Dempemateriale i Transmisjnslinjer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dempemateriale i Transmisjnslinjer

Hei!
    Jeg har noen gamle Rauna Crescendo Transmisjonslinjer som er daff i bassen. Ikke noe kick altså.
    Samtidig har jeg merket, men ikke trukket konklusjonen før nå at det er ganske sparsomt med dempemateriale i selve transmisjonslinjen.

Mener å ha lest flere plasser at demping av TL er vanskelig, og at man ofte har ganske mye stoff i dem.
    Kan etterfylle dempemateriale fra bassporten i bunnen og se hva resultatet blir.

Hvilket type matreriale og hvor får man kjøpt slikt? Det som er der fra før er veldig luftig.

EDIT: For det er vel sånn at man må ha en del demping fo å få den riktige snerten?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får det hos dynabel.no
    Men, skal du dempe må du virkelig væpne deg med tålmodighet, det kan kreve mye eksperimentering å få rett, og likt i begge høyttalere, og når du er "ferdig" tror jeg aldrig trangen til å eksperimentere forsvinner......
    Men, vil du dempe tyder det jo på du har for mye bass nå, eller?
    Transmisjonlinjer har en helt annen type bass enn bassrefleks, så jeg ville ikke forvente den slags bass fra de, desuten, selvom transmisjonlinjer generelt er mindre følsomm for plasering i rommet anbefaler jeg deg¨å prøve ut Cardas sin metode for høyttaler plasering..., desuten må høyttalerne kanskje løftes litt fra gulvet.
    I de store IMF transmisjonlinjer er der ingen dempning av ull, bare disse skumputer der likner eggebakker............så altså, vil du mer bass skal du ikke dempe egentlig.
    Men se denne artikel, der er litt tips kanskje....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Niels.
    Selve dypbassen er ikke nødvendigvis for mye, men det er bassen som ligger fra 70-250/300 som mangler litt. For det første er den litt for treg slik at man føler ikke et slag på en tromme eller "plukking" på en gitar slik jeg gjør med andre høyttalere.
    Mener å ha lest at man gjerne får mer nøyaktig og presis bass ved å ha mer dempemateriale i, men det gjelder kanskje vanlig bassrefleks og lukket kabinett og ikke transmisjonslinje?

Er veldig klar over at jobben med å eventuelt fylle dempemateriale i en TL er vanskelig og vil ta tid, men jeg ville sjekke om jeg kan høre noen forskjell ved å fylle litt i, gjennom bassporten. Jeg kan ta inn ca 50 cm, og kjenner ikke noe dempemateriale. Også fra toppen, bak basshøyttaler var det sparsomt.

Derfor kom jeg til min konklusjon, men den kan selvfølelig være feil

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Transmisjonlinjer har en helt annen type bass enn bassrefleks, så jeg ville ikke forvente den slags bass fra de, desuten, selvom transmisjonlinjer generelt er mindre følsomm for plasering i rommet anbefaler jeg deg¨å prøve ut Cardas sin metode for høyttaler plasering..., desuten må høyttalerne kanskje løftes litt fra gulvet.
    Jeg vet de leverer en annen bass en andre høyttalere, men feks Imf'ene til made4u, som dog er minste paret til IMF sine TL, så kjenner man "trampet" til gamle blueskarene når de jammer. Hos meg er bassen der, men ikke så definert og nøyaktigheten som gir den lille snerten...
    Det virker som dette er i de øvre bassområdet, eller helt nederste mellomtoneområdet.
    Mener å huske i målingene mine at rundt 120-150 hz er noen db svakere enn resten også forresten. Samt en dip på 70 hz som var ganske kraftig.

Det har nok en del med rommet å gjøre. Det er for lite for så store høyttalere. Kan nok forsterke det jeg opplever.

I de store IMF transmisjonlinjer er der ingen dempning av ull, bare disse skumputer der likner eggebakker............så altså, vil du mer bass skal du ikke dempe egentlig.
    Men se denne artikel, der er litt tips kanskje....
    Jeg vil ikke ha mer bass, men gjøre bassen bedre. Om det lar seg gjøre.

Snakket så vidt med Troels Gravesen om han trodde Delefilter kunne endres, men dette er en konstruksjonssak, eventuelt romstørrelse/utforming eller demping. I følge han i alle fall
    Demping er det eneste jeg kan eksprimentere med for øyeblikket, og i stedet for å tenke på nye høyttallere som jeg ikke kan bygge før neste år, så har jeg en lang vinter med demping forran meg, om det ikke kommer andre tips jeg kan prøve

Sette høyttalerne opp fra gulvet hadde vært en ide. Bassporten er ca 5 cm over gulvet nå. Men høyttalerne er over 1 meter høye og jeg sitter 3,5 meter fra dem. Blir litt feil sånn sett å heve dem mer?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref utklippet fra IMF tilpassning så se jeg at de der anbefaler ekstra "stuffing" om man har for mye/voldsom bass, og etter man fyller litt "stuffing" i høyttaleren så får man mer detaljert og slagkraftig gjengivelse.

Det er nettopp det jeg er på jakt etter. Om de her refererer til IMF sin generelle detalj og slagkraftige gjenngivelse, eller om det er et direkte resultat av modifisering med "stuffing" er litt uklart for meg.

Uansett så ofrer jeg litt bass, for bedre bass. Kan nok hende at bassen er i overkant av det den skulle være, men det husker jeg ikke. Har ikke hatt dem i bruk på noen uker. Pusser dem ned og lakkerer på nytt for øyeblikket..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til som kanskje noen kan gi råd om er spikes eller lignende.
    Per i dag står høyttalene å noen veldig harde gummiplater. Høyttalerne er 53-55 kg tunge og en kan ikke ha slikt på spikes i sin vanlige forstand.

Vil dette ha noe å si på stramheten i bassen? Det har jo normalt det i mindre gulvstående høyttalere.
    Raunaene er derimot ikke lett å skubbe seg på. Ikke med TL ladet bass som ikke beveger så mye på membranen.

Elementene er heller ikke skrudd på noen måte med "limt" fast med store mengde sort silikon da elementene er nedfelt i i frontbaffel.

Blir noe dritt å eksprimentere med dempematerialet bak elementet sånn sett. Ikke bare å skru av og på elementene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som det er monolog her nå hehe
    Kjøpte to meter Akustilux på Eltek i dag. Skal pusse siste høyttaler i morgen, og så legge inn 2 lag akustilux bak elementet.

siden jeg ikek kan skru elementene fast, må jeg lime dem fast med silikon og vente over natten før jeg kan teste om det blir bra. Eneste måten det kan bli tett.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 3 lag akustilux lagt rett bak elementet. Alt er lukket med sort silikon, så er ikke noen vei tilbake. Om ikke lyden er helt på trynet, da må alt opp igjen. Dog ikke denne helgen.

Kommer tilbake med lytteinntrykk. Om noen fortsatt leser denne tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første lyttererfaringer..
    Innbiller meg ganske sterkt en forbedring i det jeg ønsket å få til. Både samboer og jeg er enige der.
    Feks The Clash - Jimmy Jazz. Mye kontrabass i de lavere frekvensene der. Merker man hører begynnelsen og slutten på hvert "slag" bedre og mer definert og kontant.

Virker som effekten har gått videre enn bare på bassen også. Man demper jo nødvendigvis andre frekvenser enn bassområdet. Om denne effekten er bedre eller hva må jeg vente med til i morgen.
    Litt alkohol innabords

Bare så ingen lurer. Jeg liker å snakke til meg selv

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad du kanskje fandt en løsning, omend ikke så drastisk resultat kanskje.
    Jeg vet det er vanskeligt, men naturlovene kan man ikke bøje, et lite rom osv osv er vanskeligt å gjøre noe med.
    Dette med å løfte høyttalere er velkjent og ikke så dumt som det lyder.
    En gutt med svære Coral Studio 400 høyttalere fik besøk av et hifi magasin, de skulle hjelpe å løse en gåte, han hadde ingen dybbass. Høyttaleren, der stod på gulvet blev løftet 15 cm og der var da all den dybbass han kunne ønske seg. Det er bl.a derfor IMF blev levert med fot. Den var ikke bare til pynt.
    Bass er afhengig av rommet, og hvor du sitter, har du mulighet kan du snu lytteposisjonen for å prøve, men, jeg tror du simpelthen har for store høyttalere for ditt rom kanskje. I mitt gamle rom spilte toppmodellen til IMF så utrolig dårlig selvom den bare har 40 liter mer innvendig volum enn den nestmindste model, og denne, med helt likt delefilter og enheter spilte som lyn og torden i det samme rom, uansett hvor den blev plasert egentlig.
    Har du noen forplantninger av bass i gulvet ditt anbefaler jeg Tema Isolator, jeg brukte disse og de var veldig effektive. Disse må du kjøbe slik de passer til vekten av høyttalerne. Men, forbedringen av bass med disse er ikke så hørbar som den er følbar, vibrasjonene til dine føtter via gulvet minskes betydeligt.
    Bare korrektur, artiklen var av TDL Reference, ikke IMF....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet mitt er veldig dårlig med tanke på god lyd. Kan ikke flytte anlegget/sitteposisjon i det hele tatt.
    Rommet er som en opp/ned "L", der jeg sitter inne i den minste delen av L'en, slik at hele høyresiden er uten vegg og mye av bassen går ned i den lengre delen av L'en. Forståelig? eheh
    Området er jeg har anlegget er for lite, sammen med at rommet er dårlig. Det er ikke god oppskrift for å kontrollere bassen.

Skal prøve å løfte høyttalerne rundt 10 cm om det lar seg gjøre. Håper ikke diskanten blir for høyt fra gulvet da.

Det likevel nok dypbass, men mangler litt "attack" fra 70-250hz vil jeg tro. Altså den bassen man føler på kroppen.

Espen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer en liten oppdatering
    Du har så rett så rett Niels. Nå satt jeg ikke høyttalerne på solide føtter for å heve høyttalerne fra gulvet, men jeg laget av praktiske grunner to "traller". Altså to kryssfinerplater på 28x64 cm, kjøpte 4 stødige hjul på Clas Ohlson og skrudde under på hver plate.
    Dette var beregnet for å flytte høyttalerne rundt om da jeg så vidt greier å løfte høyttalerne alene.
    Hadde jo et håp om at det skulle gjøre noe med lyden også. Og det gjorde det.
    Mer bass og mer tilstedeværelse. Dog er jeg ikke sikker på om bassen er god nok. Altså blir jo ikke akkurat bassen strammere av å ha høyttalerne på 4 hjul kontra solide føtter, ref resonanser og krav til stabilt underlag.
    Uansett hvor jeg går i rommet merker jeg trommer mye mer, men samboeren min påpeker at det er som om det er noe vatt eller dempemateriale mellom oss og høyttalerne. Lurer på om dette bare er fordi den bassen som genereres er i meste laget for rommet.

Virkelig interessant, men uansett er det lærdom å trekke av dette. Noen solide føtter i Skifer eller annen stein hadde gjort seg tror jeg.

Espen

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra du fikk noen resultater.
    Det er "lett" å lage noen permanente føtter, om ikke annet kan du se etter originale IMF føtter på E-bay, til IMF Tls 80 og få noen ideer kanskje.
    MDF, eller kanskje du kjender en der kan sveise, da kan han lett lage noen føtter a la IMF der har den rette vinkel også.
    Husk at bass er i allerhøyeste grad avhengig av hvor i rommet du lytter, og hvor stort rommet er.
    I mitt tilfelde hadde jeg 3 sett IMF, og jeg hadde den største model, RSPM MK IV som fronter og Tls 80 som surround, men etterpå angrer jeg som en hund på det, fordi, selvom de to høyttalere har like elementer, og like filtre, da er RSPM sitt kabinett 40 liter (140 liter) større enn Tls 80, og av én eller annen uforklarlig grunn spillede Tls 80 mye bedre i rommet enn RSPM.
    Faktisk har min mening om disse to høyttalere skapt uro over hele verden, men de fleste er enig med meg, den mindre høyttaleren spiller i de fleste rom mye bedre....., så derav, ikke forvent den "bedste" lyd fra dine transmisjonlinjer hvis ikke du har det rette rom til de, og jeg beklager, men jeg vet ikke hvordan det rette rom ser ut heller desværre....
    Har du prøvd noen andre forsterkere på dine høyttalere? Husker ikke helt hva du har nå, men 350 watt fra Thule var i minste laget for mine IMF, og det spilte ikke "fritt" og "levende".
    Jeg er overbevist om at de ville spille mye bedre med forsterkere a la Bryston, som jeg har nå og har en del erfaring med.
    Har du en målemikrofon a la Radio Shack kan du jo prøve å måle i lytteposisjonen, kanskje du har noen problemer i bassen som rommet er skyld i, har du ikke det er du sikkert den eneste i Norge tror jeg...

Jeg målte mine RSPM ved flere anledninger, har lagt ved en måling der siger Stereo og Film, hvilket er der jeg satt når jeg så film eller hørte på stereo. Stereo er målt ca. 1 meter lengere tilbake mot bakveggen, men stadig ca. 1,5 meter fra bakveggen. Film er målt ca. fra midten av rommet, du ser hvor mye skikkelig dybbass man mister ved film posisjonen....
    Cd´en målingene kommer fra går bare til 20 hz, derfor ikke noen graf under 20 hz.

Edit, ja ser du har Adcom men jeg har aldrig hørt disse. Et litt rart spørsmål, hvordan opplever du lyden når du spiller musikk fra get boksen?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du prøvd noen andre forsterkere på dine høyttalere? Husker ikke helt hva du har nå, men 350 watt fra Thule var i minste laget for mine IMF, og det spilte ikke "fritt" og "levende".
    Jeg er overbevist om at de ville spille mye bedre med forsterkere a la Bryston, som jeg har nå og har en del erfaring med.
    Ja, jeg kjører adcom ja. Er 2x200Watt, og jeg føler jeg har nok effekt, men har ikke hatt andre effektforsterkere på dem.
    Bryston har interessert meg av den grunnen å få et kick i høyttalerne. Skulle fått lånt med meg hjem noen forsterkere for å teste, men har egentlig hatt lyst til å bytte både forsterker og høyttalere.

Nå har jeg gjort inngrep i høyttaler ved å dempe dem litt mer og ved å heve dem fra gulvet, og begge deler har vært positivt i forhold til å beholde dem.
    Regner med at er rom på 20-25m2 som er nesten rektangulært ville gjort underverker.

Når det gjelder forsterker har jeg hatt lyst på en CJ Premier 11a som står i stil med Pre'en, men det kanskje i minste laget med 70wpc? Har en følelse av at høyttalerne ikke er så tungdrevne. Finnes ikke data på dette, men TL'ere er vel generelt tunge å drive.

Har du en målemikrofon a la Radio Shack kan du jo prøve å måle i lytteposisjonen, kanskje du har noen problemer i bassen som rommet er skyld i, har du ikke det er du sikkert den eneste i Norge tror jeg...

Jeg målte mine RSPM ved flere anledninger, har lagt ved en måling der siger Stereo og Film, hvilket er der jeg satt når jeg så film eller hørte på stereo. Stereo er målt ca. 1 meter lengere tilbake mot bakveggen, men stadig ca. 1,5 meter fra bakveggen. Film er målt ca. fra midten av rommet, du ser hvor mye skikkelig dybbass man mister ved film posisjonen....
    Cd´en målingene kommer fra går bare til 20 hz, derfor ikke noen graf under 20 hz.

Edit, ja ser du har Adcom men jeg har aldrig hørt disse. Et litt rart spørsmål, hvordan opplever du lyden når du spiller musikk fra get boksen?
    Har Radioshack ja, men har ikke Linje Inn på datamaskinene mine, så har ikke orket å gå gjennom målinger på nytt ved å registrere manuelt i Excel. Gjorde det i fjor, men burde vel gjøre et forsøk igjen, med nye posisjoner og tweakingen som er gjort.

Har desverre ikke noen mulighet til å tweake rommet, så får perfeksjonere høyttalerne i stedet.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med forsterkere er det veldig vanskeligt å vite hva vil funke. Premier 11a er jo en fantastisk forsterker, ingen tvil, men det eneste jeg har lest om den stammer fra testen av Martin Logan SL3 i et stort rom, og her måtte en Premier 12 til for å "energize the room". Men, vi har vanligvis ikke så svære rom her ....
    En god ledetråd er hvordan en forsterker/høyttaler spiller på lavt volum, synes jeg. Det er vel og bra at volumen må opp på 50 % før ting våkner, men det er ikke anvendeligt i hverdagen. Det skal spille dynamisk og åbent fra første 1/10 watt.
    Med min Thule IA350B var det veldig matt, mørkt og tungt ved lavere volumen. Volumen gik til 80 og det var først ved 60 der skjedde noe egentlig.
    Nu har jeg andre høyttalere, men hos meg var der en kveld hvor konen bad meg dempe lyden litt, jeg trykket fort én gang på fjernkontrollen, og lyden blev helt borte...., da spiller det ganske så dynamisk og levende ved meget volum!
    Så wattstyrke har egentlig ikke noen betydning, det der har betydning er hvordan forsterkeren jobber sammen med høyttaleren, og det er her det blir vanskeligt for hvordan kan man vite det på forhånd?
    Men umiddelbart tror jeg ikke du kan gå veldig feil med Premier 11a....

Med hensyn til dine delefiltre, du hadde pratet med Bo Hansson tror jeg...., men min oppfattelse er at utskiftning av kondensatorer virkelig har betydning. Men kanskje du ikke kan komme til filtret...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var Bo som endret delefiltrene for meg. Han sa det ikke var nødvendig å bytte komponenter, men jeg kunne nok helt klar prøvd dette selv og sett endringene. Er jo ikke mange komponenter under der. 5-6 kompoenter på hvert filter.
    Filtrene er limt på under/inne i selve foten som er støpt av betong. Legger man høyttalerne ned på siden, har man tilgang på delefilteret.

Forstår det du sier med forsterker i forhold til høyttaler. Har bare hatt en person her på lytting. Det var made4u. Han likte demoen, men spesielt var det på strenginstrumenter og da spesielt Antonio Forcione i en livekonsert som pekte seg ut.
    Siden han var her har jeg jo dempet transmisjonslinjen litt mer og nå hevet høyttalerne 8 cm over bakken.

8 cm var kanskje lite i forhold til det som er vanlig med IMF?
    Høyttalerne er jo 110 cm høyre fra før, og i dette lille rommet kan jeg ikke heve de mer. Blir litt feil da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •