film. så det ble til at jeg solgte surround anlegget og gikk for 2 kanals oppsett som du ser i signaturen min. har ikke angret etter det for å si det slik. stereo lyden ble vanvittig mye bedre, og trudde at det ikke skulle bli fullt så morro å se film etter det, men overaskende nok så syntes jeg også at film opplevelsen ble mye bedre, grunnet at det nye oppsettet fyller rommet med lyd på en mye bedre måte så syntes jeg også at surround lyden ble mye bedre.

det jeg vil frem til er at når jeg kjøpte det surround anlegget, så så jeg meg for blind på at skulle det være morro å se film så må du ha surround anlegg. så for å ikke gå på samme smellen som jeg gjorde så vil jeg råde deg til å høre på litt stereo anlegg også i den prisklassen du har tenkt deg før du bestemmer deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Musikk eller film, ja det var det da

Jeg ser nok mer film enn jeg hører musikk så den saken er forsåvidt grei. En kompis av meg mente at jeg egentlig bare trengte to gode fronthøytalere til rundt 20K samt legge til et effektrinn så gjorde det susen for både film og musikk... Nå har jeg hatt et lite bra surroundannlegg i flere år så jeg er på en måte vant med det og når jeg har vært hos de med gode anlegg frister det jo ganske mye å få sitt eget som er bra. Ikke vet jeg men jeg har tenkt å sjekke ut flere høytalere før jeg bestemmer meg men nå har jeg ikke tid til å lytte på flere før neste uke. Forsterker har jeg jo allerede (Denon AVR 3808) så jeg får gå for noe ut ifra den. Kan jo nevne at det blir en del spilling fra PS3 også på anlegget, faktisk nesten like mye som film.

I en idell verden så hadde jeg hatt to rom to anlegg, et for film og spill og et for musikk only men siden jeg bor i en liten leilighet så går ikke det og da må jeg finne på noe lurt

Avva

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor

mvh
    stian
    Tror det er noen misforståelser her.. 600 serien består av 686,685,684 og 683, hvorav sistnevnte er størst.

Ville helt klart valgt 683 av disse!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg for all del en surroundforsterker dersom du ser mest film. Og det har du jo allerede Også fint med surround til PS3 spilling!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    På papiret er det 130W vs 140W.. Prismessig 6.500,- forskjell..
    og av de 140 og 130 kan en trekke fra en del for kjentfolk...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    og av de 140 og 130 kan en trekke fra en del for kjentfolk...
    Mener du disse wattene ikke holder mål?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Mener du disse wattene ikke holder mål?
    Denon... nei.
    Men det ytterst få som yter det de lover i surround...
    Noen av de få som yter det de lover og litt ekstra er harman/kardon, rotel NAD for og nevne noen merker

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •