Nytt hjemmekino system

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate dwdbard sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt hjemmekino system

hei

Er ganske ny når det gjelder Hi-Fi har til nå hatt et gammelt surround anlegg fra Kenwood som er 10år gammelt.. det har gjort nytta si og vell så det, har bytta ut høytalerne en gang, og det hjalp veldig, men nå tenkte jeg at jeg skal kjøpe ett komplett nytt anlegg. tenkte og bruke rundt en 15- 20 000kr, etter og ha sett litt rundt så skjønner jeg jo at det må bli nærmere 20 000kr

jeg har visse krav til nytt anlegg, og det er at det skal ha HDMI inn, helst 4 porter eller mer. også ønsker jeg hd lyd. har også tenkt og kjøpe en Blu-Ray spiller.

har snakket litt med Hi-Fi klubben og de anbefaler meg og kjøpe:

forstærker: Denon AVR2309, er vist en ny modell som kommer inn til uka.

høytalere: DALI Concept 6, har tenkt på og bytte ut front høytalerne med DALI Concept 8 høytalere. men driver også og titter på et Monitor Audio system med RS6 høytalere i front, veit det er noe dyrere oppsett men tror jeg blir mer fornøyd da.

Blu-Ray: Samsung BDP-1500

hva tror dere om dette systemet? er det noe jeg blir fornøyd med, eller bør jeg kjøpe noe annet?
    hvilke høytalere syntes dere det er lurt og gå for?

setter stor pris på svar!

mvh
    Stian

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet.

Du blir helt sikkert fornøy med dette oppsettet. Men, jeg hadde valgt litt anerledes.

Jeg hadde ikke valgt Denon, har hørt mye forskjellig fra Denon, men har aldri blitt imponert. Jeg hadde valgt Yamaha, spiller helt fantastisk. Ellers så er Onkyo også et sikkert valg.

Blu-ray spilleren du har valgt er etter mitt syn, helt perfekt til et slikt oppsett.

Ellers så har du mange høytalere å velge mellom, jeg like selv godt lydsignaturen til Dali, men hadde nok heller valgt Ikon/suite serien forran Concept. Monitor Audio er også meget bra, og jeg er knakendes fornøyd med mine iallefall.
    Har du annledning så vil det lureste være å prøvelytte så mye som mulig først. En sparer også mange lapper på å kjøpe brukt.

Et hjemmekino system er heller ikke komplett uten sub. 2 sikre valg er SVS eller XTZ. Her velger du etter lommeboka.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hørt litt om Yamaha RX-V1800 og mange som anbefaler den. men den er litt over budsjett, klar hadde gått fint det vis ikke alt annet jeg også har lyst på også koster 2-3 tusen mer en planlagt... hehe veit ikke om det finnes en mellom ting fra RX-V1800 og RX-V861 jeg?

som sagt så er mine krav til forstærker er at den skal ha HDMI inn også skal den ha de nye lyd formatene.

Onkyo veit jeg svært lite om, så der veit jeg ikke hva som bør velges..

fordelen med Denon AVR2309 var at den hadde 4 HDMI inn også hadde den de nye lyd formatene. men klart vis denon ikke er no sæli så er det jo ingen vits og kjøpe den.. men som sagt er ny i detta så jeg veit egentlig ingen ting om slikt..

fått tilbud på og få teste noen forstærkere og høytalere, men er redd for at jeg ikke hører noe forskjell på de, trenger man da ikke ett trent øre for og høre forskjell?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer du over en brukt Yamaha 1800, så ligger denne rundt 7K. Ellers så har du 863 , koster litt over 7K ny (ikke så ofte å finnes brukt). 663'ern er også å annbefale så lenge høytalerene ikke er tunge å drive (den har også "bare" 2 hmni inn.)

Se her feks : Lsound

Samme med de nyere Okyo modellene, mer her har ikke de rimeligste pre-out, noe jeg mener er et stort minus.

Test så mye du vil ! Du kommer til å hørre forskjell, garantert

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk halvparten av summen på forsterkeren, ta f.eks. en Denon 3808 eller noe slikt. Denon har blitt kalt litt kjedelig i lyden på deres nyeste generasjon (xx08 nummerene).

Se også på Onkyo og Pioneer.

Kjøp en god senter 3-5000,- (Dali Mentor Vokal?), og heller bruk de høytallerene du har i dag til front og bak, og spar til noe matchende fronter senere, da får du ett meget meget bra anlegg, og ikke ett "halvgodt"

Men du finner mye for budsjettet du har satt opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale RXV1800 på det varmeste, selv om den er litt over budsjettet ditt.
    Men sjekk ut bruktmarkedet her på forumet og finn.Her ligger det mange godbiter til fornuftige priser.Kjøpte selv 4 mnd gamle fronter til 3500 under butikkpris
    Det lønner seg og legge en del kroner i centeren da denne står for det meste av vokaler.
    Men som anbefalt lenger opp dra rundt/lån utstyr og hør på forskjellene til du finner en kombo du liker.
    Det er sikkert noen audiofile i området rundt deg som gladelig åpner døra for deg så du får hørt på diverse utstyr.
    Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo 606 har 4 hdmi inn. Ligger på 5-6k Men mangler preout.

Hvis du trenger preout må du opp i 805 eller 806.

Ellers er som sagt yamaha rxv1800 mye lyd for pengene.

Må egentlig bare si meg enig med det meste som ble sagt i innlegget til mori.
    Har selv byttet reciever fra denon til onkyo. Det er to forskjellige verdener av lyd. Denon er et lysår bak onkyo og yamaha.

Monitor audio (rs serien) har en del bedre lyd enn dali concept. Hvis du ikke vil bruke så mye penger, skal visst hifiklubben ha tilbud på Dali Suite serien i disse dager... Ellers har focal kommet bra ut i test av billige høytalere.. Men velg etter det du synes låter best. Og dra til litt fler steder enn bare Hifiklubben.

Dra litt rundt og lytt, så unngår du å gjøre kjøp du angrer på senere. Det er hvertfall mitt råd.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som sagt så er jeg ganske ny når det gjelder dette, så hva er egentlig preout?

men RX-V1800 høres veldig bra ut altså.. får heller betale litt ekstra.. den har jo 4 HDMI inn og HD lyd.

er ikke no sæli de høytalerne jeg har så må nok bytte ut alt skal det bli no greie påt..

jobber 6 dager i uka så sliter litt med og få dratt runt for og prøvd, men får en bra pris på monitor audio system. fikk pris på ca 11 000kr, de hadde vist en utsalgspris på ca 15 000kr, men litt usikker på hva som var med på den pakka.

så vis dere kan anbefale monitor audio så tror jeg satser på det.

jeg kommer til og bruke anlegget mest til film, og litt musikk, men det er mest på fest og slikt så vis det spiller høyt så går det vell bra.. hehe..

er det noen som har RX-V1800 og monitor audio eller? passer det bra sammen?

stian

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pre out er enkelt sagt, mulighet til å koble til effektforsterker.
    hvis recieveren skal drive alle høytalerne trenger du ikke dette.

Og trenger du ikke dette er onkyo 606 det billigste du kan få. En meget potent og bra sak for øvrig. 4 HDMI 1.3 inn. (nyeste HDMI med full dekoding av HD lyd.)
    Den koster ca 6000.

Hvis ikke er yamahaen også et meget bra valg. Har hørt oppsett med Monitor Audio og yamaha. Det spiller som bare rakkeren! Meget god lyd i det.
    Hifihuset i bærum har dette for demo. Anbefaler deg å lytte før du kjøper...

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så en onkyo 606 er en like bra forstærker som yamahaen, bare at den ikke har preout?

det har jeg ikke bruk for så vis de er like ellers så kan jeg like gjerne kjøpe en onkyo 606.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo gir nok mer for pengene enn yamaha når 606 måles opp mot rxv1800.
    Hva som låter best i dine ører må du selv avgjøre
    Men onkyoen kan du få ned mot 5000. Yamahaen får du nok ikke billigere enn 8000 ny.

Men så lenge du ikke har bruk for preout kan du like gjerne kjøpe onkyo 606. Den har like mange HDMI inn og ut som Yamaha rxv 1800, og vil tro at den er temmelig lik effektmessig også.

Newcomer Bigtwin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også sjekket ut Harman/Kardon AVR 255, 3 hdmi inn, og en forrykende lydformidler!! Koster ca 6500.-

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurderer sterkt en Onkyo 606 altså, ser at på netshop.no så koster de bare 5995kr pluss frakt, og det er vell ikke så gæli.... men skulle gjerne ha fått hørt hvordan den høres.. kanskje og hørt en yamaha RX-v 1800.. men hvor får man gjort det.. jeg bor på østlandet

stian

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha får du hørt på HIfihuset i bærum. Og en haug av andre steder. De fleste hififorhandlere forhandler jo yamaha.
    Onkyo er det litt verre med. Du kan alltids sende en mail til mono og høre med de om hvilke butikker som kan gi deg en demo av onkyo.

Uansett hvilken av de to du velger blir du nok ikke misfornøyd

Du kan for øvrig finne en liten test av onkyo 606 i siste nummer av bladet "hjemmekino"

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok det blir en 606 jeg.. den er jo 3000 kr billigere, og vis den gir like bra lyd så er det da ingen ting og lure på.. blir uansett en stor forbedring iforhold til det jeg har idag! det er jo et gammel anlegg! var riktig nok bra når det var nytt men nå har det liksom gjort nytta si..

vil jo bli et allright anlegg med
    onkyo 606
    Monitor Audio høytalere
    Samsung BDP-1500 Blu-Ray spiller

det eneste jeg mangler da er vell en basser.. eller om det er nok bass i en Monitor Audio RS6 front høytaler?

stian

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub eller LFE signalet er eit must i heimekinoen.

Her har du ein pent brukt svs som passer deg perfekt. ;-)

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=35535&cat=all

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så dumt oppsett det der nei. Du får forresten onkyo 606 til 5000 kr på powerbuy her inne ser jeg.

Ikke alverdens med bass under 80Hz i Monitor audio RS6, så her bør du nok supplere med en subwoofer ja. SVS er godt valg. Mye bass for pengene Hvis du ikke tar deg råd til SVS, har XTZ får gode kritikker.. Men har selv SVS og meget god erfaring med det Skal du kun bruke den til film hadde jeg ikke vært i tvil engang. Bare å finne en SVS subwoofer!

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Mysen
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får nok skikkelig fornøyde naboer framover!! hehe, bor i leilighet i et borettslag med 6 leiligheter.. :-P

er det en grei pris for en 2 år gammel SVS PB10-NSD?

hvordan er en SVS PB-10ISD 10" iforhold a? den koster 300mindre men den er i fredrikstad ca en times kjøring.. er det en eldre modell eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke så mye om de mindre modellene.. DU får lage en egen tråd hvor du spør om SVS subwoofere. En god regel er "jo større, jo bedre" når det gjelder sub..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dwdbard
    Får nok skikkelig fornøyde naboer framover!! hehe, bor i leilighet i et borettslag med 6 leiligheter.. :-P

er det en grei pris for en 2 år gammel SVS PB10-NSD?

hvordan er en SVS PB-10ISD 10" iforhold a? den koster 300mindre men den er i fredrikstad ca en times kjøring.. er det en eldre modell eller?
    ISD er en litt eldre modell ja. Tror ikke det er mye forskjell på den rent ytelsesmessig. Om du ikke har et rom større enn ca. 20 m2 + så blir du fornøyd med begge.

Jeg mener at 3-3,5K er en god pris på disse.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •